Condensator vergelijk

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » di 27 mei 2008, 14:20

Marp schreef:[...]

Eén ding is me wel duidelijk geworden: als ik al zó ontzettend geconcentreerd moet luisteren of er uberhaupt verschil aanwezig is, terwijl ik weet waartoe mijn gehoor in staat is, zijn eventuele verschillen toch wel bijzónder klein.

Kijk! Zo lees ik dat graag 8)

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

Edo
Forum Sheriff

Berichtdoor Edo » di 27 mei 2008, 21:23

bertor schreef:2 van de ...?

...7

Wat Mario al schreef hebben we in Breda zitten luisteren.....en er werd al wat heen en weer gelopen in de zaal en her en der wat opgeruimd dus was wat lastig. Thuis niet nogmaals gedaan (helaas) want ik ken nu de volgorde van wat orgineel is en wat niet. Maar als de volgorde veranderd zou ik graag dezelfde test nogmaals willen doen maar dan hier thuis (lekker rustig)
luidspreker (m.), meubelstuk waar muziek uitkomt;-box (m.); -kast (v.(m.)).

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 27 mei 2008, 21:49

Het was inderdaad te onrustig voor een echt goede test. Aan de andere kant, zoals Mario al schreef, het plaatje blijft volledig overeind staan. De muziek van Tony is erg fraai, zijn ook mooie opnames. Lekker genieten, of er nu een hele extra opnameketen inclusief scheidingsfilter met elco tussen zit of niet.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 mei 2008, 23:04

toch wel verrassend hoor, dat waar je duidelijk verschillen kan meten dat je ze dus amper hoort... geeft ook een leuk licht op zaken waar je naar verluid wel wat kan horen maar met de beste wil van de wereld geen verschil is te meten....

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » di 27 mei 2008, 23:09

Dan kom ik weer met het verhaal van de goedkope en dure wijn: wijn die met de beste wil van de wereld niet meettechnisch te onderscheiden is (zelfde wijn slechts het etiket is anders), maar die naar verluidt wel anders smaakt...

Maw het verhaal van zaken die wel te horen zijn maar niet te meten beschouw ik als sprookjes en wens is de vader van de gedachte. Een leuk experiment is het volgende: luister goed geconcentreerd een aantal keer naar het begin van dezelfde track en probeer verschillen te ontdekken: dan klinkt het elke keer anders ook al weet je dat het niet kan. Je processor tussen je oren is voortdurend in beweging. Als je niet blind gaat vergelijken zul je na het wisselen altijd verschil horen, zelfs met dezelfde componenten.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » wo 28 mei 2008, 0:02

Henkjan schreef:toch wel verrassend hoor, dat waar je duidelijk verschillen kan meten dat je ze dus amper hoort... geeft ook een leuk licht op zaken waar je naar verluid wel wat kan horen maar met de beste wil van de wereld geen verschil is te meten....

Nou, Jeroen had echt zijn best gedaan om kwantitatieve verschillen weg te halen. Dat merkte ik toen ik een setje ter analyse aangeboden kreeg. Ik moest echt zoeken, zeg maar. Dan blijft er uiteindelijk nog wel een interessant verschil over tussen een goede condensator en een elco, maar die is binnen grenzen van waar men het nu wel eens is dat dat niet hoorbaar is. De afwijking in het lineaire gebied dan. Wat overbleef waren de vervormingscomponenten en die zijn er ook. Niet genoeg om goed hoorbaar te zijn, maar meer dan dat was er niets te vinden. En meer dan dat is er mi ook niet van te maken.

Groet,
Jacco
Koolstof zit het best in potloden, zilver in sieraden en kurk als afdichting van flessen wijn of bier.

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » wo 28 mei 2008, 0:07

In welke orde van grootte zijn de na lineaire correctie overgebleven nonlineaire verschillen?

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 28 mei 2008, 0:14

Ik heb eigenlijk geen vervorming van de elco kunnen meten. De keten geluidskaart/UcD vervormde met het scheidingsfilter evenveel als zonder. Ik vertelde dit tegen Gerard Janssen. Hij bevestigde dit. De vervorming van elco's wordt blijkbaar nogal overdreven. Je zal ze wel degelijk kunnen meten, maar dan zal het gaan om grote wisselspanningen terwijl de werkspanning van de elco klein is.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » wo 28 mei 2008, 8:30

Martijn M schreef:In welke orde van grootte zijn de na lineaire correctie overgebleven nonlineaire verschillen?

Bij de eerste 2 kandidaten die ik van Jeroen heb gehad, zaten de pieken in het verschilsignaal rond de -40 a -30dBFS. Dat is dus alleen bij uithalen omdat de niet-lineaire vervorming dan het grootst is. Bij rustige passages was het veel minder qua niet-lineaire vervorming.

Groet,
Jacco

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » wo 28 mei 2008, 20:59

jeroen_d schreef:Ik heb eigenlijk geen vervorming van de elco kunnen meten. De keten geluidskaart/UcD vervormde met het scheidingsfilter evenveel als zonder. Ik vertelde dit tegen Gerard Janssen. Hij bevestigde dit. De vervorming van elco's wordt blijkbaar nogal overdreven. Je zal ze wel degelijk kunnen meten, maar dan zal het gaan om grote wisselspanningen terwijl de werkspanning van de elco klein is.

Een tijd geleden heb ik de vervorming van condensatoren en een enkele elko proberen te meten, en dat is toen niet echt gelukt.

Verder heb ik meer dan een jaar geleden in mijn actieve eindversterkers (op basis van de TDA7294) voor het hoog de MKT ingangscondensator vervangen door MKP en voor het midden vervangen dan wel overbrugt met MKPs. Bij Jeroen hebben we toen het geluid van de bas- (onveranderd met elko's in de ingang en terugkoppeling), midden- en hoogeindversterkers vergeleken waarbij de versterkers als eindversterker voor het hoog en midden gebruikt werd. Hierbij meenden wij toen toch telkens (van bas- naar midden- naar hoogeindversterker) een duidelijke verbetering (verfijning) van het hoog waar te nemen. Maar ... misschien was het inbeelding. De kosten en werkzaamheden waren in ieder geval nihil en de MKP's zitten er nog steeds in.

Terug on topic. Misschien is het een interessant experiment om een paar filters te ontwerpen met zeer betaalbare (goedkope) componenten die allemaal een identieke gemeten overdracht (amplitude en fase) hebben bij aansluiting op een testluidspreker, als een filter opgebouwd met dure audiofiele componenten. Hiermee word de eventuele vertroebeling door opnemen en weer afspelen over verschillende installaties geelimineerd. Een luistertest waarbij elektronisch snel kan worden omgeschakeld zou een overtuigend antwoord kunnen geven op de vraag of het zin heeft om dure filtercomponenten te gebruiken. Hoorbare verschillen zijn dan immers met zekerheid toe te schrijven aan de gebruikte filtercomponenten.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 mei 2008, 0:33

GerardJ schreef:Terug on topic. Misschien is het een interessant experiment om een paar filters te ontwerpen met zeer betaalbare (goedkope) componenten die allemaal een identieke gemeten overdracht (amplitude en fase) hebben bij aansluiting op een testluidspreker, als een filter opgebouwd met dure audiofiele componenten. Hiermee word de eventuele vertroebeling door opnemen en weer afspelen over verschillende installaties geelimineerd.

Ik kan je helemaal volgen, behalve wat die vertroebeling betreft. Wat bedoel je daarmee? We hebben het hier over originele bestanden versus bestanden die door een extra weergaveketen zijn gegaan. De verschillen zijn daarmee groter gemaakt dan die slechts door de elco worden geproduceerd. Verschillen verkleinen door de testmethode die jij voorstelt heeft alleen zin als je kwaliteitsverschil hoort tussen de huidige bestanden die ik heb gepost. Vanwege frustratie over de slechte testresultaten heb ik de verschillen bewust opgerekt, het origineel intact gelaten en tevens de slechtst mogelijke condensator (ruwe elco) in het scheidingsfilter gezet.

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » do 29 mei 2008, 8:56

jeroen_d schreef:Ik kan je helemaal volgen, behalve wat die vertroebeling betreft. Wat bedoel je daarmee? We hebben het hier over originele bestanden versus bestanden die door een extra weergaveketen zijn gegaan. De verschillen zijn daarmee groter gemaakt dan die slechts door de elco worden geproduceerd.

O.k. de vergelijking met de originele bestanden was mij even ontgaan. Dus aan de opnamekant zit het wel goed. Aan de afspeelkant echter niet. Hier kan het geluid in de hele keten: CD-speler, eindversterker en luidspreker (incl. filter) op verschillende plaatsen worden aangetast waardoor subtiele verschillen, die in twee opnamen aanwezig waren, onhoorbaar/gemaskeerd worden. Het omgekeerde effect van een upgrade waarna je meer detail hoort waarvan je je van te voren niet bewust was.

bertor

Berichtdoor bertor » do 29 mei 2008, 16:54

GerardJ schreef:
jeroen_d schreef:Ik kan je helemaal volgen, behalve wat die vertroebeling betreft. Wat bedoel je daarmee? We hebben het hier over originele bestanden versus bestanden die door een extra weergaveketen zijn gegaan. De verschillen zijn daarmee groter gemaakt dan die slechts door de elco worden geproduceerd.

O.k. de vergelijking met de originele bestanden was mij even ontgaan. Dus aan de opnamekant zit het wel goed. Aan de afspeelkant echter niet. Hier kan het geluid in de hele keten: CD-speler, eindversterker en luidspreker (incl. filter) op verschillende plaatsen worden aangetast waardoor subtiele verschillen, die in twee opnamen aanwezig waren, onhoorbaar/gemaskeerd worden. Het omgekeerde effect van een upgrade waarna je meer detail hoort waarvan je je van te voren niet bewust was.

Okee, maar deze maskering kan ook plaatsvinden in het gehoor/brein. Ik neem even aan dat er mensen zijn die deze test hebben gedaan op hun set, waarvan iedereen het erover eens is dat het een topset is. Als er geen significant verschil waarneembaar is, dan wijst dat sterk op maskering door het gehoor/brein. Des te meer mensen geen verschil waarnemen, hoe sterker het bewijs voor de onhoorbaarheid hiervan in een normale, cd gebaseerde stereo-opstelling.

Misschien zijn deze effecten wel weer hoorbaar in een futuristische 100-kanaals HD opstelling in een dode kamer ofzo. Daar is dan ook een revolutionaire opnametechniek bij nodig denk ik. Misschien dat in een dergelijke situatie de verschillen wel hoorbaar zijn. Maar dat is (nog) geen realiteit.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » do 29 mei 2008, 18:04

GerardJ schreef:Dus aan de opnamekant zit het wel goed.

Ik twijfel niet aan Jeroen in dat opzicht. Ik neem echter wel wat vreemde zaken waar in de gebruikte .wav files. Ik heb de CD van een van de eerste wavs van Tony hier thuis, en die klinken substantieel anders, en ze zijn ook substantieel anders (links-rechts is omgedraaid, de absolute fase is anders, en tot slot is er versterking op allebei de wavs toegepast). In hoeverre dat het relatieve verschil zal beïnvloeden is me niet duidelijk, ik denk dat het wel mee zal vallen. Maar er is "iets" met de opnamekant.

Ik hoor zelf pover weinig verschil tussen de files op mijn koptelefoon, als er überhaupt hoorbare verschillen zijn. Het verbaast me ook niets, je CD speler en versterker zitten vol met elco's.

Ik vind het echter gevaarlijk om de resultaten te extrapoleren naar het gebruik van componenten in speaker filters. We luisteren hier naar een afgeleide test (geen speakers maar weerstanden, geen akoestische output maar elektronische output, digitale processing gebruikt). Binnen die context zijn de resultaten geldig, maar de extrapolatie ervan naar speakers is wat mij betreft nog niet "bewezen" (en ook niet "weerlegd").

De gezonde dosis scepsis die Jeroen hier creëert omtrent componenten is wat mij betreft een goede zaak. In veel elektronica wordt te pas en te onpas "gemodificeerd" door het met "juwelen" te behangen, en er is veel placebo effect. Mijn ervaring is dat chique componenten op veel plaatsen niets uitmaakt, terwijl het op andere plaatsen juist wel veel doet. Dat de afwijkende curve van het gebruikte component daar een belangrijke rol bij kunnen spelen lijkt me evident. Maar is het daar niet juist om te doen? Alleen de exhorbitante prijzen die soms gevraagd worden zijn wat mij betreft het grote discussiepunt. Maar kan je beter bediscussiëren met een borrel in het café, dan er hier een uitgebreide wellus-nietes discussie over te voeren.

M.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 29 mei 2008, 18:14

Dank je voor deze post Marc, kan ik helemaal in mee gaan.

Wat de files betreft: als de originele niet goed zijn dan is er iets misgegaan bij het rippen dat Tony heeft gedaan. Ik heb ze echt helemaal niet bewerkt. Wat jij waarneemt met wisseling links/rechts meende ik ook te hebben gehoord zonder het origineel in bezit te hebben.

Ik zou graag het echte, goede origineel hebben. Heb jij de mogelijkheid om dit naar mij te posten? Mogelijk dat we dan beter in staat zijn om verschillen te duiden.

Met de 'old love' in DUT_6, 7 en 8 was trouwens niets mis, die geripte versie heb ik rechtstreeks kunnen vergelijken met de originele CD die ik zelf heb.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » do 29 mei 2008, 22:21

We kunnen nog lang dooremmeren over verschillen die zich afspelen in de orde grootte -40 tot -30dBFS, maar persoonlijk vind ik dat niet zo interessant. Het staat in geen enkel opzicht in relatie tot de geclaimde en misschien ook verwachte verschillen.

Wat mij wel heel interessant lijkt, is om de lineaire weerstanden te vervangen voor echte drivers met tegen-EMK spanning. Misschien is er met speakers wel wat te beleven.

Groet,
Jacco

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » vr 30 mei 2008, 9:38

dekkersj schreef:Wat mij wel heel interessant lijkt, is om de lineaire weerstanden te vervangen voor echte drivers met tegen-EMK spanning. Misschien is er met speakers wel wat te beleven.

marc.heijligers schreef:Ik vind het echter gevaarlijk om de resultaten te extrapoleren naar het gebruik van componenten in speaker filters. We luisteren hier naar een afgeleide test (geen speakers maar weerstanden, geen akoestische output maar elektronische output, digitale processing gebruikt). Binnen die context zijn de resultaten geldig, maar de extrapolatie ervan naar speakers is wat mij betreft nog niet "bewezen" (en ook niet "weerlegd").

Helemaal mee eens, maar volgens de eerste post in dit draadje gebruikt Jeroen geen lineare weerstanden maar speakers. De elektrische interactie van de luidspreker op de filterimpedantie wordt dus wel meegenomen.

Wat nu overblijft is het akoestische effect van de elektromechanische interactie. De vragen worden nu:

1. Is de gemeten spanning op de luidspreker klemmen een eenduidige maat voor het akoestische resultaat?
Dit lijkt mij wel. Als je op de een of andere manier, via welke impedantie dan ook, een gegeven spanningsvorm op de luidsprekerklemmen exact weet te reproduceren, dan compenseer je dus voor de impedantieeffecten en de elektromechanische interactie (EMK, etc)

2. Kunnen de akoestische effecten van de elektromechanische interactie van het systeem, zoals nu opgenomen, hoorbaar worden gemaakt door deze spanningsvorm vervolgens af te spelen via een ander systeem?
Laatst gewijzigd door GerardJ op vr 30 mei 2008, 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » vr 30 mei 2008, 9:43

GerardJ schreef:volgens de eerste post in dit draadje gebruikt Jeroen geen lineare weerstanden maar speakers. De elektrische interactie van de luidspreker op de filterimpedantie wordt dus wel meegenomen.

Een paar posts later kan je lezen dat Jeroen weerstanden gebruikt:
viewtopic.php?p=103850#103850

GerardJ schreef:Is de gemeten spanning op de luidspreker klemmen een eenduidige maat voor het akoestische resultaat?

Alleen ervan uitgaande dat een speaker een ideale spanning gestuurd device is.

Ik ga nog eens proberen om te kijken of ik de verschillen opgenomen kan krijgen, maar ik twijfel er aan of dat gaat lukken. De audio in je huiskamer klinkt ook niet zoals het echte instrument in de concertzaal, dus je raakt zowiezo een hoop kwijt in een opname keten.

M.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » vr 30 mei 2008, 9:59

GerardJ schreef:
dekkersj schreef:Wat mij wel heel interessant lijkt, is om de lineaire weerstanden te vervangen voor echte drivers met tegen-EMK spanning. Misschien is er met speakers wel wat te beleven.

marc.heijligers schreef:Ik vind het echter gevaarlijk om de resultaten te extrapoleren naar het gebruik van componenten in speaker filters. We luisteren hier naar een afgeleide test (geen speakers maar weerstanden, geen akoestische output maar elektronische output, digitale processing gebruikt). Binnen die context zijn de resultaten geldig, maar de extrapolatie ervan naar speakers is wat mij betreft nog niet "bewezen" (en ook niet "weerlegd").

Helemaal mee eens, maar volgens de eerste post in dit draadje gebruikt Jeroen geen lineare weerstanden maar speakers. De elektrische interactie van de luidspreker op de filterimpedantie wordt dus wel meegenomen.

[...]

De plaatjes (schema en foto) die ik voor ogen heb waren uitgerust met weerstanden. Ik kan er naast zitten (en ergens hoop ik het ook).

Groet,
Jacco

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » vr 30 mei 2008, 10:08

marc.heijligers schreef:Een paar posts later kan je lezen dat Jeroen weerstanden gebruikt:
viewtopic.php?p=103850#103850

Als dat zo is, dan is het duidelijk: aan de opnamekant is nog werk aan de winkel.

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » vr 30 mei 2008, 10:15

marc.heijligers schreef:
GerardJ schreef:Is de gemeten spanning op de luidspreker klemmen een eenduidige maat voor het akoestische resultaat?

Alleen ervan uitgaande dat een speaker een ideale spanning gestuurd device is.

Klopt, zie mijn opmerking bij die vraag. Als je de perfecte spanning op de klemmen weet te reproduceren, dan compenseer je voor de elektromechanische interactie die deze spanning zou willen veranderen.

marc.heijligers

Berichtdoor marc.heijligers » vr 30 mei 2008, 10:29

GerardJ schreef:Als dat zo is, dan is het duidelijk: aan de opnamekant is nog werk aan de winkel.

Alleen als je de generieke conclusie wil trekken dat de kwaliteit van crossover filter componenten niet uit maakt. Dan zou je op zijn minst ook akoestisch moeten vergelijken, met meerdere schakelingen, met meerdere units, met andere elektronika, etc. etc.

Off-topic, maar ik wil het toch even zeggen, pas op met extrapolatie van specifieke ABX/AB testen. In een gerapporteerde test werden mensen geconfronteerd met rode en witte wijnen in zwarte glazen (waarbij men de kleur niet kon zien). Niemand was in staat de witte en rode wijn te onderscheiden. Denk je nu dat er geen verschil is tussen rode en witte wijn? No way. Dit geeft alleen maar iets aan over die speficieke test (DIE rode wijn en DIE witte wijn bij DIE temperatuur in DIE volgorde geserveerd, met DIE mensen etc. etc.), het verschil niet te proeven is.

Zelfs al zou met de uitbreiding naar een akoestische test het verschil met de elco niet te horen zijn, dan kan je alleen voor die specifieke instantie de conclusie trekken. In de wetenschap is bekend dat je niet alleen de these, maar ook de anti-these moet testen alvorens een GENERIEKE conclusie te kunnen trekken. Of je vergroot de geloofwaardigheid van je these door het op vele instanties toe te passen.

Desalnietemin, Jeroen zijn test toont aan dat er gevallen zijn waar het niets uit maakt of je ergens een elco gebruikt, en die conclusie is op zich al meer dan valide en waardevol!

M.

GerardJ

Berichtdoor GerardJ » vr 30 mei 2008, 15:15

Om de discussie en de uitkomsten die vergeleken worden scherp te houden is goed om precies te definieren welke vraag beantwoord moet worden en dus wat het doel van de metingen is.

De metingen van Jeroen, waarbij hij voor lineaire afwijkingen zoveel mogelijk compenseert, wijzen erop dat hij de (on)hoorbaarheid van niet-lineaire vervorming door condensatoren wil aantonen. Voor dit geval lijkt het mij niet echt een probleem als de luidspreker wordt vervangen door een vergelijkbare weerstand.

Als een in principe hoorbaar verschil (door niet-lineaire vervorming) met de originele versie van een stuk muziek niet gedetecteerd wordt dan kan de oorzaak hiervan alleen nog aan de afspeelketen liggen, dus als de vervorming hiervan aanzienlijk groter is dan de door de condensator toegevoegde vervorming.

dekkersj

Berichtdoor dekkersj » vr 30 mei 2008, 15:29

GerardJ schreef:Om de discussie en de uitkomsten die vergeleken worden scherp te houden is goed om precies te definieren welke vraag beantwoord moet worden en dus wat het doel van de metingen is.

De metingen van Jeroen, waarbij hij voor lineaire afwijkingen zoveel mogelijk compenseert, wijzen erop dat hij de (on)hoorbaarheid van niet-lineaire vervorming door condensatoren wil aantonen. Voor dit geval lijkt het mij niet echt een probleem als de luidspreker wordt vervangen door een vergelijkbare weerstand.

[...]

Mij wel. Door een spanningsbron te gebruiken als bron, zullen door de tegen-EMK spanning van de driver(s) relatief grote piekstromen kunnen lopen. Die heb je niet bij weerstanden en ik hoop dat juist dat effect een hoorbaar verschil zal opleveren.

Groet,
Jacco

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 30 mei 2008, 15:35

Die tegen-EMK is toch alleen maar relevant in het laag, rond de resonantiefrequentie van het systeem?

Terug naar “Filter Ontwerp”