Hulp nodig betreft de minidsp producten en digitale crossover oplossingen (voor 3-way)

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Flumphy

Hulp nodig betreft de minidsp producten en digitale crossover oplossingen (voor 3-way)

Berichtdoor Flumphy » zo 07 jan 2018, 1:03

Dag allen,

Ik wil een actieve crossover setup voor mijn zelfbouw 3-way vloerstaanders, maar ik geraak er niet uit.
Als bron zal het een computer zijn, andere bronnen als CD, LP, of iPod zijn niet nodig.

Wat ik heb liggen (weet niet of het bruikbaar zal zijn in de setup):

- USB geluidskaart/DAC: Asus Xonar U7 (7.1)
    - Analog Output
    4 x 3.5 mm jack (1/8") (Headphone out /Side out/Center-Subwoofer out/Rear out)
    2 x RCA (Un-Balanced)
    - Analog Input
    1 x 3.5 mm jack (1/8") (Line-in/ Mic-in combo)
    - Digital
    1 x S/PDIF out (1 x Coaxial)

Nu zijn er verschillende opties van minidsp.com
    - nanoDIGI 2x8 kit (ongeveer €200)
    - miniDSP 2x4 kit (ongeveer 2x €100 = €200)
    - miniDSP 2x8 kit (ongeveer €370 -> veel te duur?)

Betreft versterker: Ik moet een 7.1 surround versterker aanschaffen? Beetje zuur omdat ik twee jaar terug een ideale had, maar verkocht want ik heb enkel stereo speakers. Waar moet ik op letten betreft inputs/outputs? Is het nog afhankelijk van de keuze hieronder of is de versterker in eender situatie gelijk?

Wat ik tot zover denk als mogelijkheden:

Bron (pc) -> nanoDIGI 2x8 -> 2ch DAC (x3) -> 7.1 versterker -> Speakers
Klopt dit? Zit de bron (computer) dan aangesloten aan de nanoDIGI? Met welke kabel? Of zit er nog iets tussen? Kan de "2ch DAC (x3)" vervangen worden door mijn 7.1 Xonar U7?

Bron (pc) -> 2ch DAC (x2) of 7.1 DAC? -> miniDSP 2x4 (x2) -> 7.1 versterker -> Speakers
Klopt dit? Ik weet niet goed hoe ik van de computer (bron) naar de 2x miniDSP moet en of het effectief mogelijk is om 2x miniDSP 2x4 te gebruiken ipv. 1x miniDSP 2x8? Die miniDSP 2x8 is gewoon te duur...

Zijn er nog andere producten interessant buiten die van minidsp.com? Is er in het algemeen nog iets dat ik vergeet? De software op de computer moet er natuurlijk zijn en ik heb ook al een omni-directional microfoon liggen.

Groeten,
Flumphy

toetertje

Re: Hulp nodig betreft de minidsp producten en digitale crossover oplossingen (voor 3-way)

Berichtdoor toetertje » zo 07 jan 2018, 9:02

Wat de versterker betreft, is het het handigst als je er 1 hebt met 7.1 analoge ingangen.
Ik heb eventueel nog een Philips avr 9900 staan, voor weinig. Het binnenwerk daarvan is van Nad.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Hulp nodig betreft de minidsp producten en digitale crossover oplossingen (voor 3-way)

Berichtdoor ds23man » zo 07 jan 2018, 9:12

Hou er even rekening mee dat de meeste AV receivers alleen hun volle vermogen aan een kanaal leveren in stereo mode. Bij bovenstaande plips is dat 2 x 115 watt en 7 x 60 watt.
Fusion Filterdesign

toetertje

Berichtdoor toetertje » zo 07 jan 2018, 9:21

Helemaal mee eens, maar dat levert de gemiddelde Lm ook.
Dat is dan toch meer dan genoeg? Je komt dan op 180 watt per kant.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 07 jan 2018, 9:44

De woofer is de grootste vermogensvreter, dan is 60 watt niet veel.
Fusion Filterdesign

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 07 jan 2018, 16:20

Ja, maar mid en hoog zal veul minder nodig hebben. Als de beperking thermisch zijn dan is er mss wel meer dan die 60W beschikbaar voor t laag.

Over de DSP: als budget belangrijk is (concludeer ik omdat je de 2x8 duur vindt), dan zou je kunnen kijken naar een PC gebaseerde DSP, dan heb je helemaal geen extra hardware nodig.

Alvast een advies: zet hoe dan ook een condensator voor de tweeter, zodat deze beschermd is als er wat mis gaat in de dsp (bv door een vergissing)
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 07 jan 2018, 16:29

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Flumphy

Berichtdoor Flumphy » zo 07 jan 2018, 16:54

Henkjan schreef:Ja, maar mid en hoog zal veul minder nodig hebben. Als de beperking thermisch zijn dan is er mss wel meer dan die 60W beschikbaar voor t laag.

Over de DSP: als budget belangrijk is (concludeer ik omdat je de 2x8 duur vindt), dan zou je kunnen kijken naar een PC gebaseerde DSP, dan heb je helemaal geen extra hardware nodig.

Alvast een advies: zet hoe dan ook een condensator voor de tweeter, zodat deze beschermd is als er wat mis gaat in de dsp (bv door een vergissing)

Ja ik had zelf al gedacht waarom is een puur software gebaseerde DSP niet mogelijk, een computer kan 7.1 surround doen dus ook 6 kanalen voor de individuele drivers dacht ik. Dan zou mijn Xonar U7 van pas komen denk ik? Ik had er al naar gezocht maar kon niks vinden, en vergeten te vragen in mijn eerste bericht. Ik dacht dat de reden dat ik niets vond misschien was omdat het problemen gaf, bijvoorbeeld dat die speciale hardware nodig was om te zorgen dat er niet te veel delay ontstaat.

Welk voordeel heeft de nanoDIGI dan tegenover het op de PC doen? De miniDSP snap ik nog want het profiel kan opgeslagen worden zodat je analoge bronnen kunt aansluiten (voor mij is dat niet nodig) maar die nanoDIGI doet enkel digitaal. Maar goed, is dit dus mogelijk?:

digitale bron (PC) -> DSP software (PC) -> digitale output (PC) -> Xonar 7.1 DAC -> 7.1 versterker -> Speakers

Eventueel nog zonder de Xonar DAC en direct digitaal de versterker in? (zie mijn reactie aan toetertje onderaan in dit bericht)

Bedankt voor de tip betreft condensator.

ds23man schreef:Hou er even rekening mee dat de meeste AV receivers alleen hun volle vermogen aan een kanaal leveren in stereo mode. Bij bovenstaande plips is dat 2 x 115 watt en 7 x 60 watt.

Ik dacht zelf dat ik eventueel moest opletten dat ik de woofers op de Links Rechts kanalen van de 7.1 surround moet aansluiten, omdat die kanalen het meest voorzien zijn op groot vermogen, in vergelijking met de sateliet speakertjes?

toetertje schreef:Wat de versterker betreft, is het het handigst als je er 1 hebt met 7.1 analoge ingangen.
Ik heb eventueel nog een Philips avr 9900 staan, voor weinig. Het binnenwerk daarvan is van Nad.

Als ik een software DSP op de PC gebruik zou ik eventueel wel een digitale input op de versterker kunnen gebruiken? Als die een degelijke DAC bezit? Weet zelf niet of dat veel voorkomt, maar dat lijkt me toch ook nodig als je 7.1 geluid via HDMI de versterker in stuurt.

Dankje, betreft die Philips, als ik binnenkort mijn zoektocht naar een versterker start en bekijk wat de tweedehands sites aanbieden zal ik je wat laten weten, ik kan ook niet overal geraken om versterkers op te halen.
Laatst gewijzigd door Flumphy op zo 07 jan 2018, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Flumphy

Berichtdoor Flumphy » zo 07 jan 2018, 17:51

De download link van de software hier is wel dood ondertussen, wordt het nog veel gebruikt? http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 32&t=10777

Ik vind een hoop dingen:

http://rtaylor.sites.tru.ca/2013/06/25/ ... are-howto/
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-28633.html
https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... 42&o=OneUp
https://rruitr.home.xs4all.nl/sxq.html
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... overs.html
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

Maar is er nu bekend wat de beste, meest praktisch oplossing is betreft PC crossover?

Dit is van een Nederlander, is dit dezelfde als van het "webfilter" topic op zelfbouwaudio.nl?
https://rruitr.home.xs4all.nl/sxq.html

Is hetzelfde niveau van kwaliteit haalbaar hiermee als met een nanoDIGI? (of miniDSP)
Ook nog, is het mogelijk om 2x miniDSP 2x4 gebruiken of moet het nanoDIGI 2x8 of miniDSP 2x8 zijn?

Flumphy

Berichtdoor Flumphy » zo 07 jan 2018, 20:17

Ben deze nog tegengekomen, ziet er interessant uit, maar met mijn kennis kan ik niet zo snel beoordelen of het wat is:
http://www.bodziosoftware.com.au/

Terug naar “Filter Ontwerp”