3 weg filter

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Wim P

3 weg filter

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 9:28

Hoi ik heb thuis een Vertigo 3-weg staan met origineel bij behorend filter.

Niks mis mee, maar ik wil toch wat gaan stoeien met Minidsp, heb tijdelijk het filter los gekoppeld, en via de Minidsp krijgt nu elke driver zijn signaal ik heb er nu ook 3 versterkers aanhangen tri amp.
Nu kan ik domweg de overname punten van het originele filter aanhouden, maarja dan is er geen uitdaging.
Het huidige filter zorgt ervoor dat de woofer doorloopt tot ongeveer 650hz 12db wAt ik zelf vrij hoog vind

Rew staat startklaar en nu wie helpt me op weg.

ga ik als 1e van dichtbij de middriver meten om te bekijken wat daar de natuurlijke roll on/off is?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: 3 weg filter

Berichtdoor Henkjan » vr 28 jul 2017, 10:39

eerst een waarschuwing: laat in elk geval een condensator voor de tweeter zitten, een foutje is snel gemaakt en als je een full range signaal op de tweeter zet istie "beyond repair"

idd eerst opmeten van de individuele drivers. wat voor mic/geluidskaart heb je?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 11:14

De kaart is. RME HDSPe AIO PCIe en de mic. Presonus prm1 rta

ik zal proberen een plaatje van de Mid meting te posten

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 28 jul 2017, 11:23

dan is meten met Arta mss een beter idee dan met REW?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 11:26

Oké nu is arta onbekend voor me, maar er zullen qua basis instellingen wel overeenkomsten zijn denk ik

Zal arta downloaden, en als ik het geheel werkend heb een plaatje posten

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 12:12

arta gedownload nu krijg ik 3 icoontjes te zien arta,limp,step

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 12:44

zolang ik arta nog niet werkend krijg,voorlopig met rew nog
hier de meting van de Mid tip van de microfoon 3cm vanaf de stofkap
1/24 smoothing
mid driver.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jag

Berichtdoor Jag » vr 28 jul 2017, 13:00

Voor filter ontwerp heb je gegate farfield metingen nodig. Dat wil zeggen, tenminste 6x driver diameter voor de afstand van de microfoon als vuistregel. En dan in de impuls response een gate instellen.

MiniDSP heeft er een mooie application note over geschreven link.

Vervolgens kan in het EQ window een target response instellen. Het gaat bij filteren om de akoestische response. Wat je elektrisch/met je dsp doet, staat alleen maar ten dienst van de akoestische response. In het EQ window stel je de target response in met low pass en high pass curves, en dan kan je filters toevoegen net zo lang tot je je target response hebt. Vervolgens kan je deze filters als tekst bestand exporteren en importeren in je miniDSP op de output EQ van het betreffende kanaal.
Laatst gewijzigd door Jag op vr 28 jul 2017, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 28 jul 2017, 13:32

Wat je ook eens moet meten bij de mid zijn de vervormingen.
Want het drivertje loopt door tot 100hz in jouw meting maar de vervorming is daar hoog. Filteren met alleen oog op lineaire weergave is vragen om problemen.
FOCAL

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 13:54

Bas ik neem aan dat je zoiets bedoeld?

mid1.jpg

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 28 jul 2017, 14:40

Ja dit.
Dit ziet er heel rooskleurig uit, wat ik me zo kon herinneren was dat er een duidelijkere sprong vervorming zat in het ''mid-laag'' van het speakertje.
FOCAL

Wim P

Berichtdoor Wim P » vr 28 jul 2017, 15:04

is het een optie om als 1e proef de Mid van 300-3000Hz te laten lopen?
of lees ik de meting dan nog niet goed

het originele vertigo filter was een 12db filter, nu heb ik veel meer keuze ter beschikking, LR24db of kom ik dan ergens mee in de problemen

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 16:50

heb nu een minidsp nanodigi als crossover gebruikt, deze module geeft in het digitale domein absoluut geen ruis, dat is bij de analoge minidsp wel het geval
de volgende crossover punten ingesteld 250hz-laag --------- 400-4000hz-mid---------- 5000-hoog alles lr48db/oct
dit klinkt al veel beter nu het laag minder Mid meespeelt,

ik ga me de komende week eens verdiepen in wat al die verschillende filtertypes nu klankmatig voor verschil geven,

je komt er op deze manier wel achter dat je onbeperkt kan instellen elke andere crossover instelling zorgen ervoor dat je speakers weer net wat anders gaan klinken.
met uitzondering van het laag ben ik voor de rest wel dicht bij de originele vertigo overnamepunten gebleven.
cross ik het hoog eerder dan vind ik het geheel toch wat dunner klinken, terwijl in mijn geval met een beryllium als tweeter je toch laag 1500hz zou moeten kunnen crossen, maar dan lokaliseer ik toch de tweeter
leuk spul zo om eens te oefenen
omdat mijn ene vertigo dichterbij een muur staat, was het altijd een beetje uit balans, nu kan ik het keurig netjes glad trekken links en rechts klinken nu echt mooi in balans, qua time delay heb ik niks veranderd de helling i.c.m de drivers is wel netjes ontworpen door de makers

Jag

Berichtdoor Jag » zo 30 jul 2017, 17:09

Wel ja joh, gooi er maar gewoon 8e orde filters op. Dat is pas crossoverontwerp, niet nadenken, gewoon de hoogste orde filters :P. Dit is een zinloze aanpak. Als je wilt snappen wat filter curves doen, dan moet je naar de akoestische curve kijken en niet naar de elektrische! Verder heb je farfield metingen nodig die quasi anechoisch zijn. Nearfield heb je namelijk de baffle step niet inzitten en zonder gate ben je direct + gereflecteerd geluid aan het meten. Dit had ik eerder ook al getypt, maar daar ging je maar even overheen.

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 18:18

Hehe Jag, ik snap je argumenten, alleen ik heb totaal geen basis kennis qua filters/speakers
Dus voor een gevorderde zal het tenen krommend overkomen, mijn excuus

Ik heb je advies wel opgevolgd n.l ik heb de crossoverpunten elektrisch ingesteld, en via rew ongeveer op de luister positie metingen gemaakt.
De totaal curve die daar uit rolt vindt ik zelf heel mooi, maar wellicht voor de meeste hier een gruwel
Maar alleen door jullie input en kritiek kan ik mezelf wellicht wat meer bekwamen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 30 jul 2017, 18:27

Ik zou eerst eens de White Paper van de Grimm LS1 lezen, kan nogal verhelderend werken.
Fusion Filterdesign

Jag

Berichtdoor Jag » zo 30 jul 2017, 20:42

Wim P schreef:Hehe Jag, ik snap je argumenten, alleen ik heb totaal geen basis kennis qua filters/speakers
Dus voor een gevorderde zal het tenen krommend overkomen, mijn excuus

Ik heb je advies wel opgevolgd n.l ik heb de crossoverpunten elektrisch ingesteld, en via rew ongeveer op de luister positie metingen gemaakt.
De totaal curve die daar uit rolt vindt ik zelf heel mooi, maar wellicht voor de meeste hier een gruwel
Maar alleen door jullie input en kritiek kan ik mezelf wellicht wat meer bekwamen.
ik zou het toch eens goed lezen wat ik schreef, want dat was heel iets anders dan je gedaan hebt. Die minidsp application note is erg handig. Die White paper die ds23man linkte is zeker ook verhelderend.

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 21:15

Ik start met lezen maarja mijn engels is beperkt, als ik vragen heb dan lanceer ik ze hier :|

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 21:27

Zomaar nog een vraag de akoestische response is zeker zo belangrijk wellicht belangrijker dan de elektronische instelling.
Maar is daar een vuistregel voor wat de afstand van een akoestische meting tot je speaker is? Of is dit de luister positie

Ik heb nu eerst van alle drivers een meting gemaakt en gekeken waarneer ze een vervorming laten zien, van die punten blijf k weg

Ik was al zo blij met een mooie vlakke akoestische meting met mooie overgangs gebieden, maar durf nu het plaatje niet meer te posten. :oops:

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 22:32

@Jag wellicht snap ik jouw uitleg niet , je schrijft dat de elektrische response ten dienste staat van de akoestische.

Ik heb juist nadat ik een crossover elektonisch ingesteld heb, alles akoestisch gemeten en gecorrigeerd

Maar ik begrijp dat de akoestische zijde belangrijker is, maar als ik dan effe zwart-wit het originele filter van de vertigo tijdelijk als elektrisch benoem, dan kom je met het originele filter toch ook nooit uit in een vreemde akoestische omgeving?

Als dit een domme vraag is dan alvast excusses......

Wim P

Berichtdoor Wim P » zo 30 jul 2017, 22:39

hier de akoestische meting per driver op de luister locatie 1/3 smoothing
ik was al blij en trots met dit behaalde resultaat, maar als ik jullie goed begrijp is het feitelijk om te huilen? :hide:
curves lmh.jpg

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 31 jul 2017, 7:38

het gaat uiteindelijk om de accoustische response, die is wat er netjes moet optellen.
de electrische respose van t filter/dsp moet in combinatie met de response van de drivers samen zorgen voor de accoustische response.

Wim P

Berichtdoor Wim P » ma 31 jul 2017, 8:37

Henkjan de totale meetcurve is uit eindelijk wel netjes zonder dat erop de overnamepunten bergen of dalen ontstaan.
De akoestische meet gegevens zijn door rew gecorigeerd en die zijn ingevoerd in de dsp
Wellicht ben ik tekeer gegaan als een olifant in een porseleinkast, maar het eind resultaat is nu dat ik een mooie curve meet op de luisterplek, en het mooier in balans klinkt dan ooit tevoren
Technisch zal het best niet verantwoordt zijn, maar ja als je de technische kennis niet bezit wordt je er ook niet door gehinderd O:)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 31 jul 2017, 11:22

Je hebt de respons dus gewoon aangepast aan je luisterruimte? toch niks mis mee zolang je keukendeur er nu maar niet uit waait ofzo... (maw bas overschotje ergens anders...)
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Jag

Berichtdoor Jag » ma 31 jul 2017, 12:13

Wim P schreef:Henkjan de totale meetcurve is uit eindelijk wel netjes zonder dat erop de overnamepunten bergen of dalen ontstaan.
De akoestische meet gegevens zijn door rew gecorigeerd en die zijn ingevoerd in de dsp
Wellicht ben ik tekeer gegaan als een olifant in een porseleinkast, maar het eind resultaat is nu dat ik een mooie curve meet op de luisterplek, en het mooier in balans klinkt dan ooit tevoren
Technisch zal het best niet verantwoordt zijn, maar ja als je de technische kennis niet bezit wordt je er ook niet door gehinderd O:)

Nou dat je tevreden bent, dat is al vast binnen! Je curve ziet er prachtig uit (alleen vreemd dat de afval van de drivers niet doorloopt maar een soort plateau bereikt, enig idee hoe dat kan?), maar met een kleine aanpassing van je methode kan je het waarschijnlijk nog verbeteren.

Wat je nu meet = direct geluid plus gereflecteerd geluid. Ons oor maakt onderscheid in direct en gereflecteerd geluid. Het klinkt daarom anders dan het meet. Bij filter ontwerp is het doel om het directe geluid kloppend te maken = rechte response = mooie overlap van fase van drivers / goede optelling.

Drie manieren van meten
- nearfield: microfoon +/- 1cm van driver af. Je meet nu het directe geluid van de driver, zonder invloed van de baffle (de voorkant vd speaker)
- farfield: microfoon op tenminste 6x de driver diameter afstand. Nu meet je het directe geluid + reflecties uit de ruimte. De grootte van de baffle bepaalt wanneer de speaker van een halve bol naar hele bol afstraling gaat = de baffle step. Dit effect meet je als een stap in de response van ongeveer 6dB (het laag wordt 6 dB zachter)
- farfield + gate: nu stel je een gate in, die de reflecties afkapt. Nu hou je alleen nog maar het directe geluid over. De invloed van de baffle step heb je ook in je meting. Dit is de manier voor ons normale mensen zonder anechoische ruimte, om luidsprekers te meten voor filter ontwerp. Zie de link naar de miniDSP site over hoe je de gate instelt.

Vervolgens kan je in het EQ window een target response instellen (4e orde high pass bijvoorbeeld voor de tweeter). En dan kan je zelf filters toevoegen of automatisch, net zo lang als dat je curve over de target heen loopt. Vaak heeft een driver zelf al een 2e orde afval en voeg je dus een 2e orde toe voor een totaal van 4e orde akoestische afval. Als je dit voor alle drivers doet, dan zul je zien dat je perfecte optelling krijgt tussen 2 drivers! En zo krijg je een perfect filter.

Terug naar “Filter Ontwerp”