Keuze voor Scheidingsfilter voor 3-weg luidspreker

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Triamping

Keuze voor Scheidingsfilter voor 3-weg luidspreker

Berichtdoor Triamping » ma 18 dec 2017, 18:06

Voor een gesloten 3-weg houten speaker ontwerp overweeg ik een van deze twee kant-en-klare crossovers (zie hieronder):

Kijkend naar de kwaliteit van de componenten, welke van de twee crossover ontwerpen (A of B) raden jullie aan?

Context: normale luisterkamer thuis. Speaker drivers: woofer 8 Ohm, midrange 4 Ohm, tweeter 8 Ohm.

Crossover A:
Crossover frequency points: 500Hz, 3.5KHz
Impedance: 4-8 Ohm
Power Handling: 200W
Board Size: 125mm x 95mm

Afbeelding
Afbeelding

Crossover B:
Crossover frequency points: 250HZ, 3.2KHZ
Impedance: 4-8 Ohm
Power Handling: 200W
Board Size:192 x 95mm

Afbeelding
Afbeelding

pappaleo

Re: Keuze voor Scheidingsfilter voor 3-weg luidspreker

Berichtdoor pappaleo » ma 18 dec 2017, 18:51

Crossover B. Die ziet er veel vetter uit.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 dec 2017, 18:53

Nee, serieus. Daar zitten meer onderdelen in, dus die filtert veel "steiler"

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » ma 18 dec 2017, 19:07

Wauw, was de keuze maar zo makkelijk :mrgreen:

Voor pre-fab filters kan je ook eens hier kijken: https://www.monacor.nl/producten/luidsprekerfilter-en-componenten/
En hier : http://www.visaton.com/en/chassis_zubehoer/weichen/index.html

Succes met je project!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 dec 2017, 19:16

eftegari schreef:Kijkend naar de kwaliteit van de componenten, welke van de twee crossover ontwerpen (A of B) raden jullie aan?
kwaliteit ? welke kwaliteit ? is allemaal merkloos spul... :-k

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 18 dec 2017, 19:20

Hoi eftegari .
Je kunt niet zomaar een crossover aan een paar speaker drivers hangen, een crossover komt tot stand aan de hand van metingen van de gekozen drivers in de behuizing, dit is een heel proces om dit goed klinkend te krijgen.'
Ik heb echt geen idee waarom er kant en klare crossovers op de markt zijn, ze voldoen gewoon simpelweg niet, hoe mooi ze er ook uit zien.
ZBA donateur.

Triamping

Berichtdoor Triamping » ma 18 dec 2017, 20:04

Gaaf van jullie alle snelle reacties waarvoor dank. De laatste reactie van Olaf weerlegt eigenlijk alle eerdere...
Betekent dit Olaf, dat voor goed geluid, laat staan high fidelity vocals, we enkel en alleen custom crossover filters op maat gemaakt moeten maken?
Bij wie zou ik een paar op maat kunnen laten maken voor een 3-weg, crossover punten: 300 Hz / 3 kHz

Voor de volgende drivers:
- Dayton Audio 18" ter ondersteuning van extra laag 8 Ohm
- Philips papieren midrange 5" 4 Ohm
- Fountec Rubbon tweeter 8 Ohm.
In drie aparde houten kasten op elkaar aangestuurd met sony ta-N80ES

Triamping

Berichtdoor Triamping » ma 18 dec 2017, 20:09

Hoe komt het dat een merkloze (riep iemand al chinese troep zoniet dan zit dat aan te komen ;)) crossover wel zo slim is om de copper coils in afwijkende assen te plaatsen wat een juiste gang van zaken is, terwijl een bekende merk als VISATON ervoor kiest om snel door de bocht alle copper coils in dezelfde orientatie op het printplaat te bevestigen hetgeen een verkeerde gang van zaken is vanuit een high fidelity perspectief?!

In tutorials van audio experts las ik dat dit één van de aspecten is waar je het kaf van het koren kunt scheiden:
- Goede crossovers hebben alle coils in afwijkende assen, slechte crossovers kiezen voor gemakkelijkste opstelling.

Maar ik had eerder andersom verwacht: de juiste gang van zaken bij VISATON terug te zien en de verkeerde gemakkelijke goedkope principes in chinese producten.... Kennelijk moeilijker dan ik dacht om de kwaliteit te beoordelen zo op het oog van verschillende filters.

PS optisch grafisch zien de borden van VISATON er wel mooier uit maar ja om nou daarop af te gaan als je met geluid bezig bent...

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 dec 2017, 20:20

De scheidingsfrequentie van zo'n filter ligt niet vast maar is afhankelijk van de impedantie van de speakers. Jouw midrange is 4 ohm, de rest is 8. Ik durf er wat onder te verwedden dat de frequenties van dat filter gespecificeerd bij slechts één enkele impedantie. Dat betekent dat de mid niet goed zal aansluiten op de woofer en ook niet op de tweeter. Dat zal niet goed klinken.

Verder is er hoogstwaarschijnlijk geen rekening gehouden met rendementsverschillen van de units. Dat kan er toe leiden dat bijvoorbeeld je mid of je tweeter veel te hard speelt tov de rest. Dat klinkt voor geen meter.

Verder is de fountek ribbon een kwetsbare unit. Als die niet goed afgefilterd wordt, dan blaas je hem zo op.

Triamping

Berichtdoor Triamping » ma 18 dec 2017, 20:23

Tevens heb ik graag de eerste crossover punt laag bij ca 300 Hz.
Ik heb ergens op een forum gelezen dat bij zulk lage crossover punten, de crossover zeer prijzig wordt omdat er heel veel spoelingen nodig zijn (en de crossover zwaar wordt daardoor dus)

De Visatons hebben allemaal zeer hoge eerste crossover punt, wat volledig ongeschikt is voor mijn gebruik.
http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 0ng_8.html

Idealiter wilde ik het volledige midden gebied (idealiter 300 ~ 3000 Hz) door de midrange driver laten afhandelen.
De keuze voor VISATONS mooie crossover voor de crossover punten 1600 : 6000 Hz is een ontzettend rare ontwerp.
Dit betekent dat de bass speaker all the way tot het midden van het stem gebied reikt! En kort erna als het menselijke stem spectrum eindigt, dan pas mag de midrange driver de rest weergeven. Raar :)

Dit gaat volledig tegen de visie van audiofiele experts die beweren dat de vocale middengebied door één (en belangrijkste) driver afgehandeld moet worden met zo min mogelijk afstraling door andere drivers boven en onder.

Ik vond VISATON altijd een heel gaaf cool speaker fabrikant, maar als ik hun ontwerpen naast de principes van audiofielen leg en deze kritisch bekijk dan moet ik toch anders concluderen nu!

Triamping

Berichtdoor Triamping » ma 18 dec 2017, 20:24

Duidelijk pappaleo dank! jouw kritische review maakt mij nog meer nadenken over een custom/maatwerk oplossing ergens...

Ben erg dankbaar dat men mij op deze forum hiernaar verwees:

http://www.humblehomemadehifi.com/crossover.html

Smullen! Wat denkt/vindt u hiervan?

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 18 dec 2017, 20:34

de 18 inch dayton is niet te combineren met de 5 inch philips, ook kan de 5 inch philips niet op 300 hz ingezet worden, dat kan voorzichtig vanaf 800 hz.
ZBA donateur.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » ma 18 dec 2017, 20:45

Belangrijk is dat je eerst een set units hebt die goed op elkaar aansluiten. Dan kan je aan een filter gaan werken. Eerst een goed ontwerp, desnoods met bipolaire elko's en mkt's. Als dat gelukt is kun je betere kwaliteit onderdelen gaan toepassen.

Hele dure onderdelen in een slecht ontworpen filter heeft geen (niets, nakka, nada) nut.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 18 dec 2017, 21:07

Hallo eftegari,
Dank je voor je post. We schieten misschien allemaal een beetje hard in hier. Maar voel je welkom, als je hier een tijdje hebt rondgehangen zul je merken dat de harde kern hier heel serieus met zelfbouw bezig is. Zonder meteen vermogens aan esoterica uit te geven waarvan het nut sowieso twijfelachtig is.
Lees je in, kan ik alleen maar zeggen. In de bouwtopics, in de filtertutorials en andere draadjes. En doe lekker mee, vraag gewoon en have fun!
Mark Bakker

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 18 dec 2017, 21:44

Olaf Markus schreef:de 18 inch dayton is niet te combineren met de 5 inch philips, ook kan de 5 inch philips niet op 300 hz ingezet worden, dat kan voorzichtig vanaf 800 hz.

Puur gevoelsmatig vind ik het gat tussen de 18" en de 5" nogal aan de grote kant (qua diameter dus). kan me niet goed voorstellen dat die elkaar in frequentiebereik enigszins overlappen.
Klopt dit, of vergis ik me hierin ?

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » ma 18 dec 2017, 21:49

ray5150 schreef:
Olaf Markus schreef:de 18 inch dayton is niet te combineren met de 5 inch philips, ook kan de 5 inch philips niet op 300 hz ingezet worden, dat kan voorzichtig vanaf 800 hz.

Puur gevoelsmatig vind ik het gat tussen de 18" en de 5" nogal aan de grote kant (qua diameter dus). kan me niet goed voorstellen dat die elkaar in frequentiebereik enigszins overlappen.
Klopt dit, of vergis ik me hierin ?

Daar zou voor het mooie inderdaad een 7 of 8 inch tussen moeten.
ZBA donateur.

richard

Berichtdoor richard » ma 18 dec 2017, 23:49

Olaf Markus schreef:Daar zou voor het mooie inderdaad een 7 of 8 inch tussen moeten.
Maar die lopen doorgaans wat minder mooi door in het hoog.
Genoeg is beter.

Triamping

Berichtdoor Triamping » di 19 dec 2017, 1:09

Olaf Markus schreef:de 18 inch dayton is niet te combineren met de 5 inch philips.

Kunt u uw stelling objectief(!) staven met argumenten?

Triamping

Berichtdoor Triamping » di 19 dec 2017, 1:12

Pappaleo en Markbakk dank voor jullie vriendelijke berichten, ik voel me welkom geheten hier door jullie ;)

Ik ben er voornemens om veel te leren!

Zowel objectieve feiten (waar alleman het mee eens is) als ook lekker mijn eigenwijze gangetje te gaan zoals zoveel keuzes waar heel de wereld aanvankelijk bang / oneens mee was maar toen bleek dat het de allerbeste keus in mijn leven bleek waar enkel en alleen DURF voor nodig was... kortom als het goed voelt (lees: klinkt) dan kan een paletvol natuurkundige dictaten zo in de vuurkorf als ik maar kan "opgaan" in en "verdwijnen" in mijn muziek...

Herkenbaar? :)

Ontdekkenderwijs experimenteren en leren (fouten maken hoort daarbij) dan luisteren, bijstellen, zelf beoordelen wat ik mooi of lelijk vind klinken, dan het enkel overnemen van wat geadviseerd wordt door verkopers. Gelukkig vind ik de mensen op dergelijke fora als deze stukken betrouwbaarder als bron dan wat de high fidelity fabrikanten je wijs willen maken...

Kwam laatst een setje "gestabiliseerde voetjes" tegen voor 399 $ per stuk op een heuze americaanse site, deze zou na heel veel natuurkundig onderzoek in staat zijn om meer laag te onthullen zonder welke het laag door residu-ruis naar de versterker achterwege zou blijven en het geluid nooit zo mooi klinken als met de set voetjes... :lol: :D

Kortom ik leer graag ook hier met jullie de de feiten van de fabels te scheiden.
Voor zover het plezier van muziek luisteren uberhaupt te vangen is tot een objectieve studie...
O:)

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 19 dec 2017, 3:37

richard schreef:
Olaf Markus schreef:Daar zou voor het mooie inderdaad een 7 of 8 inch tussen moeten.
Maar die lopen doorgaans wat minder mooi door in het hoog.

Dat hoeven ze ook niet omdat vanaf 800 Hz alsnog de 5 inch het over neemt.
ZBA donateur.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 19 dec 2017, 5:38

Ik moet het doen zonder bedankje, terwijl de informatie die ik al gegeven heb minstens zo waardevol is, maar dat geeft niet.
Ik was de eerste die eerlijk aangaf dat een prefab crossover niet gaat werken, dit is om je voor een teleurstelling te behoeden.
En ook ik heet je welkom hier.
Wat even belangrijk is is ook het type 5 inch van Philips die je hebt, daar zijn twee mogelijkheden in.
Je hebt een type die eindigt op “SQ” bijvoorbeeld AD5060/SQ4 of AD5062/SQ4, deze twee zitten in een “potje” , een eigen klankkamertje en dit zijn pure mid drivertjes, deze lopen door tot 5 khz, maar zijn niet inzetbaar beneden de 800 hz.
Een tweede mogelijkheid is dat je beschikt over een AD5060/W4 of een variant daarvan, de “W” in deze staat voor “woofer”, deze is wel in te zetten op 300 hz (of daaronder nog) alleen loopt deze weer niet verder door dan 2 a 2,5 khz.
Dus dat is even belangrijk om te bepalen welke je hebt.
Voor de rest heb ik juist waardering voor een stukje eigenwijsheid, dit omdat ik dat ook ben, verder laat ik me ook absoluut niet vangen door dure magische voetjes, zandzakjes en sjoelschijfjes, maar dit komt ook omdat ik zelf uit de techniek kom en dus vauit dat oogpunt met beide technische voeten op de grond opereer.

Welk type Dayton woofer heb je trouwens?
ZBA donateur.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » di 19 dec 2017, 7:12

Olaf Markus schreef:Ik moet het doen zonder bedankje, terwijl de informatie die ik al gegeven heb minstens zo waardevol is, maar dat geeft niet.

Ja, vreemd, terwijl ik in mijn eerste post zelfs een beetje de spot dreef omdat ik dacht: daar is er weer een die hi-end wil bouwen met een kant en klaar filtertje.

Maar als je (eftegari) wilt weten wat er bij komt kijken om een drieweg te bouwen: Lees mijn Mission Impossible topic eens door. Een niets verhullend verslag van hoe ik geleerd heb een drieweg filtertje te maken. Daar werd ook zo nu en dan de spot met mij gedreven. Link staat in mijn onderschrift. Geduld is noodzakelijk.

Uiteindelijk heeft het filter (met goedkope onderdelen) meer gekost dan de drivers. Om maar eens de verhouding een beetje in kaart te brengen.

Triamping

Berichtdoor Triamping » di 19 dec 2017, 10:59

Olaf Markus schreef:Ik moet het doen zonder bedankje, terwijl de informatie die ik al gegeven heb minstens zo waardevol is, maar dat geeft niet.
Ik was de eerste die eerlijk aangaf dat een prefab crossover niet gaat werken, dit is om je voor een teleurstelling te behoeden.

Beste Olaf,

Ik voel hier een gevoelige toon, dus ik reageer even hierover ;)
Dan heb je vast over mijn allereerste reactie heen gelezen:

"Gaaf van jullie alle snelle reacties waarvoor dank." >> iedereen bedankt!

"De laatste reactie van Olaf weerlegt eigenlijk alle eerdere..." >> Met andere woorden jouw reactie Olaf maakt alle eerdere vmet name de eerste twee reacties op mijn vraag, voleldig irrelevant, met andere woorden gafe inzicht en wederom bedankt!

toen schreef ik:

"Betekent dit Olaf, dat voor goed geluid, laat staan high fidelity vocals, we enkel en alleen custom crossover filters op maat gemaakt moeten maken?"

Waarmee ik eigenlijk te kennen geef dat ik binnen één forumtopic (mijn eerste hier ;) al volledig mee eens ben en afwijk van mijn initiele inzet namelijk het zoeken naar een geschikte 3-weg-filter en volledig overstap op het sparen voor een volledig opmaat gebouwde filter!

Als dat niet een open houding is en als daarin al mijn dankbaarheid niet uit blijkt, dan zit ik op het verkeerde forum :) ;)

Ook deze reactie is kennelijk van weinig waarde geweest:

"Ben erg dankbaar dat men mij op deze forum hiernaar verwees:"

Daarom schreef ik in mijn eerste bericht gelijk "Betekent dit Olaf, dat..." impliciet aangevend dat ik opga in je tips uiteraard kritisch blijven bij mijn eigen wensen blijvend maar jullie tips meenemend.

Tot zover dus Olaf, een weerlegging van je gevoel dat je niet dankbaarvoelde, want ik was, en ben, jullie allemaal en ook jou(!) zeer dankbaar.

Als ik een ondankbaar mens zou zijn dan mag je altijd klagen bij mij waarom ik je inzicht niet op waarde schat. Maar omdat ik juist erg dankbaar ben, zou het erg jammer zijn dat ondanks mijn dankbaarheid, men uit mijn schrijven iets anders zou concluderen. Ja ik ben en blijf kritisch nadenken over mijn eigen persoonlijke droomproject.

Hoe had ik ánders kunnen/moeten laten blijken dat ik ook jouw reactie waardeer?

Ik vind respect voor elkaar belangrijker dan de inhoud zelf. Dus eerst wil ik dit gecommuniceerd hebben voor ik op de inhoud reageer.

Anders lijkt het net alsof ik alleenmaar kom informatie halen, maar zoals ik met dit bericht hopelijk laat zien, is ben en blijf ik dankbaar voor jullie meedenken meer dan alles! Natuurlijk mag de inhoud ook wezen, hetgeen ervoor heeft gezorgd dat ik (met mijn eigenwijze denken) binnen één dag al volledig van visie verrrijkt en van stag ben gegaan naar een hele andere koers ben gaan varen, waar ik blij mee ben. Van kiezen tussen twee bestaande crossovers waar ik op het punt stond die te kopen en klaar is kees, naar het sparen voor en op maat laten maken van filters! Een heel traject. Niet erg, ik heb het er graag voor over!

later reageer ik op alle vragen dan kunnen we het hopelijk weer over de inhoud hebben, zonder dat men mij of mijn dankbaarheid verkeerd inschat :D :wink:
http://www.humblehomemadehifi.com/crossover.html

SARK

Berichtdoor SARK » di 19 dec 2017, 11:32

Zo .... alles is duidelijk, zand er over en doorpakken :mrgreen:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 19 dec 2017, 14:48

SARK schreef:Zo .... alles is duidelijk, zand er over en doorpakken :mrgreen:

Een hele dikke vette berg zand. Ik heb niets gezegd. :mrgreen:
We gaan inderdaad lekker verder.
Zoals je misschien hebt mee gekregen is dat ik een ontzettende Philips fan ben. Ik ben degene van het F9820 master topic.
Vandaar dat ik even belangstellend ben in welke Philips 5 inch je hebt.
ZBA donateur.

Terug naar “Filter Ontwerp”