passieve filters in de praktijk vs textbook filters

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

vacuphile
Ook commercieel actief

Re: passieve filters in de praktijk vs textbook filters

Berichtdoor vacuphile » do 25 aug 2011, 20:26

Arno,

die spoel zorgt samen met de condensator van 6.8 uF voor een tweede-orde hoogpas met een Q van 0.722 (Butterworth) (uitgaande van een Re van 6 Ohm).

Voor jouw opzet is naar mijn mening de kantelfrequentie aanmerkelijk te hoog genomen, en de knik in de filtering te scherp (te hoge Q).

Dat is ook te zien op de laatste weergave van de FR met het uiteindelijke filterontwerp. Als je de zwarte lijn iets optilt, in gedachte, zodat het stuk tussen 5 en 10K de blauwe lijn raakt, dan zie je dat er een behoorlijk gebied is waar de doelcurve een stuk hoger ligt dan de zwarte lijn. Dat scheelt wel 2 tot 3 dB over een ruim gebied, en dat is echt teveel. Bovendien zie je op het schuine stuk naar beneden, dat de gewenste filterstijlheid niet wordt bereikt.

Overigens is de meeting van deze tweeter van Jeroen zodanig afwijkend van de fabrieksspecificaties, dat ik me afvraag of deze exemplaren wel deugen. Ook kan er iets zijn misgegaan bij de meting.

vac
m8uh = w8uh

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 26 aug 2011, 0:40

Ronald_1 schreef:Erg informatief draadje met duidelijke uitleg. Bedankt voor het posten Jeroen. :)

Graag gedaan!
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 26 aug 2011, 0:51

Arno schreef:Nog maar eens een beginnersvraag: Wat doet die spoel van 0.47mH eigenlijk?

Arno, je kunt deze vraag beter in de context van een ander draadje stellen (je eigen topic over je project egalisatiemortel wellicht). Op zich heeft vacuphile je vraag beantwoord.

Op de andere punten van vacuphile bovenaan deze pagina ga ik liever niet in, want dan krijgen we een discussie over de ontwerpkeuzes die ik slechts ter illustratie heb gebruikt. Wat je tweeters betreft, wees gerust, die meten precies zoals verwacht, de diffractie, plaatsing van de tweeter en afmetingen van je baffle in aanmerking genomen.

Om te voorkomen dat hier verdere discussies ontstaan die de gegeven informatie alleen maar ontkrachten zet ik er nu een slot op.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 16 okt 2011, 21:42

Na lange tijd nog een aanvulling. Ik heb een Floppy disk drive met USB gekocht om datatransport tussen mijn desktop en meetlaptop mogelijk te maken. Meteen maar alle plaatjes opgeschoond, zijn we van die crappy screenshots af in deze sticky.

De aanvulling geeft de elektrische filtercurves, zoals die te meten zijn op de klemmen van de drivers. Dit ter illustratie waar je in de praktijk op uit kan komen met minimale hoeveelheid componenten ondanks het grillige impedantieverloop van de drivers. Het niveauverschil tussen woofer en tweeter geeft de mate van bafflestep compensatie aan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Filter Ontwerp”