Hoe werkt deze formule?

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Hoe werkt deze formule?

Berichtdoor pompebled » vr 22 dec 2017, 13:39

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van twee Flutes, een ontwerp van Horst Möller:
http://www.hm-moreart.de/12.htm
De Flutes worden aangestuurd door een eigen versterker, het laag onder de 100Hz wordt door een subwoofer gedaan

In de beoordelingen op de site is er sprake van een 6dB highpass in de ingang van de versterker.
Dit zorgt er voor dat de kleine breedbanders geen grote uitslagen hoeven te maken wat het geluid ten goede komt.

Sneupend op Duitse fora kwam ik een formule tegen waarmee de waarde van de condensator berekend kan worden.

f=1/2 pi RC

Hiervoor moet je de ingangsweerstand van de versterker opmeten en invoeren in de formule.

In het bewuste voorbeeld is er sprake van een ingangsweerstand van 93,4K wat dan resulteerde in een waarde voor de condensator van 17nF (100Hz).
Het is niet duidelijk wat voor versterker er gebruikt wordt, het zou zomaar een buizenbakje kunnen zijn, die worden er vaak voor gebruikt.

Ik kan geen soep maken van de formule en ben aan het googelen geslagen, zonder resultaat.

Wie kan me uitleggen hoe deze formule gebruikt moet worden?
Hoe meet ik de ingangsweerstand van een versterker, moet die ingeschakeld zijn, of niet?

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

Ah!buis

Re: Hoe werkt deze formule?

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 dec 2017, 14:58

De formule klopt wel maar de 6dB verzwakking niet.Bij de f die uit de formule rolt is de verzwakking 3dB, de 6dB wordt pas bij 50Hz bereikt.Vanaf dan gaat 't 6dB per oktaaf bergaf, 12dB 25Hz, 18dB 12,5Hz, ...
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 22 dec 2017, 16:56

Hallo Anne,

Dat de 6dB/Okt pas bij 50Hz bereikt wordt is niet erg, het gaat mij er om dat de 3" breedbanders geen bassen voor hun kiezen krijgen, desnoods ga ik hoger met de frequentie, als de dwergjes het te zwaar te verduren hebben.

Wat ik niet snap is hoe de formule gebruikt moet worden.
f is de gewenste frequentie, dat snap ik.
1/2 x pi begrijp ik ook.
Maar vermenigvuldig ik dat met RC (R is de ingangsweerstand van de versterker, neem ik aan) en C is de waarde van de condensator (neem ik aan), maar hoe knoop je dit aan elkaar?

Zou je een rekenvoorbeeld kunnen laten zien, zodat ik de manier van werken begrijp?

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 22 dec 2017, 19:23

Je had 't over 93,4k en 17nF.
Nu staat die "k" voor x1000 ofwel 10^3 en de "n" voor 0,000000001 ofwel 10^-9.
En dus f= 1 / (2 x 3,14 x 93,4 x 10^3 x 17 x 10^-9) = 10^6 / (2 x 3,14 x 93,4 x 17) = 1000000 / 9971 = 100 Hz.
De ingangsweerstand vinden gaat met een signaalbron aansluiten via een instelbare weerstand (potmeter).Als je die potmeter regelt zodat de uitgang tot de helft terugvalt tov zonder, heeft de potmeter dezelfde waarde als de ingang van de versterker.Kun je dan met een ohmmeter zien.
Gaat er wel van uit dat de bron een heel kleine weerstand heeft tov de ingang, meestal het geval.
Anne

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 22 dec 2017, 23:49

Bedankt Anne,

Hoe kan ik meten of de uitgang (is dat de speakeruitgang?) tot de helft terug valt?
Eerst meten met het volle signaal erop? En dan terugregelen tot het weerstand terugvalt tot de helft.
Welke waarde potmeter?

Voor iemand die weet waar 'ie het over heeft zal het gesneden koek zijn, helaas ben ik niet zover ingevoerd in de elektronica...

Groeten, Jan.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 23 dec 2017, 12:20

Potmeter moet wel groter dan de vermoedelijke ingangsweerstand.Met 500k kom je een heel end.
Is wel bedoeld als instelweerstand (potm heeft 3 aansluitingen) dus maar twee nodig, de middelste en een andere, naar keus.
Voltmeter (wisselspanning ! ) op de uitgang, evt over de LS.
Anne

Terug naar “Filter Ontwerp”