DSP Processors / Crossovers

Aktief of passief

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: DSP Processors / Crossovers

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 16:15

Hans Nootdorp schreef:Mij hoofdreden om ook REW te gebruiken is dat daarmee (naar ik begrepen heb) de metingen op meerdere luisterposities kan middelen (waarmee ik mijn roomakoestiek karakteriseer). Het resultaat kan ik dan inlezen in HypexFilterDesigner en de nodige/gewenste correctiefilters instellen. Volgens mij kan HFD niet zulke middeling doen. Of toch wel?

En REW is bruikbaar om biquads te bepalen die nodig zijn om bulten/dalen in FR recht te trekken. Die hoef je niet allemaal precies zo over te nemen, maar geeft je wel een goed vertrekpunt. Voor zover ik heb gezien (spelend met HFD) is het in de HFD altijd "handwerk". Daar is op zich niets mis mee, maar wat "hulp" van REW is wel fijn.

Hans, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Ruimteakoestiek en een luidspreker xover. Maar waarom wil je nu weer moeilijk gaan doen in REW terwijl je zelf niet eens een paar simpele metingen kan maken voor een passieve x-over.
Fusion Filterdesign

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 05 jan 2017, 16:24

Mijn Xover is nu wel in orde. Nu wil ik kijken of ik met de DLCP (en HFD) correcties kan maken voor niet-perfecte kamerakoestiek. Ik heb op een beurs wel eens een demo gehoord van REW, waarmee voor de kamerakoestiek werd gecorrigeerd en wat ik een duidelijk hoorbare verbetering vond geven.
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 05 jan 2017, 17:16

Kleine opmerking, HFD en de diverse minidsp plugins veranderen door de tijd. Lijkt me stug dat iedereen met een stevige mening hier over de verschillende software met alle autoriteit kan spreken.

Het is volgens mij ook allemaal appels en peren vergelijken. DLCP lijkt me de beste betaalbare audiocentrische optie, maar dan moet je zelf in elkaar schroeven. Minidsp heeft is meer geschikt als je out of the box wil gebruiken, maar heeft kwalitatief minpunten. Enz enz enz.
We want to be happy, bold and free

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 18:12

Ik gebruik tegenwoordig geen externe DSP's meer, aangezien ik alles vanaf een mediacenter speel.
Voor windows werkt Equalizer APO buitengewoon goed.

Enige wat nog mooi zou zijn is een Class-D versterker met digitale input, dan hoef je nmlk niet zo met analoge kabels (en de nodige groundloops en ruis) te klooien.

Overigens geeft Hans hier een goed voorbeeld.
Ik ben het ook niet eens dat je het los van elkaar moet zien.
Ik gebruik REW zelf niet (persoonlijke reden, vind het waardeloos programma om mee te werken), maar waarom zou ik eerst Hypex software gebruiken (wat ik persoonlijk er ongelooflijk amateuristisch uit vind zien voor de prijs) en dan moet ik vervolgens WEER een ander programma gaan gebruiken voor mijn ruimte-akoestiek? =;

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 18:28

Bart, heb je eigenlijk wel eens gewerkt met de nieuwste versie? En realiseer je je dat het sec een programma is voor luidsprekermanagement? Dat het op dat gebied betrouwbaar en reproduceerbaar is? Dat het helemaal niets toevoegt om een meting met een ander programma te doen en dan te importeren? Dat het geen multisub oplossing of roomeq is? Ik heb de indruk dat jij graag een Zwitsers zakmes wil hebben voor alle toepassingen, die ga je nooit vinden.......
Fusion Filterdesign

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 18:41

Sorry, maar je valt in herhaling qua argumenten (ja,ik ken de producten van Hypex) en ik vind ze nog steeds uiterst subjectief.
Ik snap eigenlijk ook niet helemaal waarom Hypex wordt verdedigd alsof we het over een stel heiligen hebben.
Mensen hebben een bepaalde voorkeur en blijkbaar is die voorkeur niet de software van Hypex.
Nogmaals, ik vind het veeeeeel te beperkt vergeleken met ARTA of REW, zelfs als we het enkel hebben over simpel luidspreker design.
Denk aan vervorming plots, CSD & BD diagrammen, directivity en ik kan zo nog wel meer dingen noemen die essentieel zijn bij luidspreker design.
Ook heb ik minder vrijheid qua instellingen van mijn grafieken, plaatjes, kleurtjes etc.

En soms hebben mensen simpelweg iets tegen bepaalde programma's omdat de workflow gewoon niet voor hun weggelegd is.
Is daar iets mis mee?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 18:46

Bart, als ik jou was zou ik de white paper van Bruno over de Grimm LS1 nog maar eens nalezen. Volgens mij mis je nl nogal wat essentiele puntjes qua workflow in luidspreker design.
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » do 05 jan 2017, 18:54

En dan lees je een avondje niet mee...... :mrgreen:

Ik heb de 4x10hd i.c.m. buizen regelmatig beluisterd op een hoornsystyeem van 100+ db en veel ruis klinkt me vreemd in de oren.......

Maar ik heb er dan ook geen verstand van. :mrgreen:
потому что он может!

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 19:02

ds23man schreef:Bart, als ik jou was zou ik de white paper van Bruno over de Grimm LS1 nog maar eens nalezen. Volgens mij mis je nl nogal wat essentiele puntjes qua workflow in luidspreker design.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Je moet de komedie in gaan.

Ik (en met mij genoeg anderen mensen en literatuur) kan nogal wat meer vertellen over Bruno's 'workflow' en visie op akoestiek, maar ik laat dat maar beter voor me.
Veel hobby plezier zou ik zeggen.

(Heeft die Bruno inmiddels al een eigen kerk en feestdag?)

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 jan 2017, 19:11

dre schreef:Maar ik heb er dan ook geen verstand van. :mrgreen:

Je bent me voor, audio-barbaar! Een MiniDSP met buizen, da's een gruwel! :boos:
Mediocre is not my middle name.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 19:16

b_force schreef:
ds23man schreef:Bart, als ik jou was zou ik de white paper van Bruno over de Grimm LS1 nog maar eens nalezen. Volgens mij mis je nl nogal wat essentiele puntjes qua workflow in luidspreker design.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Je moet de komedie in gaan.

Ik (en met mij genoeg anderen mensen en literatuur) kan nogal wat meer vertellen over Bruno's 'workflow' en visie op akoestiek, maar ik laat dat maar beter voor me.
Veel hobby plezier zou ik zeggen.

(Heeft die Bruno inmiddels al een eigen kerk en feestdag?)

Gelukkig heb jij ons kunnen verblijden met nieuwe concepten en producten........
Fusion Filterdesign

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 jan 2017, 19:20

Het evangelie van Bruno wordt vaak verkondigd en ik heb daar vooralsnog geen gaten in kunnen schieten, de beste man is misschien wat eigenaardig, maar wat audio betreft is het wel een autoriteit.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 19:24

En dan te bedenken dat het helemaal geen audiofiel is maar alles op een wiskundige/natuurkundige wijze benadert. :lol:
Fusion Filterdesign

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 05 jan 2017, 19:34

SSassen schreef:
dre schreef:Maar ik heb er dan ook geen verstand van. :mrgreen:

Je bent me voor, audio-barbaar! Een MiniDSP met buizen, da's een gruwel! :boos:

Da's ontelbaar veel strafpunten!!!!
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 jan 2017, 19:38

ds23man schreef:En dan te bedenken dat het helemaal geen audiofiel is maar alles op een wiskundige/natuurkundige wijze benadert. :lol:

Mwah, ik kan mij menig discussie met 'm heugen over klankverschillen tussen onderdelen, niet alles is dus ratio bij Dhr. Putzeys, gelukkig maar.

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 20:21

SSassen schreef:Het evangelie van Bruno wordt vaak verkondigd en ik heb daar vooralsnog geen gaten in kunnen schieten, de beste man is misschien wat eigenaardig, maar wat audio betreft is het wel een autoriteit.

Tot op zeker hoogte, maar om het nu een 'autoriteit' te gaan noemen?
Van een aantal dingen heeft hij veel kaas gegeten van een aantal dingen helemaal niet.
Het maakt nog niet iemand een guru van, van-alles-en-nog-wat.
Wat hij zegt is zeker niet onwaar, maar de nuancering en bigger picture mist soms.
Ik vind zijn visie alleen behoorlijk eenzijdig, een enkel weggetje naar Rome, enkel bruikbaar voor zeer specifieke en gelimiteerde toepassingen.

Kritisch blijven mensen, kritisch blijven...

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 05 jan 2017, 20:28

Geef eens een voorbeeld Bart?

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 05 jan 2017, 20:45

ds23man schreef:Bart, heb je eigenlijk wel eens gewerkt met de nieuwste versie? En realiseer je je dat het sec een programma is voor luidsprekermanagement? Dat het op dat gebied betrouwbaar en reproduceerbaar is? Dat het helemaal niets toevoegt om een meting met een ander programma te doen en dan te importeren? Dat het geen multisub oplossing of roomeq is? Ik heb de indruk dat jij graag een Zwitsers zakmes wil hebben voor alle toepassingen, die ga je nooit vinden.......

Een biquad is een biquad is een biquad. Dus om die diy-dsp-potentie dan te knijpen met een interface die datgene lastig maakt wat een diy-er er vroeger of later toch mee wil doen...

Mag best de visie van Hypex zijn, maar dat blijft het. Hun visie.

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 20:49

SSassen schreef:Geef eens een voorbeeld Bart?

Waar moet ik beginnen?

Simpelweg zijn hele visie om weer ergens een tienden van een procent vanaf te snoepen, alles volledig te regelen met DSP's en een handvol versterkers. Uberhaubt het hele Grimm audio verhaal en zijn 'workflow' (quote)

Leuk en aardig, maar ik kan een ontelbaar hoeveelheid situaties opnoemen waar dit een waardeloos product of aanpak is.
Professioneel, custom design, hifi de lijst is eindeloos.
Al is het maar dat esthetisch het voor veel mensen een gedrocht is.
Ik kan het iig voor veel mijn klanten (of bedrijven waar ik gewerkt heb), niet gebruiken.
Sterker nog, de meesten zijn niet eens op zoek naar zoiets.
Voor mij is het hele verhaal niks meer dan een leuk hobby project (waar mensen blijkbaar veel geld voor over hebben) van iemand die toevallig een leuk feedback concept heeft bedacht.
Met alle respect bedoel ik dat overigens. Het is verre van slecht of slordig uitgevoerd, integendeel.
Het is een slimme en integere man, maar niet met een onbeperkte hoeveelheid kennis en ervaring.

Akoestiek en audio is een creatief en interactief proces met een persoonlijk randje.
Per definitie bestaat er niet 1 beste oplossing. Het hangt af van een waslijst van factoren.
De een wordt helemaal blij van buizen, de ander van open baffle dipool speakers en een derde vind dat het allemaal perfect moet integreren met zijn interieur. Een vierde zou graag meer willen, maar heeft simpelweg een beperkt budget.
Dan laat ik de kunst van optimaliseren in productie nog eens helemaal achterwege. Dat is namelijk een 'can of worms' op zich.

Als ik dan lees dat zo'n iemand als Bruno het allemaal zo perfect weet (althans, dat wordt gesuggereerd als ik het lees)
,raak ik simpelweg een beetje geïrriteerd.
Met alle respect, maar dan kijk je met ongelooflijk grote oogkleppen.
Niet dat het mij voor de rest heel veel boeit, een iedereen moet lekker doen waar hij/zij blij van wordt.
Echter is dit een publiekelijk forum waar andere mensen meelezen, daarom vind ik dat men ook kritisch mag zijn.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat het zonde is om met oogkleppen rond te lopen, wanneer je open-minded opstelt gaat er een wereld voor je open.

Anyway, veels te veel offtopic....

Ivo Tichelaar schreef:
ds23man schreef:Bart, heb je eigenlijk wel eens gewerkt met de nieuwste versie? En realiseer je je dat het sec een programma is voor luidsprekermanagement? Dat het op dat gebied betrouwbaar en reproduceerbaar is? Dat het helemaal niets toevoegt om een meting met een ander programma te doen en dan te importeren? Dat het geen multisub oplossing of roomeq is? Ik heb de indruk dat jij graag een Zwitsers zakmes wil hebben voor alle toepassingen, die ga je nooit vinden.......

Een biquad is een biquad is een biquad. Dus om die diy-dsp-potentie dan te knijpen met een interface die datgene lastig maakt wat een diy-er er vroeger of later toch mee wil doen...

Dit dus!! :goeie: =D>
Laatst gewijzigd door b_force op do 05 jan 2017, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 20:52

Ivo Tichelaar schreef:

Heeft niets met visie te maken, als ik wil schaven pak ik een schaaf. Als ik wil vijlen pak ik een vijl. Verwacht niet dat een Dremel beide klussen net zo goed of beter doet....
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 20:57

b_force schreef:
SSassen schreef:Geef eens een voorbeeld Bart?

Waar moet ik beginnen?

Simpelweg zijn hele visie om weer ergens een tienden van een procent vanaf te snoepen, alles volledig te regelen met DSP's en een handvol versterkers. Uberhaubt het hele Grimm audio verhaal en zijn 'workflow' (quote)

Leuk en aardig, maar ik kan een ontelbaar hoeveelheid situaties opnoemen waar dit een waardeloos product of aanpak is.
Professioneel, custom design, hifi de lijst is eindeloos.
Al is het maar dat esthetisch het voor veel mensen een gedrocht is.
Ik kan het iig voor veel mijn klanten (of bedrijven waar ik gewerkt heb), niet gebruiken.
Sterker nog, de meesten zijn niet eens op zoek naar zoiets.
Voor mij is het hele verhaal niks meer dan een leuk hobby project (waar mensen blijkbaar veel geld voor over hebben) van iemand die toevallig een leuk feedback concept heeft bedacht.
Met alle respect bedoel ik dat overigens. Het is verre van slecht of slordig uitgevoerd, integendeel.
Het is een slimme en integere man, maar niet met een onbeperkte hoeveelheid kennis en ervaring.

Akoestiek en audio is een creatief en interactief proces met een persoonlijk randje.
Per definitie bestaat er niet 1 beste oplossing. Het hangt af van een waslijst van factoren.
De een wordt helemaal blij van buizen, de ander van open baffle dipool speakers en een derde vind dat het allemaal perfect moet integreren met zijn interieur. Een vierde zou graag meer willen, maar heeft simpelweg een beperkt budget.
Dan laat ik de kunst van optimaliseren in productie nog eens helemaal achterwege. Dat is namelijk een 'can of worms' op zich.

Als ik dan lees dat zo'n iemand als Bruno het allemaal zo perfect weet (althans, dat wordt gesuggereerd als ik het lees)
, wordt ik simpelweg een beetje geïrriteerd.
Met alle respect, maar dan kijk je met ongelooflijk grote oogkleppen.
Niet dat het mij voor de rest heel veel boeit, een iedereen moet lekker doen waar hij/zij blij van wordt.
Echter is dit een publiekelijk forum waar andere mensen meelezen, daarom vind ik dat men ook kritisch mag zijn.
Daarnaast denk ik persoonlijk dat het zonde is om met oogkleppen rond te lopen, wanneer je open-minded opstelt gaat er een wereld voor je open.

Anyway, veels te veel offtopic....

Ivo Tichelaar schreef:

Dit dus!! :goeie: =D>

Bart, ik vraag dit nu voor de laatste keer.

Laat eens een project van jou zien waarin je excelleert in creativiteit op audiogebied. Ik zie je al jaren op dit forum van alles poneren over je ervaring maar zie daar geen RUK van terug.........
Fusion Filterdesign

b_force

Berichtdoor b_force » do 05 jan 2017, 21:17

ds23man schreef:Bart, ik vraag dit nu voor de laatste keer.

Laat eens een project van jou zien waarin je excelleert in creativiteit op audiogebied. Ik zie je al jaren op dit forum van alles poneren over je ervaring maar zie daar geen RUK van terug.........

Ik wist niet dat ZBA, DE maatstaf was voor kennis en kunde. :think:
Daarnaast hebben we het niet over 'excelleren'. Ik weet dat sommige mensen het fijn vinden wanneer hun ego wordt gestreeld.
Hoeft allemaal niet zo van mij. Ik help graag mensen met hun unieke en stuk voor stuk mooie projecten en problemen.
Als jij denkt dat het showen van meer content gelijk staat aan kennis en kunde, dan heb je nog heel veel te leren.

We praten over hoe je bepaalde problemen aan zou kunnen pakken en wat de voor- en nadelen daarvan zijn.
Maar goed, voor sommigen is het blijkbaar moeilijk een discussie open te houden als ze altijd maar gelijk willen hebben.
Om te beginnen, verplaats je ineens in andermans schoenen en probeer zijn beweegredenen te begrijpen.

Op dezelfde manier zou ik namelijk ook kunnen zeggen dat ik niemand serieus kan nemen die niet 'Loudspeaker Handbook (Eargle)', 'Loudspeaker and headphone handbook', floyd toole sound reproduction, alles op de website van Klippel, de nodige basis akoestiek boeken en psychoacoustic boeken (in het bijzonder placebo effecten) allemaal hebben gelezen en nog de nodige praktische ervaring hebben en de basis begrippen van de regeltechniek en marketing begrijpen.
Maar goed, wie ben ik, blijkbaar hebben al deze auteurs voor niks pagina's vol geschreven?

Integendeel, ik probeer open te blijven om zo de problemen van een ieder in kaart te brengen, ook al denk ik dat het soms een beetje vreemd is.
De een houdt van blauw, de ander van groen, zoals ik al zei aan audio hangt een persoonlijk randje.
Voor sommige mensen is de kleur belangrijker dan de techniek. Is het daarmee fout?

Als je het zo nodig wilt weten; momenteel ben ik aan een nieuw 1kW Class-D versterker design bezig met een unieke programmeerbare terugkoppeling op een bordje van 45x80mm. Voor de rest nog bezig aan een sub-sat systeempje voor iemand welke netje in het interieur moet passen. Een nette betaalbare oplossing voor een bass-akoestiek gitaar versterker setje. Een gitaar buizenbakje dat ultra compact is en werkt op accu's en simpele netvoeding. Ook nog voor iemand een basgitaar ombouwen met de looks, feel en hardware van een $1000 versie (wat gaat lukken)
Vast nog wel een paar andere dingen die ik vergeet.
Tussen die dingen door nog bezig met een groot project in Nieuw Zeeland, waar een community hall een (veel) betere akoestiek moet krijgen PLUS de nodige speakers & versterkers PLUS nog de nodige muziekinstrumenten moet krijgen.
Dat alles moet allemaal betaald worden door sponsoren, beperkte leveranciers en budgetten en ook nog eens mongool proof.
Owjha, het moet er ook nog professioneel uitzien.

Waarom ik deze dingen niet allemaal deel?
Ten eerste omdat ik dat niet altijd wil, ten tweede omdat we zulk soort onzinnige discussies met duizend-en-een vooroordelen krijgen waar ik meer energie aan kwijt dan rijk ben.

Of te wel, einde verhaal. Veel plezier met spelen.
Laatst gewijzigd door b_force op do 05 jan 2017, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 05 jan 2017, 21:28

Zoals gewoonlijk blijf je weer vaag..... Ik kan ook wel van alles roepen waar ik mee bezig ben. Rugnummers graag......
Fusion Filterdesign

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 05 jan 2017, 21:43

:rofl: We weten waar je mee bezig bent. Gipsplaat en krokodillen. :rofl:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 05 jan 2017, 23:05

ds23man schreef:Heeft niets met visie te maken, als ik wil schaven pak ik een schaaf. Als ik wil vijlen pak ik een vijl. Verwacht niet dat een Dremel beide klussen net zo goed of beter doet....

vorige bladzijde, Henkjan schreef:En wat is er tegen om voor speciale taken een ander stuk software te gebruiken? Gewoon gereedschap dat bedoeld is voor een specifiek doel: 1 stuk voor zagen meten, een ander voor lijmen instellen van de dsp?

:proost: hé kijk nou, we zijn het met elkaar eens :rofl:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Filter Ontwerp”