Condensator vergelijk

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 20 jul 2009, 15:08

arjank schreef:
Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.

Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt". Rauh is met opgeruwde folie om het oppervlak van de platen te vergroten. Dat is een makkelijke en goedkope manier om boven de 100 uF elco's te maken. Onder de +- 100 uF zie je dan weer vaak de kwalitatief iets beter Glatt versie.

Wat niet wegneemt, dat het een fraai verhaal is, dat met dat ruige gebruik :)

Groet Roland

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 jul 2009, 15:45

Roland schreef:
arjank schreef:
Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.

Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt".

Jah Roland, dat is alleen maar zo ingewikkeld in de moderne audiofiele wereld.

Maar normaliter betekent het toch echt: Versterkte constructie. Lang geleden, lang voordat audiofilie besmettelijk was, kwam ik die aanduiding op elco's tegen. Evenals de aanduiding "Schaltfest", wat kortsluitvast betekent.

Nieuwsgierig naar wat het betekende heb ik het destijds in de datasheets van de fabrikant opgezocht.

De foto die ik postte van de elco's van Roederstein zijn versterkte industriele elco's zonder audiofiele pretenties.

P.s. Ik weet ook wel dat de audiofiele merken dat anders zien :D ;)
Peter de Jong

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » ma 20 jul 2009, 16:10

Ik snap niet wat audiophilie ermee te maken heeft. Het gaat om twee verschillende constructiewijzes voor Elco's. Het verhaal van het ruwe gebruik blijft veel leuker :D.

Bipolare Elektrolytkondensatoren (Elkos) werden in zwei Bauformen, "rau" und "glatt", unterschieden. "Rau" und "glatt" beziehen sich auf die verwendete Aluminiumfolie, aus welcher der Kondensator gewickelt wird. Bei der rauen Bauform wird die Folie angeraut, so dass die Oberfläche der Folie vergrößert wird. Da die Kapazität des Kondensators proportional zur Oberfläche ist, können so mit gleichem Materialaufwand größere Kapazitäten erzielt werden. Erkauft wird diese Materialeinsparung mit etwas schlechteren elektrischen Werten. Die Baugröße der rauen Elkos ist bedeutend geringer.

Groet Roland

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 jul 2009, 17:02

Zit je maar een beetje te pesten Roland :P ;)

Audiofiel heeft er in zoverre mee te maken dat alleen bij elco's specifiek voor die doelgroep onderscheid gemaakt wordt tussen "rauh und glatt".
Peter de Jong

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » vr 24 jul 2009, 23:44

Ok Ok,

De dikkere caps zijn ook hier de "betere" :) Allemaal nog na te meten ook... Blijft staan dat het twee verschillende bouw wijzes zijn.

Groet Roland

arjank

Berichtdoor arjank » wo 29 jul 2009, 8:43

Wacht us effe , deze uitspraak was van mij en niet die jullie gepost hebben
Maar misschien was het een `rauhe elko` (duits voor elco met ruwe folie)

Daar gaf ik dus al aan dat "rauh" of "rau"staat voor een elco met ruwe folie, dat is inderdaad om het opp. te vergroten.
Maar inderdaad, een Elco Rau is voor ruw gebruik :lol:
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

arjank

Berichtdoor arjank » wo 29 jul 2009, 8:51

@arjank: bedenk dat ik bij de testen, voor een eerlijk vergelijk tav vervorming, er wel voor heb gezorgd dat de karakteristieken van het filter met de dure cap en dat met de elco zeer dicht bij elkaar lagen. 1 op 1 vervanging door een elco, zonder het filter opnieuw te tunen, zal altijd de hoge frequenties verzwakken ten opzichte van de situatie met een MKT of MKP condensator. Dit komt door de inwendige serieweerstand van de elco, maar hier kun je dus voor compenseren in je scheidingsfilter.
Als je niet compenseert is de kans groot dat je een simpele vervanging van een MKT of MKP door een elco hoort. Maar dit is vooral een kwantitatief verschil en zegt nog niets over de kwaliteit. Het vervelende van luistertesten, vooral die niet dubbelblind worden uitgevoerd, is dat kwantitatieve verschillen leiden tot gepercipieerde kwalitatieve verschillen. Je waarneming wordt op het verkeerde been gezet, nog versterkt door de vooroordelen, het slechte gevoel, bij de elco.

Dit begrijp ik, maar wat ik hoorde had niets te maken met helderheid en ook niet met het gevoel van"hey, er zit een elco dus het moet wel crap klinken". Wat ik, mijn broer en een vriend hoorden was een bepaalde korreligheid (wat een mooi woord) in het hoog en dan voornamelijk bij iets meer volume. Het was heel duidelijk aanwezig. Maar nogmaals, misschien was het een slechte of Rauhe elco :lol: :D

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 29 jul 2009, 17:44

Gewoon een kapotte elco, anders ga je zulke zaken zoals jij beschrijft niet horen in een dubbelblind vergelijk.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 29 jul 2009, 20:23

heel erg rauh dus :lol:

Roland
Ook commercieel actief

Berichtdoor Roland » wo 29 jul 2009, 20:58

Korrel 80...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 29 jul 2009, 21:25

Je mot er ook mee op duiven schieten, NIET op je elco's/speakers :lol:

Afbeelding

Als je in een restaurant duif eet en je vindt een paar korrels dan weet je iig dat je wilde duif eet (meestal uit Frankrijk) en geen stadsduif :D

Nu maar weer On Topic dan....?
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » wo 29 jul 2009, 22:53

Ik heb de filternetwerkjes van het condensatorvergelijk bewaard. Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt. In het licht van de recente discussie nog eens even gekeken. Zie hieronder een nieuwe foto waarbij ik gezorgd heb dat de opdruk van de elco goed is te zien. Voor de foto van tijdens de test zie pagina 8: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 573#129573 . Ik zie in die post dat ik daar al melding maakte van een ruwe elco. Toch alweer ruim een jaar geleden, de tijd vliegt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

arjank

Berichtdoor arjank » do 30 jul 2009, 9:11

Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt.

Het is niet voor niets een ruwe elco, daar moet je dus ruw mee omgaan.
Gewoon uit de bak pakken, dat doe je met een ruwe elco.
Een MKP haal je voorzichtig uit het bakje :D :lol: :D

Hahha, wel humor die rauhe elco's.

Bij die opmerking van Roland met korrel 80 zag ik al al iemand voor me die met schuurpapier alu folie aan het opruwen is, hahahha. :D

Eddie

Berichtdoor Eddie » za 26 sep 2009, 10:20

Ik heb niet alle berichten gelezen van dit topic, maar is de firna Thel hier bekend?
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... diocap.htm

Heel interessant artikel en ze hebben buitegewoon goede (en dure) mica-condensatoren (en nog veel meer andere leuke dingen).

M.vr.gr.
Eddie

bartsegers

Re: Condensator vergelijk

Berichtdoor bartsegers » za 31 okt 2009, 14:59

Ik kwam deze site nog tegen.
Uiteraard wel vertaald door google, dus kan wat haken en ogen hebben...

http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DX
The more we know, the less we need....

Onne

Berichtdoor Onne » ma 28 jun 2010, 17:26

Ok,
Laatst gewijzigd door Onne op ma 28 jun 2010, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 28 jun 2010, 17:53

Wil je deze vraag ergens anders stellen? Hij is volledig off-topic.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » ma 28 jun 2010, 17:56

Ik sluit het topic, want er komen al lange tijd geen reacties meer die met het eigenlijke onderwerp te maken hebben. Daarmee kan de discussie als gesloten worden beschouwd.

Terug naar “Filter Ontwerp”