Delay op hoornsubwoofer

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

FritsK

Delay op hoornsubwoofer

Berichtdoor FritsK » zo 28 okt 2018, 23:20

Allen,

Ik heb mijn Fusion Amps binnen en wil onder mijn Tonfeile Tafals de Volvotretter 30hz hoorn laten spelen.

Normaalgesproken wordt er een delay toegevoegd aan de mainspeakers om ze weer gelijk te laten spelen met de hoorn. Dat is tenminste het geval als ze aan dezelfde kant van de kamer staan.

Vanwege WAF en oud-Hollandse praktisch-heid staat bij mij de hoorn +- 1,5m links van mij (in de hoek van de kamer) en staan mijn mainspeaker op ongeveer 4,5m recht voor mij. Nu ben ik in de theorie bezig omdat ik voor mijn gevoel de sub niet helemaal lekker op de front aangesloten krijg.

De hoorn heeft een lengte van 3,66 meter. Stel ik nu een delay voor 4,5m - 3,66m = 0,84m in op de mains? Of moet juist mijn hoorn een delay hebben omdat de hoorn 3,66m + 1,5m van mij afstaat en het verschil daarmee 5,16m - 4,5m = 0,66m is? :roll:
Laatst gewijzigd door FritsK op zo 04 nov 2018, 0:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

markbakk

Re: Delay op hoornsubwoofer

Berichtdoor markbakk » ma 29 okt 2018, 7:23

Als je het zo theoretisch beschouwt het laatste. Ik durf echter niet te stellen dat de geluidssnelheid in de hoorn overal 344m/s is, zo paraat heb ik het even niet.
Mark Bakker

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 29 okt 2018, 8:27

Het is het belangrijkst dat je de fase van subwoofer en hoofdluidsprekers gelijk krijgt rond de kantelfrequentie. Vertraging is een middel om dat goed te krijgen. Een ander middel is spelen met de filterhellingen en equalizer.

Wat betreft de vertraging binnen de hoornsubwoofer: er twee paden van woofer naar hoornmond. Eentje is maar 0,2 m, de ander als ik het goed begrijp 3,66 m. De vertraging binnen de subwoofer is dus niet per se 3,66 m. Verder maken die paden deel uit van een resonerende luchtkolom, die ook invloed heeft op de amplituderespons. Ik dacht dat luidsprekers met één driver zich minimumfase gedragen. Dat weet ik niet zeker. Als dat zo is bepaalt de amplituderespons precies de faserespons en group delay (vertraging). Minimumfasefilters hebben diezelfde eigenschap en die zitten vast wel op je versterker. :) Als je daarmee de amplituderespons vormt naar je doel, dan blijft er binnen de subwoofer geen vertraging meer over die je moet compenseren.

Een subwoofer subjectief niet lekker aangesloten krijgen kan ook betekenen dat de subwoofer een sterke staande golf veroorzaakt in de luisterruimte. Van de subwoofer hoor je dan alleen maar 'one note bass', er is dan een klein frequentiegebied dat veel harder is dan de rest. Als je de subwoofer zacht zet sluit hij niet aan op de hoofdluidsprekers, als je hem hard zet dreunt hij.

FritsK

Berichtdoor FritsK » zo 04 nov 2018, 0:23

Chocomel, bedankt voor de uitleg. Omdat het minimumfase gedeelte mij boven mijn pet gaat ben ik aan de slag gegaan met de filterhellingen.
Ik heb nu een goed resultaat wanneer ik op 12db/oct filter i.p.v 24db/oct. Ook heb ik de lowpass verlaagd naar 40hz (was 50hz). De sub sluit heerlijk aan; je weet niet dat ie aanstaat tot je hem uitzet.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

Terug naar “Filter Ontwerp”