Over de wiki...

Een plekje voor de vrijwiligers die aan de wiki bouwen.

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Over de wiki...

Berichtdoor Tom Magchielse » do 09 feb 2012, 17:05

1 De editor van Wki werkt van geen kant. Er zijn geen symbolen of lettertypen, en geen ondersteuning voor plaatjes. Na schrijven van een hele pagina bleek de opdracht "bekijken" er toe leiden dat al het werk verloren gaat.
Dat moet echt beter.
2 Waarom is er geen template? Dat zou het editen sterk vereenvoudigen.
3 Sommige van de front-page artikelen bevatten zulke storende begripsfouten, dat aan bewerken nauwelijks te beginnen valt.
Wat doen we daar mee?
groet, tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

b_force

Re: Oproep aan wie wil bijdragen, maar zelf geen tekst heeft

Berichtdoor b_force » do 09 feb 2012, 18:16

1- Als het goed is moeten verschillende lettertypen kunnen en zelfs gewoon formules.
Net als wikipedia websites die je tegenkomt. (ben het met je eens dat het niet heel makkelijk werkt)

2- Een template is dan inderdaad wel een goede.
Dan is het format overal hetzelfde.

Ik mis sowieso een beetje de structuur.
Ook al in het hoofdmenu.

Lijkt mij zinvol om het bijvoorbeeld in deze volgorde te doen
Op de hoofdpagina een kort inleiding met wat er te vinden valt en hoe het werkt
Vervolgens de volgende rubrieken:

- Lijst met afkortingen
- Audio algemeen (korte omschrijvingen, nog niet diepgaand, laagdrempelig)
- Luidsprekerbouw
- Akoestiek
- Elektronica
- Literatuur lijst (interessante boeken, websites ed)
- Software
- Handleidingen

Uiteraard dan nog verschillende subcategorieën en aan het einde van elke verhaal een lijst met verwijzingen!
(zonder dat is het sowieso plagiaat).

3- Het lijkt mij verstandiger dat stukken ingestuurd worden en vervolgens worden gecontroleerd op eventuele fouten.
Het is namelijk wel belangrijk dat wat er staat ook correct is.

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » do 09 feb 2012, 21:44

Dankjewel voor je advies b_force, zou je ook zover willen gaan dat je tekst van anderen op de wiki plaatst volgens een structuur zoals je aangeeft? Met andere woorden, ben jij ervoor in om te doen wat Marp vraagt?
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

b_force

Berichtdoor b_force » do 09 feb 2012, 22:40

Dat hangt er vanaf of ik wiki een beetje on de knie krijg :wink: :mrgreen:
Maar ik zal er eens over nadenken.
Een volgende vraag die direct in mij op komt, is hoe de schrijfstijl moet zijn.

Overigens was het van mij enkel een voorstel (en reactie op Tom).
Als mensen er iets over vinden, moeten ze dat natuurlijk laten weten (graag zelfs :) )

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 feb 2012, 23:00

Tom Magchielse schreef:1 De editor van Wki werkt van geen kant. Er zijn geen symbolen of lettertypen, en geen ondersteuning voor plaatjes. Na schrijven van een hele pagina bleek de opdracht "bekijken" er toe leiden dat al het werk verloren gaat.
Dat moet echt beter.
2 Waarom is er geen template? Dat zou het editen sterk vereenvoudigen.
3 Sommige van de front-page artikelen bevatten zulke storende begripsfouten, dat aan bewerken nauwelijks te beginnen valt.
Wat doen we daar mee?
groet, tom

1: vreemd, dat soort problemen niet gehad. maar je hebt wel gelijk dat het niet makkelijk werkt. plaatjes toevoegen kan, maar met een omweg: eerst de markering voor een plaatje aanmaken, dan tekst opslaan, dan klikken op de rode link, en dan kan je het plaatje uploaden. zie verder 4.
2: goed plan, nu nog uitvinden hoe dat werkt :?
3: als he beter is van voren af aan te beginnen, dan doen we dat toch?
4: een intro "wiki schrijven voor beginners" lijkt me wel op z'n plaats...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Over de wiki...

Berichtdoor Marp » do 09 feb 2012, 23:29

De frontpagina-artikelen zijn veelal in een dusdanige stijl geschreven, soms ook als denk- of werkwijze vanuit de ik-persoon, dat ze geen vanzelfsprekend onderdeel van een wiki lijken te zijn. Daarom stel ik voor dat we de voormalige frontpagina-artikelen als dusdanig laten voortbestaan, en de wiki onafhankelijk daarvan verder invullen.

Vanuit nieuwe artikelen kan, waar dat toepasselijk is, worden verwezen naar zo'n artikel, maar delen van zo'n artikel kunnen geleidelijk ook worden overgenomen in nieuwe artikelen. Op een gegeven moment denk ik dat artikelen uit de categorie "Voormalige frontpage-artikelen" dan mooi (en waar nodig in verbeterde vorm) integreren in andere artikelen, en dat misschien zelfs de categorie kan ophouden te bestaan.

Overigens heb ik dit topic even afgesplitst, zodat het andere topic gericht kan blijven op personen die teksten voor anderen willen plaatsen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 10 feb 2012, 0:32

b_force schreef:Ik mis sowieso een beetje de structuur.
Ook al in het hoofdmenu.

Lijkt mij zinvol om het bijvoorbeeld in deze volgorde te doen
Op de hoofdpagina een kort inleiding met wat er te vinden valt en hoe het werkt
Vervolgens de volgende rubrieken:

- Lijst met afkortingen
- Audio algemeen (korte omschrijvingen, nog niet diepgaand, laagdrempelig)
- Luidsprekerbouw
- Akoestiek
- Elektronica
- Literatuur lijst (interessante boeken, websites ed)
- Software
- Handleidingen

Dat is toch een structuur die overeenkomt met wat je nu al in het linkermenu ziet?
ZA-Wiki schreef:
  • Hoofdpagina
  • Luidsprekerbouw
  • Elektronica
  • Audio algemeen
  • Afkortingen
  • Artikelen
  • Handleidingen

Akoestiek zie je er (nog) niet bij staan, maar de categorie "Boeken & Literatuur" bestaat ook al. Deze bestaat omdat ik ernaar verwees in het onvolledige artikel Luidsprekerbehuizingen en hun effect op de weergave, wat ik in 2009 wilde digitaliseren. Omdat de categorie al in 2009 was aangemaakt* en omdat het nu nog slechts een onvolledig artikel bevat, wat ik niet afmaak, zie je de categorie nog niet terug in het menu, maar uiteraard komt die daar ook bij te staan.

*) Is dus van lang geleden: we hebben de wiki nog maar nét opnieuw opgepakt, en aan alles (pagina's / categorieën) werkten tot nu toe slechts enkele personen.

Mocht je overigens vinden dat ergens een categorie ontbreekt, dan maak je die gewoon aan. Of je past de volgorde aan. Daar is het een wiki voor. Hierbij is het goed om te weten dat categoriseren niet bovenaan maar onderaan begint. Je werkt vanuit geplaatste artikelen, of vanuit onderliggende categorieën, door daarin onderaan de tekst het volgende regeltje(s) inclusief haakjes op te nemen:

[[Categorie:De ene categorie]]
    [[Categorie:De andere categorie]]

Na het opslaan zie je onderaan het artikel dat mediawiki daar keurig het volgende van maakt:

Categorieën: De ene categorie | De andere categorie

Marp
Beheerder / Sysadmin

Re: Over de wiki...

Berichtdoor Marp » vr 10 feb 2012, 1:18

In aanvulling op de vorige post wil ik er nog even voor waarschuwen om niet teveel vooraf te willen (over)categoriseren. Volg je bijvoorbeeld de categorieën Luidsprekerbouw > Kastbouw > Gereedschappen > Elektrische machines dan zie je uiteindelijk een pagina met wel 10 links naar lege artikelen.

Een aantal artikelen moést aangemaakt worden om de bovenliggende categorie te kunnen laten bestaan. Onderweg kom je zijdelings ook nog lege artikelen en categorieën tegen, wat voor mij reden was om in dit stadium niet al te driftig door te gaan met indelen. Eerst moeten die lege artikelen maar eens wat invulling krijgen, anders wordt het een zeer oninteressante wiki om doorheen te bladeren.

Het best lijkt me om met korte indelingen omhoog te werken tot aan de categorie "Alles", welke categorie ik eens overnam van Wikipedia en welke nog geheel dient te worden aangepast. Het is goed om te beginnen met een beperkte structuur. Met het groeien van de wiki groeit dan het aantal categorieën vanzelf mee door deze tussen te voegen.

Terug naar “Wiki aangelegenheden”