Filterlogica

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Coil

Filterlogica

Berichtdoor Coil » ma 27 feb 2017, 10:02

Na enkele weken draadjes vastzetten, spoelen , condensatoren, weerstanden wisselen en fases corrigeren ben ik uitgekomen op dit ontwerp.
Klankmatig is dit in mijn oren (meetapparatuur heb ik niet, alleen veel luisterervaring) het beste (tot dusver).
Alleen, als ik het filter ga uittekenen klopt er qua logica niets van.
Alle plussen en minnen lijken gedraaid.
Als ik de plussen en minnen ga draaien volgen de normale logica, is de verhouding hoog/laag geheel zoek.Het hoog neemt de overhand, welk Lpad ik ook toepas.Als ik het laag volgens de normale + en _ aansluit en het hoog andersom loopt het laag niet mooi door.
Kortom: is er enige logica in mijn filter die de klank het beste weergeeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Filterlogica

Berichtdoor Henkjan » ma 27 feb 2017, 19:23

ik snap niet helemaal wat je bedoelt met normale + en -

maar los daarvan ziet dat schema er heet ongebruikelijk uit :think:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 27 feb 2017, 19:40

Dit is echt een heel raar filter. Voor het laag heb je een redelijk normaal 3de orde laagdoorlaatfilter voor de woofer staan.

Echter, je gebruikt de condensator (6.2uF) in dat laagdoorlaatfilter om de hoge frequenties naar je tweeter te leiden. Dat geeft onvoorspelbare resultaten. Trek de zaak uit elkaar en gebruik een aparte condensator voor de tweeter. Maw bouw een separaat hoogdoorlaatfilter voor de tweeter en ga daarmee optimaliseren. Begin als start de 8,2uF direct aan de plus te leggen, je hebt dan een eerste orde hoogdoorlaatfilter voor de tweeter staan. Ik neem aan dat het spoeltje van 0.1mH met de 0,22ohm parallel daaraan bedoelt is om het tophoog wat te dempen. Dat is echter qua dimensionering heel raar, met die 0,22ohm sluit je de spoel vrijwel kort. Boven 350Hz heb je al geen spoelwerking meer.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Coil

Berichtdoor Coil » di 28 feb 2017, 7:43

Het gekke is, is dat dit filter een 1 op 1 kopie is van een bekend zelfbouwconcept. Ik heb het filter nagemaakt met andere waardes omdat de kantelfrequentie te hoog was. Ik begreep er ook niks van, maar het werk wel.
Ik heb nu als vergelijk en uitprobeersel het basis 12 db filter weer omgeschroefd.
Ik hoor niet veel verschil, mav het hoog dat nog iets te sterk aanwezig is.
Nog niet klaar dus..

SARK

Berichtdoor SARK » di 28 feb 2017, 7:53

Coil schreef:Het gekke is, is dat dit filter een 1 op 1 kopie is van een bekend zelfbouwconcept.

Welk bekend zelfbouwconcept is dit dan :think:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 28 feb 2017, 23:00

Als ik dat impedantiecorrectieding met de 0,22 ohm eroverheen even vergeet, aanneem dat de lage-tonenluidspreker en de hoge-tonenluidspreker+weerstandsverzwakker gelijke, zuiver resistieve impedanties hebben en doe alsof de beide condensatoren gelijke waarden hebben, dan is het een tweede-orde seriefilter met overnamefrequentie 1/(2 pi wortel(LC)) en kwaliteitsfactor Q = (R/2) * wortel(C/L), als ik het allemaal goed berekend heb. Zulke filters zie je wat minder vaak dan parallelfilters, maar uiteindelijk levert het je gewoon een tweede-orde hoogdoorlaat- en een tweede-orde laagdoorlaatoverdracht op.

Vul ik nu 820 uH, 8,2 uF en 6,7 ohm (?) in, dan kom ik uit op 1940,9 Hz en Q = 0,335.

Theoretisch zou je een Q van 0,5 moeten hebben (tweede-orde Linkwitz-Riley) en de tweeter moeten ompolen. Die theorie gaat ervan uit dat beide luidsprekers een vlakke overdracht tot ver voorbij het overnamepunt hebben met verwaarloosbare faseverschillen. Dat laatste betekent onder andere dat de akoestische centra van de luidsprekers netjes boven elkaar moeten staan. Verder had ik al aangenomen dat beide luidsprekers in het overnamegebied een zuiver resistieve impedantie hebben, maar dat is bij de hoge-tonenluidspreker vaak niet waar.

Zodra er niet aan een of meer van de voorwaarden voldaan wordt, en dat komt heel vaak voor, kan het zijn dat een theoretisch niet helemaal correct filter beter werkt dan een theoretisch juist filter. Je compenseert dan voor een afwijking door wat aan de dimensionering van het filter te prutsen. Bijvoorbeeld, bij een geluidssnelheid van 340 m/s komt 1940,9 Hz overeen met een golflengte van 17,52 cm. Bevindt de spreekspoel van de lage-tonenluidspreker zich meer dan een kwart en minder dan driekwart hiervan naar achteren vergeleken met die van de hoge-tonenluidspreker, dan kan dat een zodanige fasedraaiing opleveren dat niet ompolen beter werkt dan wel ompolen. Als je rekening houdt met de fasekarakteristiek van de luidsprekers zelf heb je waarschijnlijk zelfs minder dan een kwart van 17,52 cm verschil nodig.

Kortom, als je luidspreker goed klinkt, zou ik me er niet druk over maken of het al dan niet met de theorie klopt.

Terug naar “Filter Ontwerp”