Condensator vergelijk

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief

Condensator vergelijk

Berichtdoor jeroen_d » za 15 dec 2007, 11:40

Naast het CD-speler vergelijk en het versterkervergelijk, dat eraan zit te komen, wil ik ook een condensator vergelijk gaan doen. Ik wil weten in hoeverre ik mezelf in dat opzicht de laatste jaren voor de gek heb gehouden (of juist niet). Ik denk aan de volgende opzet. De condensator is de Device Under Test (DUT) en ik heb 6,8uF genomen omdat ik daar veel verschillende types van heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op ma 28 apr 2008, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 dec 2007, 11:49

en dan dus een ABX ofzo? of ga je eerst proberen te meten of je electrisch wat ziet?

leuk, ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe die halleluja verhalen in m.n. de HH over dure caps nou vertalen...

welke caps ga je testen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 15 dec 2007, 12:42

Ja, ik ga controleren dat de amplitude respons voldoende gelijk is, dwz binnen 0,1 dB. Ik zal er dan ook telkens een stim.wav doorheen halen om meer analyse mogelijk te maken. Moet Marc Heijligers nog eens vragen welke software hij gebruikt.

De caps die ik heb zijn: Audyn Cap QS en Plus, ClarityCap SA en DTAC, Jantzen Silver-Z en superior. Als er inderdaad verschillen te ABX-en zijn dan zijn mensen wellicht bereid meer samples te sturen.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » za 15 dec 2007, 17:07

Goed bezig Jeroen! Dat zijn wij graag 8)

De files die je met deze manier verkrijgt zullen qua rechtheid wel te wensen overlaten en gehoormatig is er misschien niet alles over te zeggen, maar het is beter dan niets. Je kunt tijddomeinplaatjes bekijken en naar de frequentie-inhoud kijken in ieder geval. En ook naar de opgenomen tracks luisteren in een vergelijkende test. In dat geval is het niet zo erg dat de referentie niet bekend is. Ik kan haast niet wachten!

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 15 dec 2007, 17:52

Zou mooi zijn als je het verschil tussen deze C's kunt aantonen. Het zijn wel de betere C's dus zou 't ook leuk zijn als je een normale MKP of andere low-cost C in het vergelijk meenam..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 15 dec 2007, 18:00

idd Kees, zelfs een elko zou ik graag zien in de test... te pas en te onpas meldt Udo W dat een luidspreker met lauter elko's ook goed kan klinken... nou maakt hij wel vaker steken onderwater richting Bernd T maar een kern van waarheid zit er hopelijk toch wel in die opmerking

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » za 15 dec 2007, 18:52

Ja, ook elco's zijn interessant in deze toepassing. Dat zou ik ook wel eens willen weten. Elco's als koppel-C in gewone schakelingen (lage stroom) heb ik nog niet kunnen betrappen op slecht gedrag. Ik ben benieuwd wat het in LS filters gaat doen.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 15 dec 2007, 19:38

Ik kan ze meenemen, moet dan wel zorgen dat de amplitude respons niet wordt aangetast. Ik zal het bekijken.

MidiMaze

Berichtdoor MidiMaze » zo 16 dec 2007, 11:27

Ik ben dit een keer tegen gekomen:
http://fnt-www.ss.titech.ac.jp/~hajime/uec/distortion/cap/index.html
Ik ben alleen niet zo goed in Japans, maar de methode is wel duidelijk.
Doe iets goed, of doe het niet.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 16 dec 2007, 13:40

jeroen_d schreef:..... moet dan wel zorgen dat de amplitude respons niet wordt aangetast..
dat lijkt me zo-i-zo voorwaarde #1. je zal dan neem ik aan eerst de caps met een nauwkeurige meter opmeten of ze wel echt gelijke waarde hebben.. vooral bij de goedkopere caps is er natuurlijk wel meer tolerantie, en zal je dus mischien meerdere moeten proberen totdat je geslaagd bent.

btw: ik heb nog een berg kleine waarde MKP's liggen, misschien leuk voor een vervolgonderzoek om te zien of meerdere kleine idd beter zijn dan 1 grote. en voor het effect van grote goedkope samen met kleine dure.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 16 dec 2007, 14:49

Ik zou ook wel eens willen zien of het effect heeft om parallel aan zo'n grote C een klein Styroflexje van een paar honderd pf te zetten, zoals je in voedingen wel tegenkomt..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Wijx

Berichtdoor Wijx » zo 16 dec 2007, 19:43

je mag m'n silver/goud mundorfs wel lenen voor je test.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 16 dec 2007, 23:33

Prima. Ik ga eerst eens rustig beginnen met de MKP QS en de ClarityCap DTAC. Dat zou toch te horen moeten zijn...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 dec 2007, 2:20

dekkersj schreef:Goed bezig Jeroen! Dat zijn wij graag 8)

De files die je met deze manier verkrijgt zullen qua rechtheid wel te wensen overlaten en gehoormatig is er misschien niet alles over te zeggen, maar het is beter dan niets. Je kunt tijddomeinplaatjes bekijken en naar de frequentie-inhoud kijken in ieder geval. En ook naar de opgenomen tracks luisteren in een vergelijkende test. In dat geval is het niet zo erg dat de referentie niet bekend is. Ik kan haast niet wachten!

Groet,
Jacco

Ik heb geen echte woofer en tweeter genomen maar weerstanden, waardoor ik een superrechte overdracht kan krijgen. Door de lage weerstandswaarden worden de condensators met een stroom belast die je in de praktijk ook tegenkomt. De versterker is driekwart opengezet, das flink. Ik heb eindeloos zitten pielen om de weerstandswaarden subtiel te wijzigen zodat met de verschillende condensators de overdracht binnen 0,05dB gelijk werd. Hier is het resultaat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

rho

Berichtdoor rho » zo 23 dec 2007, 13:44

Ik heb even proberen te ABX-en maar kan geen verschil horen eerlijk gezegd. Ik zit nu wel niet in de meest ideale omstandigheden, maar als er überhaupt verschil in zou zitten is het heel erg weinig.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » zo 23 dec 2007, 14:37

Ik ben er een paar minuten mee bezig geweest, maar ik kom nergens. Zou je er bij willen zeggen hoe jij denkt of dacht dat het verschil het makkelijkst te horen is? Misschien in een bepaald frequentiegebied of bij dynamische sprongen ofzo?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 dec 2007, 14:59

Geen flauw idee, ik hoor het zelf ook niet :? . Ik ga opnieuw thuis testen met Marieke en met echte luidsprekers, destijds leken er duidelijk verschillen te zijn. Ik heb trouwens ontdekt dat als ik me goed concentreer, dat ik zelfs 0,2dB verschil in geluidsdruk kan horen. Het kan zijn dat destijds de amplitudes toch niet voldoende gematched waren door iets afwijkende condensatorwaarden.

Wellicht dat de Audyn Cap Plus wat laat horen, wordt vervolgd.

nlmb

Berichtdoor nlmb » zo 23 dec 2007, 15:18

ik vond DUT2 minder vervormen, zeg dat dit de goedkoopste C is ... :).

De bron was mijn computer, dus vermoedelijk zal dat meer verschil brengen dan een condensator.
Niet lullen maar bouwen :).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 dec 2007, 15:22

Wat was je score in WinABX?

nlmb

Berichtdoor nlmb » zo 23 dec 2007, 15:31

jeroen_d schreef:Wat was je score in WinABX?

dat moet ik nog proberen, dan zal het wel niet meer hoorbaar zijn?

Ik heb het programma gedownload en ik haal 6/6, maar nu kan ik die samples niet meer aanhoren en begin ik te gokken (luistermoe?). Zelf vond ik de opname ook erg lastig.

p.s. ik luister maar naar 1 luidspreker.
Niet lullen maar bouwen :).

MidiMaze

Berichtdoor MidiMaze » zo 23 dec 2007, 17:58

Bah, ik kan pas volgende week abx testen :( zit deze week @ ouders.
Doe iets goed, of doe het niet.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 dec 2007, 18:51

nlmb schreef:
jeroen_d schreef:Wat was je score in WinABX?

dat moet ik nog proberen, dan zal het wel niet meer hoorbaar zijn?

Ik heb het programma gedownload en ik haal 6/6, maar nu kan ik die samples niet meer aanhoren en begin ik te gokken (luistermoe?). Zelf vond ik de opname ook erg lastig.

p.s. ik luister maar naar 1 luidspreker.

6/6 is helaas niet voldoende, de kans op toeval is te groot. Ik had dat zelf ook de eerste keer maar kon het niet reproduceren.

Als je gaat ABX-en heb je snel de neiging om de opname de schuld te geven omdat het zo lastig blijkt. Maar plaats gerust een kwalitatief goede sample van 16bit/44.1kHz die jij meer geschikt vindt en ik zal hem gebruiken voor de volgende keer.

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 23 dec 2007, 19:14

Hoi,

Mijn ervaring is dat je het verschil vooral met grote klappen hoort. Dus plotselinge dynamiek sprongen. Eigenlijk precies waar je bij verwacht dat het geluid/speaker/ding gaat vollopen.

Groet Roland

PS: en dat is ook precies waarom de meeste audiofiel opnames zoals daar zijn een: "best voices" etc, etc. Niet geschikt zijn voor het beoordelen van een speaker.
Laatst gewijzigd door Roland op zo 23 dec 2007, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » zo 23 dec 2007, 19:15

Geef maar een fragment :wink: .

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » zo 23 dec 2007, 19:22

Hoi,

In mijn geval is dat dan Neurosis: A Sun That Never Sets, gelijknamige nummer van dat album. Zit een dikke klap in en nog wat subtiele geluiden op de achtergrond. Werkt goed voor mij, ik ken maar weinig speakers/versterkers/cd spelers die het aankunnen.

Groet Roland

Terug naar “Filter Ontwerp”