SB Acoustics filter problemen (SB17NRX35C-4/SB26STC-C000-4)

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

PA5cAL1

Re: SB Acoustics filter problemen (SB17NRX35C-4/SB26STC-C000-4)

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 22 jan 2017, 20:23

Bedankt allemaal voor de hulp, het aanpassen van de akoestische offset heeft geholpen. Boxsim geeft nu de volgende frequentie response:
Knipsel.PNG.png

Daar wordt ik dus weer helemaal bij van, de overgang is niet perfect in het 1-2kHz gebied precies zoals de meting eerder liet zien. Komende week een nieuw ontwerp maken waar dat gebied verbeterd werd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pascal van Baardwijk

Jag

Berichtdoor Jag » zo 22 jan 2017, 20:27

Mooi! Leuk he, als het dan toch blijkt te kloppen en je het ook begrijpt waarom eerder niet :yeah: :goedzo:

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 22 jan 2017, 20:28

Maar ik zou de tweet eerst eens wat zachter zetten, is een behoorlijk frisse afstelling zo.
Dat ga ik in het vervolg ook zeker doen. Ik ben alleen zeer beperkt in welke waardes aan componenten ik heb rondslingeren, misschien toch maar weer eens een bestelling doen van wat meer verschillende waardes zodat er weer wat meer geëxperimenteerd kan worden.
Pascal van Baardwijk

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 25 jan 2017, 19:50

Heb met de nieuwe instellingen in Boxsim een nieuw filter ontworpen, ik heb behoorlijk wat aan het filter moeten aanpassen. Het grootste probleem blijft het gebrekkige 3kHz van de tweeter. Ik moet hierdoor de woofer response vrij langzaam laten aflopen maar hierdoor krijg ik weer andere problemen rond de 7kHz waar de woofer en tweeter niet meer in fase zijn. Om dit op te lossen heb ik een RLC netwerk aan het woofer netwerk toegevoegd, deze verhoogt de helling in het laag doorlaat filter rond de 7kHz. Op het overnamepunt heb ik de woofer en tweeter perfect in fase weten te krijgen en een paar kHz erboven en eronder zijn ze nog steeds mooi in fase. Schema filter:
Crossover schema.PNG

Frequentie response:
Knipsel.PNG

Ik zou dit filter vrij gemakkelijk moeten kunnen bouwen met componenten die ik nog heb rondslingeren, hier en daar wat capaciteiten in parallel. De response blijft niet heel erg mooi, heb mooier gezien met dezelfde tweeter maar met mijn huidige kasten gaat het denk ik niet heel veel beter worden.
Pascal van Baardwijk

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » za 28 jan 2017, 14:49

Ik heb het schema van de vorige post vandaag gebouwd, hier en daar heb ik condensators en weerstanden in parallel moeten schakelen om op de juiste waardes uit te komen. Het filter ziet er niet heel fraai uit:
20170128_144049.jpg

Toen het in elkaar zat heb ik meteen maar metingen gedaan van de overgang van de drivers met het volgende als resultaat:
Overgang woofer en tweeter.png

Met tweeter polariteit omgedraaid:
Overgang woofer en tweeter uit fase.png

15 graden off-axis:
Freuency response 15 degree off-axis.png

30 graden off-axis:
Freuency response 30 degree off-axis.png

De luidsprekers klinken aangenaam, het hoog schreeuwt niet meer zoals het eerder wel deed. Het blijft wel lastig oordelen zonder goed vergelijkingsmateriaal, ik heb een paar Audio Technica ATHm-50x koptelefoons maar die klinken verschrikkelijk. Voor de rest staat bij mijn ouders beneden een Bose 3 2 1 systeem waar ik niet eens over wil beginnen. Op dit moment zijn de luidsprekers niet naar binnen toe gedraaid, off-axis is het frequentie verloop van de tweeter namelijk vlakker. Het filter is naar mijn mening nu bijna af. Misschien dat ik bepaalde waardes nog wil fine tunen maar het klinkt nu wel zo lekker dat ik er maar even vanaf blijf
Pascal van Baardwijk

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 29 jan 2017, 20:01

Het filter ontwerp heb ik nog wat verbeterd. De belastbaarheid van de tweeter was het grootste probleem, het volgende filter heeft een veel betere roll off van het laag in het tweeter gedeelte:
Knipsel.PNG

Het tweaken zit nog in de in de laatste condensator die in parallel is aangesloten met de tweeter. Ik laat op dit moment expres het hoog wat oplopen omdat er vooral off-axis naar de luidspreker wordt geluisterd.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 29 jan 2017, 20:34

Dit filter telt rond 3k beter op dan bij 5k, die kamelenbulten in de roll off van de woofer maken dat ie niet mooi wegloopt. Het extra hobbeltje stoort je tweeter. Met targetcuves kun je dit gerichter aanpakken.

Kun je de boxsim file toevoegen?

dre

Berichtdoor dre » zo 29 jan 2017, 20:37

Tevens vind ik het geheel wat oplopen.
Klinkt het niet wat dun in het laag?
потому что он может!

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » zo 29 jan 2017, 22:01

Dit filter telt rond 3k beter op dan bij 5k, die kamelenbulten in de roll off van de woofer maken dat ie niet mooi wegloopt. Het extra hobbeltje stoort je tweeter. Met targetcuves kun je dit gerichter aanpakken.

Het grote probleem blijft nog de cone break-up die met dit filter niet genoeg wordt weggedrukt. Ik heb wel een serie notch toegepast maar die mag misschien nog wel wat meer doen. Ik wil eigenlijk niet naar een volledige 3e order filter gaan op de woofer want dan wordt de serie weerstand in het woofer filter weer hoog.
Kun je de boxsim file toevoegen?

Ik heb de file even in de bijlage van deze post gestopt.
Tevens vind ik het geheel wat oplopen.
Klinkt het niet wat dun in het laag?

Dun in het laag klinken ze niet, fel in het hoog vind ik ze nog wel, maar dat kan aangepast worden door de laatste capaciteit in het tweeter filter te verhogen. Bij de meetdata van de drivers is trouwens gating toegepast waardoor rond de 300Hz de spl data pas echt juist is.
Pascal van Baardwijk

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » ma 30 jan 2017, 21:38

Ik heb nog een beetje lopen stoeien met het filter, wou even passive crossover designer 7 uitproberen en heb de volgende response gekregen:
Knipsel.PNG

Ik wordt er nog steeds niet heel blij van maar de bult in de woofer response is er een stuk meer uitgehaald met behulp van een parallel notch filter in plaats van een series notch filter. De tweeter blijft wel een beetje belabberd met het gat op 3kHz, dat blijkt trouwens gewoon standaard te zijn voor die driver. Intertechnik verkoopt de SB18 kit met dezelfde tweeter en 8ohm versie van de woofer https://www.lautsprecherbau.de/magazine/Loudspeakermagazine-2012/April-2012/_SB-18_8636,en,900970,4088.
Naar mijn mening loopt in dat filter het hoog wel heel hard op.
Pascal van Baardwijk

MuijsP

Berichtdoor MuijsP » di 31 jan 2017, 18:09

Mooie filters.

Let wel op de power responsie en de directivity.
Anders wordt Floyd boos :-$

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » di 31 jan 2017, 20:01

Let wel op de power responsie en de directivity.
Anders wordt Floyd boos

Is dat in mijn geval wel mogelijk vanwege de complexe geometrie van mijn kast? Ik kan in boxsim alleen maar een rechthoekige kast simuleren dus ik denk niet dat het een realistisch beeld gaat geven. Heb nu maar voor een gokje de gemiddelde breedte van de kast berekend en die gebruikt in boxsim. Op zich zou far field het oplopende hoog geen enkel probleem moeten zijn als ik de simulatie mag geloven dus kan ik de extra condensator in het hoog filter wel weglaten, zie simulatie:
Knipsel.PNG

Onderste lijn is de power response.
Dit betekend alleen dat de luidsprekers niet/minder geschikt zullen zijn voor near-field.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 01 feb 2017, 20:29

De Powerrespons kun je in boxsim niet simuleren, je kunt immers geen diverse spl grafieke (van de verschillende hoeken) invoeren. En je meting is gedaan met de drivers in de kast. Dan moet je de woofermeting als 'tweeter' beschouwen, geïntegreerd in de behuizing.

Persoonlijk vind ik het nogal tricky om flink los te gaan met een passief filter om te gaan corrigeren terwijl mij niet bekend is of alles echt goed
doorgemeten is, maar ik ben even voor je los gegaan ;-)

sb boxsim 1.png

Dit is een aangepaste versie van het theoretisch filter, ik ga er niet vanuit dat iemand zit te wachten op een vlakke lijn van woofer naar de top van de tweeter.

Jag

Berichtdoor Jag » wo 01 feb 2017, 20:35

Het valt op dat er nog een baffle step zichtbaar is en ook de meting van tenminste woofer ziet er niet reflectievrij uit, klopt dat?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 01 feb 2017, 20:52

Dat, en de tweetercurve daalt nergens?! (zie mijn vorige post, plaatje tweetercurve ongefilterd = zwart)

Nog even verder gesimuleerd... Omdat met passieve filtering heel veel kan :-)

sb boxsim 2.png

Woofer curve iets netter aangepakt, en de tweeter nog een tik naar beneden gegeven en verder de target losgelaten ten gunste van slappe(re) flank/knie tweetercurve

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 01 feb 2017, 21:14

Bedankt voor de simulatie.
Dat, en de tweetercurve daalt nergens?!

Ik heb de tweeter vanaf 750Hz gemeten, boxsim verzint van alles voor de data ervoor maar dat kan als het goed is gewoon genegeerd worden. Het valt me wel op hoe de impedantie van de luidspreker nu zeer gevaarlijk laag wordt, des al niet ter min ziet de response er nu wel mooi uit. Ik ben alleen bang dat er dan gewoon te veel gecorrigeerd gaat worden met passieve componenten, ik gebruik graag maar een klein aantal componenten. Hoe zijn trouwens de targetcurves in boxsim toegevoegd? Die zijn namelijk wel enorm handig.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 01 feb 2017, 21:21

SB-Acoustics Curved Speaker Crossover wh3.BPJ

In file eigenschappen 3 versterkers en 4 luidsprekers selecteren
Versterker 2 = F7 en F8
Versterker 3 = F9 en F10

De luidsprekers die ik heb verzonnen kun je zelf bekijken, 1 punt ingevoerd: 1 hz, 90 dB, fases op 0

2e orde HP 0,7 is LR12 volgens mij, en die dubbel is 4e orde

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 01 feb 2017, 22:06

Bedankt voor de uitleg, zal de komende week nog even wat spelen met wat notch filters hier en daar. Heb net wat geprobeerd maar de impedantie wordt in alle gevallen te laag.
Pascal van Baardwijk

Jag

Berichtdoor Jag » wo 01 feb 2017, 22:55

Maar zijn je metingen nou goed want die vraag blijft een beetje onbeantwoord. Als je daar iets aan kan verbeteren loont het wellicht om dat eerst te doen.

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 01 feb 2017, 23:03

Met betreft de metingen, die zijn genomen op een afstand van 80cm vanaf het midden tussen de twee luidspreker drivers on-axis. Op de grond had ik demping materiaal neergelegd om de reflecties enigszins te verminderen. Voor hardware heb ik een Dayton Audio EMM-6 en een Behringer umc22 gebruikt. Om de data te meten heb ik REW V5 gebruikt, op de data is een ir window toegepast met 2ms window links, en 3ms window rechts. Geen smoothing is toegepast op de data. Een akoestisch tijd referentie is gebruikt voor de tijdsreferentie. Ik weet niet echt of hier nog iets aan te verbeteren valt, het zou gewoon goed moeten zijn. Ik kan hoogstens nog op zolder gaan meten omdat dat een grotere ruimte is die vooral met tapijt bedekt is.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 01 feb 2017, 23:09

Op de impedantie had ik inderdaad niet gelet. In de bijlage een variant met minimaal 3,2 Ohm tot 7kHz, en daarboven blijft hij boven de 2 Ohm. Zou ik niet zo spannend vinden, maar het is qua ontwerp niet optimaal.

Dit is ook alleen een illustratie van wat er mogelijk is, als drivers zich niet eenvoudig laten filteren. Het beste filter is een eenvoudig filter, maar niet als de akoestische respons een zooitje is. En ik denk persoonlijk dat die metingen verdacht zijn. Is je mic gevallen o.i.d.?

Meten doe je bij dit soort ellende liever buiten, dan kun je een hoop narigheid wegkrijgen. Anderzijds is 50 cm ook voldoende voor binnen, als je Q&D een filter wil maken.

SB-Acoustics Curved Speaker Crossover wh4.BPJ

Edit: 2 mics... hm...

Target curves al uitgeprobeerd? ;-)
Als je het passieve filter uit hebt moeten de 2 actief gefilterde ideaalcurves mooi optellen. Vandaar in mijn voorbeeld LR24 1770Hz LP & LR24 2000 HP

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » wo 01 feb 2017, 23:35

Is je mic gevallen o.i.d.?

Heb ik in ieder geval zelf niet gedaan.

Ik ga in het vervolg wel een meting dichterbij maken om te kijken of dat wil helpen. Anderzijds heb ik van intertechnik een meting gezien van dezelfde tweeter dat ook een zooitje was. Ben zelf van mening dat het eigenlijk niet aan de setup kan liggen. Aan de kast ligt het ook niet, dat heb ik eerder al uitgesloten. Blijft lastig als je niet een andere referentie, andere meetopstelling, ernaast kunt zetten. Targetcurves heb ik al een beetje mee gespeeld, lijkt erop dat ik daarmee gemakkelijker een mooie overgang kan ontwerpen.
Pascal van Baardwijk

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 02 feb 2017, 3:20

Mooi, ben je in ieder geval verder geholpen ;-)

PA5cAL1

Berichtdoor PA5cAL1 » do 02 feb 2017, 9:59

Ik heb net nog even naar de meetdata gekeken, en wat me opvalt is dat in de response van de woofer en tweeter, in beide een gat in de response te zien valt na 3kHz. Bij de tweeter is dat gat wel wat breder, dat zou eventueel kunnen doordat de tweeter daar misschien wel iets van een imperfectie in de response heeft. In de woofer zit een raar gat op 500Hz, waarschijnlijk toch reflecties. Ik ga in ieder geval proberen om de luidspreker op een andere locatie te meten, ook wat hoger van de grond af.
Pascal van Baardwijk

Jag

Berichtdoor Jag » do 02 feb 2017, 18:57

Dat is altijd een goed idee. Dempingsmateriaal werkt niet breedbandig genoeg, dan hou je reflectie in het midlaag. Je hebt zeker geen .pirs van je metingen he?

Terug naar “Filter Ontwerp”