[vivace '94] Filter upgrade ? Interessant??

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

fireman

[vivace '94] Filter upgrade ? Interessant??

Berichtdoor fireman » do 09 nov 2017, 21:27

Ik heb dus een leuk setje vivace '94. Vandaag eens nader bekeken en als ik het goed zie is deze set (tweeter iig) iets ge-upgrade (zie foto)
Ook kwam ik enkele situaties tegen die ik zeker moet aanpassen/vervangen!!
Nu vraag ik me af welke onderdelen ik het beste kan vervangen, en als ik het vervang welke upgrade daar in te doen.

Als eerste merkte ik op dat er niet de originele tweeter in zit, maar een upgrade. nl de scan speak 2905/9300000. Welke modificatie behoort er officieel aan het filter gedaan te worden? Als je het filter ziet (zie foto) is daarin al een modificatie voor de tweeter? (heb ook gelezen dat er eigenlijk geen modificatie nodig is...)

De bedrading van de tweeter is uiterst belabberd. Zie de verlenging [-X De binnen bekabeling (voor alle units) ga ik vervangen voor het teflon draad (wel bekend neem ik aan)

Welke onderdelen zorgen voor het meest en mooist sprankelijke sound in het filter? MKP+ ? Maar wil 'm verder wel roomzacht houden en niet schel/hard laten klinken.

Op het laag kan je, als ik het goed begrijp, een trafokernspoel plaatsen. Welke komen hier allemaal voor in aanmerking? Niet de allerduurste maar een mooie middenmoter... Dit was volgens mij de duurste variant: FE96/6.8/160 of FE130/6.8/25 relatief goedkopere tegen de duurdere. Of is zo een interessant: I96/6.8/085

En wat zal het grote verschil zijn met de huidige spoel die er in zit?

Welke interessante upgrades kan ik nog meer doen als jullie dit filter zo zien?

Is het verder toch aan te raden om het filter opnieuw op te bouwen en deze buiten de kast te monteren (netjes misschien met een transparant plaatje op de achterzijde van de speaker, zoiets: filter zichtbaar

Dit is het filter vanuit t ontwerp, weet niet of het huidige filter exact gelijk is aan dit schema. Zover ben ik nog niet:
Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
SN2 - NDX - scan speak A4 MKII SE - R1200GS LC

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: [vivace '94] Filter upgrade ? Interessant??

Berichtdoor Henkjan » do 09 nov 2017, 21:40

tja, wat is je budget.... op betere filtercomponenten kan je helemaal leeglopen....

de spoel voor t laag: ik zou een I-kern spoel kiezen, die heeft van de kernspoelen de laagste vervorming
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

fireman

Berichtdoor fireman » do 09 nov 2017, 21:48

Henkjan schreef:tja, wat is je budget.... op betere filtercomponenten kan je helemaal leeglopen....

de spoel voor t laag: ik zou een I-kern spoel kiezen, die heeft van de kernspoelen de laagste vervorming

Budget... eerst maar eens kijken wat er überhaupt beschikbaar is. Want als ik zie (even uitgaan van jou eerste en enige optie) dan heb je het hier over een relatief goedkope spoel ( I96/6.8/085 ) Dan blijft er weer wat budget over... Want deze spoel is slechts ca. € 20,-

Wat maken die andere duurdere FE spoelen zover beter/anders (als je dat zo mag inschatten met de prijs van ca. 4 tot 7x zo duur)

En is de laagste vervorming leidend voor verbetering?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 nov 2017, 22:05

die andere trafo spoelen hebben als enige belangrijke eigenschap een zeer lage Rdc. maar met een goede I-kern met dik draad (dus niet die uit jou voorbeeld, zoek ff die met 1.4mm draad) zit je ook al richting de 0.2 (en 40+ euro helaas). Als je sjiek wil doen: Mundorf heeft I-kern spoelen met folie : http://www.mundorf.com/en/?category=hif ... =mcoil_cfs
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 09 nov 2017, 22:07

Iets heel anders, je zou het eens in de simulatie moeten gooien, maar ik denk dat de laagsectie het laag rond de 100Hz wat laat opslingeren, kan zo maar 2 tot 3dB zijn. Een zuigkring parallel aan de woofer brengt mogelijk meer winst dan dure spoelen.
Mark Bakker

fireman

Berichtdoor fireman » do 09 nov 2017, 22:42

Henkjan schreef:die andere trafo spoelen hebben als enige belangrijke eigenschap een zeer lage Rdc. maar met een goede I-kern met dik draad (dus niet die uit jou voorbeeld, zoek ff die met 1.4mm draad) zit je ook al richting de 0.2 (en 40+ euro helaas). Als je sjiek wil doen: Mundorf heeft I-kern spoelen met folie : http://www.mundorf.com/en/?category=hif ... =mcoil_cfs

Deze dus ongeveer: 1.6mm (zie ik dat juist?)

Mundorf is meer de Porsche of misschien Bentley onder de filteronderdelen.... eerst maar eens kijken wat dat gaat kosten :)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 09 nov 2017, 23:03

Mmm, volgens mij ben ik bij de verkoper van deze boxen in Arnhem geweest. Die had de betreffende tweeters gemonteerd als upgrade en tevens de zilverkleurige C's in het filter gezet. Die waren erg fraai vertelde hij, maar welk type het nou precies is?
De oorspronkelijke tweeters heb ik trouwens van hem overgenomen.

AatV

Berichtdoor AatV » do 09 nov 2017, 23:11

Had nog een oud lijstje met een summiere beschrijving van Russische condensators.
(geloof dat ik het ooit van DIY audio heb gehaald)
Hoop dat je er wat aan hebt :

K15-4 Ceramic HV "doorknobs"
K15-5 Ceramic HV Disc

K31 Silver Mica "kidney bean" style cap

K40P-2B Paper in Oil, aluminium foil, 5% tol.
K40U-9V Paper In Oil , aluminium foil, Silver body, 10% tol. (also called K40Y-9)

K41-1A PIO, High Voltage "Pulse" caps

K42U-2 metalized paper PIO, green painted body (K75 are better)

K50 Aluminum Electrolytic

K70 Polystyrol

K71-7V Polystyrol "High Tolerance" 1% or 2% tol.

K72P-6 Teflon Dielectric 5% tol. (see example below)

K73-14 PETP High Voltage
K73-15 PETP / Dry Mylar
K73-16 PETP / Dry mylar
K73-17 PETP
K73P-4 "tub " style AC capacitors (may be paper or mylar, still TBD).

K74 PETP HV caps

K75-10 PIO, Green body (these are the prime quality PIO)
K75-15 PIO, High Voltage "tub"
K75-17 PIO High Voltage "tub"
K75-24 PIO Green body tubular (see example below)
K75-28 PIO High Voltage "tub"

K76 Laquer film

K77 PolyCarbonate film

K78 PolyPropylen film

BMT-2 Paper In Oil

FGT High Voltage Teflon Dielectric, Ceramic body (almost beer can size)

KBG, OKBG PIO (no, this isn't the KGB, they're a different entity altogether)

KBI HV "doorknob" RF / Transmitting cap

KSO Silver-Mica "precision" caps

SGM3-A, SGM3-B Silver-Mica "precision" caps (in oil?)

MBG, OMBG-2, MGBO-1, -2, MBGP-2, -3 Metallized Paper-Aluminum "tub" AC caps

MBGCh Metallized Paper pulse capacitors

groet,
Aat
“That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.” - Christopher Hitchens

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » do 09 nov 2017, 23:44

Je kunt er ook gelijk een dikke Tritex indoen zoals vaker gebeurt bij Speaker&Co en Speakerland of even contact met ze opnemen. Zij weten precies, als ontwerper van dit model wat aan en af te raden is.
Mooie tweeter btw! Wordt wel erg kostbaar als je daar Reference caps in zet en dan ontkom je niet aan een extern filter ivm de grootte daarvan.

Voro de Tritec ben je wel bijna €200 voor een paar kwijt: http://shop.speakerenco.nl/680-mh-tritec-7060-mm-1 :mrgreen:

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 10 nov 2017, 1:34

Tritex en kopperband spoelen worden veelal gebruikt als het om een tweeweg gaat.
Ook gebruikt om het zingen van de spoel zelf tegen te gaan.
Je hebt ze ook met gebakken spoelen of in was.

Trafo en i kern spoelen voornamelijk in het laag.
Omdat daar een lage impedantie de voorkeur geeft.
En omdat ze flink wat vermogen kunnen dispenseren voor ze in de verzadiging gaan.

Geld stoppen in een dure koperband folie van 6,8mh lijkt me zonde.

Ik persoonlijk denk dat het verschil in klank tussen spoelen stukken minder is dan condensatoren die in serie met je units staan.

btw lekker klinkende speaker, de eerste zelfbouw speaker die ik hoorde en heb vergeleken met andere speakers.
FOCAL

fireman

Berichtdoor fireman » vr 10 nov 2017, 8:36

Kalimba schreef:
Voor de Tritec ben je wel bijna €200 voor een paar kwijt: http://shop.speakerenco.nl/680-mh-tritec-7060-mm-1 :mrgreen:

Maar de interne weerstand zit dan nog op 0.79 terwijl die andere al richting de 0.25 gaan. De draaddikte is hier 0.6 terwijl die andere al iets van 1.6 is. Die waardes verschillen dan duidelijk.

Ik ga zeker even langs Speaker & Co om het e.e.a. door te nemen en te bestellen.

Interne bekabeling, spoel op het laag om het geheel al mooier te maken.

Het mid/hoog condensatoren, herkennen jullie wat er nu in zit?

Vroeger plaatste ik MKP+ als de "betere" condensatoren. Zal dit het verschil maken? (opwegend tegen kosten en spullen die er nu in zitten) En t.o.v verbetering in het laag (spoel).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 nov 2017, 8:55

die Tritec heeft 7 draadjes van 0.6... en is een luchtspoel, dus erg veel meer koper.

condensatoren: ik zou daarmee wat gaan experimenteren wat je wel hoort en wat niet. doe het op de "Walt manier": probeer 2e handse te vinden die je, als ze niet bevallen, voor ongeveer t aankoopbedrag weer kan verkopen. plaatsen waar effect te verwachten is zijn in je tweeter filter en de parallel condensator in het LP deel van je mid filter.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 10 nov 2017, 12:23

fireman schreef:
Kalimba schreef:
Voor de Tritec ben je wel bijna €200 voor een paar kwijt: http://shop.speakerenco.nl/680-mh-tritec-7060-mm-1 :mrgreen:

Maar de interne weerstand zit dan nog op 0.79 terwijl die andere al richting de 0.25 gaan. De draaddikte is hier 0.6 terwijl die andere al iets van 1.6 is. Die waardes verschillen dan duidelijk.

Ik ga zeker even langs Speaker & Co om het e.e.a. door te nemen en te bestellen.

Interne bekabeling, spoel op het laag om het geheel al mooier te maken.

Het mid/hoog condensatoren, herkennen jullie wat er nu in zit?

Vroeger plaatste ik MKP+ als de "betere" condensatoren. Zal dit het verschil maken? (opwegend tegen kosten en spullen die er nu in zitten) En t.o.v verbetering in het laag (spoel).

Ik durf je niet alles te vertellen over de spoelen maar Tritec wordt veel gebruikt door de ontwerpen van ze. In m'n Vertigo en Reference Monitor zitten ze ook. Met condensatoren kun je het bijna zo gek maken als je wilt maar uiteindelijk gaat ook de grote meespelen. De ref. caps stoppen niet voor niks bij 4.7.

Titus van Speaker & Co zal je hoe dan ook eerlijk en kundig antwoord geven met wat te vervangen en wat lekker te laten zitten.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen.

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » vr 10 nov 2017, 12:28

Mocht je het btw interessant vinden dan heeft Tony Gee nog een hele mooie test van vele soorten caps.
En ook dat is natuurlijk weer persoonlijke smaak. http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

Terug naar “Filter Ontwerp”