MediaCenter met XBMC

Laat in alle details je CD-speler, Media-player, platenspeler, etc creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum
Contacteer:

MediaCenter met XBMC

Berichtdoor Vinculum » do 20 okt 2011, 14:43

Doelstelling
Voor mij is de keus niet gevallen op een losse cd-speler, dvd-speler en/of blu-ray speler etc etc. Ik heb gekozen voor een MediaCenter oplossing. Uiteraard geen kant-en-klaar spul! Buiten het feit dat computers mijn vak zijn vind ik de kant en klaar modellen vrij prijzig en de interfaces zijn vaak op zijn best onhandig. Laten we het maar niet eens hebben over hoe lelijk ze zijn!

Mijn eisen: HDMI, Digitaal audio, netwerkondersteuning, mooie en duidelijke interface, betaalbaar. Hieronder mijn uiteindelijke keus.

Hardware
De basis word gevormd door een moederbord van Zotac, de ION A:
11211-front1.jpg

Aangezien niet iedereen een computer-nerd is zoals ik zal ik proberen de uitleg wat simpeler te houden.
Dit is een moederbord in het Mini-ITX formaat wat inhoudt dat het een volledige computer is inclusief processor, videokaart en alles wat je verder nodig hebt op een printplaat van 17x17 cm. Buiten het formaat zit de clue in de 3 letters, ION. Dit is een chip ontwikkeld door Nvidia die het kort gezegd mogelijk maakt om Full HD media hardwarematig af te spelen. Wat is daar nu het voordeel van? Doordat de ION chip het zware werk doet hoeft de processor het niet te doen. Ten eerste heb je dan ook niet een hele dikke processor nodig maar belangrijker nog, als de processor niet hard hoeft te werken hoef je hem ook niet hard te koelen omdat hij niet zo warm word en dat resulteert weer in een stille pc. Daarnaast heeft dit bordje een externe voeding (soort laptopvoeding) die dus geen geluid maakt. Het hele pakket verbruikt tijdens Full load (maximaal prestatie) nog geen 30 watt!
Full-HD video afspelen, weinig tot geen koeling (dus stil!), laag energieverbruik: Alles wat we graag zien in een MediaCenter!

Zotac levert verschillende modellen. Het A model, die ik gebruik, is het topmodel. Deze is uitgerust met de Atom 330 processor, een Dual-Core Atom. Bovendien heeft deze niet een normale, lompe en "luidruchtige" voeding nodig maar word er een zgn powerbrick (soort laptopvoeding) meegeleverd. Deze externe voeding heeft geen bewegende delen zoals een ventilator. Bovendien zijn ze heel makkelijk en goedkoop te vervangen als ze kapot zouden gaan. Het A model heeft ook nog een ingebouwde Wi-Fi kaart voor draadloos internet.
De infrarood sensor komt uit een oude Xbox remote. Feitelijk is dit gewoon een USB IR reciever.

Update: Inmiddels zijn er veel meer fabrikanten die losse mini-itx borden leveren met ION chipset. Zelfs ION2 is uit en sinds kort ook Fusion (van AMD). Destijds was dit het enige bord wat dit kon.

Geheugen en opslag
Het moederbord heeft bijna alles al aan boord maar toch heb je nog iets extra's nodig. Ten eerste intern geheugen (RAM). Ik had nog 2 modules liggen van 1Gb per stuk. Totaal dus 2 Gb geplaatst.
Wat is een MediaCenter zonder media. Nou eigenlijk heel wat. Op dit moment doe ik namelijk al mijn media streaken via een NAS. Een NAS (Network Attached Storage) is eigenlijk niet meer dan een of meerdere harde schijf/schijven die je via het netwerk kan benaderen. Ik heb een opslag van 2 Terabyte.
In het kastje zelf zit nog een 500Gb 2,5" harde schijf. Ik gebruik mijn MediaCenter ook als downloadmachine dus al het downloaden en repareren gebeurt lokaal en bij het uitpakken kopieert hij alles naar mijn NAS.

Software
Er zijn tientallen verschillende mediacenter pakketten. In theorie doen ze allemaal ongeveer hetzelfde. De keus is vaak gebaseerd op het soort systeem waar het op draait (platform), de kosten en de features. Wat eigenlijk het belangrijkste punt zou moeten zijn is gebruiksgemak en toch ook wel looks. Je hebt niet voor niets je tig-inch-full-hd-kijkdoos staan. Ook aanpasbaarheid (customization) is voor mij persoonlijk iets wat ik graag wil.
Bijna alle mediacenters heb ik geprobeerd en uiteindelijk is mijn keus gevallen op XBMC.

XBMC is een opensource MediaCenter pakket. Opensource betekend dat het gratis is voor niet commercieel gebruik en dat het continu verbeterd en/of uitgebreid word. XBMC oftwel Xbox Media Center is, zoals de naam vermoed, origineel ontworpen voor de Xbox (de eerste dan, niet de 360). Inmiddels is het op bijna elk platform te vinden, windows, linux, xbox, apple tv, ipad etc.
Het gaat te ver om allemaal uit te leggen wat het allemaal wel en niet kan, daarvoor verwijs ik je naar de site. Om kort door de bocht te gaan kan het vrijwel alles. Speelt films af in bijna elk formaat, van divx en variaties tot volledige Blu-Ray films op 1080p met AC3/DTS geluid. Ook in audioformaten is er een zeer brede ondersteuning waar voor onze doeleinden natuurlijk de lossless varianten heel aantrekkelijk zijn zoals APE en FLAC en nog vele anderen. Daarnaast zoals het een goed mediacenter betaamt kun je ook je foto's bekijken, het actuele weer raadplegen en nog veel meer zoals spelletjes doen, trailers bekijken etc.

Iets wat veel mediacenters missen is juist een kracht van xbmc. De bibliotheek mode. Deze kan automatisch je video en/of audio bestanden scannen en allerlei informatie van internet halen zoals, coverart (hoesjes), recensies, album/film info, plot voor film/serie, info over artiesten/acteurs, fanart(achtergrondfoto's), etc etc.

Zoals gezegd draait XBMC op verschillende platformen. Je kunt een onderliggend besturingssysteem (Windos, OSX, Linux) gebruiken maar ik geef de voorkeur aan een zogenaamde 'bare-metal installatie'. Hier zit alles al ingebakken en is afgestemd op elkaar. Bovendien draait het veel sneller dan met een onderliggend OS. Deze versie heet XBMC Live.
XBMC Live is ook te downloaden van de site en is een compleet besturingssysteem, met alles wat je nodig hebt om xbmc te draaien. Je kunt het op een cd zetten en booten vanaf die cd. Zo kun je testen of het iets is voor je zonder iets te installeren of veranderingen aan te brengen aan je systeem. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om deze Live uitvoering op de harde schijf of op een usb stick te installeren. Dat heb ik dus ook gedaan. Dit is veruit de makkelijkste methode om aan de slag te gaan. Alles werkt in 1 keer.

Even wat extra info voor het geval iemand exact hetzelfde gaat doen: Het enige wat ik moet instellen om full hd te kunnen bekijken is de type renderer bij de videospeler. Deze moet ingesteld worden op VDPAU. Dit activeert de hardware decodering.

Wat bij mij niet standaard is is de skin. Een skin zorgt ervoor dat het hele programma er anders uit ziet en reageert. Ik heb gekozen voor de Aeon skin.
Deze fantastische skin is zo enorm gelikt en prettig om mee te werken! Tuurlijk is dit ook persoonlijke smaak maar iedereen die dit bij mij gezien heeft staat met zijn mond open te kijken. De op dit moment nieuwste versie van XBMC (Eden) heeft de Confluence skin die heel erg veel lijkt op Aeon. Deze is nu de standaard skin geworden.

Ik zou alleen zeggen, probeer het eens als je iets dergelijks zoekt. Het programma wijst zich vanzelf ook al zijn er talloze instellingen mogelijk.

Dit filmpje geeft een idee hoe XBMC werkt:

[ Bekijk op youtube ]

Bouw
Inmiddels is dit mediacenter in zijn 3de outfit beland. Hij past nu bij het uiterlijk van de Prologue.
De bouw van dit MediaCenter kastje is op dezelfde wijze gedaan als de Prologue. De bouw van dit mediacenter is zo snel gegaan dat ik geen foto's heb hiervan.
Een 4mm dikke alu bodemplaat van zeewaardige kwaliteit aluminium is de basis voor alles. Het front en achterkant zijn 10mm dik en van hetzelfde alu.
Binnen in vind je het mini-ITX moederbordje met de powerbrick. Om het in de toekomst mogelijk te houden om dit bordje nog voor iets anders te gebruiken zijn de kabels en aansluitingen van de voeding intact gebleven.
Photo%2025-09-11%2019%2011%2026%20%28HDR%29.jpg

Om de achterkant mooi clean te houden en de koeling te optimaliseren zijn de aansluitingen aan de binnenkant gehouden en met hele korte kabels naar achteren geleid.
Photo%2025-09-11%2019%2014%2008.jpg

De koeling bestaat uit een 120mm ventilator (Scyth Kama Flow 2 @ 900rpm) die middels een Zalman Fanmate 2 verder verlaagd word tot zo'n 300-400 rpm. Deze fan is bij 900 rpm al geruisloos met 11dB maar met deze snelheid is hij onhoorbaar! De fan zuigt koele lucht aan via de onderkant van de kast. Er is een 4mm plexiglas kap over de fan en moederbord waardoor de enige uitweg voor de aangevoerde lucht door de heatsink en aan de achterkant naar buiten is (overdruk koeling).
Dit werkt perfect en houdt de heatsink heerlijk koel met een licht briesje en zonder hoorbaar geluid!

De afwerking van de kap is gedaan met een speciale folie. Dit is de Di-Noc Carbon folie van 3M. Deze is bij verschillende leveranciers in nederland verkrijgbaar. Dit is een hele dikke folie met een echte structuur die voelbaar is. Het is optisch niet te onderscheiden van echt carbon.
Photo%2007-10-11%2011%2001%2038%20%28HDR%29.jpg

Terug naar “Bronnen Showcases”