Eerste orde filter slecht voor tweeter?

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61

Re: Eerste orde filter slecht voor tweeter?

Berichtdoor Wieger61 » za 14 jul 2018, 10:24

Van een lageorde filter is de impulsvervorming ook lager, omdat de groepslooptijd van het filter bij lage tonen oploopt met de orde. Hoor je dit? Ter simulatie kun met je DSP je woofer meer en minder vertragen. Vooral bij tokkelinstrumenten hoorde ik verschil.
Beter zijn aftrekfilters waarbij de filterkarateristiek van de ene gelijk is aan één minus de andere. Alleen inzetbaar als de eerste een breedbandluidspreker is. Hiermee ga ik experimenteren in een driewegopzet met een aftrekfilter op de lage overnamefrequentie om de vertraging in het laag te beperken.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » zo 15 jul 2018, 10:22

Je zou ook FIR-filters met lineaire fase kunnen maken, dan wordt de impulsrespons ook niet vervormd. Dat schijnt nog wat beter te werken dan aftrekfilters: http://sound.whsites.net/articles/derived-xovers.htm

Vertraging (van de woofer) heeft niet alleen een fasedraaiing tot gevolg, maar verandert ook de amplituderespons (van de luidspreker als geheel) omdat de fase van woofer en tweeter niet meer gelijk lopen. Als je puur de fasedraaiing wilt beluisteren zou je een allpassfilter aan de gehele luidspreker kunnen toevoegen. Voor mij zat 720 graden fasedraaiing op de grens van hoorbaarheid.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » zo 15 jul 2018, 10:49

Dank voor de tips.

Terug naar “Filter Ontwerp”