Nieuwe meetversterker

Laat in alle details je versterker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

markbakk

Nieuwe meetversterker

Berichtdoor markbakk » do 15 jan 2015, 11:42

Omdat ik het geklooi met een oude geïntegreerde versterker zat was en de print van Knuisje al weer lang had liggen heb ik in een onbewaakt ogenblik een nieuwe (meet)versterker met de LM4780 gebouwd. Dat ging echt in een vloek en een zucht zeg!
IMG_1110.jpg

Wat basisingrediënten, opgebouwd printje, Marktplaats-ringkern en HiFi2000-Galaxy-kastje...
IMG_1113.jpg

In het kastje is nog ruimte om een tweede versterker te plaatsen. Als het ooit nodig blijkt kan ik twee keer twee 4780's parallel schakelen voor meer stroomreserve. Als...
IMG_1118.jpg

Achterzijde. Instrumentklemmen met ruimte om tot 6mm2 vast te draaien. RCA-delen geïsoleerd gemonteerd (uiteraard).
IMG_1117.jpg

Ik hou niet zo van DC-koppeling. Met 3µ3 uit de onderdelenbak ligt de kantelfrequentie bij 1Hz, dat is bijna 0Hz :mrgreen: . Gewoon MKP is goed zat.
IMG_1121.JPG

En kastje dicht!
Klinkt ook nog netjes voor een meetversterker... Ga 'm binnenkort uitproberen op de huiskamerset. Wat meteen al opvalt is dat in- en uitschakelploppen mooi achterwege blijven.

hannesie
Contacteer:

Re: Nieuwe meetversterker

Berichtdoor hannesie » vr 16 jan 2015, 0:11

Het kan zijn dat de huiskamer sessie wel eens tot goede resultaten kan leiden.

Klankmatig is het een heel lekker klinkend geheel, en zeker de moeite waard.

Wat ik juist gebruik met dezelfde USB externe card is een oude Quad 405 II. :hide:

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 17 jan 2015, 12:00

Heb inmiddels een avondje zitten luisteren naar de chipamp. Klinkt inderdaad als een klok aan mijn (qua impedantie niet al te moeilijke) driewegsystemen. Ik kwam in de verleiding om de versterker te laten staan. Deze broodjes zijn toch wel even een paar generaties verder dan de vroegere ILP-modules en andere geïntegreerde of in een blok gegoten circuits. En Knuisje's print is een prima omgeving voor het IC. Bij gelegenheid zal ik ze nog eens doormeten. Voor nu ben ik er blij mee voor een meetversterkertje...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 17 jan 2015, 21:49

Je weet nu in ieder geval dat je een redelijk goed tot heel best reserve eindbakje hebt staan, altijd een goed gevoel lijkt mij. :mrgreen:
Ik heb het hier ook, en dan is dat een goed gevoel als de de garantie termijn moet controleren. :sure: :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 17 jan 2015, 22:07

markbakk schreef:Heb inmiddels een avondje zitten luisteren naar de chipamp. Klinkt inderdaad als een klok aan mijn (qua impedantie niet al te moeilijke) driewegsystemen. Ik kwam in de verleiding om de versterker te laten staan. Deze broodjes zijn toch wel even een paar generaties verder dan de vroegere ILP-modules en andere geïntegreerde of in een blok gegoten circuits. En Knuisje's print is een prima omgeving voor het IC. Bij gelegenheid zal ik ze nog eens doormeten. Voor nu ben ik er blij mee voor een meetversterkertje...

Hoezo vroeger? Die LM... broodjes zijn ook meer dan 25 jaar oud. Bijna even oud als het ILP spul.

Maarreh felie :D

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 19 jan 2015, 22:52

De 3886 komt toch uit '95? De 4780 dacht ik uit 2004. Al weer (bijna) EOL.... Maar ik moet ILP ook niet afvallen, daarvandaan zijn ook prima modules gekomen.

Tijd voor wat nieuws van de chipbakkers. Zou je denken. Maar dat zal wel niet meer voor ouderwetse montage zijn. (Volgende keer weer iets discreets 8) )

Terug naar “Versterker Showcases”