Welke spoelen voor de Swanspeakers M1

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

dixie

Welke spoelen voor de Swanspeakers M1

Berichtdoor dixie » wo 26 apr 2017, 15:04

Ik overweeg, om het filter aan te pakken voor betere componenten. Met het doel om beter geluid te krijgen door mij gebouwde Swanspeakers M1.
Kast is van een Vifa Premium 11, hoog is van Swan RTC1 en mid/laag van Swan F5.
Op het filterschema, staan 2 spoelen met de waardes van 0.58 en 0.87 Mh. Nou zijn dit niet standaard waarden.
Vraag is; welke spoelen en welke waarden zijn voor dit filter (zie bijlage) aan te bevelen (lucht, ferro etc.) En moet ik naar beneden of naar boven afronden ?
Ander vraagje; is het TWARON Angel Hair echt zo veel beter, dan wol, BAF etc.

PS. Ik ben geen elektronicus en kan niks "berekenen" o.i.d. maar ik ben wel handig met soldeer :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door dixie op vr 14 sep 2018, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet veel verstand van techniek, maar ik kan wel solderen \:D/

wouter
Ook commercieel actief

Re: Welke spoelen voor de Swanspeakers M1

Berichtdoor wouter » wo 26 apr 2017, 15:50

0,82 mH en 0,56mH zijn de meest voor de handliggende waardes. In een 2-weg zijn (wax)vlakband spoelen voor de grote seriespoel meestal favoriet

SARK

Berichtdoor SARK » wo 26 apr 2017, 17:38

Kun je niet beter eerst met de condensatoren beginnen? Ik vraag me af of je met het vervangen van de spoelen veel kwaliteitwinst gaat boeken.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 26 apr 2017, 18:28

+1
En hoe ziet het filter er dan werkelijk uit, misschien zitten er al wel nette luchtspoelen in?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 apr 2017, 11:01

:foto:

dixie

Berichtdoor dixie » do 27 apr 2017, 11:43

De (MKP) condensators die er in zitten, zijn van M-Cap en Clarity Cap en er zitten Jantzen ferro kern spoelen in.
Verder 2 keramische weerstanden en 1 Mox weerstand.
Laatst gewijzigd door dixie op do 27 apr 2017, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 27 apr 2017, 11:47

iirc kan je bij Rumoh Janzen waxfoil spoelen bestellen in elke gewenste waarde. wel wat geduld hebben uiteraard.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

dixie

Berichtdoor dixie » do 27 apr 2017, 12:58

Zijn de waxfoil spoelen zoveel beter dan b.v. de luchtspoelen of de ijzerkernspoelen ? De waxfoil zijn knap aan de prijs, zag ik.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 apr 2017, 13:01

Die waxfoil spoelen geven meer lucht om de instrumenten heb ik me wel eens laten vertellen. Dat klinkt logisch, want bij een luchtspoel zit die lucht nog in de spoel. :sure:

dixie

Berichtdoor dixie » do 27 apr 2017, 13:18

Oke, klinkt logisch ;-)), maar vind ze toch te prijzig. Dus de luchtspoelen zijn dan als 2e een goed alternatief ?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 apr 2017, 13:40

Als de kernspoel niet in verzadiging komt, dan is het enige verschil dat bij een luchtspoel de Rdc (waarschijnlijk) wat hoger is, waardoor de "knik" in je frequentiecurve wat milder wordt. Het gevolg is een lichte wijziging in je tonale balans. Als je dat al gaat horen, dan is het geheel van de kwaliteit van het huidige filter afhankelijk of het resultaat een verbetering of een verslechtering zal zijn.

Ik vrees dat het 10cm verplaatsen van je luidspreker heeft een groter verschil in klank tot gevolg heeft door wijziging van de reflecties.

dixie

Berichtdoor dixie » do 27 apr 2017, 13:54

Oke, dus als ik het goed begrijp, dan zal het weinig verschil uit maken.
Kwestie van ook uitproberen, neem ik aan.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 apr 2017, 14:10

ray5150 schreef: :foto:
+1
SARK schreef:Kun je niet beter eerst met de condensatoren beginnen? Ik vraag me af of je met het vervangen van de spoelen veel kwaliteitwinst gaat boeken.

Dit is het meest gebruikelijk, maar er zitten volgens jou al goede componenten in, Clarity Cap oa.

Extreem goede componenten kosten extreem veel geld. En het nut ervan is hier regelmatig onderwerp van discussie. Als je dan toch veel geld wilt uitgeven en wilt knutselen, bouw dan iets geheel nieuws.

beijert

Berichtdoor beijert » do 27 apr 2017, 15:06

Als het niet goed klinkt met deze onderdelen is het ontwerp misschien gewoon niet in orde? Zit niet bepaald rommel in volgens mij.
Mark

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 apr 2017, 18:11

dixie schreef:Ander vraagje; is het TWARON Angel Hair echt zo veel beter, dan wol, BAF etc.

Deze al gelezen ? er staan ook metingen in met verschillende soorten demping vergeleken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 27 apr 2017, 18:28

over spoelen: er zitten kwa vervorming best wel verschillen in de diverse types spoelen, sommige goedkope kernspoelen hebben van zichzelf al een vervorming die richting de % gaat, meer dus dan de betere luidsprekers. in 2008 was daar een uitgebreide test van in de HH. ik weet nog dat Caps&Coils toen per direct een serie spoelen uit z'n assortiment gehaald heeft omdat die zo slecht waren dat hij die niet meer wilde verkopen. wat me ook opviel was dat die enorm dure trafokern spoelen gewoon enorm tegenvallen qua vervorming, en dat een I kern erg goed was (en pas bij idiote vermogens ging verzadigen).

over bandspoelen: ik vind de meerprijs tov gewone luchtspoelen met gelijke draaddikte wel meevallen, en wax zit daar dan nog wat boven uiteraard. microfonie (om de verzamelnaam maar te gebruiken voor alles wat beweging van de spoel draad kan veroorzaken) is gewoon per definitie minder bij wax spoelen. ik heb t nooit 1-op-1 vergeleken, maar de reden voor die dingen is geen voodoo in elk geval; of t hoorbaar is in een/jouw luidspreker kan ik op papier niets van zeggen.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 apr 2017, 18:38

Die microfonie, of resonantie tussen de wikkelingen zo je wilt, is bij een niet te dure luchtspoel al vrijwel weggenomen doordat de wikkelingen met een soort hars aan elkaar gebakken zijn.

Datzelfde geldt voor condensatoren. De vermeende verschillen zijn voornamelijk te wijten aan varaties in de capaciteit als gevolg van mechanische resonanties. De mechanische opbouw van extreem dure C's zou die resonantie moeten voorkomen. Vandaar dat die exotische dingen bij een capaciteit van 1uF al de afmeting hebben van een conservenblik doperwten.

Ik hoor het verschil niet, maar dat kan ook aan mij liggen.

Walt

Berichtdoor Walt » do 27 apr 2017, 19:04

Heb je wel eens een Mundorf SGO of een Duelund RS getest in je eigen set dan?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » do 27 apr 2017, 20:03

Walt schreef:Heb je wel eens een Mundorf SGO of een Duelund RS getest in je eigen set dan?

Duelund niet. Veel te duur. Andere merken wel. Ik zeg toch ook eerlijk:
pappaleo schreef:Ik hoor het verschil niet, maar dat kan ook aan mij liggen.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 apr 2017, 20:30

Nu heb ik niet zo veel verstand van filter theorie, maar wat ik wel een logische opvatting vind is dat je onderscheid moet maken tussen serie en parallel filter binnen een scheidings filter ontwerp. de laatste hebben slechts tot doel de niet gebruikte frequenties naar de GND af te voeren.
Het is in dat opzicht vrij nutteloos te noemen om daar kostbare onderdelen voor te nemen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 27 apr 2017, 20:54

zo simpel is t helaas niet

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 27 apr 2017, 22:54

Zoals Beijert ook al opmerkte, er zit niet bepaald rommel in die filters. En als ik eens naar het filterschema kijk heeft de fabrikant er zich ook niet met een jantje van leiden vanaf gemaakt, in plaats van de de gebruikte 0,87 en 0,58 mH spoelen had men er immers ook wel standaardwaarden in kunnen stoppen. Ook de 1,5 en 6,8 uF condensatoren parallel waarmee je op een maar net iets hogere waarde uitkomt dan een standaard 8,2 uF zijn opvallend. Op het net lees ik ook niet direct iets slechts over dit model boxen.
De vraag daarom, wat stoort je precies aan de luidsprekers, wat hoop je te kunnen verbeteren met betere onderdelen? Hoor je vervorming of is er iets in het geluidsbeeld niet lekker?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 28 apr 2017, 7:16

er hoeft toch niet wat mis te zijn om wat te willen verbeteren?

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » vr 28 apr 2017, 8:08

Nee zeker niet. Ik houd hem niet tegen. Alleen geef ik graag een realistisch advies. Als we hem een hi end verbetering beloven en hij gooit er voor €300 aan componenten tegenaan en het wordt er niet beter van (of zelfs slechter), dan vind ik pas dat we niet goed bezig zijn.

Maar als hij op de site van Tony G kijkt, dan staat daar een héél uitgebreide condensatortest met zelfs rapportcijfers erbij. Daar kunnen mooie exemplaren worden uitgezocht om naar hartelust mee te experimenteren.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 28 apr 2017, 8:53

Nee, natuurlijk hoeft er niets mis te zijn. Maar ik vroeg me af of er een specifieke aanleiding was, we praten hier immers niet over goedkope speakertjes of 70er jaren Philips met zeer eenvoudige filtertjes.

Terug naar “Filter Ontwerp”