Gitaarversterkertje met E80F en E81L

Laat in alle details je versterker creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Robert Gribnau
Contacteer:

Gitaarversterkertje met E80F en E81L

Berichtdoor Robert Gribnau » zo 01 okt 2017, 8:38

Omdat ik met een ander project niet goed vooruit kwam en nog een klein chassis had liggen met de naamplaatjes "E80F" en "E81L" bij de twee openingen voor buisvoetjes, heb ik als tussendoortje een gitaarversterkertje met die buizen gemaakt.

Ik heb in het chassis een stuk of 8 gaatjes extra moeten boren (aan de zijkanten voor de bevestiging van de metalen strips die nu de voor- en achterkant van het versterkertje zijn en enkele aan de bovenzijde voor bevestiging van de trafo's en enkele montagesteunen).

Ik heb al veel te veel elektronicaspul gekocht/verzameld dus dit project moest ik van mijzelf bouwen met reeds beschikbare onderdelen. Daarom is bijvoorbeeld de toonregeling in de kathodeleiding van de E80F opgenomen. Ook is ten opzichte van het oorspronkelijke schema de gelijkstroomvoeding voor de gloeidraden vervallen. In plaats daarvan heb ik een ontbrompotmeter gebruikt.

Om de 15K anodebelasting voor de E81L te bereiken, heb ik een uitgangstrafo gebruikt van 5K Ohm primair en 2,5 & 5 Ohm secundair, zodat met een luidspreker van 8 Ohm op de 2,5 Ohm aansluiting (of een van 16 Ohm op de 5 Ohm aansluiting) een anodebelasting van 16K oplevert. Met een schakelaartje aan de achterkant kan dan tussen 8 Ohm en 16 Ohm worden geschakeld.

Brom door aardlussen voorkom ik door (misschien wat overdreven) aardleidingen zoveel mogelijk op één punt te laten samenkomen. In dit versterkertje komen de aardleiding van de netstekker en alle aardleidingen van de E80F (inclusief de voedingselco van 10uF) samen op de ingangscontrastekker, die ook contact met het chassis maakt. De overige aardleidingen komen op één punt op de montagesteun bij de E81L samen (dat punt is niet ook nog eens verbonden met het chassis omdat juist dat een aardlus zou opleveren), met uitzondering van de aarding van de secundaire/luidspreker (die loopt via de contrastekker van de luidspreker naar het chassis). Ik was oorspronkelijk van plan om de twee punten via een dik stukje koperdraad te verbinden maar dat zou qua solderen lastig worden (ik was bang dat dan de weerstand van 1M bij de ingangscontrastekker het door de hitte zou begeven) dus het is uiteindelijk een gewoon stukje draad geworden. De afstand tussen de twee punten stelde toch weinig voor. Het versterkertje geeft geen enkele brom dus dat besluit heeft goed uitgepakt.

De toonregeling was een beetje een gok. Vanwege de beschikbare onderdelen en ruimte viel een toonregeling tussen de E80F en de E81L af omdat daarvoor wat langere leidingen van en naar de potmeter nodig zouden zijn, die dan kans op brom zouden opleveren (het is daar immers hoogohmig). Vandaar de keuze voor toonregeling in de kathodeleiding van de E80F. De regeling werkt wel (wegdraaien van de 22uF naar de 0,15uF laat het laag wat afvallen) maar ik had me er iets meer van voorgesteld.

Hierna wat foto's van het bouwproces en het eindresultaat. En natuurlijk het schema met gemeten waarden.

Groet,
Robert
Bijlagen
DSC04786.JPG
DSC04787.JPG
DSC04788.JPG
DSC04789.JPG
DSC04799.JPG
DSC04800.JPG
DSC04802.JPG
DSC04806.JPG
DSC04807.JPG