De knuppel in het hoenderhok

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

AatV

Re: De knuppel in het hoenderhok

Berichtdoor AatV » di 27 dec 2016, 16:51

Laten we bovendien niet vergeten dat "audio grade" over het algemeen een verlaging betekent van de eisen die gelden bij milspec. en medische toepassingen. :mrgreen:

groet,
Aat
∆x ∆p ≥ h/4π

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Berichtdoor Geenius » ma 09 jan 2017, 12:19

Jamesblond schreef:Edit: misschien leuk als Geenius zich hier ff in mengt. Ben wel benieuwd naar ervaringen van iemand met veel ervaring op dit gebied. Het zou me ergens ook niet verbazen, namelijk, als het gebruik van dure onderdelen in een speaker zorgt dat de speaker beter verkoopt.

Ik ben momenteel toevallig bezig met de bouw van een portable drie-weg demo-luidspreker waarin ik verschillende condensatoren met waardes 3,3uF / 4,7uF en 10uF kan switchen. Tot die tijd ben je van harte welkom om langs te komen om luisteren en te beoordelen of dit nu echt allemaal nodig is, of dat het gewoon gebakken lucht is? :)
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » ma 16 jan 2017, 16:33

Er is natuurlijk een vrij groot verschil tussen low-level elektronica, en met grote signalen werkende luidspreker filters
Bij luidspreker filters kunnen vrij grote stromen door de condensatoren lopen, en als die zijn opgebouwd met vliesdunne geleidende folie, kun je gemakkelijk plaatselijke opwarming met vreemde effecten krijgen. Dus lijkt het logisch voor luidsprekerfilters geschikte condensatoren (types voor grote stromen) te kiezen.
Effecten als diëlectrische absorptie zijn natuurlijk uit den boze in condensatoren, maar dat heb ik in mijn leven nog maar één keer gezien, bij een Russische condensator..
Elco's hebben terecht een twijfelachtige reputatie, je kunt ze het beste zoveel mogelijk vermijden.
Zoals al eerder opgemerkt, zijn meetbare kwaliteitsverschillen tussen componenten meestal volledig afwezig, dus daar moeten we het niet zoeken.
Eénpersoons luisterproeven (Type : ik hoor het dus het bestaat) zijn eigenlijk waardeloos, niemand kun je zo gemakkelijk beduvelen als jezelf...
Blijft over : statistisch verantwoorde luisterproeven met een flinke groep luisteraars. Dat is voor een particulier niet zo gemakkelijk, maar voor een wat groter bedrijf of onderzoeksinstelling is dat best uitvoerbaar.
Dus blijft de vraag: waarom is een dergelijke serieuze test nooit gedaan ( of althans nooit gepubliceerd) door al die bedrijven die handelen in "high-end" componenten en die beweren dat daarmee hoorbaar betere resultaten worden bereikt?
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 16 jan 2017, 17:04

Mijn Cap Test is subjectief (hij wordt meestal maar door 2 personen gedaan), maar ik krijg op regelmatige basis e-mails waarin mensen zeggen dezelfde "karakters" te kunnen horen. Maar goed, ook al is die groep ondertussen vrij groot, ook dat is geen wetenschappelijk verantwoorde proef. Hooguit een bevestiging dat ik in ieder geval er niet helemaal naast zit. :D

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 16 jan 2017, 17:06

Mooie leidraad... Al meerdere malen gebruik van gemaakt.
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 16 jan 2017, 17:17

Als je een lijst plaatst met "klankkarakters" zullen de meeste mensen dezelfde ervaring hebben. Dat heet gewoon bias.
Fusion Filterdesign

Geenius

Berichtdoor Geenius » ma 16 jan 2017, 17:30

Klopt.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 17 jan 2017, 20:27

Mooi dat zo'n knuppel weer een hele lijst reflecties oplevert. Onze hobby floreert bij onze perceptie en de wisselwerking tussen waarneming en al dan niet logisch nadenken. Mensen hebben behoefte aan houvast, aan een groep. Dat verklaart in beginsel waarom je geneigd bent mee te gaan in overtuigingen van anderen, hoe onzinnig ook. Of juist ertegenin. Geldt ook voor condensatoren in audio-apparatuur.
Mark Bakker

Terug naar “Filter Ontwerp”