Linkwitz-transform in LM4780-versterker voor HATT LS

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Linkwitz-transform in LM4780-versterker voor HATT LS

Berichtdoor Pjotr » wo 05 dec 2018, 10:37

En de zee is wel een hééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééééle grote woofer. Kan dat 12cm woefertje van de Hatt nooit tegenop... Moet je niet willen :D Vind het toch al knap van Tony om een dergelijk klein kastje te ontwerpen wat van zichzelf al zo laag komt.
Peter de Jong

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 06 dec 2018, 12:51

Omdat ik het experiment toch aan ga, komt als 1e poging deze schakeling er in:
low boost schema met LM4780.JPG

Hier nog een simulatie van de conusexcursie:
excursie woofer HATT MKVIII 1 watt.JPG

En daarmee volgt simpel Pmax en SPLmax bij 3 mm Xmax.
Pmax SPLmax bij Xmax 3 mm.JPG

Valt mij niet tegen (op papier). Belangrijk is natuurlijk dat mijn luisterafstand in mijn werkkamer ca. 1,30 m is, i.p.v. gemiddeld 4 m. in de woonkamer. Dat scheelt wel ca. 10 dB in luidheid.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
De soldeerbout staat weer op te warmen.... LM4780 versterker in de maak...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 dec 2018, 13:09

Zet je er dan ook een low cutt off in? 20hz afkappen lijkt me verstandig.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 06 dec 2018, 13:13

Shadow schreef:Zet je er dan ook een low cutt off in? 20hz afkappen lijkt me verstandig.

Je hebt gelijk. Daar kan de ontkoppelelco voor zorgen. Maar dan moet ik wel de waarde van de elco verlagen....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 06 dec 2018, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 dec 2018, 13:20

:goedzo:

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 06 dec 2018, 14:39

Waarom kies je niet voor een B6-afstemming met een highpass met hoge Q? Je kunt eventueel de BR-pijp verlengen om ook nog iets dieper laag te realiseren.
Mark Bakker

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 06 dec 2018, 14:52

Een 12 cm woofert met 20 Hz???? , door LT

Ik haal net de 45 Hz met een 20 cm in 9 liter en 180 W.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1528694

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1528732
Hans

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 06 dec 2018, 15:05

Dit is de simulatie met en zonder low pass shelf. Incl. low cut. (op verzoek van Shadow :wink: )
laag weergave simulatie met en zonder low pass shelf.JPG

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 06 dec 2018, 15:13

markbakk schreef:Waarom kies je niet voor een B6-afstemming met een highpass met hoge Q? Je kunt eventueel de BR-pijp verlengen om ook nog iets dieper laag te realiseren.

Pijp verlengen vind ik geen optie. Ik wil de kast niet wijzigen. Is zo veel te mooi.
In BR-afstemming ben ik niet zo thuis. Ik neem tenminste aan dat B6 slaat op BRafstemtype. ? Maar ook dan zou aanpssing van de kast nodig zijn, vermoed ik.... :shock:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 06 dec 2018, 15:16

Je snapt het niet helemaal geloof ik Hans. De bas extensie van een BR komt van de resonerende lucht in de kast i.c.m. met de massa van de lucht in de poort. Het is dan dus niet meer de speaker maar de poort die dan de SPL levert! Onder de BR frequentie verdwijnt die BR resonantie weer en daarmee ook de SPL daarvan. Enige wat dan onder de BR frequentie herrie kan maken is de speaker conus. En echt dat gaat ie dan niet meer doen: De speaker output is dan zelfs in tegenfase met resterende de poort output. Je speaker gaat hooguit stinken...... :shock:
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 dec 2018, 15:18

Hans Nootdorp schreef:In BR-afstemming ben ik niet zo thuis.

Volgens mij proberen een aantal mensen je al een aantal keer duidelijk te maken dat wat je wilt bereiken veel simpeler kan met de eq in je bron (pc?) en dat je met deze schakeling je woofer over z’n nek helpt bij het minste of geringste. Als je meer laagt wil zet je het hoog zachter of je voegt een subwoofer toe, een 12cm driver eq-en dat hij tot 20Hz door moet is niet de manier lijkt me.

Pjotr schreef:Je snapt het niet helemaal geloof ik Hans. De bas extensie van een BR komt van de resonerende lucht in de kast i.c.m. met de massa van de lucht in de poort. Het is dan dus niet meer de speaker maar de poort die dan de SPL levert! Onder de BR frequentie verdwijnt die BR resonantie weer en daarmee ook de SPL daarvan. Enige wat dan onder de BR frequentie herrie kan maken is de speaker conus. En echt dat gaat ie dan niet meer doen: De speaker output is dan zelfs in tegenfase met resterende de poort output. Je speaker gaat hooguit stinken...... :shock:

Dat dus :roll:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 06 dec 2018, 15:22

Een subwoofer? :shock: Asjemenou, wat een goed idee :sure: :goeie:
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 dec 2018, 15:23

Pjotr schreef:Een subwoofer? :shock: Asjemenou, wat een goed idee :sure: :goeie:

Ajeto buur :wink:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 06 dec 2018, 16:09

Mannen/collega-hobbyisten: bedankt voor alle goed tips. Vooralsnog is het maar experiment. Daarom maak ik het ook uitschakelbaar (of haal ik het er daarna helemaal er uit.
Ik laat het weten hoe het uitpakt.

Pjotr schreef:.... De bas extensie van een BR komt van de resonerende lucht in de kast i.c.m. met de massa van de lucht in de poort. Het is dan dus niet meer de speaker maar de poort die dan de SPL levert! Onder de BR frequentie verdwijnt die BR resonantie weer en daarmee ook de SPL daarvan. Enige wat dan onder de BR frequentie herrie kan maken is de speaker conus. En echt dat gaat ie dan niet meer doen: De speaker output is dan zelfs in tegenfase met resterende de poort output. Je speaker gaat hooguit stinken...... :shock:

Omdat ik ook graag nog iets wil leren: de output uit de BRpoort komt toch primair van de energie die de conus zelf in de kast brengt? En als die output van de poort op bijv. 50 Hz op ca. -6 dB staat dan kan die toch worden verhoogd door de input van de woofer te verhogen? We hebben het toch over een lineair systeem?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op do 06 dec 2018, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 06 dec 2018, 16:14

Pjotr schreef:Een subwoofer? :shock: Asjemenou, wat een goed idee :sure: :goeie:

Sander heeft wat op voorraad liggen:

viewtopic.php?f=3&t=27040

:lol:
Fusion Filterdesign

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » do 06 dec 2018, 23:06

Hans Nootdorp schreef:Omdat ik ook graag nog iets wil leren: de output uit de BRpoort komt toch primair van de energie die de conus zelf in de kast brengt? En als die output van de poort op bijv. 50 Hz op ca. -6 dB staat dan kan die toch worden verhoogd door de input van de woofer te verhogen? We hebben het toch over een lineair systeem?

Zolang de conusuitslag klein is en de spreekspoel niet al te heet wordt, is het bij ruwe benadering een lineair systeem, ja. Je kunt de boel dus inderdaad met een correctiefilter wat vlakker trekken / lager laten doorlopen. Je kunt er alleen niet al te ver mee gaan, omdat je anders al snel op een te grote conusuitslag / te hoge vervorming uitkomt.

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 06 dec 2018, 23:52

Dat is zo mooi van een B6. Een opamp, twee weerstanden en twee condensatoren en je hebt meer laag én een custom subsonic filter. In combinatie met tunen van de kast m.i. nog altijd zeer elegant.
Mark Bakker

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 07 dec 2018, 8:54

Mark. Dus tich elektrisch. Heb jij daarvan een schema + ontwerpregels.? Of een Linkje?
Ik kom zelf niet verder dan een 1e orde low pass shelf.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 07 dec 2018, 12:26

Een basreflexbox kun je zien als een vierde-orde elektroakoestisch hoogdoorlaatfilter. Je kunt daarmee de twee gedemptste polenparen van een zesde-orde Butterworthoverdracht realiseren en het andere paar met een elektrisch of elektronisch filter maken. Dat is dan een correctiefilter en subsoonfilter in 1. Het betekent wel dat je de poort van je basreflexkast lager moet afstemmen dan je normaliter zou doen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 07 dec 2018, 12:59

MarcelvdG schreef:Een basreflexbox kun je zien als een vierde-orde elektroakoestisch hoogdoorlaatfilter. Je kunt daarmee de twee gedemptste polenparen van een zesde-orde Butterworthoverdracht realiseren en het andere paar met een elektrisch of elektronisch filter maken. Dat is dan een correctiefilter en subsoonfilter in 1. Het betekent wel dat je de poort van je basreflexkast lager moet afstemmen dan je normaliter zou doen.

Marcel (en Mark), bedankt voor jouw uitleg en het idee. Ik had al zo'n vermoeden dat B6 voor Butterworth stond. Mijnheer Keele had dat in 1975 al bedacht: http://xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF/Kee ... 0Published)%20-%20New%20Set%20of%20VB%20Alignments.pdf
Goed verhaal.
Maar dat zou aanpassing betekenen van de kast/pijp en dat wil ik nu toch niet.
Of een voorzetstukje maken... :idea: Maar dat is meer iets voor een langere vrije periode. Vooralsnog alleen maar even een low pass shelf.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op vr 07 dec 2018, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 07 dec 2018, 13:29

Even een shot van de fotogenieke reedrelais (op hun rug op de ontkoppelelco's gelijmd) met daarom heen de R's en C van de low pass shelf. 2 relaisspoeltjes (24 v) staan parallel en met een serieweerstand kunnen ze mooi aan de voedingsspanning van 30 volt. Met simpele schakelaar worden de relais (en low pass shelf) aan/uit geschakeld.
P1090822.JPG

De aansluitdraden zullen vast niet iedereen kunnen bekoren. Excuses voor het feit dat ik uiterlijk minder belangrijk vind dan innerlijk. :P

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 07 dec 2018, 20:26

Hans Nootdorp schreef:
MarcelvdG schreef:Een basreflexbox kun je zien als een vierde-orde elektroakoestisch hoogdoorlaatfilter. Je kunt daarmee de twee gedemptste polenparen van een zesde-orde Butterworthoverdracht realiseren en het andere paar met een elektrisch of elektronisch filter maken. Dat is dan een correctiefilter en subsoonfilter in 1. Het betekent wel dat je de poort van je basreflexkast lager moet afstemmen dan je normaliter zou doen.

Marcel (en Mark), bedankt voor jouw uitleg en het idee. Ik had al zo'n vermoeden dat B6 voor Butterworth stond. Mijnheer Keele had dat in 1975 al bedacht: http://xlrtechs.com/dbkeele.com/PDF/Kee ... 0Published)%20-%20New%20Set%20of%20VB%20Alignments.pdf
Goed verhaal.
Maar dat zou aanpassing betekenen van de kast/pijp en dat wil ik nu toch niet.
Of een voorzetstukje maken... :idea: Maar dat is meer iets voor een langere vrije periode. Vooralsnog alleen maar even een low pass shelf.

Het idee is van A. N. Thiele (die van de Thiele en Small-parameters) voor zover ik weet. In 1961 publiceerde hij een artikel met daarin deze tabel van afstemmingen van basreflexkasten (het is een scan van een slechte kopie van een herdruk, ik hoop dat het nog enigszins te lezen is). Die waar we het nu over hebben is nummer 15.

LoudspeakerAlignmentsThiele_kleiner.jpg

Er zijn nog twee andere B6-afstemmingen, het hangt er maar net vanaf welk van de drie polenparen je elektrisch (of elektronisch) maakt. Nummer 15 is de enige die je een klein kastje (grote Cas/Cab = Vas/Vab) oplevert.

B staat voor Butterworth, C voor Chebyshev en QB voor quasi-Butterworth. QB3 is als ik het goed heb een vierde-orde filter dat qua afval in de doorlaatband vergelijkbaar is met een derde-orde Butterworth - niet helemaal optimaal vlak, maar toch een aardig eind in de richting.

Thiele veronderstelde overigens dat het rendement van de luidspreker laag is, dat de kwaliteitsfactor van de box en de pijp hoog is, en hij deed niet aan baffle step correction (hij nam aan dat de luidspreker strak tegen een muur of in een hoek kwam te staan, zodat dat niet nodig was).

markbakk

Berichtdoor markbakk » vr 07 dec 2018, 22:22

Je kunt de zesde-orde afstemmingen ook simuleren in de diverse programma’s. Het programmaatje Basta! doet dat heel simpel.
Mark Bakker

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 07 dec 2018, 23:57

Ik kan er natuurlijk heel erg naast zitten, maar die dingen op de foto lijken mij solid-state relais.
De reedrelais die ik tot nog toe in mijn handen heb gehad zijn glazen buisjes waar twee draden uitkomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reed-contact

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 08 dec 2018, 0:04

Zo'n buisje met een spoel erom wordt vaak in een DIL-behuizing gestopt waarvan wat pootjes ontbreken, bijvoorbeeld http://www.farnell.com/datasheets/21180 ... 1494277915

Terug naar “Filter Ontwerp”