Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Raspberry muziek streamer zelfbouw projectje

Berichtdoor Barry2001 » za 07 okt 2017, 17:49

Is ok. Je kunt bij deze aanbieder geen kleur silk kiezen, als je bv yellow soldeermasker kiest springt de silk vanzelf op black. Wat er gebeurd als je een wit soldeermasker kiest verteld het verhaal niet, maar goed :mrgreen:
Hun design rules voldoen we aan, even gecheckt. Ik zou zeggen gaan met die banaan.

Heb geen ervaring met deze aanbieder, maar het is wel erg goedkoop zeg... ik bestel altijd bij iTead die al niet duur zijn, komen niet aan deze prijzen. Verzendkosten even gekeken, standaard Airmail $3.72, zowel Europa als naar jou daar, het is erg scherp..

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 07 okt 2017, 18:38

Barry2001 schreef:Is ok. Je kunt bij deze aanbieder geen kleur silk kiezen, als je bv yellow soldeermasker kiest springt de silk vanzelf op black. Wat er gebeurd als je een wit soldeermasker kiest verteld het verhaal niet, maar goed :mrgreen:
Hun design rules voldoen we aan, even gecheckt. Ik zou zeggen gaan met die banaan.

Heb geen ervaring met deze aanbieder, maar het is wel erg goedkoop zeg... ik bestel altijd bij iTead die al niet duur zijn, komen niet aan deze prijzen. Verzendkosten even gekeken, standaard Airmail $3.72, zowel Europa als naar jou daar, het is erg scherp..

Ja vind ik ook. En goede recensies, hoewel dat natuurlijk ‘niet echt’ kan zijn, maar goed. Ik ga t even proberen. Ben benieuwd hoelang t gaat duren. Waarschijnlijk wel lang. Heb m’n pad’s voor de koelblokken ook nog niet.

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 07 okt 2017, 19:59

Ik wordt echt he-le-maal simpel van die stomme paypal, gebruikt die iTead ook iDeal toevallig Barry?
Edit: om m’n eigen vraag te beantwoorden; volgens mij niet, alleen paypal (zonder hoofdletter, dat zijn ze niet waard) en creditcard. Ga maar slapen, morgen maar weer even verder over nadenken.
PS: iTead is best duur, alle bij elkaar kom ik op zo’n 30$ ipv 10$ met die sizzle die ik gevonden had :-#

Slapen kan ik dan niet he met zulk gemier :-" dus ik heb t uiteindelijk voor elkaar gekregen door de zip op te slaan op m’n Dropbox en m via daar naar elecrow te uploaden. Op m’n telefoon doet paypal t namelijk wel.
De pcb’s zijn zojuist besteld whoohoooo. Nu nog maar 4-7 dagen wachten, dat gaat best snel :bakkie:

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 07 okt 2017, 22:58

Slaap ze, dat gaat dan nu wel. :lol:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 okt 2017, 0:07

Ik betaal zoveel mogelijk met Paypal, nooit op gelet of je bij iTead ook anders kunt betalen. Vind het een mooi systeem eigenlijk, veilig als 'tussenpersoon' voor je creditcard.
Maar waarom werkt het op je pc niet? Popup die wordt tegengehouden in de browser oid?

Ben (qua hobbyprinten) altijd bij iTead blijven hangen vanwege de constante goede kwaliteit, die overigens andere aanbieders ook best kunnen hebben, en luiheid oid :mrgreen: al een account, bestel vaak bordjes die ik al eerder heb besteld zodat ik alleen hoef te reorderen.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij iTead voor de prijs die je noemt 10 printen krijgt ipv 5, waar jij dan niet veel mee op schiet omdat je er maar 1 nodig hebt....

Maar mooi dat het gelukt is, nu nog ff geduld :)

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 08 okt 2017, 6:11

hannesie schreef:Slaap ze, dat gaat dan nu wel. :lol:

Zou je denken Hans, maar ik werd op 3:00 weer wakker en heb de klok van 5:00 nog gezien. Bleehh, bizar drukke werkweek gehad, dat is vast de reden.
Barry2001 schreef:Ik betaal zoveel mogelijk met Paypal, nooit op gelet of je bij iTead ook anders kunt betalen. Vind het een mooi systeem eigenlijk, veilig als 'tussenpersoon' voor je creditcard.

Maar waarom werkt het op je pc niet? Popup die wordt tegengehouden in de browser oid?

Dat klopt ook wel, maar het is erg onpraktisch als je in t buitenland woont, want bij sommige aanbieders is mijn paypal-land nog NL en ik heb dus al een aantal keren gehad dat ondanks de koeieletters Thailand er dus óf naar NL gestuurd word óf ik gewoon niet door t bestelsysteem kom vanwege onjuiste adresgegevens.
Gisteravond liep ik daar niet tegenaan, Elecrow is schijnbaar minder streng, maar werd m’n pc niet herkend als ‘device’, en dat is natuurlijk heel goed maar toen ik op m’n telefoon inlogde en t telefoonnummer wilde wijzigen waarmee ik mij op m’n pc toegang kon verschaffen, kon ik natuurlijk alleen maar een... NL nummer invoeren, ja halloooo. Dus toen ik uiteindelijk m’n pa vroeg en ik zijn nummer ingevuld had, kon ik dat nieuwe nummer weer niet selecteren op m’n pc.
Tja en dan vind ik t dus gewoon een poep-systeem haha

Ben (qua hobbyprinten) altijd bij iTead blijven hangen vanwege de constante goede kwaliteit, die overigens andere aanbieders ook best kunnen hebben, en luiheid oid :mrgreen: al een account, bestel vaak bordjes die ik al eerder heb besteld zodat ik alleen hoef te reorderen.
Nu is het natuurlijk wel zo dat je bij iTead voor de prijs die je noemt 10 printen krijgt ipv 5, waar jij dan niet veel mee op schiet omdat je er maar 1 nodig hebt....

Maar mooi dat het gelukt is, nu nog ff geduld :)

Haha ja snap ik dan ook wel weer :wink:
Ik zal foto’s maken van de boards, dan kun je eens kijken. De reviews waren erg goed en ik las meerdere keren dat de kwaliteit erg goed was voor de betaalde bedragen. Ik las ook goede verhalen over de constante kwaliteit.
iTead ondersteund ook paypal, creditcards maar geen iDeal.
Ff geduld nog inderdaad. Ik ben ondertussen maar met m’n HT project begonnen :mrgreen: (op HT-forum, bouwen van paneelabsorbers)

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 12 okt 2017, 6:07

Kreeg zojuist een suppernette mail van Elecrow met een foto vlak voordat de printjes de post op gaan. Netjes!
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 12 okt 2017, 9:07

Da's vlot ! :shock:

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 12 okt 2017, 10:11

ray5150 schreef:Da's vlot ! :shock:

Ja echt wel! Zondag besteld, nu al op de bus

Pakketje is in Dongguan China
Afbeelding
Volgens deze tekst;
东莞市邮政局电商包裹局国际小包处理组, 离开,下一站【东莞中心】
2017-10-12 11:05
Lang leve Google translate:
Dongguan City Post Office Electric Business Bureau of the international packet processing group, leave, the next stop [Dongguan Center]

Maikele

Berichtdoor Maikele » do 12 okt 2017, 15:04

Vanmiddag even een ongepland moment tijd dus meteen weer wat gedaan:
Afbeelding
(Koelribben waren te groot dus heb ik bijgezaagd)

PS: het idee van de bankschroef heeft me geïnspireerd deze te gebruiken O:) )

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 13 okt 2017, 15:46

Zo alle koelblokken onder handen genomen en best trots op t eindresultaat.
Afbeelding

Kan ik de koelblokken er al vast op solderen of beter wachten tot het eind en alleen de transistoren die eraan gemonteerd worden solderen?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 13 okt 2017, 18:50

Jij hebt een wat ander type koelblok dan de print ontwerper had bedoeld.
Zo te zien had je eigenlijk een SK45 moeten hebben.

sk45-38s.jpg

Is niet iets om een punt van te maken, je hebt het netjes opgelost zo. :goedzo:

Ik doe zelf altijd eerst de halfgeleider op het koelblokje monteren, (isolatie niet vergeten !) het schroefje nog niet helemaal aandraaien, het geheel op de PCB plaatsen, de zaak solderen, en als laatste het schroefje aandraaien.
Dat laatste is omdat je nooit de halfgeleider in 1 keer exact uitgericht krijgt.

je kunt welliswaar wel eerst het koelblok op de BCP solderen, en daarna de regelaar plaatsen, maar in sommige gevallen, bij meerdere koelblokjes die dichtbij elkaar staan, passen je vingers er niet meer tussen, en kan dat monteren een hele opgave worden.

Maikele

Berichtdoor Maikele » vr 13 okt 2017, 20:13

ray5150 schreef:Jij hebt een wat ander type koelblok dan de print ontwerper had bedoeld.
Zo te zien had je eigenlijk een SK45 moeten hebben.
sk45-38s.jpg

Ja joh, klopt Ray. Ik had wel die SK45 besteld maar kreeg toen een mail terug dat ze ze niet op voorraad hadden en de wacht tijd was enorm lang. Ik heb toen de pitch gechecked en toen bleek dat t blok wat op Barry's print moest dezelfde pitch had, dus verder niet over nagedacht en van 1x heb ik tien 5x gemaakt haha. Pas toen ik de dikke transistoren op dat blok moest monteren ging ik 'voor-passen' en bleek dat ik 'een probleem' had :lol:

Is niet iets om een punt van te maken, je hebt het netjes opgelost zo. :goedzo:

Thanks

Ik doe zelf altijd eerst de halfgeleider op het koelblokje monteren, (isolatie niet vergeten !) het schroefje nog niet helemaal aandraaien, het geheel op de PCB plaatsen, de zaak solderen, en als laatste het schroefje aandraaien.
Dat laatste is omdat je nooit de halfgeleider in 1 keer exact uitgericht krijgt.

Dat is een goeie tip. Ik vroeg t omdat als ik de koelblokken nu al monteer, dan kan ik de kleine componenten niet meer netjes solderen door de print op de kop te houden en dan alle pinnetjes te solderen, maar dat kan denk ik zowiezo niet omdat de grote transistoren (to-220) hoger zijn dan de kleine condensatoren. Ik heb tot nu toe heel precies de volgorde van sjöström aangehouden maar vraag me af of ik daar iets van kan afwijken.
De door hem geadviseerde volgorde is;
Start with all low parts except for the output power amp and the opamp.

Opamp if it's a SMD type. It's hard to solder if you have any parts around the opamp. <--- deze had hij al smd gesoldeerd
Resistors, jumpers <--- gedaan
Zener diodes. <--- gedaan
Diodes. Notice that the diodes, D9-D12, near the opamps are mounted in a special way, see the photo. They are standing up. Be careful when you bend of of the legs. <--- gedaan
Plastic capacitors. <--- gedaan
Transistors, voltage reference. <--- deze moeten beiden op een koelblok, hier liep ik vast
LED
Trim pot (if you use it). <--- gebruik ik niet
Capacitors, elelctrolytic
Regulator, power transistor. Mount them first in the heatsink, then solder them. You won't need any insulation between the semiconductor and the heatsink but heat compund may be used to increase the heat transfer. Pay also attention to that the heatsink isn't in touch with the groundplane. Solder the heatsink into the pcb when you see that everything is working.
Connectors

Verder adviseerd hij hier om de regulator en power transistor (voltage ref) eerst in het koelblok te monteren, dan te solderen en dan het koelblok er weer uit te halen. Ik wilde dat ook in eerste instantie doen. Vraag is of je dat vanuit je ervaring een verstandige keuze vind?
En verder lees ik dat ik het blok niet contact mag laten maken met de 'groundplane'. Één van de vier blokken heeft inderdaad een printeilandje precies onder het blok zitten dus ik zat al te denken om daar een stukje isolatie tussen te doen. Of zou je adviseren om isolatie onder alle blokken te doen. En hoe kan ik dat t beste doen?

je kunt welliswaar wel eerst het koelblok op de BCP solderen, en daarna de regelaar plaatsen, maar in sommige gevallen, bij meerdere koelblokjes die dichtbij elkaar staan, passen je vingers er niet meer tussen, en kan dat monteren een hele opgave worden.

Advies van Per Anders van sjöström is dus om het precies andersom te doen. Ben erg benieuwd wat jullie advies is.
Sorry voor de 101 vragen :hide:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 13 okt 2017, 23:22

Maikele schreef:Verder adviseerd hij hier om de regulator en power transistor (voltage ref) eerst in het koelblok te monteren, dan te solderen en dan het koelblok er weer uit te halen. Ik wilde dat ook in eerste instantie doen. Vraag is of je dat vanuit je ervaring een verstandige keuze vind?
En verder lees ik dat ik het blok niet contact mag laten maken met de 'groundplane'. Één van de vier blokken heeft inderdaad een printeilandje precies onder het blok zitten dus ik zat al te denken om daar een stukje isolatie tussen te doen. Of zou je adviseren om isolatie onder alle blokken te doen. En hoe kan ik dat t beste doen?

Advies van Per Anders van sjöström is dus om het precies andersom te doen. Ben erg benieuwd wat jullie advies is.
Sorry voor de 101 vragen :hide:

Tja, de een doet het op manier A, en de ander op manier B. het einddoel is ten allen tijde hetzelfde. een werkende schakeling verkrijgen die er ook nog een beetje appetijtelijk uitziet, en niet of het in mekaar is gezet door een grizzlybeer met een kachelpook...
Zoveel mensen, zoveel meningen, je zult daartussenin een beetje je eigen weg moeten vinden door ervaring.

Ik doe altijd bij halfgeleiders op dit soort koelblokjes standaard isolatie ertussen, is bij mij helemaal geen punt van discussie. stel dat je in de testfase met een schroevendraaiertje oid sluiting maakt tussen koelblok en een spanningsvoerend punt, of massa en op het koelblok staat spanning, dan weet je wel wat er gebeurd...

Nog een tip, na montage van een koelblokje met een halfgeleider op de PCB even nameten met de multimeter (weerstandsmeting) of er toevallig toch niet sluiting is tussen het metaal van de tor of regelaar en het koelblok. daarna pas de volgende gaan monteren.

Printeilandje onder het koelblok is niet zo handig, iets van isolatie kan, maar ik zou een vijltje ter hand nemen en het koelblok nog wat bijwerken.
Lucht is een heel goede isolator...

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 14 okt 2017, 4:04

ray5150 schreef:Tja, de een doet het op manier A, en de ander op manier B. het einddoel is ten allen tijde hetzelfde. een werkende schakeling verkrijgen die er ook nog een beetje appetijtelijk uitziet, en niet of het in mekaar is gezet door een grizzlybeer met een kachelpook...
Zoveel mensen, zoveel meningen, je zult daartussenin een beetje je eigen weg moeten vinden door ervaring.

Haha check, en mooi gezegd. Ik wil het het liefst zo netjes en mooi mogelijk doen maar ik realiseer me dat het eindresultaat er soms wat minder perfect uitziet door mijn gebrek aan ervaring, maar aldoende leer ik wel een hoop. Die grizzlybeer met kachelpook probeer ik een beetje te ontwijken :rofl:

Ik doe altijd bij halfgeleiders op dit soort koelblokjes standaard isolatie ertussen, is bij mij helemaal geen punt van discussie. stel dat je in de testfase met een schroevendraaiertje oid sluiting maakt tussen koelblok en een spanningsvoerend punt, of massa en op het koelblok staat spanning, dan weet je wel wat er gebeurd...

De pads zijn nog onderweg hoor, komt bij mij in ieder geval ook isolatie tussen :goedzo:

Nog een tip, na montage van een koelblokje met een halfgeleider op de PCB even nameten met de multimeter (weerstandsmeting) of er toevallig toch niet sluiting is tussen het metaal van de tor of regelaar en het koelblok. daarna pas de volgende gaan monteren.

Hele goeie tip, ga ik zeker doen :goedzo:

Printeilandje onder het koelblok is niet zo handig, iets van isolatie kan, maar ik zou een vijltje ter hand nemen en het koelblok nog wat bijwerken.
Lucht is een heel goede isolator...

Super, ga ik ook doen. Daarna even nameten... :goedzo:
Thanks, dat geeft me een helehoop rust in m’n hoofd.
Gaat helemaal goed komen

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 14 okt 2017, 12:02

Nog een dingetje, heb je ook van deze nylon isolatie ringetjes ? http://www.ebay.com/itm/50-pcs-Insulati ... XQSbtSLrkp
Die moet je gebruiken tussen het M3 schroefje en het metalen gedeelte van de halfgeleider, anders maak je alsnog sluiting.
Nummer 2 op het plaatje.

to220-heatsink-mounting-kit_1.gif
to220-heatsink-mounting-kit_1.gif (2.26 KiB) 209 keer bekeken

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 14 okt 2017, 13:17

ray5150 schreef:Nog een dingetje, heb je ook van deze nylon isolatie ringetjes ? http://www.ebay.com/itm/50-pcs-Insulati ... XQSbtSLrkp
Die moet je gebruiken tussen het M3 schroefje en het metalen gedeelte van de halfgeleider, anders maak je alsnog sluiting.
Nummer 2 op het plaatje.

to220-heatsink-mounting-kit_1.gif

Dank je voor de tip. Volgens mij heb jij mij destijds deze geadviseerd en die heb ik toen gelijk besteld. Daar zaten gelukkig isolatieringetjes bij, anders was ik die wel vergeten inderdaad:
Afbeelding

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 14 okt 2017, 14:03

:goedzo: :goedzo:

Maikele

Berichtdoor Maikele » za 14 okt 2017, 19:41

Yessssss:
Afbeelding
Afbeelding
Gelukt, ik ga binnenkort een multimeter kopen (moet ik voor naar zeer rangsit) en dan ga ik meten of de blokken verbinding hebben met gnd.
Misschien morgen de volgende stap doen en de to-220 voltage references solderen, dan kan ik daarna de leds doen en de elco’s. Na die elco’s gaat t er ineens een stuk voller uitzien :rock:

PS: 2e plaatje tilde ik t blok iets op waardoor je t inkepingkje kunt zien maar t lijkt dat t blok d’r weerstand raakt, dat is niet zo als t blok gemonteerd is.

Maikele

Berichtdoor Maikele » zo 15 okt 2017, 19:33

Yessssss:
Afbeelding

Komende week ga ik de lm1085 op de Barry-print ook voorbereiden. Als t goed is komt de centrale voedingsprint, besteld bij Elecrow ook binnen deze week en ik verwacht ook de pads+ringetjes voor tussen de koelblokken en IC's binnen.

Ik zal deze week nog een extra controle doen, een quadriple check, voor het sjöström board en ik moet me een multimeter aanschaffen. Verder heb ik draad, extra faston's, klemmen en een kast nodig voor de voeding. Genoeg te doen dus nog, maar wel een mooi eind op weg.

PS: t solderen van de eilandjes die gekoppeld zijn aan de groundplane/groot oppervlakte koper viel behoorlijk tegen. De tin wilde pas vloeien bij 480 graden, ik hoop dat ik niets beschadigd heb.

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » zo 15 okt 2017, 22:33

Ook wel logisch; normaal verhit je een padje, nu een veel groter oppervlak. Kapot solderen zul je dat niet snel doen.

Nog even, misschien onnodig: als die print binnenkomt en je wil de Fastons gaan monteren, druk ze aan vast met een tang, maar vast is vast. Die hoeven niet helemaal tot beneden worden gedrukt. Daarna even solderen en klaar. Op de print van jou zijn de gaten al 0.1mm dan ik normaal doe.

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 17 okt 2017, 6:12

Barry2001 schreef:Ook wel logisch; normaal verhit je een padje, nu een veel groter oppervlak. Kapot solderen zul je dat niet snel doen.

Ik bedoelde de electronica componenten zelf maar denk dat t wel goed gegaan is

Nog even, misschien onnodig: als die print binnenkomt en je wil de Fastons gaan monteren, druk ze aan vast met een tang, maar vast is vast. Die hoeven niet helemaal tot beneden worden gedrukt. Daarna even solderen en klaar. Op de print van jou zijn de gaten al 0.1mm dan ik normaal doe.

Ga zeker een stuk voorzichtiger te werk nu :-& haha :bounce:

Maikele

Berichtdoor Maikele » di 17 okt 2017, 15:50

Barry! De prints zijn nu al binnen en... ze zien er echt meer dan geweldig uit. Zeker dezelfde kwaliteit als jouw printje, heel eerlijk gezegd denk ik zelfs iets beter. Heb foto’s gemaakt:
Afbeelding
3x in bubbelfolie+envelop ingepakt
Afbeelding
Bovenkant
Afbeelding
Onderkant
Afbeelding
Eerste opzet
Afbeelding
Let niet op de draden van de ringkern, anders bleef ie niet staan. Oh en de spulletjes op t board zijn nog niet gesoldeerd maar er wel even opgedrukt om een leuk idee te krijgen. Dat wordt best een aardige kast.

Wat vinden jullie van de layout van t geheel zo?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 17 okt 2017, 16:08

Gaat er netjes uitzien zo.
Vraag me alleen af hoe je die trafo print boven de Sjostrom PCB wil laten "zweven" als het geheel in de kast gemonteerd is.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 17 okt 2017, 16:13

Het begint al aardig op een kerncentrale te lijken, en dat allemaal voor een beetje herrie? :lol: :mrgreen:

Dat laten zweven kan mogelijk met een extra verdieping van een metalen plaatje?

Terug naar “Streaming Media”