Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

FredM

Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC

Berichtdoor FredM » wo 09 nov 2016, 18:18

Speel nu al weer 2 jaar streaming via een Hummingboard (zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=66&t=15658&p=1707966#p1707966). Ben op zich tevreden over hoe het speelt via Archphile. Nadeel van de Hummingboard is dat het niet wordt doorontwikkeld en dus ook de software achter gaat lopen. Bijvoorbeeld om Qobuz of Spotify af te spelen.

Al rondneuzend kwam ik op een interessant alternatief. Een Raspberry Pi kloon met de naam Sparky. Wat het interessant maakt is dat er rondom dit bord een aantal audioproducten worden ontwikkeld die, als ik de recensies mag geloven, veel kwaliteit bieden voor wat het moet kosten.

Na mailcontact met de makers kreeg ik spontaan het aanbod om een set te ontvangen in ruil voor een review. Geen slechte deal lijkt me. De set die ik toegestuurd kreeg bestaat uit een klasse D versterker (Volt), een 2.1 versie van de Piano DAC (met aparte uitgangen voor subwoofers) en een Reclocker Board met de mooie naam Kali. Vooral de laatste krijgt lovende kritieken op DIYaudio.com http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/294940-new-fifo-buffer-rpi-sbcs.html en op volumio.org. Verder nog een Capacitance Multiplier om een schonere voeding te krijgen.
sparky_piano.jpg

volt_kali.jpg

Zal in dit topic mijn voortgang en ervaringen melden. Of ik bevooroordeeld ben? Vast wel. Gelukkig heb ik wat vrienden die mee gaan luisteren en nogal kritisch zijn over audiokwaliteit (of betere oren hebben). Ik zal ook proberen de set speelklaar te hebben voor Alphen aan de Rijn http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=26&t=23994 volgende week. Kunnen jullie zelf komen luisteren.

Edit: is nu ook gewoon in Nederland te koop bij sossolutions.nl Scheelt weer gedoe met internationale verzending en douane.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door FredM op do 24 nov 2016, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.

toetertje

Re: Streamer uit India: de Sparky en Piano DAC

Berichtdoor toetertje » wo 09 nov 2016, 22:13

Ik geloof dat Zeinogzo ook zo'n setje heeft. Daar zaten nog wel wat
kinderziektes in.

zeinogzo

Berichtdoor zeinogzo » do 10 nov 2016, 9:41

Er waren inderdaad problemen met de eerste kali, inmiddels heb ik een vervanging opgestuurd gekregen en die werkt wel goed. Er was een probleem met stoppen, pauzeren van muziek, een bug zorgde ervoor dat de muziek door bleef spelen in een loop. Dat is nu opgelost. De piano 2.1/2.2 piano dac heeft een dsp functie in de dac chips, wat erg goed werkt, echter de mensen die dit spul maken hebben nog steeds geen goedkeuring van Texas Instruments om licenties voor hun klanten te krijgen. Het programma om zelf te dsp-en is Pure Path Studio, hoop dat dit snel vrij komt. Anders zit je met een vast crossover op 80Hz... en alleen mono voor het laag.
Zotac mini pc Jriver, (usb AudioQuest Jitterbug, usb DIYinhk 0,8µV rimpel 5V voeding, ifi ilink, Metrum Acoustics Quad dac)(streamen naar raspberry pi, ifi ipower, kali reclocker isolator, piano 2.1 dac hat), ifi tube voorversterker, Cyrus eindversterker, Tony Gee Paper Hatt SE mk2, Zeinogzo Chimney Hatt (2x peerless subs) met Hypex HS200.

FredM

Berichtdoor FredM » do 10 nov 2016, 20:21

De bouwers van Volumio hebben de licentie binnen en beweren dit weekend een versie te hebben waarmee je 2.1 volledig wordt ondersteund. https://volumio.org/forum/allo-piano-da ... 46-20.html Niet mijn favoriete speler, maar dan zullen er wel snel meer volgen. Hopelijk Moode.
Zelf snel even de DAC bovenop de mediaspeler geklikt. Bijgeleverde SD-card erin, aansluiten op het netwerk, voeding erop. 30 seconden later: zichtbaar in het netwerk.
Screen Shot 2016-11-09 at 15.57.10.png

Via de browser op ip-nummer kom je in de beheeromgeving van Max2play.
Als eerste simpele variant: via Airplay. Binnen 1 minuut draait de boel.
IMG_2110.PNG

Ik draai muziek via de iPhone en dat klinkt gewoon goed. Tot zover geen echte luistersessie, alleen maar constateren dat de installatie super simpel is en goed werkt.

FredM

Berichtdoor FredM » ma 14 nov 2016, 22:00

Weer wat verder. De makers zeggen deze week een versie van de software uit te brengen waarmee de dsp ingezet kan worden. Ben benieuwd. Ondertussen de Squeezebox Server erop gezet. Ik draai nu probleemloos vanaf usb-schijf en ook Spotify.
Screen Shot 2016-11-14 at 21.53.02.png

Het is nu nog een 2.1 Dac. De laagste tonen worden via de subwooferingang gestuurd, volgens de instellingen onder de 60Hz maar volgens mij nog wel wat hoger. En dat hoor je ook (subwoofer nog niet aangesloten). Er echte laag ontbreekt, verder een zeer open en transparant geluid met betere plaatsing van instrumenten dan ik gewend ben.

zeinogzo

Berichtdoor zeinogzo » di 15 nov 2016, 8:44

Standaard staat de piano dac in 2.1 en crossover op 80Hz. Heb de makers ook gevraagd voor een stap voor stap instructie hoe een dsp profiel te maken en dit te laden naar de dsp/dac chip, antwoord: begin volgende week zou dit klaar zijn. Moode Audio (Tim Curtis) is bezig met versie 3.0 (deze week of volgende week klaar), waarbij de fifo (Kali) een scheduler optie krijgt voor hogere SQ. En een i2s driver om 384kHz files af te spelen.
Zotac mini pc Jriver, (usb AudioQuest Jitterbug, usb DIYinhk 0,8µV rimpel 5V voeding, ifi ilink, Metrum Acoustics Quad dac)(streamen naar raspberry pi, ifi ipower, kali reclocker isolator, piano 2.1 dac hat), ifi tube voorversterker, Cyrus eindversterker, Tony Gee Paper Hatt SE mk2, Zeinogzo Chimney Hatt (2x peerless subs) met Hypex HS200.

FredM

Berichtdoor FredM » do 24 nov 2016, 22:05

Inmiddels heeft Volumio een versie uitgebracht waarin de DSP is in te stellen. In tegenstelling tot eerdere ervaringen met Volumio verliep het installeren probleemloos. Alleen het scannen van de Harddisk liep twee keer vast op corrupte bestanden. Dat is met behulp van het forum (en wat linux commando's) goed op te lossen.
Screen Shot 2016-11-24 at 21.43.50.png

Eerst maar afspelen met de basisinstellingen. Het blijkt dus inderdaad bij de standaard 2.1 instelling af te kappen op 60Hz (in mijn beleving nog wat hoger).
IMG_2130-b.jpg
Afgelopen zaterdag in Alphen had ik daarom mijn subwoofer meegenomen om dit te ondervangen. Het setje, gecombineerd met de Baby Huey van forumlid Rene, klonk niet verkeerd. Al was het afstellen van de subwoofer niet makkelijk in de niet optimale ruimte.

Probleem met het afkappen is na het kiezen van 2.0 setting helemaal opgelost.
IMG_2131.PNG
Speel nu af via mijn standaardset op de Mirage M3 speakers. Daar geen ondersteuning van de subwoofer nodig. Klinkt als een klok. Beter dan de HK-dac die ik aantal jaren geleden heb gebouwd. Je hoort meer detail en de plaatsing is beter. Ben m'n hele muziekverzameling aan het doorspitten. Steeds weer een genot om naar eigen collectie te luisteren die toch weer mooier klinkt dan ik gewend was.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 26 nov 2016, 17:55

Weet jij toevallig waar dat rode kastje vandaan komt?
download/file.php?id=117405&mode=view
Ik heb ooit van Henkjan zulke kastjes over genomen en wil er graag nog een set bij hebben maar heb ik nog niet kunnen vinden.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 nov 2016, 19:17

FredM

Berichtdoor FredM » za 26 nov 2016, 21:12

Het is een oude modemkast, werd verkocht bij Baco in IJmuiden. Inmiddels niet meer.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 27 nov 2016, 11:58

FredM schreef:Het is een oude modemkast, werd verkocht bij Baco in IJmuiden. Inmiddels niet meer.

:dank:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 27 nov 2016, 12:01

Henkjan schreef:ik vind deze er wel wat op lijken:
http://www.audiophonics.fr/en/eco-chassis-c-157.html

Die lijken wel maar het gaat mij om het model met de aluminium strip in het midden tussen de zijkanten.
Ik heb die behuizingen voor de Pearl 2 gebruikt en wil eigenlijk een voorversterker in de zelfde behuizing maken.
Ze komen er dan zo uit te zien.
viewtopic.php?f=7&t=20624&start=225#p1732717

Renej

Berichtdoor Renej » zo 27 nov 2016, 20:57

Ziet er mooi uit! De frontplaat lijkt getind glas. Of is het hoogglans lak.

Ja het zijn fraaie kasten. Met 6,5 cm hoogte een ideale maat voor opbouw van buizenversterker of idd voorversterker.
Misschien dat Radio Twente zulke kasten nog heeft. Of op beurzen. Of misschien zelf iets maken. Plaat laten buigen bij een metaalwinkel en dan de zijstukken zelf fabriceren, oid.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 27 nov 2016, 21:41

Bedankt.
De Front plaat is MDF met hoogglans verf.
En de kasten werken inderdaad erg fijn.
Het zelf buigen zal wel kunnen maar dan moet je nog wel aan het alu profiel kunnen komen.
Ik zal gewoon nog even verder moeten zoeken.
Bedankt voor alle input.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 28 nov 2016, 7:22

Kappa7 schreef:hoogglans verf.

Van de AC-Tion toch :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 28 nov 2016, 19:49

SARK schreef:
Kappa7 schreef:hoogglans verf.

Van de AC-Tion toch :?:

:goedzo:

zeinogzo

Berichtdoor zeinogzo » vr 02 dec 2016, 8:47

Ik heb van de week Volumio geïnstalleerd om de dsp functie te gebruiken. Bij het kiezen van 2.1 en een crossover op 100Hz is de dsp crossflow corrupt, Ik heb nu geen crossover meer voor HF naar de monitors (volledige frequenties LF+HF) en sub heeft geen signaal meer. Ken jij dit probleem ook?

FredM

Berichtdoor FredM » za 03 dec 2016, 9:58

Ik heb sinds ik Volumio heb geïnstalleerd het setje draaien op mijn huiskamerspeakers. Die heeft geen subwoofer nodig. Alles draait probleemloos op 2.0 settings. En klinkt fantastisch.
Als ik tijd heb zal ik de 2.1 uitproberen. Maar dat zal niet deze week zijn.

cool

Berichtdoor cool » do 08 dec 2016, 17:23

Kappa7 schreef:Weet jij toevallig waar dat rode kastje vandaan komt?
download/file.php?id=117405&mode=view
Ik heb ooit van Henkjan zulke kastjes over genomen en wil er graag nog een set bij hebben maar heb ik nog niet kunnen vinden.

Ik heb er nog een aantal. Kan er wel 2 missen voor George en neem ze mee naar AVMN volgende week.
Loek

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 08 dec 2016, 21:31

\:D/ \:D/ :goeie:

Terug naar “Streaming Media”