3-weg filter ontwerp

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

RRaulh

3-weg filter ontwerp

Berichtdoor RRaulh » ma 02 okt 2006, 16:30

Hallo iedereen, ik ben afgelopen maanden bezig geweest met 2 front speakers bouwen. Nu ben ik reeds zover gevorderd dat het tijd wordt om eens naar de filtering te gaan kijken.
Zelf heb ik redelijk weinig kennis van het filter process. Ik heb me de afgelopen weken bezig gehouden met het lezen van allerlei online info pagina's om het een beetje te begrijpen.

Nu heb ik een bestaand filterschema genomen en die zodanig aangepast zodat hij voor mijn speakers bruikbaar is.

Nu zou ik graag eens horen wat jullie experts hierover te zeggen hebben.
Kan ik hier iets mee? Suggesties? Alle info is erg welkom.

mvg Raul

Effe een foto van de speakers in huidige stand.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » ma 02 okt 2006, 16:31

En het filter schema;

rho

Berichtdoor rho » ma 02 okt 2006, 19:32

Tja, hier kan je weinig op zeggen. Een filter-schema beoordelen zonder metingen en belangrijker, zonder te weten welke drivers gebruikt worden is onmogelijk.

Kan je eerst al eens vertellen welke drivers je gaat gebruiken en waar je het orrigineel van het filter hebt gehaald? Welke veranderingen heb je aangebracht en waarom?

Heb je die kast op 1 dag gebouwd? :? :shock:

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » ma 02 okt 2006, 23:00

rho schreef:en waar je het orrigineel van het filter hebt gehaald?

Lijkt Visaton schema. En idem hier, welke drivers heb je gebruikt? (etc)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 0:05

Hallo het is inderdaad visaton alto schema.
Ik heb aanpassingen gemaakt zodat de waardes kloppen voor de impedanties van de speakers.

Drivers die gebruikt worden zijn

laag: Intertechnik mds 08 , 40 liter bass reflex afgestemd 30 hz
mid: Mivoc WPP 150 gesloten 5 liter
hoog: Visaton sc 10 n ,krijgt een eigen kamer

en hier even driver info

Alvast bedankt

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 0:08

Parameters laag driver

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 0:13

en als laatste de hoog driver

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 1:26

rho schreef:
Heb je die kast op 1 dag gebouwd? :? :shock:

Nee al maanden mee bezig geweest dubbele wanden voor zand enz.
Daar gaat redelijk wat tijd in zitten.

Als je de hele ontwikkeling van de speaker wilt zien, dan kan je naar het htforum gaan.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46094.50

Hififiel

Berichtdoor Hififiel » di 03 okt 2006, 9:09

Ik zou toch de speakers meten in je Speakerbehuizing en daarop een volledig nieuw filter ontwerpen want je gebruikt totaal andere speakers als in de standaard visaton bezetting, in combinatie met ook nog eens een compleet ander front van de kast kan dit tot nogal grote verschillen leiden.

Kevin
Waarom geen Vliezen? Ik mag geen Vliezen, het enig vlies dat mijn vrouw had heb ik verprutst ;)

Afbeelding

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 12:45

Hififiel schreef:Ik zou toch de speakers meten in je Speakerbehuizing en daarop een volledig nieuw filter ontwerpen want je gebruikt totaal andere speakers als in de standaard visaton bezetting, in combinatie met ook nog eens een compleet ander front van de kast kan dit tot nogal grote verschillen leiden.

Kevin

Klinkt als een goed idee, maar ik heb dergelijke meet apparatuur niet tot mijn beschikking. Ik heb wel 2 microfoons thuis liggen en heb een laptop, maar volgens mij zijn die microfoons niet geschikt voor metingen, iets met omni directioneel of iets dergelijks?
Wat is de simpelste en goedkoopste manier om mijn luidsprekers te meten?

Raul

rho

Berichtdoor rho » di 03 okt 2006, 13:22

RRaulh schreef:Wat is de simpelste en goedkoopste manier om mijn luidsprekers te meten?

Raul

Een zelfbouwer vinden die een beetje bij je in de buurt woont en die wel een meetsysteempje heeft. :wink:

Ik zou toch ook geen filter proberen ontwikkelen zonder meetsysteem hoor. Simulaties en berekeningen komen totaal niet uit zonder meetgegevens.

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 14:49

Ok, maar aan wat voor budget zou ik moeten denken als ik zelf metingen wil verrichten.

Oja iedereen die me uit de brand wil helpen qua speaker meten is erg welkom.

rho

Berichtdoor rho » di 03 okt 2006, 15:02

RRaulh schreef:Ok, maar aan wat voor budget zou ik moeten denken als ik zelf metingen wil verrichten.

ik was voor zo'n €250 gesteld. (Mic + Mic-amp + soundcard + software)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 03 okt 2006, 15:39

RRaulh schreef:Ok, maar aan wat voor budget zou ik moeten denken als ik zelf metingen wil verrichten.

waar woon je ergens?

ik was ook zoiets kwijt, compleet pakket cams32
Laatst gewijzigd door Henkjan op di 03 okt 2006, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 15:40

rho schreef:

ik was voor zo'n €250 gesteld. (Mic + Mic-amp + soundcard + software)

Ok soundcard heb ik al, software kan je wel ergens downloaden lijkt me.
Dus de enige kosten zijn een budget mic +mic-amp, wat kost me dat?
M'n verjaardag komt eraan, dat kan dan mooi een kado worden.

bedankt

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 15:42

Henkjan schreef:

waar woon je ergens?

ik was ook zoiets kwijt, compleet pakket cams32

Ik woon in groningen.

Ik zie nergens prijzen staan, maar kan ik dan met de cam32 basic uit de voeten of moet ik hogerop gaan.
En is het niet voordeliger dat ik losse mic +micamp koop?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 03 okt 2006, 15:57

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 19:39

Henkjan schreef:http://www.lspcontrol.de/shop2/pd-1559402625.htm?categoryId=0

Ziet er interessant uit. Hiermee kan ik alle nodige metingen verrichtten?
Nog even een vraagje, ik heb de arta software gedownload en een 10 euro pc microfoon op mn laptop aangesloten, met een bereik van 50- 16000 hz.
Maar ik kreeg daar wel curves uit, weliswaar hoge vervorming maarja wat wil je met zo'n meetmicrofoon.
Zou het geen optie zijn om gewoon een betere pc mic te kopen die een breder bereik heeft en daarme dan low budget metingen mee te doen?
Ik vind 160 euro toch wel veel geld voor een mic.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 03 okt 2006, 20:03

dat Arta schijnt wel goed te zijn, is wel een ader draadje over, lees eerst dat ff anders. is daar ook impedantie mee te meten? dat kan namelijk zo uit de doos wel met dat cams32 (daarom heb ik toendertijd dat ook gekocht)

maar los van wat voor meetsoftware: je moet wel een goede geluidskaart hebben, anders wor t nie wah

WMC

Berichtdoor WMC » di 03 okt 2006, 21:27

Kun je met deze soft/hardware ook akoustiekmetingen doen?
HT-zelfbouwfan

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 21:35

Henkjan schreef:dat Arta schijnt wel goed te zijn, is wel een ader draadje over, lees eerst dat ff anders. is daar ook impedantie mee te meten? dat kan namelijk zo uit de doos wel met dat cams32 (daarom heb ik toendertijd dat ook gekocht)

maar los van wat voor meetsoftware: je moet wel een goede geluidskaart hebben, anders wor t nie wah

Ja ik had dat draadje ook gelezen, aan de hand daarvan gedownload en geprobeerd. Impedantie metingen kan volgens mij ook,heb nog niet alles gechecked maar stond er wel tussen dacht ik.

Wat voor geluidskaart raad je me aan dan, want de geluidskaart in mn laptop is niet echt veel soeps, maar heb ook nog een desktop met een wat betere geuidskaart.

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » di 03 okt 2006, 21:43

WMC schreef:Kun je met deze soft/hardware ook akoustiekmetingen doen?

he die WMC, hoe gaat het met de speakers van je?

Arta is een redelijk uitgebreid software programma, ik zou even op onderstaande link klikken en doorlezen, is een iets professionelere visie op arta.

Groet Raul

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=46094.50

WMC

Berichtdoor WMC » wo 04 okt 2006, 18:44

Gaat opzich wel goed, ik heb het ook eens gedownload dat programma om naast de Behringer te leggen. Ik heb nu een microfoon van €5.95 erop aangesloten en een aparte geluidskaart voor de mic (Soundblaster standaard) en het output signaal gepakt.

Ik merk dat de 50 Hz lichtnet piek heel duidelijk te zien is en ook dat de microfoon gigantisch afvalt vanaf 7kHz. Zeg maar 18 dB, dus bijna een factor 10! Ik weet trouwens niet of dit alleen mic is of ook geluidskaart.
Verder verhoog je de ruisvloer ook automatisch met het volume, dit scheelt een goede 40dB, dus niet echt heel interessant, maar toch wel van belang lijkt me.
Ook heb ik pieken op 150 en 250 Hz zitten, waarschijnlijk zullen deze ook van het lichtnet komen.

Ik ga eens kijken of ik de microfoon van de Behringer op mijn geluidskaart kan aansluiten, alleen zit hier dacht ik een gebalanceerde output op (Hier moet ik dus een verloopstukje voor hebben) en weet ik niet of deze wordt gevoed door het apparaat.

Heb je trouwens al gevonden hoe je fasemetingen doet?
HT-zelfbouwfan

RRaulh

Berichtdoor RRaulh » do 05 okt 2006, 0:31

WMC schreef:Gaat opzich wel goed, ik heb het ook eens gedownload dat programma om naast de Behringer te leggen. Ik heb nu een microfoon van €5.95 erop aangesloten en een aparte geluidskaart voor de mic (Soundblaster standaard) en het output signaal gepakt.

Ik merk dat de 50 Hz lichtnet piek heel duidelijk te zien is en ook dat de microfoon gigantisch afvalt vanaf 7kHz. Zeg maar 18 dB, dus bijna een factor 10! Ik weet trouwens niet of dit alleen mic is of ook geluidskaart.
Verder verhoog je de ruisvloer ook automatisch met het volume, dit scheelt een goede 40dB, dus niet echt heel interessant, maar toch wel van belang lijkt me.
Ook heb ik pieken op 150 en 250 Hz zitten, waarschijnlijk zullen deze ook van het lichtnet komen.

Ik ga eens kijken of ik de microfoon van de Behringer op mijn geluidskaart kan aansluiten, alleen zit hier dacht ik een gebalanceerde output op (Hier moet ik dus een verloopstukje voor hebben) en weet ik niet of deze wordt gevoed door het apparaat.

Heb je trouwens al gevonden hoe je fasemetingen doet?

Over die fase metingen, als je naar Steps gaat dan kan je volgens mij een fase meting doen, je ziet dan een paar tabjes en een daar van is phase. Correct me if i'm wrong

Wat betreft je mic, ik weet niet wat het bereik van je mic is, kan me niet herinneren dat dat bij mij zo ernstig het geval was. Mijn mic loopt door tot
16000hz. En inderdaad het volume verhoogt vervorming echt dramatisch, hier heb ik ook last van. Die pieken waar je het over hebt, daar zal ik morgen even naar kijken. Ik meet wel even op zolder, die is erg groot en dan zet ik tegen alle wanden matrassen die heb ik ook in overvloed,
Eens kijken wat dat oplevert.

Ik zag trouwens op conrad een mic voorvesterker, zat er over na te denken om die te kopen, dan kan ik in ieder geval wat betere metingen doen lijkt me. Ik heb nog wel echte mics liggen, alhoewel die niet geschikt zijn voor dit soort metingen. Lijkt me toch leuk om eens te proberen.

Groet Raul

WMC

Berichtdoor WMC » ma 09 okt 2006, 18:35

Ik krijg niet echt iets zinnigs uit de FR en IMP metingen, volgens die dingen zou mijn speaker gigantisch afvallen, wat hij absoluut niet doet, ook het waterval plot of de T60 meting is niks zinnigs van te maken. Alleen bij de SPa is er wat zinnigs te zien, maar dat had ik al lang op de Behringer. Hoe gebruik jij je de software en hoe stel je alles in zodat je ook zinnige metingen krijgt.
HT-zelfbouwfan

Terug naar “Filter Ontwerp”