Audio Netspanning beveiligings- en filterunit

Laat in alle details je creaties zien!

Moderator: Beheerdersteam

BertDB

Audio Netspanning beveiligings- en filterunit

Berichtdoor BertDB » za 28 jan 2012, 16:47

Omdat het volledig af is wil ik hem toch ook even hier plaatsen.
Niet echt een supershowcase want het houdt niet zoveel werk in (was op één avondje knutselen af) :-$

Doel
1. Bescherming van gevoelige/dure apparatuur voor bliksem/spanningspieken
2. Filtering van net voor inkomende stoorsignalen en opsplitsing in 2 circuits (Zodat schakelende voedingen ook apart kunnen)

Onderdelen
+ Dehn Bliksembeveiliging klasse 3
+ 2x Netfilter Corcom 6EHQ1 zonder Y-tap
+ 2x 6A automaat Hager (enkel en alleen ter beschermding van het filter dat max 6A aankan)
+ Omron window-spanningsbewakingsrelais K8AB-VW3-200/230VAC
+ 2-polige Contactor Siemens 5TT5 8020
+ Centrale rail waar alle aardingen met elkaar verbonden liggen
+ Behuizing is een Modushop Galaxy Maggiorato van 230x280mm
+ 2x 5-voudig stekkerblok met meer dan voldoende ruimte tussen de stopcontacten voor bv adaptertjes
+ Neutrik aansluitmateriaal

Conclusie/Edit
Het spanningsbewakingsrelais is later toegevoegd en was eigenlijk te hoog voor de behuizing (80mm), maar ik wou het geheel toch compact houden.
Daardoor heb ik het moeten platleggen en verticaal een DIN-montagerail moeten installeren. Past echt maar nét boven het linker filter.
Ook de bedrading mocht ik voor een groot stuk herdoen...
Bovendien kon de interne relais van het spanningsbewakingsrelais maar 6A aan, terwijl ik eigenlijk 2x 6A heb.
Hiervoor heb ik dan een extra contactor met 2polen aangeschaft. Het is zo geschakeld dat in "OK" conditie het relais niet aangeschakeld is, enkel in "FOUT" conditie. Dit spaart de levensduur opmerkelijk. Het spanningsbewakingsrelais zo ingesteld dat het enkel kan gereset worden door de spanning 3sec af te leggen (auto-reset uitgeschakeld).
Uiteindelijk héél tevreden van het eindresultaat en het geeft een prettig gevoel dat m'n dure apparatuur toch wat beter beschermd is nu.

Totale kostprijs: 260€ [moet gezegd dat enkele zaken gratis verkregen zijn, normale kostprijs ~500€]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Terug naar “Sets en Overige Zelfbouw Showcases”