Eerste stappen in zelf ontwerpen, hulp?

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

GMP

Eerste stappen in zelf ontwerpen, hulp?

Berichtdoor GMP » ma 05 nov 2018, 13:02

Ik had nog een wat losse units liggen op zolder; TB W5-876 en Dayton AMTPro-4. Toen dacht ik, laat ik eens de stoute schoenen aantrekken en kijken of deze samen kunnen.
Een filter simuleren is iets wat ik nog niet eerder gedaan had, dus het is allemaal nog een beetje nieuw voor me. Maar eens moet de eerste keer zijn…

De metingen van de units heb ik kunnen vinden op het internet. Deze heb ik ingeladen in het programma Passive Crossover designer 6.0 van Jeff Bagby. Dit leek me wel een degelijk programma en ik vind het prettig om in Excel te werken.

De uitdaging bij het combineren van deze units ligt ‘m in het overname gebied. De W5-876’s zijn units die je niet echt veel verder wilt gebruiken dan ong. 1500 Hz. Terwijl de AMTPro echt niet veel lager kan dan 1000 Hz.
Ik lees nogal verschillende verhalen over die AMTPro: Dayton zegt dat ie tot 800 Hz inzetbaar is, maar op verscheinende fora lees ik andere verhalen. Desallnietemin is zo laag mogelijk inzetten een leuke uitdaging.

Daarnaast is er een nogal groot verschil in de efficientie van de beide units. Nou had ik begrepen dat de metingen van de AMTPro gedaan zijn met een “dichte” achterkant. Ik wil ‘m graag als dipool inzetten, dus daardoor zal ie wel een paar dB zakken. En daarnaast wil ik 2x een W5 per kant gebruiken. Dat zal dan toch op gehoor getest moeten worden.

Het doel hier is niet het bereiken van ultiem high-end ontwerp, maar een prima ontwerp met simpele 2de order filters. Na een tijdje prutsen met verschillende waarden kwam ik op het volgende uit:

Freq response.png

Imp.png

File transfer.png

Tweeter
C 28.00 uF
L 0.56 mH
L-pad: 5 & 5 ohm

Woofers
L 1.50 mH
C 60.00 uF

Het lijkt mij dat het er prima uit ziet. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik kan ook een strakkere response krijgen, maar dan valt de scheidingsfreq uit op ong 900 Hz. Dat vind ik toch iets te eng voor die AMT...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chocomel

Re: Eerste stappen in zelf ontwerpen, hulp?

Berichtdoor Chocomel » ma 05 nov 2018, 19:43

Ziet er al best aardig uit. :)

Wat losse opmerkingen:
  • De respons gaat bijna 10 dB omhoog op 10 kHz, heb je daar bewust voor gekozen? Een oplopend hoog kan je gebruiken om met een sterk bundelende tweeter toch nog wat hoog over te houden als je niet recht voor de luidspreker zit, al lijkt 10 dB me wat veel.
  • Ik dat een wat lagere Q bij zowel het hoog- als laagdoorlaatfilter wat beter werkt, de woofer piekt nu namelijk op 700 Hz, gevolgd door een dal van een paar dB bij de overnamefrequentie, waarna de tweeter op 1,8 kHz weer op volle sterkte verder gaat. Als de Q's wat lager zijn lopen de respons van woofer en tweeter wat mooier in elkaar over. Voor de respons als je niet recht voor de luidspreker zit is het vaak ook wat beter om de overgang niet te abrupt te doen.
  • Wat betreft het open laten van de achterkant van de tweeter: ik verwacht dat dat zo'n groot verschil oplevert dat je echt de meetdata daarvan nodig hebt.
  • 60 µF is geen gebruikelijke waarde, werkt 56 of 68 µF ook? Idem voor 5 ohm, gaat dat goed met 4,7 ohm?
  • Heb je iets van bafflestepcompensatie? Een spoel van 1,5 mH klinkt klein voor een laagdoorlaatfilter op 1 kHz. Een TB W5-876 haalt 86 dB / 2,83 V. Baffle step haalt daar 4 dB af als je die niet volledig compenseert, dus blijft er 82 dB over in het laag. Als je het midden en hoog niet omlaag trekt naar hetzelfde niveau zal het dun klinken. Een manier om dat te doen is om de spoel van de woofer te vergroten naar pakweg 4,7 mH en de tweeter m.b.v. de weerstanden verder te verzwakken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 06 nov 2018, 22:34

iirc is die piek op 1500Hz een resonatie, daar zou je nog wel eens een extra zuigkring ofzo aan kunnen besteden.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

GMP

Berichtdoor GMP » wo 07 nov 2018, 8:55

Chocomel schreef:Ziet er al best aardig uit. :)

Wat losse opmerkingen:
  • De respons gaat bijna 10 dB omhoog op 10 kHz, heb je daar bewust voor gekozen? Een oplopend hoog kan je gebruiken om met een sterk bundelende tweeter toch nog wat hoog over te houden als je niet recht voor de luidspreker zit, al lijkt 10 dB me wat veel.
  • Ik dat een wat lagere Q bij zowel het hoog- als laagdoorlaatfilter wat beter werkt, de woofer piekt nu namelijk op 700 Hz, gevolgd door een dal van een paar dB bij de overnamefrequentie, waarna de tweeter op 1,8 kHz weer op volle sterkte verder gaat. Als de Q's wat lager zijn lopen de respons van woofer en tweeter wat mooier in elkaar over. Voor de respons als je niet recht voor de luidspreker zit is het vaak ook wat beter om de overgang niet te abrupt te doen.
  • Wat betreft het open laten van de achterkant van de tweeter: ik verwacht dat dat zo'n groot verschil oplevert dat je echt de meetdata daarvan nodig hebt.
  • 60 µF is geen gebruikelijke waarde, werkt 56 of 68 µF ook? Idem voor 5 ohm, gaat dat goed met 4,7 ohm?
  • Heb je iets van bafflestepcompensatie? Een spoel van 1,5 mH klinkt klein voor een laagdoorlaatfilter op 1 kHz. Een TB W5-876 haalt 86 dB / 2,83 V. Baffle step haalt daar 4 dB af als je die niet volledig compenseert, dus blijft er 82 dB over in het laag. Als je het midden en hoog niet omlaag trekt naar hetzelfde niveau zal het dun klinken. Een manier om dat te doen is om de spoel van de woofer te vergroten naar pakweg 4,7 mH en de tweeter m.b.v. de weerstanden verder te verzwakken.

Die response toename van het hoog zit in de ruwe response van die AMT. Ik vermoed dat het geen problemen geeft, aangezien andere projecten met deze tweeter daar ook niks aan doen. Dat is uiteraard ook iets wat op gehoor nog aangepast kan worden.

Ik zal nog wat met de Q spelen. Maar het staat me bij dat het minder steil maken, de totale response niet ten goede kwam...

Op verscheinende plekken heb ik gelezen, dat de response van "voor" en "achter" nagenoeg gelijk is. Dat lijkt me dus geen problemen op te leveren.

In die waarden van de condensatoren zit nog wel wat speling, net zoals de weerstanden.

Tja BSC.... nog niks aangedaan. Ik vraag me af hoe je dat goed simuleert?? Als ik simpelweg die spoel vergroot, krijg ik rare shit :?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 07 nov 2018, 19:29

Zou je zo'n dure tweeter niet liever combineren met een midwoofer? Je gebruikt nu meer een subwoofer.
En zoek eens op het HANS TL ontwerp van Henkjan, daar heeft dit plan misschien wel wat van weg.

Ik heb nog een paar nutteloze W5-704 units, mocht je interesse hebben. Maar de opmerking was puur omdat ik deze woofer ken als goede kleine (sub)woofer en zeker niet als midwoofer.

GMP

Berichtdoor GMP » do 08 nov 2018, 8:45

wouter schreef:Zou je zo'n dure tweeter niet liever combineren met een midwoofer? Je gebruikt nu meer een subwoofer.
En zoek eens op het HANS TL ontwerp van Henkjan, daar heeft dit plan misschien wel wat van weg.

Ik heb nog een paar nutteloze W5-704 units, mocht je interesse hebben. Maar de opmerking was puur omdat ik deze woofer ken als goede kleine (sub)woofer en zeker niet als midwoofer.

Nou die W5-876 word zeker wel al "midbass" ingezet:

Afbeelding

Als ie hier met een dome tweeter te combineren is, zou ie vast ook wel met een grote AMT te combineren zijn...

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 08 nov 2018, 12:46

Dat ding breekt flink op bij 1,5kHz. Een hele goede reden om hem niet in te zetten als midbas.
Mark Bakker

GMP

Berichtdoor GMP » ma 12 nov 2018, 11:35

markbakk schreef:Dat ding breekt flink op bij 1,5kHz. Een hele goede reden om hem niet in te zetten als midbas.

Ja precies, daarom is laag filteren ook gewenst. Ondanks dat het moeilijk lijkt samen te gaan, blijf ik het stug proberen :rock:

Als ik de Baffle step/diffraction simuleer, krijg ik zoiets als dit:
Baffle diffraction-Room augmentation sum.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 nov 2018, 22:32

dat lijkt me gek...

Terug naar “Filter Ontwerp”