De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets

Re: De zoveelste DSP, maar nu nog goedkoper

Berichtdoor hsmeets » di 20 dec 2016, 15:50

b_force schreef:Een Class-D is nmlk ook een soort van digitaal tot aan LC filter.

r u shure?

b_force

Berichtdoor b_force » di 20 dec 2016, 16:08

hsmeets schreef:
b_force schreef:Een Class-D is nmlk ook een soort van digitaal tot aan LC filter.

r u shure?

Ehm nou, echt digitaal zou ik het niet noemen (hoewel meningen daarover verdeeld zijn).
De signalen gedragen zich echter als digitale signalen. Dat wil zeggen, ze schakelen.
Dat betekent bv dat je grounds makkelijker aan elkaar kan knopen en verschillende typen grounds ook iets minder kritisch zien.
(signal, analog vs digital grounds ed).

Dit betekent ook dat je geen aparte AD-DA conversie nodig hebt. (en alle nodige analoge elektronica daaromheen)

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » di 20 dec 2016, 16:19

de W in PWM is zo analoog als analoog maar kan zijn en PCM(/DSD) signaal is iets anders dan PWM en kun je niet zonder conversie afleveren bij een Class-D versterker. Slimmere mensen hier op het forum kunnen wel de formules/theorie ophoesten dat een rechtstreekse, numerieke omzetting van PCM naar PWM in theorie wel kan maar met zo veel mitsen als maren omkleed is dat een reguliere DAC daarvoor de beste oplossing is.

Maar goed, we dwalen af.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 20 dec 2016, 16:35

Fusion Filterdesign

b_force

Berichtdoor b_force » di 20 dec 2016, 17:24

hsmeets schreef:de W in PWM is zo analoog als analoog maar kan zijn en PCM(/DSD) signaal is iets anders dan PWM en kun je niet zonder conversie afleveren bij een Class-D versterker. Slimmere mensen hier op het forum kunnen wel de formules/theorie ophoesten dat een rechtstreekse, numerieke omzetting van PCM naar PWM in theorie wel kan maar met zo veel mitsen als maren omkleed is dat een reguliere DAC daarvoor de beste oplossing is.

Maar goed, we dwalen af.

Ik weet dat PCM signalen etc niet hetzelfde zijn.
Er zijn daar trucs voor wat in het digitale domein heel mooi kan, zeker als je een 50MHz clock oid hebt om het eea te samplen.

Het is mijn dagelijks werk op dit moment, dus ik voel me aangesproken als je het over slimme mensen hebt.
Ik zal het mijn collega's wel direct vragen, maar die zullen met hetzelfde antwoord komen. :wink: 8)
Zolang ik THD+N niveaus van beter dan -105dB en SNR van -118dB tot -130dB zie, blijkt het buitengewoon goed te werken.

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 20 dec 2016, 20:12

Foei Bart, probleem met digitale versterkers is dat je op enig moment tegenkoppeling wilt toepassen, immers domweg een DA conversie doen en hopen dat het goed gaat in 't analoge domein is wishful thinking. Voor die tegenkoppeling in 't analoge domein zal je weer een AD conversie moeten doen, en gaandeweg wordt 't er dan én complexer én kwa overdrachtsfunctie, THD, etc. een stuk minder fraai van.
Mediocre is not my middle name.

b_force

Berichtdoor b_force » di 20 dec 2016, 23:11

SSassen schreef:Foei Bart, probleem met digitale versterkers is dat je op enig moment tegenkoppeling wilt toepassen, immers domweg een DA conversie doen en hopen dat het goed gaat in 't analoge domein is wishful thinking. Voor die tegenkoppeling in 't analoge domein zal je weer een AD conversie moeten doen, en gaandeweg wordt 't er dan én complexer én kwa overdrachtsfunctie, THD, etc. een stuk minder fraai van.

Ehm ja dat klopt, behalve het laatste dat die THD niet fraai wordt.
Op dit moment zitten we in dezelfde orde van grootte (en beter) als de bekende spelers in het veld.
Maar goed, daar zit idd wel de nodige complexiteit achter en je moet je feedback uiteraard wel NA het LC filter doen.

Uiteraard zul je een snelle AD moeten gebruiken met goede specs om de terugkoppeling goed te kunnen doen.
Praktisch gezien betekend dat dit enkel het 'echte' analoge stukje is (op de PCB bedoel ik dan)

Anyway, offtopic, altijd maar weer offtopic :lol: :lol: :lol:

Terug naar “Filter Ontwerp”