Filters combineren van twee ontwerpen

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

SmauG

Filters combineren van twee ontwerpen

Berichtdoor SmauG » di 27 dec 2016, 10:18

Ik wil al een tijdje een eigen 2,5weg luidspreker bouwen op basis van de vifa XT25 voor het hoog. Een paartje vifa XT25BG60-04 is reeds in bezit.
Hierbij zoek ik nog een setje midwoofers.
Omdat ik nog niet heel veel ervaring heb met meten/testen/crossoverwerk dacht ik ter lering en vermaak te beginnen met een "beproeft" ontwerp. Het valt nog niet mee een geschikt ontwerp te vinden op de diverse sites (Troels, Zaph etc.) Totdat mij het volgende opviel in de Peerless ontwerpen van Troels.

De volgende drie ontwerpen gebruiken allemaal een crossoverpunt van 3,3khz zoals te zien is in de grafieken, ook liggen de gevoeligheden van de gebruikte drivers erg dicht bij elkaar.
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm
http://www.troelsgravesen.dk/HDS134_DX.htm
http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830860.htm

De hoofdvraag luidt:
Kan ik de hoogsectie van de XT25 uit de HDS134 of HDS PPB speaker (zeer vergelijkbaar) pakken en deze koppelen aan de midlaag sectie van de Nomex 164 vloerstaander?

Deelvragen die hieruit voortkomen:
De XT25 is een 4ohm tweeter en de HDS 8ohm, beïnvloeden de crossovers van de hoogsectie de werking van de midsectie?

Zijn de 2weg systemen gecompenseerd (BSC?) en dat dus de tweeter wat extra gedempt moet zijn?
Welke van de twee weerstanden moet ik aanpakken om de gevoeligheid van de hele tweeter terug te brengen naar het niveau van de HDS Nomex 164 (R1011 of/en R1051)

Het crossover voor de XT25 is volgens mij 18db/oct en de HDS tweeter is met 12db/oct gefilterd. Beide tweeters zijn in het ontwerp positief in fase aangesloten, maar geven een vergelijkbare afval in de metingen (-30db van 5khz tot 1khz). Geeft dit faseproblemen?

Stukje Achtergrond
Ik luister nu al ruim 6 jaar naar een mooi paar 2weg luidsprekers, welke op alle fronten voor mij perfect zijn, behalve als ik eens flink wil rammen met wat stevige house of rock.
Waarom dan 2,5weg? Ik ben van mening dat de overal hogere gevoeligheid, de mindere hoeveelheid crossover componenten, alsmede de extra oppervlakte in het laag mijn luistergewoonten en ruimte ten goede komen. Ik ben daarom opzoek gegaan naar drivers welke goed staan aangeschreven om een goed en krachtig laag i.c.m. een goede midrange. Absolute diepgang is dan een ietwat lagere prioriteit.
Tevens beschik ik over een versterker met een grote stroomreserve maar met een wat lager gespecificeerd vermogen en wil ik dat de luidspreker ook bij lagere volumes goed tot zijn recht komt.
Waarom dan de Nomex 164? Oorspronkelijk wilde ik voor de PLW18 premium vifa's gaan, maar daarvan kan ik geen tweede paar vinden. Toen kwam ik achter het ontwerp van Troels en die Nomex drivers zien er toch ook veelbelovend uit. Daarbij is de hogere crossoverfrequentie uit het ontwerp van Troels schijnbaar bijzonder geschikt voor de XT25 welke liever ook iets hoger wordt gecrossed.
Tevens staan er hier op het forum als het goed is nog twee paartjes te koop.

bas focal m180

Re: Filters combineren van twee ontwerpen

Berichtdoor bas focal m180 » di 27 dec 2016, 14:40

SmauG schreef:Ik luister nu al ruim 6 jaar naar een mooi paar 2weg luidsprekers, welke op alle fronten voor mij perfect zijn, behalve als ik eens flink wil rammen met wat stevige house of rock.

Je zegt dat je speakers erg goed zijn, je zegt op alle fronten perfect, zou het dan geen optie zijn om je huidige speakers GHP te maken, of gewoon gesloten en dan een aanvulling met een subwoofer.
Niet eentje die door loopt tot 20 hz maar met een leuk membraam oppervlak met een F3 van +- 35hz, iets van een PA driver.

ik wil rammen met wat stevige house

Ik weet wat je bedoelt draai zelf ook regelmatig house en happy hardcore en dan is het essentieel dat het laag goed en luid aanwezig is. :rock:
FOCAL

SmauG

Berichtdoor SmauG » di 27 dec 2016, 18:30

bas focal m180 schreef:Je zegt dat je speakers erg goed zijn, je zegt op alle fronten perfect, zou het dan geen optie zijn om je huidige speakers GHP te maken, of gewoon gesloten en dan een aanvulling met een subwoofer.
Niet eentje die door loopt tot 20 hz maar met een leuk membraam oppervlak met een F3 van +- 35hz, iets van een PA driver.

Bedankt voor je bijdrage, ik kon de afkorting GHP niet, maar je hebt een goed punt. De laagweergave van een gesloten behuizing vind ik bijzonder aangenaam, en ik moet bekennen dat de eerste plannen waren om een 2,5weg gesloten te maken, de Vifa PLW18 is geschikt maar zoals gemeld kan ik hier moeilijk een tweede paar van vinden. Een alternatief is de ScanSpeak 18W8531 zoals in de ZRT2.5 (Gesloten) van zaph, maar dat is nogal kostbaar voor een eerste project en volgens mij niet direct geschikt voor de XT25.

Voor de duidelijkheid, Liever geen subwoofer totdat het laag van de luidsprekers naar wens is. Dit heeft niets met volume of diepgang te maken maar meer met de punch en snelheid icm. met de druk in de ruimte.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 dec 2016, 18:39

als je meer punch wil, is denk ik de beste weg flink grote woofers. dan is Bas z'n voorstel van gesloten kast maken en t laag aanvullen met een sub een prima aanpak.

en je originele vraag: met veel geluk zu t kunnen werken, maar dat lijkt me een te grote gok, zoek dan ff door naarf iets dat in een keer goed is

SmauG

Berichtdoor SmauG » wo 28 dec 2016, 9:18

Henkjan schreef:als je meer punch wil, is denk ik de beste weg flink grote woofers. dan is Bas z'n voorstel van gesloten kast maken en t laag aanvullen met een sub een prima aanpak.

en je originele vraag: met veel geluk zu t kunnen werken, maar dat lijkt me een te grote gok, zoek dan ff door naarf iets dat in een keer goed is

Kun je me uitleggen waarom het een grote gok is? Ik hoop sowieso iets van de ervaring op te steken en ben erg benieuwd waar de knelpunten zouden liggen in dit geval.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 28 dec 2016, 10:39

Face it, je zult gewoon een nieuw filter moeten ontwikkelen als je drivers gaat wisselen. Dat betekent meten, simuleren en optimaliseren. Dat weet je mogelijk al, maar je bent er misschien nog niet aan toe. Tegelijk wil je wel een goed eindresultaat. Dan kun je beter je huidige set verkopen en iets beproefds nabouwen.

Btw, welke bas-middentoner / welk systeem gebruik je nu dan?
Mark Bakker

SmauG

Berichtdoor SmauG » do 29 dec 2016, 9:49

markbakk schreef:Face it, je zult gewoon een nieuw filter moeten ontwikkelen als je drivers gaat wisselen. Dat betekent meten, simuleren en optimaliseren. Dat weet je mogelijk al, maar je bent er misschien nog niet aan toe. Tegelijk wil je wel een goed eindresultaat. Dan kun je beter je huidige set verkopen en iets beproefds nabouwen.

Btw, welke bas-middentoner / welk systeem gebruik je nu dan?

Ik denk het :oops:

Mijn doel is een luidspreker in huis halen met een uitstraling vergelijkbaar met mijn huidige speakers, welke minimaal gelijkwaardige klankeigenschappen heeft in de midrange en hoog, mag iets opener zijn maar moet vooral dynamischer uit de verf komen in het laag. Met iets meer ballen zegmaar.
Mooie bijkomstigheid van het geheel is dat ik komend voorjaar lekker aan het knutselen ben en er tegelijkertijd wat van leer (eventueel incl. meten)

Mijn huidige speakers zijn Sonus Faber Concerto Domus welke beschikken over een XT25 en een afstammeling van de Seas Prestige CA18RLY Papiercone met 25mm spreekspoel maar dan met fasekegel.

Om aan de kant van Seas te blijven, kan ik wellicht dit CA18RNX ontwerp van Troels pakken waarin hij het volgende schrijft:
These SEAS CA18RNX drivers hold the classical coated paper cones, but here with a 39 mm voice coil former allowing greater power handling compared to CA18RLY's standard 1" voice coil. Overall frequency response is better for the CA18RLY, but despite a somewhat whobbly midrange they sound smooth, detailed and throw a punchy bass.

Voordeel van dit ontwerp is dat ik in de toekomst een upgrade in dezelfde kast zou kunnen doen naar de CNO25.

Terug naar “Filter Ontwerp”