Audioplayer PC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Salamander

Audioplayer PC

Berichtdoor Salamander » ma 21 nov 2011, 22:43

Ik kwam dit tegen vandaag: http://jplay.eu/
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zo prevelde hij, ...

BertDB

Re: Audioplayer PC

Berichtdoor BertDB » di 22 nov 2011, 12:34

dat kun je catalogeren onder:

"zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"

:roll: :mrgreen:
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 nov 2011, 13:54

BertDB schreef:"zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht"

Die kunnen nog mooi zijn als sieraad en je kunt er mee pronken :mrgreen:
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 22 nov 2011, 14:35

Ik heb het gehoord en bediend, en word er niet vrolijk van. :oops:

De optie met Jplay drong eerst niet tot mij door tot ik op de site de info en scherm zag, en las.

Ik heb het gehoord, en was zeker niet onder de indruk, vooral om dat het eigenlijk niets toevoegt. :-#
Hans

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 22 nov 2011, 14:38

Dit programma'tje kwam onlangs al eens voorbij in een ander topic. daar was men ook niet onder de indruk zeg maar :)
ZBA donateur.

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 15:31

Okey, ... ik kan er toch niet aan voorbij gaan, dat ik verschil meen te horen in vergelijking tot mijn VLC-player.
Ik ben de hele tijd heen en weer aan het zappen tussen de players en ik kan mezelf voor de gek houden maar die Jplayer lijkt het toch beter te doen.
Mijn vriendin kwam uit haar zelf met:, ... hey het klinkt duidelijker (beatles 24/44,5)! Toen dacht ik hmm. misschien dan toch? Ik meen het te horen in wat meer rust, ... snaar instrumenten met wat meer info, ... is dat dan filtering????.
Ik weet niet of het uitmaakt dat ik mijn geluidskaart standaard op 24bit 192Khz heb staan?
Maar als ik 24bit opname van 44,5 en 192 beluister meen ik verschil te horen.
Ligt dat dan aan VLC-player, of hou ik mezelf voor de gek?! Dat laatste wil ik graag uitsluiten dus misschien wil iemand iets onderbouwen?
Zo prevelde hij, ...

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 22 nov 2011, 15:38

Je moet natuurlijk wel een eerlijk vergelijk maken. :D
Met de PC muziek heb je meer mogelijkheden, ook met behulp van je hardware kun je dan mogelijk in de fout gaan.
Het vergelijk waar ik op doelde was met een M2tech USB/Spdif plug naar de DAC, die dan met en zonder Jplay speelde, later ook het vergelijk gedaan met Foobar met Jplay/ en zonder, op een heel best spelend systeem.
Hans

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 15:55

Maar is dat nou net niet een punt.
Je gebruikt J-play met een externe DAC, dan is het toch alleen maar een doorgeef- luik voor de DAC, de DAC (je externe geluidkaart) maakt er muziek van.
Jplay (heb ik begrepen) is bedoeld om van je eigen geluidskaart, je PC en andere opties de boel op te krikken tot een zo schoon mogelijke bron. Dan lijkt het mij dat je dat niet (nog eens) een externe DAC moet laten doen.

Ik speel met de audiouitgang van mijn notebook.

Dat lijkt me een eerlijke test
Zo prevelde hij, ...

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 22 nov 2011, 16:01

Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 nov 2011, 16:08

Iedere goede programmeur is in staat is om de bitjes van de HD zonder er ook maar eentje te verliezen naar de audio driver te krijgen. Of dat nu een een interne kaart is of een externe maakt niet uit. De specifieke kaart driver is verantwoordelijk voor het correct aansturen van de geluidskaart, niet de player software. Dat is in feite alleen maar een bibliothecaris die de gewenste muziek naar de "balie" brengt.

Als dat niet goed gaat hoor je dat onmiddellijk als uiterst irritant gekraak/geratel/geruis of als drop outs, niet als een andere "klankkleur".
Peter de Jong

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 16:33

Daar kan ik in komen, . maar Jplay pretendeert dat ze meer doet dan alleen de gegevens doorgeven.
Als ik het goed heb begrepen zorgt het er voor dat stoorzenders bij het configureren worden opgespoord en zoveel mogelijk wordt geelimineerd.
Het kan Windows laten slapen terwijl je afspeelt, het kan (als je je geluidskaart zo instelt) de controle van de geluidskaart overnemen en het het gebruikt je harde schijf (filecache) als opslagplaats voor de muziek.

Grappig dat je een bibliothecartis noemt, ... want is die er ook niet voor om te zorgen dat het stil is (zodat de ontvangen bestanden beter te verorberen zijn)
Zo prevelde hij, ...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 nov 2011, 16:42

Zolang mijn PC nog geen 1% van zijn tijd besteedt aan het afspelen van muziek. Ik gewoon kan werken, printen en internetten zonder dat de muziek een krimp geeft maak ik mij veder geen zorgen dat het niet goed zou gaan.

Hier lopen diverse vergelijkbare discussies: http://yabb.jriver.com/interact/index.php?topic=67736.0
Peter de Jong

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 17:35

Nah, ... heen en weer switchend tussen VLC en Jplay (Neil Young 16x44,1) meen ik verschil te kunnen warnemen in een fellere weergave bij de jplay maar om eerlijk te zijn moest ik daar wel ff een behoorlijke tijd voor heen en weer switchen.
ik denk dat ik eens een blinde test moet gaan doen endan hoop ik iets te vinden in 24bit en anders niet, ... wat maakt het uit.
Zo prevelde hij, ...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 22 nov 2011, 17:54

Salamander schreef: ... wat maakt het uit.

€95,- ? :mrgreen:

Het enige wat je kunt zeggen is dat HDD activiteit fluctuaties in de voedingsspanning kan veroorzaken. Zwaargewicht grafische kaarten idem. Dat zou eventueel hoorbaar kunnen zijn bij on-board sound chips. Dat is dan in feite een analoge kwestie en geen digitale. Maar goed, on-board soundchips zijn doorgaans niet bedoeld om audiofiele prestaties te leveren.

Goede PCI kaarten hebben vrijwel allemaal een behoorlijke hoeveelheid filtering om storing en fluctuaties van de voeding te elimineren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 22 nov 2011, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » di 22 nov 2011, 18:02

Denk ook dat Jplayer gewoon "cheat" met het geluid. Der was ooit ook een plugin voor Winamp dat het geluid levendiger en "beter" werd. Maar dat deed niks anders dan het hoog opkrikken en dat soort andere vage trukjes.
Het klonk ook wel levendig maar het was niet om aan te horen.

Zou liever het geld gewoon in een andere "hi-end" PCI of een USB geluidskaart steken.

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 18:05

Ja da's nog de 2e kwestie.

prijs is hoog
interface is gebruiksonvriendelijk qua snel ff muziek opzetten
uiterlijk, ... kan me niet schelen vin ik prima
aantal fuctie's, .... boeiend!!!
Windows laten slapen, ... heeft wel iets dominants (actie in de keet), maar geeft me het gevoel van een tangiaal platenspeler die ik ooit had, ...
en voor mp3'tjes heb je weer een uitbreiding ofzo nodig of een ander programma, .. kan allemaal maar, .. maar maar mja kweenie.
Zo prevelde hij, ...

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 22 nov 2011, 18:06

Hmm eventjes geprobeerd, maar ik ben ook niet echt onder de indruk.
Het is wel heel opvallend dat het volume via Jplay een stuk hoger is dan wanneer ik het betreffende nummer via Foobar (asio) afspeel.
Ondanks dat alles via de SPdif gaat en de mixers worden gebypassed.
Transport is bij een Roland Quad Capture.

Ik kan wel wat vinden in de ideologie om de pc zo schoon mogelijk te maken van stoorfactoren, maar dat is eigenlijk ruimen terwijl het sneeuwt.
Een PC omgeving is gewoon niet geschikt om echt hoog kwaliteit analoog audio eruit te krijgen.
Het was voor mij erg ontnuchterend toen ik voor de grap een Technics SL-PG480 erbij pakte en deze vergeleek met het analoog van een EM1212M en Terratec Aureon Sky 5.1 (de oude met de Via envy chip).
Beide toch wel geluidskaarten die als goed worden beschouwd.
Het verschil was enorm, met de Technics zat er veel meer rust en dynamiek in de opname.
Daarna uit nieuwsgierigheid de Technics open gemaakt om te kijken welke wonder chips erin zitten en toen nog meer ontnuchtering, alleen maar torretjes als ingangsbuffer en 75% van de kast was leeg :lol:.

Salamander

Berichtdoor Salamander » di 22 nov 2011, 18:09

Nou en dat is precies wat ik niet wil, ... feller geluid kan ook door een nadruk op kweeniemeer bep.frequentie hebben zodat het feller lijkt.
En als ik er zo over nadenk wat ik denk te horen. kan ik er niet vanaf dat de toegevoegde waarde in een zelfde freq. gebied lijkt te liggen.
Zo prevelde hij, ...

Terug naar “Streaming Media”