Nieuwe componenten Vertigo filter

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

Nieuwe componenten Vertigo filter

Berichtdoor Wim P » za 18 feb 2017, 19:23

Ben de afgelopen week bezig geweest om 1 speaker van de Vertigo te voorzien van een nieuw filter, althans nieuw in de zin van
Andere componenten, het kost een aardige stuiver maar nog altijd goedkoper dan mijn drank verslaving van jaren geleden :oops:
Ik heb totaal geen elektronische kennis, maar vond het resultaat in mijn ogen toch wel mooi om het hier op het forum te showen.
Het filterhuis is nog niet af er moeten nog opstaande randen omheen, en zoals wel vaker getoond wordt een plexiglas bovenplaatje, en de terminals moeten er nog op.
Zijn er voor jullie nog gebrekken tekort komingen te zien in de hardwire opzet?
Dan hoor ik het graag, leer graag van jullie hier op het forum
Als ik het dure filter vergelijk met het standaard filter, dan is er met name in het Mid en Hoog toch een aanzienlijke toename van detail, het standaard filter klinkt dan overdreven een beetje plastic achtig, weet niet of dit de juiste omschrijving is, maar kan het moeilijk omschrijven.
filtervertigo.jpg

Dus de vaak gelanceerde stelling hier op het forum dat dure componenten gebakken lucht is, deel ik niet na deze update
Alleen moet ik wel zo realistisch zijn, het prijs verschil is misschien wel x4 , terwijl de details niet factor 4 verbeteren
Maar ga ik terug naar het oude filter dan klinkt het geluid wat meer verstopt, verkouden...anyway ik ben er blij mee
Nu langzaam componenten gaan sparen voor het 2 e filter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Walt

Re: Nieuwe componenten Vertigo filter

Berichtdoor Walt » za 18 feb 2017, 20:14

Wow, erg mooi filter!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 19 feb 2017, 0:19

Leuk dat het bevalt met 1 speaker, dat is best lastig namelijk... Bij een stereo opname al helemaal. Nu op naar filter 2, dan neemt naast details ook het ruimtelijke plaatje waarschijnlijk een sprongetje 'vooruit'. De opstelling van componenten (spoelen) lijkt heel netjes zo!

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » zo 19 feb 2017, 14:40

wouter schreef:Leuk dat het bevalt met 1 speaker, dat is best lastig namelijk... Bij een stereo opname al helemaal. Nu op naar filter 2, dan neemt naast details ook het ruimtelijke plaatje waarschijnlijk een sprongetje 'vooruit'. De opstelling van componenten (spoelen) lijkt heel netjes zo!

Je kan een heel goed vergelijk maken met 2 ietwat verschillende speakers, door aan balans te draaien kan je mooi klank en details etc direct vergelijken.

Ruimtelijkheid, diepte, breedte, plaatsing stemmen instrumenten etc doet men met 2 identieke speakers.

Althans in mijn opinie luister ik altijd zo, wat is de klank van de speaker, en wat kunnen ze samen.
FOCAL

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 feb 2017, 17:19

Netjes en strak opgebouwd, alhoewel het allemaal nog wat compacter opgebouwd kon...
Wat zijn dat voor weerstanden, die zie je niet vaak in een transistor behuizing ?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » zo 19 feb 2017, 17:53

Folieweerstanden (zie oa bij Speakerland http://www.speakerland.nl/webshop/filteronderdelen/weerstanden/folieweerstand-detail en ook hier op het forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=1650)

Ik heb ze ook, op aanraden van de genoemde winkel. Ik heb geen idee in hoeverre ze beter zijn dan mox, maar ik wilde simpelweg een hi-end filter & speaker en dan helpen alle kleine beetjes, zoals ook weerstandjes (en bekabeling..) :) .

dre

Berichtdoor dre » zo 19 feb 2017, 21:26

bas focal m180 schreef:
wouter schreef:Leuk dat het bevalt met 1 speaker, dat is best lastig namelijk... Bij een stereo opname al helemaal. Nu op naar filter 2, dan neemt naast details ook het ruimtelijke plaatje waarschijnlijk een sprongetje 'vooruit'. De opstelling van componenten (spoelen) lijkt heel netjes zo!

Je kan een heel goed vergelijk maken met 2 ietwat verschillende speakers, door aan balans te draaien kan je mooi klank en details etc direct vergelijken.

Ruimtelijkheid, diepte, breedte, plaatsing stemmen instrumenten etc doet men met 2 identieke speakers.

Althans in mijn opinie luister ik altijd zo, wat is de klank van de speaker, en wat kunnen ze samen.

Ik heb Foobar op mono gezet,dan kun je prima naar een enkele speaker luisteren.
потому что он может!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 feb 2017, 21:39

Ouwebok schreef:Folieweerstanden (zie oa bij Speakerland http://www.speakerland.nl/webshop/filteronderdelen/weerstanden/folieweerstand-detail en ook hier op het forum: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=1650)

Ik heb ze ook, op aanraden van de genoemde winkel. Ik heb geen idee in hoeverre ze beter zijn dan mox, maar ik wilde simpelweg een hi-end filter & speaker en dan helpen alle kleine beetjes, zoals ook weerstandjes (en bekabeling..) :) .

Houd je er wel rekening mee dat die dingen ontworpen zijn om hun max vermogen te kunnen halen, ze op een koelblok gemonteerd moeten zijn?

Zo'n 3 watter zonder koeling kan max 0,5 watt hebben is zo mijn schatting.
Fusion Filterdesign

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 20 feb 2017, 21:04

Dat verklaart waarom het anders klinkt. :hide:
Mark Bakker

Wim P

Berichtdoor Wim P » ma 20 feb 2017, 22:39

Waarom zouden die weerstandn warm worden? Zelfs de weerstand die bij de mid driver zit word niet warm
De enige keer dat de weerstanden warm geworden zijn was tijdens het solderen
Ik kan de koel lichamen apart bestellen bij intertechnik a 4 euro de stuk
Maar heeft dit zin?

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » di 21 feb 2017, 9:06

Mischien ligt het er aan hoe hard je speelt.. :twisted:

Ik heb ze geliijmd aan de houten filterkast met smeltlijm en ze worden bij mij niet warm (... ik speel niet luid..)
Ook bij andere filters heb ik geen koellichamen gezien.. maar kwaad zal het niet kunnen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 21 feb 2017, 12:08

https://www.eoo-bv.nl/522-koelelement
Ik denk dat zoiets ook wel kan, wel eerst kijken of de weerstand ertussen past.

Speakerland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Speakerland » di 21 feb 2017, 12:19

De folie weerstanden hebben een belastbaarheid van 3 Watt als ze zonder koelprofiel gebruikt worden. Daar kom je bij een tweeter in de praktijk nooit bij in de buurt. Tenzij je een versterker hebt die gaat oscilleren. Maar dan is het goed dat die weerstand eerst kapot gaat.
Met een koelprofiel erop kan de folieweerstand 10 Watt hebben, meer dan genoeg in combinatie met een (zelfs grotere) middentoner

De meerwaarde van de folieweerstand zit 'm in net wat meer nuance en verfijning. Heeft dus alleen zin in combinatie met goede filtercomponenten, een goede tweeter en een goed kloppend filter.

Overigens zaten er in de op de luisterdag op 4 feb door mij meegebrachte MiniMonitors met Berylium dome ook folie R's (en Reference Caps).

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Kijk ook eens op www.speakerland.nl

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 21 feb 2017, 15:11

Gewoon een stuk alu plaat tegen 't hout aan schroeven + lijmen en daar de weerstanden tegenaan monteren, da's meer dan voldoende koeling.
Mediocre is not my middle name.

Terug naar “Filter Ontwerp”