Naaldjes met sc8n ~8ohm

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

pappaleo

Re: Naaldjes met sc8n ~8ohm

Berichtdoor pappaleo » wo 30 aug 2017, 15:21

https://korvel-besterd.nl/project/piet- ... eciaalzaak

Hebben zij niks? Weerstandje kost ca 35ct per stuk.

Ziet er zo uit

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » wo 30 aug 2017, 15:27

Ik weet niet naar welke cement-dingen je zit te kijken maar op een draadweerstand staat geen voltage. Alleen het aantal Ohm en hoeveel Watt je ermee kunt verstoken

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 15:35

VintageHarry schreef:Ik weet niet naar welke cement-dingen je zit te kijken maar op een draadweerstand staat geen voltage. Alleen het aantal Ohm en hoeveel Watt je ermee kunt verstoken

Vergissing, wattage staat er idd wel op maar ohmage niet (op het plaatje dan..) Ik stoei nog met vermogen, weerstand ende spanning -;) De wet van ohm heb ik wel al gevonden -:)

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 15:41

pappaleo schreef:https://korvel-besterd.nl/project/piet-kennis-elektro-speciaalzaak

Hebben zij niks? Weerstandje kost ca 35ct per stuk.

Ziet er zo uit

Deze winkel is echt een allerlaatste redmiddel. Misschien dat het met weerstandjes wel meevalt maar over het algemeen zijn ze schrikbarend duur. Weet je wat, ik spring op de fiets en rij er even naartoe.

Bij Rumoh had ik ze ook gezien maar dan kosten ze met verzenden 4,50 per stuk -:) Ondertussen zijn de filters al bekant duurder dan de ganse speakerset!

Nou ja, in ieder geval heb ik iets werkbaars en weer meer inzicht in de materie en daar gaat het uiteindelijk om, alle begin enzo -:)

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 16:25

Zo, slechts 1 euro per stuk. Dat valt reuze mee, normaal is het de internetprijs x4

Update volgt -:)

richard

Berichtdoor richard » wo 30 aug 2017, 18:19

Archie schreef:Dan ga ik de kleurcode van een 5 of 10 watt opzoeken en dan een oud vergaan cassettedeck openschroeven. Mss dat er daar eentje inzit.
Het vermogen is gerelateerd aan het formaat, niet een bepaalde kleurcode. Wat je ook kan doen als je geen 5 of 10 Watt weerstanden kan vinden is 10 stuks van 100 Ohm (0,5 of 1 Watt) parallel zetten, dan krijg je hetzelfde resultaat.
Genoeg is beter.

richard

Berichtdoor richard » wo 30 aug 2017, 18:24

Archie schreef:...Ondertussen zijn de filters al bekant duurder dan de ganse speakerset!
Dat is wel vaker het geval hoor, zeker als je het met door zeven maagden in het licht van de volle maan gewikkelde, zilveren condensatoren en spoelen wil doen.
Genoeg is beter.

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 18:44

richard schreef:
Archie schreef:Dan ga ik de kleurcode van een 5 of 10 watt opzoeken en dan een oud vergaan cassettedeck openschroeven. Mss dat er daar eentje inzit.
Het vermogen is gerelateerd aan het formaat, niet een bepaalde kleurcode. Wat je ook kan doen als je geen 5 of 10 Watt weerstanden kan vinden is 10 stuks van 100 Ohm (0,5 of 1 Watt) parallel zetten, dan krijg je hetzelfde resultaat.

Haha, je post past perrfect bij je onderschrift, genoeg is beter -:)

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 18:48

richard schreef:
Archie schreef:...Ondertussen zijn de filters al bekant duurder dan de ganse speakerset!
Dat is wel vaker het geval hoor, zeker als je het met door zeven maagden in het licht van de volle maan gewikkelde, zilveren condensatoren en spoelen wil doen.

.... klinkt magisch, zijn er photoo's van dat productieproces? -:)

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 21:31

Joe-pie-de-poepie..! My first Filter :-({|=

IMG_2538.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » wo 30 aug 2017, 22:23

Waar zit de weerstand?

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 30 aug 2017, 22:43

pappaleo schreef:Waar zit de weerstand?

Die is vermoedelijk gegrepen door de krokodillen net buiten beeld. :lol:

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 22:59

Haha, ja dat klopt!

Archie

Berichtdoor Archie » wo 30 aug 2017, 23:21

Het klankbeeld is er dramatisch op vooruit gegaan. Speciale dank daarvoor Toetertje! En natuurlijk alle andere hulpvaardigen. De lelijke holle of bolle klank (ik denk rond de 4000 hz) is compleet weg. De speakers klinken verassend volwassen! Wat een bijzonder leuk experiment -:)) ik moet zeggen dat door het spelen met de onderdelen en de theorie een ander beslist duidelijker is geworden.

Een beetje vreemd is wel dat als ik de weerstand eraf haal er ik geen verschil kan horen. Maar ja, dat heeft wellicht een andere reden helaas:
image.jpg

Het betere geluid in het midden gaat wel wat ten koste van het hoog, het geheel klinkt minder sprankelend / iets doffer. In het algemeen gaan ze er beslist op vooruit!

Het volgende experiment betreft het 1 voor 1 weglaten dan wel toevoegen van de onderdelen en luisteren. Dat simuleren in Boxim en snappen wat er gebeurt als ik dat doe. En dan precies hetzelfde met een microphoon ervoor en dan dat allemaal weer vergelijken met de simulatie. Ik krijg het nog druk!!

Aan deze spiekertjes ga ik echt veel plezier beleven. Complimenten aan de mens die de Needles heeft ontworpen, dat heeft ie erg goed gedaan!

Alle hulp en bijdragen van de leden van het forum bij deze bouw zijn zeer gewaardeerd!

Op naar het volgende project :rock:

Oh ja, is een budgetluidspreker dus daarom nog even de totale kosten:
Luidsprekers €36
Filter €22
Hout €gratiesch
Bouwen €onbetaalbaar
Dikke pret voor slechts €24 per zijde!!!

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 aug 2017, 10:47

Dat filter heb ik ook wel even aangesleuteld, met meten en luisteren. Als jij nog wat meer tophoog zou willen kun je met boxsim ook nog een variatie maken op dit filter. Als je de weerstand weglaat of verlaagt in waarde, heb je meer hoog.

Dat je niet goed hoort wat de weerstand doet is omdat de frequentie waarop het filter werkt niet veranderd, alleen de breedte van de filtering veranderd. Het filtert met weerstand breder, terwijl het zonder weerstand juist meer geluid filtert maar over een smaller gebied. Dat lijkt dus best op elkaar, maar als je geschikte muziek gebruikt zou het ook voor jou vast nog wel merkbaar kunnen zijn.

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 31 aug 2017, 11:06

De credits voor het filter, gaan echt naar wouter hoor.
Daar heb ik geen enkele vinger in de pap gehad.
Je zou in de toekomst ook nog i.p.v. andere waardes, eens
kunnen kijken naar betere onderdelen. Een dikkere spoel en of
een betere condensator, kunnen ook nog wat puntjes op de i's zetten.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 aug 2017, 11:14

Ik heb al even gekeken, je kunt met een grotere condensator wat hoog terugwinnen, eventueel de weerstand dan iets verlagen zodat je geen grotere dip krijgt rond 2kHz (wordt het muffig van). Ik denk dat ik daarom ook 2,7uF een goede optie vond, maar het kan dan ook al snel weer too much worden.

De stippellijn is je huidige filtering met 0,68mH + 2,2uF + 10 Ohm (mag ook wel naar 6,8 Ohm trouwens)...

Edit: als je nog lol wil hebben en goed helder geluid, kijk eens naar de FRS5X. Die kan met jouw filter gebruikt worden, maar je kunt dan ook de 2,2uF losmaken, dus alleen 0,68mH en 10Ohm. Dan heb je echt een 'helder verstaanbaar' geluid, wellicht wat je zoekt.

Archie

Berichtdoor Archie » do 31 aug 2017, 12:52

toetertje schreef:De credits voor het filter, gaan echt naar wouter hoor.
Daar heb ik geen enkele vinger in de pap gehad.
Je zou in de toekomst ook nog i.p.v. andere waardes, eens
kunnen kijken naar betere onderdelen. Een dikkere spoel en of
een betere condensator, kunnen ook nog wat puntjes op de i's zetten.

Bij het terugzoeken van de waardes kwam ik als eerste jouw naam tegen. Vandaar mijn gedachte. Bij deze: Wouter, dankie san!!!

Bedoel je met dikkere spoel de dikte van de draad?

Archie

Berichtdoor Archie » do 31 aug 2017, 13:04

'Muffig' is precies het goede woord dat beschrijft wat ik hoor, fantastisch audiofiele term Wouter -:) Voorlopig gebruik ik dit setje even als basis. Goede uitleg over wat die weerstand precies doet. Ik merk al wel dat het is zoals je schrijft: andere muziek dan wel een betere opname geeft een meer helder resultaat. Mijn versterkert heeft geen klankkleurregeling dus alles valt of staat met de opname. Geweldig leuk om mee te spelen, zeker omdat ik met je tips het hoog wat meer helder kan krijgen ter compensatie van mijn oren -;)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 aug 2017, 13:11

Omdat Boxsim zo leuk is om mee te pielen heb ik met 2 stuks 2" en een tweetertje een geinig proefje gedaan; een tweeter bij 2 kleine breedbanders om een vlakke powerrespons te krijgen. Dat de fase boven ruim 10kHz niet meer lekker is boeit echt niet, dit is geinig.

Archie

Berichtdoor Archie » do 31 aug 2017, 13:48

De lijn op het plaatje links is vrijwel vlak tot aan 10000 hz, dat is toch wat zo opvallend is?

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 31 aug 2017, 14:35

wouter schreef:Omdat Boxsim zo leuk is om mee te pielen heb ik met 2 stuks 2" en een tweetertje een geinig proefje gedaan; een tweeter bij 2 kleine breedbanders om een vlakke powerrespons te krijgen. Dat de fase boven ruim 10kHz niet meer lekker is boeit echt niet, dit is geinig.

Kun je dat truukje ook met 2 x hds en xt25? :sure: :rofl:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 aug 2017, 18:36

:foto:
Archie schreef:De lijn op het plaatje links is vrijwel vlak tot aan 10000 hz, dat is toch wat zo opvallend is?

Dat hangt er vanaf welke lijn je bedoelt ;-)

De bovenste lijn is simpel, de powerresponse die eronder ligt is lastiger constant te houden.

Kijk maar naar de grafiek met kleurtjes, daar zie je tot 90 graden nog een net afstraalgedrag. Constant Directivity is best in orde hier.

richard

Berichtdoor richard » do 31 aug 2017, 18:47

Je kan ook nog spelen met de uitrichting van de luidsprekers; richt je ze op de luisterplaats heb je (waarschijnlijk) het meeste hoog. Laat je ze voor de luisterplaats kruizen zal wellicht het stereoplaatje wat scherper worden en laat je ze beide recht vooruit stralen heeft dat ook weer een bepaald effect op de ruimtelijkheid. Dichter bij de muur of in een hoek, meer laag en wat verder uit de muur een strakker laag.
Genoeg is beter.

Archie

Berichtdoor Archie » do 31 aug 2017, 19:22

wouter schreef::foto:
Archie schreef:De lijn op het plaatje links is vrijwel vlak tot aan 10000 hz, dat is toch wat zo opvallend is?

Dat hangt er vanaf welke lijn je bedoelt ;-)

De bovenste lijn is simpel, de powerresponse die eronder ligt is lastiger constant te houden.

Kijk maar naar de grafiek met kleurtjes, daar zie je tot 90 graden nog een net afstraalgedrag. Constant Directivity is best in orde hier.

Ik moet bekennen dat me dit nog behoorlijk boven de pet gaat :hide:
Heb best lang over mijn opmerking na moeten denken om em zo vaag mogelijk te houden in de hoop ergens iets zinnigs te raken :sure:

Terug naar “Filter Ontwerp”