filter actief nabouwen

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: filter actief nabouwen

Berichtdoor pappaleo » ma 17 apr 2017, 14:14

Wim P schreef:
pappaleo schreef:Nu zie je dat het niveau van je middenweergever lager ligt dan dat van je woofer en tweeter. De totaalrespons zal daar geen deuk vertonen (hoop ik voor je) maar zal het resultaat zijn van de optelling van de 3 signalen. Als je de hellingen steiler gaat maken, dan klopt de optelling van de signalen niet meer en zal je totaalrespons niet recht meer zijn.

klopt Leo de totaal response laat die deuk niet zien, dan zou ik als ik de helling steiler gaat maken ook het volume wat moeten opvoeren, daar heb je gelijk in, niet aan gedacht, maar dat is te overzien

Mogelijk ben je er daar niet mee. Jouw veronderstelling is correct als er helemaal geen faseverschuiving plaatsvindt rond de overgangsfrequenties.

Wim P schreef:
dre schreef:Nee,maar het zal wel anders klinken.
Ga je 6 dezelfde versterkers gebruiken?

nee ik heb 3 dezelfde versterkers voor elke driver een versterker links/rechts tri-amping

:think: :think:
En nu in het nederlands ? :hide:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 17 apr 2017, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wim P

Berichtdoor Wim P » ma 17 apr 2017, 14:16

dre schreef:Dat zijn 6 versterkers toch? :lol:

mmmm nee
woofer L/R 1versterker
mid L/R 1versterker
hoog L/R 1 versterker

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 17 apr 2017, 14:20

8-[

dre

Berichtdoor dre » ma 17 apr 2017, 14:21

6 kanalen versterking,waarvan 2 in een kastje...... 8-[
потому что он может!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 17 apr 2017, 14:32

Oftewel 6 kantjes eindtrap. :lol:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 17 apr 2017, 14:34

Wat ik hier mis is hoe TS zou moeten besluiten welke filtertopologie hij dan zou moeten gebruiken, (Bessel, Butterworth, Linkwitz-Riley, en-zo-zijn-er-nog-een-paar.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 18 apr 2017, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 17 apr 2017, 14:57

Ik denk dat de crux van goed filter ontwerp is dat je juist niet elektrisch een standaard filter topologie toepast, maar akoestisch de curve nastreeft van bijvoorbeeld een LR4 filter. Dit kan je bijvoorbeeld doen met doel curves in je filterontwerp programma. Het is ff een trucje om onder de knie te krijgen.

EnjoyProg

Berichtdoor EnjoyProg » di 18 apr 2017, 13:02

Je moet deze dingen gehoormatig onder vinden. Met een DSP is het makkelijk filteren. Let eerst niet te veel op de theorie en ga gewoon wat proberen wat je goed lijkt en ga dat beluisteren. Klinkt het niet ga je kijken hoe dat zou komen. Zo leer je uit eindelijk hoe de theorie en de praktijk samen gaan.

Trail en error kost je niet zo veel met een dsp en de waarden zijn makkelijk te veranderen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » di 18 apr 2017, 13:59

EnjoyProg schreef:Je moet deze dingen gehoormatig onder vinden. Met een DSP is het makkelijk filteren. Let eerst niet te veel op de theorie en ga gewoon wat proberen wat je goed lijkt en ga dat beluisteren. Klinkt het niet ga je kijken hoe dat zou komen. Zo leer je uit eindelijk hoe de theorie en de praktijk samen gaan.

Trail en error kost je niet zo veel met een dsp en de waarden zijn makkelijk te veranderen.

Deze kan zo op een tegeltje aan de schoorsteenmantel. 8)
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » di 18 apr 2017, 14:03

Komt mij nog steeds over als moeilijk doen omdat het kan.

Jag

Berichtdoor Jag » di 18 apr 2017, 15:03

Nou, het is ook nog een discutabele stelling wat mij betreft. Zonder meting zie je niet wat er gebeurt. Hoe elektrische filter curves uitwerken is volledig afhankelijk van de kale akoestische response van de driver en onderlinge looptijdverschillen. Dus daar valt weinig van te leren als je blind dat gaat proberen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 19 apr 2017, 14:12

Jag schreef:Ik denk dat de crux van goed filter ontwerp is dat je juist niet elektrisch een standaard filter topologie toepast, maar akoestisch de curve nastreeft van bijvoorbeeld een LR4 filter. Dit kan je bijvoorbeeld doen met doel curves in je filterontwerp programma. Het is ff een trucje om onder de knie te krijgen.

Mag op een tegeltje wat mij betreft :mrgreen:

Akoestische curves hebben alles te maken met fase en integratie. En je kunt met meten ook zien wat er aan de hand is, met burst decays bijvoorbeeld.
En door te meten weet je waar je naar gaat luisteren. Een kok strooit ook niet zonder te kijken ingrediënten in de pan bij een nieuw gerecht. Kijken en weten wat je doet, proeven en weer opnieuw. Daarna even laten pruttelen en een tijdje laten intrekken... en dan :beer:

flamingbeatz

Berichtdoor flamingbeatz » wo 19 apr 2017, 16:37

Meten is leuk, als je weet hoe je de data moet interpeteren. Is het daarom niet handig als je wat gaat lezen over fase/tijd/frequentie en optelling? Dat zie ik hetzelfde als dat je als kok weet welke ingrediënten precies zorgen voor welke smaak en waarom je daar meer of minder van bij doet om bij je resultaat te komen.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 19 apr 2017, 20:57

sowieso ja!

EnjoyProg

Berichtdoor EnjoyProg » zo 23 apr 2017, 12:30

Meten is zeker een pré!

Terug naar “Filter Ontwerp”