Keuze voor Scheidingsfilter voor 3-weg luidspreker

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Triamping

Re: Keuze voor Scheidingsfilter voor 3-weg luidspreker

Berichtdoor Triamping » do 21 dec 2017, 21:19

Toppie!

Excuses de philips driver in kwestie is 7 inch groot! ik zei 5" maar bedoelde dus 7"!
Is dat al beter naast een subsonic lage aanvulling van 18"?

Dank allen voor het beantwoorden van mijn vraag op deze post!
Ee bestaan géén kant-en-klare "scheidingsfilters, voor audiofielen!

Wie geinteresseerd is in het grotere plaatje/vervolg: viewtopic.php?f=3&t=25891

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » ma 01 jan 2018, 16:07

misschien wat foto's ??
type nummers ?
kunnen we ons een beetje een "beeld" vormen :)

mvgr. leon

Triamping

Berichtdoor Triamping » ma 08 jan 2018, 22:04

Even afstandnemend van mijn eigen specifieke droomspeakerdesign, en wat meer naar een algemene vraag concentrerend over passieve 3-weg scheidingsfilters in luidsprekers, heb ik na veel onderzoek en online lezen moeten constateren dat en legio problemen zijn die zelfs bij de allerbeste allerduurste passive scheidingsfilters optreden:

1. Analoge caps, weerstanden en inductors vervormen het geluid behoorlijk! (ook van de aller beste kwaliteit)
2. Vermogen van de versterker wordt verspild tot wel 3db = 50% vermogen!
3. Lagere SPL dus hebt grotere versterker nodig om speaker aan te sturen
4. Extra veel vervormingen op en rond de crossover frequencies
5. Dikkere kabels nodig naar de speakers toe vanwege de crossover weerstanden die in de weg zitten
6. Back EMF distortion, plus versterker heeft minder direct controle over de voicecoils!
7. Intermodulation distortion (IMD)
8. Flink gereduceerd "speaker damping"
9. Het monnikenwerk waarmee de sensiviteit van woofer, midrange en tweeter allemaal moeten aansluiten, maakt dat je niet één crossover maakt maar een heleboel en ze allemaal moet testen omdat de theoretische waarden afwijken van die in realiteit vanwege hoe de speakers onderling de energie weer terug in de filter stoppen. Feitelijk alleen weggelegd voor speaker bedrijven die na veel onderzoek een speaker uitbrengen. Niet zo geschikt voor de hobbyist in feite.
10. Zeer moeilijk on the fly de crossover frequency iets ervoor of iets erna te brengen. Dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Oh mijn god! hehehe
11. Zeer moeilijk om eenmaal een scheidingsfilter gemaakt, later een ander midrange of ander tweeter uit te proberen
12. Al met al een gereduceerd helderheid, verlies van zuiverheid vanwege de gehele tussenstoppen van de 3-weg-scheidingsfilter netwerk!

Rest nog voor mij het alternatief, waar ik na veel onderzoek, en praktische overwegingen wat ik als budget/tijd heb, en dat is over te stappen naar actieve filtereing, tri-amping dus, wat ook nog veel makkelijker is om mee te beginnen. Enige nadeel is dat je drie goede (identieke?) nieuwe of vintage versterkers nodig hebt nou dat is nog wel te overzien. Hiermee ontstaat veel meer speelvrijheid, meer controle, meer modulair ontwerpmogelijkheden (ander woofer, ander midrange of ander tweeter proberen, on the fly crossover frequentie aanpassen. Tevens kan on the fly de volume van de woofer, de midrange en de tweeter afzonderlijk door de drie volumeknoppen van de versterkers aangepast worden.

Super! Ik ben eruit. Heren, zonder jullie kritische reacties was ik niet tot deze conclusie gekomen! Mijn dank.
Ik ga mijn speaker niet bouwen met een passieve crossover, maar met een goede actieve crossover!

Terug naar “Filter Ontwerp”