De "Superceiver"

Laat in alle details je versterker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Okke

De "Superceiver"

Berichtdoor Okke » za 16 jan 2016, 22:33

Van marktplaats geplukt:

Als basis is genomen de Daytron AR-4000 C receiver. Dat blijkt de zelfde te zijn als de Electown AR-4000 C (Koreaans).

zo gekocht.JPG

Het is een oud apparaat (van ergens rond 1975?) maar optisch nog in hele mooie staat. Ik vind het een mooi ding om te zien, en de afwerking (zowel van binnen als van buiten) is best indrukwekkend!

Functioneel is het een redelijk complete "no nonsense" receiver: 1x phono, 1x tape ingang 4 luidspreker uitgangen (niet tegelijk te gebruiken) bass, treble en loudness, maar geen toonfilters, twee klokkies voor de radio ontvangst, AM (mono) en FM (stereo, met indicator lampje).

De geluidskwaliteit is best heel aardig, maar het is geen echte high-end. De bas is goed; vrij stevig en gecontroleerd. Hoge tonen zijn okay, maar op de mid-range is het wat "massief" naar mijn smaak. Dat wil zeggen niet heel transparant, diep en gedetailleerd. Maar dat is kritisch gekeken, in algemene zin klinkt hij gewoon lekker! Ik weet niet wat het vermogen precies is, maar er komt nog veel bas uit bij het soort volume waar de buren over gaan klagen. Wie had dat gedacht?

Klein oplapwerk

Bij aanschaf deden twee lampjes van de schaalverlichting het niet meer. Dan gaat de rest waarschijnlijk ook binnenkort dus ik heb ze allemaal vervangen: 5x schaalverlichting, 2x voor de klokjes, 1x voor de naald van de schaalverlichting en 1x voor het "stereo" lampje. Allemaal verschillend..

verlichting.JPG

De potmeters deden het nog goed, maar de drukknoppen waren gaar en smerig, dus alles weer schoon en gangbaar etc. gemaakt zodat het weer "KLIK" zegt. Ook is het ventilatierooster aan de bovenkant opnieuw gespoten.

klaar voor de spuitbus.JPG

Verder natuurlijk alles even schoongemaakt, inclusief de achterkant van de schaalverlichting.

Aanpassingen

De receiver heeft er een bluetooth ontvanger bij gekregen. Hij ontvangt nu dus geluid via radiogolven, lijningangen en bluetooth frequenties; ik noem het een "Superceiver".

De module moest verstuurd worden vanuit Hong-Kong. Het alternatief is er een uit Californië te laten komen, die andere nucleus van hightech-productie. Het is een module voorzien van Bluetooth 4.0 software, inclusief het A2DP protocol, dat "hifi" audio overdracht mogelijk maakt. Het 'pairen' gaat automatisch, dus er hoeven geen knopjes te worden ingedrukt. De chip zit op een printje met 2 ledjes, aansluitingen voor voeding en audio output. Ook zit er een stabilisator voor de voeding op het printje, waardoor hij het volgens specificaties op alles tussen de 7 en 16 volt gelijkstroom doet.

module.jpg

Ik heb overwogen de ledjes ergens in het frontpaneel te verwerken, maar in een mooi gezichtje moet je niet gaan kliederen. Ik heb ze dus maar gewoon los gesoldeerd en weggelaten. Die hele kerstboom aan gloeilampjes geeft al wel aan dat de boel 'aan' staat, en de 'lock' voor het pairen van de bleutooth kun je ook op je mobiel zien. Veder heb ik de jack-plug voor de audio out los gesoldeerd, en van de vrijgekomen soldeereilandjes een directe kabel getrokken naar de 'aux' van de input selector. Ook het plugje voor de voeding is vervangen door draadjes, direct naar de voeding.

Het was de bedoeling de voeding van de receiver zelf te gebruiken, maar dat bleek onverwachts problematisch, zie deze discussie. Uiteindelijk is het een zelfgemaakt voedingkje geworden. Deze bestaat uit een piepkleine 9v trafo, een bruggelijkrichter en een condensator op een bewerkte testprint. De voeding voor de trafo is op de 'aan' schakelaar van de receiver aangesloten, dus schakelt helemaal uit als de receiver uit staat.

Er was niet veel ruimte over in de receiver, dus is de module verticaal gemonteerd. Dit middels een RVS beugeltje, gemaakt uit een oude kaasschaaf (wie schaaft er tegenwoordig nog zijn eigen plakjes?).

schaaf.JPG

De voeding past er wel horizontaal in, en staat op twee lange boutjes met veel moertjes en ringetjes er omheen. De kunst is te zorgen dat de gele draadjes, die naar het lampje in de naald van de frequentieschaal gaan, niet blijven hangen als de naald over de schaal beweegt. Tegelijkertijd moet de trafo ook niet te dicht bij de versterker of tuner zitten, en hebben de zekeringen ook wat ruimte nodig. Ik ben erg tevreden dat her er allemaal netjes in is gekomen, en goed functioneert.

module en voeding 1.JPG

module en voeding 2.JPG

module en voeding 3.JPG

We hebben nu een lijningang minder (de aux). Bovendien zijn de 5-din aansluitingen aan de achterkant onpraktisch, als verouderde standaard. De 5-din pluggen heb ik er dus uit gehaald, en er tulpjes voor in de plaats gezet (2 voor de phono ingang en 4 voor de tape). Ik moet toegeven dat ze er niet heel mooi in zitten.. Maargoed, het is de achterkant en het werkt wel gewoon goed.

Alles bij elkaar is het een mooi ogend, goed klinkend en veelzijdig apparaat geworden. De Superceiver combineerd zo het beste van het oude en het nieuwe!''

stereo!.JPG

Terug naar “Versterker Showcases”