Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hannesie
Contacteer:

Re: Streamen met Raspberry Pi en Odroid van MP3 tot DSD

Berichtdoor hannesie » do 10 aug 2017, 22:23

Als je het wilt gebruiken in combinatie met de AS2.100d , dan gaat het ook niet verder komen dan een digi+, naar mijn idee optimaal voor dat gebruik.
dif.JPG

https://www.hifiberry.com/products/digiplus/
De pro heeft ook 2 x een clock oscillators, en zal mogelijk nog wat beter presteren.

En een goede voeding (lineair) is dan er de optimale voor schakeling met de Hypex lijkt mij.
Die voedingen zijn hier ook op het forum te vinden, daar hoef je de die BOTW voeding niet voor te hebben.

Taita

Berichtdoor Taita » vr 11 aug 2017, 13:30

Ik heb net besteld:
HiFiBerry Digi+ - Pro version met spacers voor de B+, 2B en 3B
Raspberry Pi 3 Model B
1 x 8GB Micro SDHC (Raspbian PIXEL)
Voeding 1 x 2A Micro-USB via stopcontact Ultra Low Noise
5P 100Mbit Netwerk Switch SKU: K-002
Behuizing voor alle Hifiberry + boards zoals Digi+ en RCA+ Zwart
Met complete pakket toch nog 125 euro's kwijt.

Met een beetje geluk komt het morgen en kan ik aan het werk. Op SDHC staat al besturingssysteem zag ik. Wat is geschikte software om Spotify en UPNP/NAS te kunnen draaien?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 11 aug 2017, 14:00

Ik weet niet welke ervaring je hebt met dit soort grappen, maar ik denk nu nog aan een opzet met Max2play.
Web interface en ook de aansturing kan dan makkelijk, en je kunt dan de NAS er dan evt koppelen met dit soort software, en ook als server gebruiken/benutten.

Dan is het mogelijk de opzet met LMS te kiezen en dan gaat het met de Spotify ook gelijk wel behoorlijk, maar dan wel de optie kiezen die door Triode is ontwikkeld.

https://www.max2play.com/en/max2play-image/
Als je het ook dan anders wilt kan het ook met MPD wat daar ook (Max2Play) op staat, = Music Player Deamon

Alternatief is dan ook nog de optie met de DietPi, en kun je zo zuinig installeren als je wilt en ook deze opties kiezen.
http://dietpi.com/

Het flashen van een microSD schijfje is dan ook niet zo moeilijk, vraagt wel weer wat trial and error, of ervaring, maar dat kost alleen maar tijd, en geen geld. :mrgreen:

Taita

Berichtdoor Taita » vr 11 aug 2017, 21:26

Oh, ik heb al van alles gedaan op IT gebied, tegenwoordig ben ik zelfs thuis in Python. Maar de RPI is nieuw voor me. Als ik het goed begrijp staat besturingssysteem al op SD en hoef ik alleen maar keuze te maken uit één van de drie opties die je noemt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 12 aug 2017, 0:34

Ik gebruik in ieder geval alle distro's dan headless, en hoef helemaal geen GUI voor het streamen, behalve dan voor de aansturing van de serversoftware, en dat dan maar met een tablet/PC.

Maar je kunt best eerst eens even proberen wat er dan het lekkerst gaat.

Taita

Berichtdoor Taita » za 12 aug 2017, 9:14

Hmm, veel mogelijkheden en opties die ik niet nodig heb, terwijl wat ik wel niet altijd helder is. Voor mij geldt ook dat ik de RPI wil draaien vanaf tablet/pc dus een GUI is alleen voor de settings van belang. Ik ga eerst maar voor max2play. De instructies voor het installeren van een image en de digi+ zijn helder en een een goed uitgangspunt lijkt me. Ik denk dat ik de SD kaart dan eerst maar formateer zodat ik de software die daarop staat en die ik niet gebruik kwijt ben. Ik lees veel over de squeezebox (stukje heritage?) en multiroom support (niet aan de orde bij mij).

T.a.v. jouw suggestie voor spotify kom ik veel discussie tegen en slecht werkende oplossingen. Je leek zelf ook niet zo enthousiast hierover '....en dan gaat het met de Spotify ook gelijk wel behoorlijk'. Spotify moet perfect werken. Ik kom verder deze actuele oplossing tegen http://forums.slimdevices.com/showthrea ... ementation Ken je die?

hsmeets

Berichtdoor hsmeets » za 12 aug 2017, 11:09

hannesie schreef:Dan is het mogelijk de opzet met LMS te kiezen en dan gaat het met de Spotify ook gelijk wel behoorlijk, maar dan wel de optie kiezen die door Triode is ontwikkeld.

Kleine aanvulling: De triode plugin in LMS werkt niet meer sinds medio juli. Spotify is gestopt met het ondersteunen van de manier waarop het werkte via de door Spotify aangeboden library libspotify. Er is een nieuwe plugin genaamd 'Spotty'. Die maakt gebruik van de open-source reversed enginered librespot library.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 0:38

@ hsmeets, bedankt, ik wist er wel iets van de problemen, maar dacht juist dat het de oude opzet was.

@ Taita, daarmee is denk ik gelijk ook je laatste vraag beantwoord?

Taita

Berichtdoor Taita » zo 13 aug 2017, 16:17

Ik heb de boel aan de praat o.b.v. max2play! Het was even zoeken naar de juiste tutorials en ik zat met een SD kaartje met een verkeerde image, maar toen ik de juiste image erop had ging het soepel. Ik heb gekozen voor de Logitech Media Server en daar Spotty op gezet. Dat functioneert goed, de geluidskwaliteit met de Hifiberry digi+ pro is uitstekend, voor het eerst dat ik de spdif ingang van de as2.100d gebruik en het geluid is er beslist op vooruit gegaan: meer detail, zachter in het hoog en een beter stereobeeld. Ik zie nu dat Spotify tegenwoordig lossless streamt: 1411 CBR (dat wordt omgezet naar PCM), in de app zie je dat niet. Ik heb gelijk ook de android app squeezer geïnstalleerd die werkt goed. Wat ook goed werkt zijn radiostations (enorme keuze en soms hoge kwaliteit (Linn classic bv)).

Er zijn toch nog enkele gekke dingen:
- Ik krijg het niet voor elkaar om vanuit de Spotify app de LMS aan te sturen. Ondanks dat deze in hetzelfde netwerk hangt wordt deze niet herkend vanuit de laptop of de android app. Dat is jammer, want de functionaliteit/usability van Spotify zelf is beter dan van Spotty.
- Ik kan onder Remote libraries Twonky vinden, mijn dlna/upnp server op het NAS met daarop mijn lossless muziekverzameling. Het lukt me de FLAC bestanden af te spelen. Een groot deel van mijn verzameling is in WAV en dat wordt niet afgespeeld. Ik heb gezocht naar de oorzaak, maar zie dat LMS niet om kan gaan met bestanden waarin een header ontbreekt zoals kennelijk het geval is met WAV. Dat vind ik toch wel een flink nadeel.
- Omgekeerd heb ik ook geprobeerd om vanuit een upnp player op android te renderen naar LMS. max2play wordt wel gezien maar ik krijg foutmeldingen en het werkt niet.

Rudy

Berichtdoor Rudy » zo 13 aug 2017, 17:05

- Ik kan onder Remote libraries Twonky vinden, mijn dlna/upnp server op het NAS met daarop mijn lossless muziekverzameling. Het lukt me de FLAC bestanden af te spelen. Een groot deel van mijn verzameling is in WAV en dat wordt niet afgespeeld. Ik heb gezocht naar de oorzaak, maar zie dat LMS niet om kan gaan met bestanden waarin een header ontbreekt zoals kennelijk het geval is met WAV. Dat vind ik toch wel een flink nadeel.

Zolang music files geen tag hebben kan je die vinden via "music folder", dan zoek je gewoon op map structuur.
Op zich zijn wav files gewoon af te spelen.

mvg Rudy

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 17:11

Je kunt dus in de Max2Play web een stukje in het menu vinden waar je dan een koppeling kunt maken met externe bronnen.
Het zal iets zijn met het mounten van een systeem, dat kan met een USB-schijf of een NFS deling en/of een samba/cifs, en dan zal er zeker ook een uPNP bij zitten.

Je kunt ook eens zien of je eventueel iets kan met MPD. maar dat kan volgens mij alleen als je een plug-in hebt en dat is met een betaling met/of donatie, je krijgt er dan een aantal extra mogelijkheden bij.
Maar dan is er geen integratie met een Spotify plugin.

[ Bekijk op youtube ]

Taita

Berichtdoor Taita » zo 13 aug 2017, 18:08

Rudy schreef:

Zolang music files geen tag hebben kan je die vinden via "music folder", dan zoek je gewoon op map structuur.
Op zich zijn wav files gewoon af te spelen.

mvg Rudy

Dit heb ik geprobeerd (ik werk standaard via mappenstructuur), maar zoals gezegd Flac speelt wel, WAV niet. Ik ga me nog even verdiepen in de suggestie van Hannesie.

Van het Spotify issue heb ik een post aangemaakt op: http://forums.slimdevices.com/showthrea ... post891982 en inmiddels antwoord: Spotty is geen 'Spotify connect player'.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 13 aug 2017, 18:36

WAV-bestanden kunnen door LMS worden geïndexeerd als je ze met aanvullende trackinfo in een M3U- of CUE-bestand plaatst. Dit zal niet werken als LMS in het geheel geen WAV afspeelt, maar hier speelt WAV prima.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 19:56

Ik vind wav irritant, omdat ik er geen plaatjes bij kan plaatsen, zet die altijd om naar Flac.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 13 aug 2017, 20:03

Met de Spotify app LMS aansturen vind ik niet echt handig. Ik speel Spotify wel via LMS en Logitech app (of Squeezer oid)

Overigens speel ik nog steeds met de Triode plug-in

Taita

Berichtdoor Taita » zo 13 aug 2017, 20:49

hannesie schreef:Je kunt dus in de Max2Play web een stukje in het menu vinden waar je dan een koppeling kunt maken met externe bronnen.
Het zal iets zijn met het mounten van een systeem, dat kan met een USB-schijf of een NFS deling en/of een samba/cifs, en dan zal er zeker ook een uPNP bij zitten.

Je kunt ook eens zien of je eventueel iets kan met MPD. maar dat kan volgens mij alleen als je een plug-in hebt en dat is met een betaling met/of donatie, je krijgt er dan een aantal extra mogelijkheden bij.
Maar dan is er geen integratie met een Spotify plugin.

Ik heb deze suggestie uitgevoerd en hij accepteerde het Twonky adres met de standaard settings (tot mijn verbazing). Maar na restart geen verandering. Daarna zag ik nog een plugin in de lijst staan (Waveinput) die ik ook geinstalleerd heb. Maar na restart wederom geen resultaat: Flac speelt prima, zelfs hoge bitrate (zal wel terug gezet worden), maar Wav speelt 3 seconden zonder geluid en blijft dan op 0 staan, erg irritant. Het gaat me niet eens zo zeer om de muziek, die kan ik nu via Spotify ook wel lossless draaien. Maar ik heb een aantal testbestanden van hoge kwaliteit in Wav format die ik nu niet kan gebruiken.

Nog een vraag: ik zag ergens dat het beter is wifi en bluetooth uit te zetten op de RPI als je die niet gebruikt. Ik kan daar echter geen settings voor vinden. En wat doen jullie, laten jullie de RPI altijd aan staan of gaat die aan/uit met de rest van de apparatuur?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 21:43

Bij de server instellingen van LMS kun je ook bij geavanceerd eens kijken of het daar goed staat voor de .wav files.

wav.JPG

Rudy

Berichtdoor Rudy » zo 13 aug 2017, 22:40

Volgende op disable zetten.

mvg Rudy
Bijlagen
wav.png

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 13 aug 2017, 22:58

Staat bij mij iets anders.
Knipsel.JPG

Nooit wat aan gedaan en speelt gewoon.
Misschien eens kijken hoe het staat met Lame, als dat niet goed geïnstalleerd is heb je ook een probleempje.
lame.JPG

Taita

Berichtdoor Taita » ma 14 aug 2017, 8:10

Bedankt voor jullie hulp en suggesties met dit weerbarstige probleem. Bij WAV stond 'flac/sox' dat heb ik op disabled gezet. Ik heb nu de volgende instellingen:
Afbeelding

Bij Lame heb ik dezelfde gegevens staan als bij Hannesie. Lame is toch voor encoding, niet voor decoding? En wordt Lame uberhaupt voor Wav gebruikt? al mijn andere bestanden spelen wel goed af.
Onder player staat overigens bij jou 'The piper', ik heb daar 'Max2play' staan.

Na herstart worden mijn Wav bestanden echter nog steeds niet afgespeeld. :(

Ik vond nog een recent vergelijkbaar probleem gevonden: https://www.max2play.com/en/forums/topi ... wav-files/
Ik heb een mybook upnp server met Twonky, maar verder is de omschrijving hetzelfde. Het zou aan de Tags in de Wav file liggen. Ik heb echter Wav files van diverse bronnen geprobeerd die allemaal niet afspelen en bij jullie werkt het wel.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 14 aug 2017, 12:21

Ik zou toch eens proberen er een schone export van de Nas naar de gebruikers te maken.
Dus b.v. een CIFS oftewel de samba methode om het te delen, en die dan te gebruiken.
Nu zit mogelijk de server software van Twonky in de weg, dus een directe weg/verbinding naar de LMS software.

Taita

Berichtdoor Taita » ma 14 aug 2017, 16:26

Is eigenlijk een premium license nodig voor max2play? Ik dacht dat alle belangrijke functionaliteit zonder betaalde licentie toegankelijk was. Als ik probeer in de tab raspberry settings wifi en bluetooth te disablen dan krijg ik geen foutmelding als ik save, maar mijn instellingen worden niet bewaard. Hebben jullie een betaalde licentie?

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 16 aug 2017, 14:43

Inderdaad, een combi premium, en de plugin voor de combi met LMS.
Dan krijg ook geen reclame naar ik weet.

Taita

Berichtdoor Taita » zo 27 aug 2017, 14:18

De laatste tijd heb ik veel problemen om de Raspberry PI correct te laten opstarten. Regelmatig komt hij niet verder dan een rood LED-je. Dan knippert de LAN aansluiting niet en kan ik de software niet bereiken. Vreemd genoeg lijkt hij wel vaker goed op te starten als de versterker waarmee hij via SPDIF is aangesloten aan staat. Ik laat hem nu maar altijd aan staan, vervelend als je muziek wilt en hij doet het niet

Spotty is ook nog niet zo stabiel. Hij ligt er regelmatig uit of is soms ineens verdwenen uit de player waarna vaak blijkt dat er een update is. Als je dan weer je account opnieuw hebt ingevoerd en opnieuw opgestart doet hij het weer. Alles met elkaar geen plug and play oplossing.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 27 aug 2017, 14:44

Je gebruikt hem in principe alleen voor de muziek?

Dan is het misschien eens goed een andere te proberen die bij de laatste versie die ik dan gebruikte in het geheugen werd geladen.
Dus de prik eraf is dan geen probleem, ik zou dan eens Picoreplayer proberen.
https://sites.google.com/site/picoreplayer/home

Gewoon een ander sdcard-je er in en testen of die stabieler is voor jouw situatie.

Terug naar “Streaming Media”