Multi-cascaded LR24 crossover

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

RobbinM

Multi-cascaded LR24 crossover

Berichtdoor RobbinM » wo 28 feb 2018, 7:43

Gekopieerd van een ander forum:

Op de pagina's van de heer Linkwitz staan een aantal interessante dingen aangaande het gebruik van een LR24 in combinatie met multiweg. Helaas, niet zo positief voor mij.

Als u meekijkt op deze pagina dan ziet u dat het gebruik van een multiweg LR24 een probleem oplevert indien de crossovers wat dichter bij elkaar liggen:
Afbeelding
Een dergelijke filtertopologie heb ik nu ook in gebruik in de DCX2496.

Met dit als resultaat in de response:
Afbeelding

Zoals de heer Linkwitz voorstelt kun je de gain van de drivers instellen zodat een beter resultaat te krijgen is:
Afbeelding

Nog steeds is een duidelijke rimpel te zien in de response.
Een manier die de heer Linkwitz voorstelt om het crossover te verbeteren is het cascaden van de filters:
Afbeelding
Dat is helaas voor mij al niet mogelijk door beperkingen van de DCX2496.
Stel dat ik het wel zou kunnen toepassen, door bijvoorbeeld Equalizer APO te gebruiken of met Hypex filterdesigner, dan is dit het resultaat:
Afbeelding

Ook hiervoor stelt Linkwitz dat er nog verbetering is, zodra de levels worden aangepast:
Afbeelding

Nu is dat al een hele verbetering, maar aangezien mijn set een 5-weg aan het worden is, met de filters nog dichter op elkaar, krijg ik alsnog een behoorlijke slingering in de response.
Het doel is gesteld. Maar hoe ga ik dat doen?

De heer Linkwitz zijn LX521 systeem is een vierweg, ook met twee middentoners. Daarvan liggen dus ook de crossovers dicht bij elkaar. Linkwitz pakt het in zijn originele ontwerp als volgt aan:
Creeer in de DSP een driewegcrossover, beide crossovers LR24.
Versterk de drie kanalen.
Vervolgens past hij passieve, 1e orde, crossover toe tussen de twee middentoners.

Dat levert een mooie strakke response op.
Echter, de filtering 1e orde, op 1000Hz in zijn geval, is voor mij niet steil genoeg.
Ook bij hem spelen de 10 en 22cm units door het relatief vlakke filter, nagenoeg dezelfde frequenties.
Daarom wil ik graag LR24 toepassen, ook tussen de mids. Helaas levert dat dus de hobbelige response op zoals in bovenstaand verhaal.

Het lijkt me dat de slingering geen resultaat is van de aangrezende units, maar van de crossovers die verderop liggen, en nog invloed hebben op de totale response. Het cascaden heeft dat verbeterd, dus ga ik simpelweg het idee van cascaden uitbreiden. Het toepassen van alle filters op alle drivers, zou moeten zorgen dat het geheel beter in fase komt, en dus de response vlakker zou moeten zijn.
Na het simuleren was dit het resultaat. Links ziet u per unit de toegepaste filters, en rechtsboven ziet u de response, en het fasegedrag.

Afbeelding
Groupdelay is ongeveer 4,95ms maximaal.
Alle crossoverfrequenties zijn gebaseerd op die van de LX521.

En zo was het multi-cascaded LR24 filter geboren. Nog steeds niet 100% ideaal, maar toch beter bruikbaar bij een multi-way. Het neemt een stuk van de moeilijkheidsgraad weg van het filteren van een meer-dan-2-weg.

Overigens is dit mechanisme dus ook bruikbaar bij een vijfweg. Het simuleren van mijn huidige crossoverfrequenties leverde een group delay op van maximaal 12ms.

Bij een drieweg kun je dit principe ook toepassen, en voor sommigen misschien wel interessant, is dat het dan ook nog goede resultaten oplevert in LR12, mits de units ver genoeg uit elkaar liggen. Dat levert nog minder groep-delay en fasedraaiing op.

Groeten!
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

markbakk

Re: Multi-cascaded LR24 crossover

Berichtdoor markbakk » vr 02 mar 2018, 10:38

Dit is de elektrische theorie, je zult ook nog de akoestische response moeten verdisconteren. Dat weet je neem ik aan. Je maakt je overigens druk over vrijwel niets met die 1 dB rimpel. Verder: imho is zo'n smal bandpassfilter (50-200Hz) met 4e orde hellingen vragen om problemen.
Mark Bakker

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » vr 02 mar 2018, 12:38

Correct, het is puur theorie.
Het is ook moeilijk toe te passen, omdat het gros van de crossovers niet gemaakt is om meerdere filters op elkaar te stapelen.
Huidige setup:
12x Peerless XXLS P835037 (0-63Hz)
SB-Acoustics Satori WO24P-4 (63-200Hz)
SB-Acoustics Satori MW16P-4 (200-800Hz)
Sennheiser/ Klein & Hummel 3" dome (800-2210Hz)
SB-Acoustics Satori TW29RNB (2.21-20kHz)

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 03 mar 2018, 14:36

markbakk schreef:Dit is de elektrische theorie, je zult ook nog de akoestische response moeten verdisconteren.
Inderdaad. Als je deze elektrische hellingen als doelrespons neemt voor [elektrisch filter + akoestisch gedrag], dan komt het weer overeen. :)

markbakk schreef:Verder: imho is zo'n smal bandpassfilter (50-200Hz) met 4e orde hellingen vragen om problemen.
Waarom? Als je rekening houdt met nabijgelegen kantelpunten gaat het toch goed? Dat is wat RobbinM juist doet.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 04 mar 2018, 9:11

Ik moet me even tot de orde roepen, het cascaden helpt inderdaad. Normaal gesproken zal je inderdaad zien dat de faseverschuvingen in zulke bandfilters door elkaar heen gaan lopen. Ik ga er de wiskunde niet meer voor uitdiepen hier, maar de rimpels zijn heel verklaarbaar.

Wat ik wel een design criterium vind voor een meer-dan-tweeweg is een redelijk evenredige verdeling van de doorlaatbanden. Dat is bij het eerste beschreven systeem niet het geval (Linkwitz). Is maar een mening uiteraard. Robbin’s eigen systeem lijkt me overigens wel een indrukwekkende set!
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 mar 2018, 14:55

Om even wat kennis weer op te halen toen ik dit las even wat gegoogled, deze lijkt me mooi om te delen:
http://sound.whsites.net/ptd.htm

Terug naar “Filter Ontwerp”