LM4780 4-Kanaals Eindversterker

Laat in alle details je versterker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

LM4780 4-Kanaals Eindversterker

Berichtdoor cobaltjeh » wo 23 nov 2011, 21:17

Algemene doelstelling

De reden dat dit project tot stand gekomen is, is het vele spelen met een MiniDsp module. Ik ben nu al ongeveer 1,5 jaar bezig met het zoeken naar de in mijn ogen perfecte opzet om actief te filteren. Na het gebruik van 2 Minidsp2x4 modules ben ik nu overgestapt op een Minidsp 2x8 module. Deze is momenteel nog in de 'maak', en de bijhorende speakerset ligt in de vorm van een stel units ook al klaar in de kast.

Deze 'voorversterker' en DSP verdient natuurlijk een net stel eindversterkers. Ik heb lang lopen kijken naar de Hypex modules, deze zijn erg mooi maar een 8 kanaals opzet zou al snel te duur worden. Het plan was dus een no-nonsense versterker maken. Toen Knuisje zijn lm4780 bordje aanbood heb ik nog even lopen twijfelen en hem uiteindelijk toch aangeschaft. Zeker naar het beluisteren van de versterker op de luisterdag in Breda wist ik zeker: deze versterkers gingen het worden.

Bouwbeschrijving

Omdat ik al een eerdere goede ervaringen had met de modushop kasten, was het ook al vrij zeker dat ook deze keer de kasten van modushop gebruikt gingen worden. Ik heb gekozen voor de diepste versie van de Slimline 2u kast. Omdat bij de vorige versterker de bodemplaat nogal doorzakte door het gewicht van de trafo's, heb ik deze keer de duurdere versie gekocht met 3mm dikke aluminium onder + bovenkant. Deze kasten zien er ook meteen een stuk netter uit, het aluminium is alleen wel uiterst gevoelig voor krassen. Dit is iets waar je zeker op moet letten tijdens bijvoorbeeld het stapelen van de versterkers.

De kasten waren dus al snel besteld, en het pakketje uit Italie was binnen enkele dagen binnen.
Tergelijk liep op het forum een mooie actie van Hannessie voor een stel mooie geschikte trafo's. Ik heb er hier meteen 4 besteld. Het Resultaat is op onderstaande foto te zien.

P8311238.jpg
Modushop kasten en trafo's.

Aangezien ik van eerdere projecten ook al ervaring had met de lm4780 printen heb ik deze 4 stuks inclusief versterkerchip bij Knuisje besteld. De onderdelen komen vanuit Conrad, met de perfecte handleiding was het erg eenvoudig om de Conrad winkelmand te vullen. Bij de conrad heb ik ook meteen de apparaatstekker besteld (Bestelnummer: 736709). Hierna kon het solderen beginnen:

Hier liggen alle componenten klaar voor montage.
P8171199.jpg

P8171201.jpg

Eerst begonnen met alle weerstanden.

P8171203.jpg

En toen de diodes, en aansluitklemmen. Met name de grote condensatoren tot het laatst bewaren, anders kan je wel eens het probleem hebben dat je ergens niet goed bij kan!

P8171204.jpg

En uiteindelijk het complete printje, met uitzondering van de versterkerchips, aangezien ik eerst de printen controleer op voltages.

P8171207.jpg

P8171210.jpg

Omdat ik nog een eenvoudige manier zocht voor het eenvoudig en veilig aan / uit schakelen van de versterker. Ben ik op Ebay rond gaan spreuren en ik vond daar de volgende softstart. Deze was met zijn 25 euro, een stuk vriendelijker geprijst van de Hypex softstart, en had ongeveer dezelfde functionaliteit. Met als toevoeging een dubbele temperatuur bewaking zodat boven de 75 graden de versteker zichzelf uitschakeld. De link naar de Ebay softstart kan ik moeilijk hier plaatsen wegens de snelheid waarop deze aanbiedingen veranderen. Maar als je gaat zoeken op softstart kom je meestal al een heel eind.

Daarnaast gaat de in / uitschakeling door middel van een pushbutton. Aangezien deze net iets goedkoper en eenvoudiger te vinden zijn als de schakel variant was dit natuurlijk een positieve feature. Deze pushbuttons heb ik vervolgens besteld via een inkoopactie, hier waren de puchbuttons voor enkele euro's te vinden, dit tegenover de prijs van 10 tot 15 euro bij de Conrad. Hier valt dus aardig wat geld te besparen als je goed zoekt. (De link naar deze actie is onderaan bij de links te vinden.)

P8221219.jpg

P8221223.jpg

Daarna ben ik begonnen met het achterpaneel voor de versterker. De stoomaansluiting had ik al, ik miste alleen nog de RCA en Speaker aansluitingen. Voorheen heb ik veel connectoren van Ebay gekocht, echter zijn deze altijd in verloop van tijd lelijk geworden. En de kwaliteit was ook nogal matig. Daarom deze keer iets nieuws. Uiteindelijk heb ik gekozen voor Neutrik connectoren. Dit omdat deze en relatief goedkoop waren, en van uiterst degelijke kwaliteit. Daarnaast sprak het Speakon systeem met erg aan. En om nu echte goede banaanpluggen te kiezen die per stuk al even duur zijn als de versterkerprint zelf vond ik ook een beetje te.

Vervolgens nog wat simpele RCA connectoren gekocht van Neutrik. Alle connectoren en kabels zijn besteld bij Bax-shop.nl deze heeft meestal alles wel op voorraad en de prijs en snelheid van verzending is ook goed.

De gaten zijn gemaakt met een 'simpele' kolomboor met een degelijke stappenboor. Dit is dan verder gewoon een kwestie van veel! geduld en secuur werken. Ik zou er niet aan beginnen zonder kolomboor omdat het boren met de stappenboor dan erg lastig zal zijn.

P9101607.jpg

Ondertussen ben ik ook nog gaan zoeken naar een mooi setje voetjes voor onder de verstekers. Aangezien de voetjes van modushop gewoonweg waardeloos zijn heb ik na een zoektoch op ebay een mooi setje spikes gevonden compleet met onderzettertje. Er zijn veel mooiere te vinden maar niet voor het budget wat in ogen had. Daarnaast vind ik glimmende en vergulde voetjes ook erg lelijk dus erg veel keus viel al af.

P1020111.jpg

P9131642.jpg

Daarna kon het denkwerk beginnen, aangezien alles op een nette manier in de kast moest komen. De trafo's hebben uiteindelijk een plekje voorin de kast gekregen. En tussen de trafo's is het softstart bordje geplaatst. Alle printen zijn voorzien van nylon spacers, dit vind ik net wat fijner werken van de metalen variant. Daarnaast is het soms ook nodig tegen eventuele storing. De uiteindelijke opzet is als volgt geworden:

P9121621.jpg

P9121623.jpg

Op de bovenstaande foto's is ook de aluminium tussenplaat te zien tussen de verscherkerchip en de zijkant van de kast. De reden hiervoor is dat ik gebruik wou maken van de groef die geschikt is voor een bout of moer in de zijkant van de modushop kast. Op deze manierhoef ik geen gaten te maken in de zijkant van de kast. Echter zou de chip dan recht op de groef komen en maar 40% contact maken met het aluminium, hiervoor is de tussenplaat deze zorgt er voor dat de chip wel gebruik kan maken van de groef voor de montage maar toch voldoende koelvlak heeft. Tussen de montageplaat en kast is ook koelpasta geplaats zodat we zeker zijn van een goede warmte afgifte.

Hierna kwam het lastigste werk van alles, de bekabeling. Voor speakerkabel heb ik gekozen voor Procab bekabeling, de signaalkabel is van tasker. Beide fijne kabel om mee te werken. Daarnaast had ik een flinke hoeveelheid krimpkous besteld op Ebay. en deze heb ik mooi gebruit voor de afwerking van de kabel. De kabels van de trafo zijn mooi getwist en voorzien van een Faston stekker. Op deze manier passen ze mooi op de softstart en verstekerprint.

P9131644.jpg

P9141647.jpg

P9141653.jpg

Stapje bij stapje komen we vervolgens tot het eindresultaat.

P9141651.jpg

P9141652.jpg

Kasten bijna klaar alleen de signaalkabel en aan/uit schakelaar mist nog.

P9171672.jpg

P9171675.jpg

P9141654.jpg

En uiteindelijk de laatste zaken afgerond, deksel er op een klaar. :)

PA051877.jpg

PA051880.jpg

PA051881.jpg

En nog een detailfoto van de softstart en pushbutton.

PA051882.jpg

En dan uiteindelijk wachten in de kast tot de rest van het project klaar is.

P1020096.jpg

Conclusie

Doelstelling was een no-nonsense versterker. Dit is in mijn ogen goed gelukt, de versterker is van binnen netjes afgewerkt. Afwerking van de kast is simpel maar wel strak.
Totaalkosten per kast was ongeveer 325,- euro. Dit vind ik uiteindelijk een zeer nette prijs voor een 4 kanaals versterker. Gezien de kwaliteit van de kast heb ik zeker niets te klagen.

Geluidstechnisch heb ik versterker maar even kort getest, aangezien de MiniDps kast nog niet klaar is. Echter heb ik al een eerdere 4 kanaals versie met een minidsp gemaakt (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=13780) welke nu mijn tijdelijke zelfbouwmonitoren aanstuurt. En ik moet zeggen dat ik uiterst tevreden ben met de kwaliteit van die combinatie.

Links

Link naar het project topic

Link naar het LM4780 topic
Link naar het LM4780 verkoop topic

Modushop [hifi2000] Webshop
Conrad [Versterker componenten]
Samenkopen [Goedkope pushbuttons]
Ebay winkel die de nylon spacers verkoopt
Bax shop [Neutrik connectoren]

Terug naar “Versterker Showcases”