Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

MarcelvdG

Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Berichtdoor MarcelvdG » zo 21 jan 2018, 18:05

Hallo allemaal,

Weet iemand een eenvoudige en niet al te dure manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen, ofwel rechtstreeks, ofwel door het eerst op te nemen op een SD-kaartje of een ander geheugen?

Het lijkt me wel eens geinig om te proberen met een stel op-amps en een paar flip-flops en poortjes een eigen goedkope en eenvoudig te bouwen hobby sigma-delta ADC te maken. Dat heb ik wel vaker gedaan, alleen waren dat altijd simpele eerste- en tweede-orde sigma-delta's. Ik zou nu een zesde-orde chaotische willen proberen. Ik heb wel een aardig idee hoe ik dat zou willen doen.

Om er ook wat aan te hebben, zou het uitgangssignaal echter op een of andere manier moeten kunnen worden opgenomen. Dat betekent dat ik (voor stereo DSD128) 11,2896 Mbit/s aan informatie een computer of een niet-vluchtig geheugen in moet zien te krijgen. Met een standaard seriële-poort-USB-omzetter gaat dat niet lukken.

Ik zou natuurlijk een microcontroller of microcontrollerbordje met USB-interface kunnen kopen, de USB-standaard kunnen bestuderen en met USB-bibliotheken die je bijvoorbeeld hier https://www.waitingforfriday.com/?p=243 kunt vinden kunnen proberen een omzetter van ruwe DSD naar USB te maken. Ik ben alleen bang dat ik dan weer een jaar aan het prutsen ben en dat tegen de tijd dat ik ermee klaar ben de microcontroller verouderd is. Het begint er al mee dat die bibliotheek in C is terwijl ik geen woord C spreek.

Weet iemand wat eenvoudigers?

Bij voorbaat dank,
Marcel

toetertje

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Berichtdoor toetertje » zo 21 jan 2018, 18:58

Vaak gebruiken ze daar een playstation 3 voor.
Of is dat niet wat je bedoeld?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Weet iemand een eenvoudige manier om stereo DSD64 en DSD128 een computer in te krijgen?

Berichtdoor Henkjan » zo 21 jan 2018, 21:02

het snelste kost wat geld: je koopt een mooie opname in DSD kwaliteit van Chanel Classics

op https://members.nativedsd.com/ zijn wat samples te krijgen btw. moet je wel een account maken

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 21 jan 2018, 21:27

toetertje schreef:Vaak gebruiken ze daar een playstation 3 voor.
Of is dat niet wat je bedoeld?

Geen idee, want ik snap weer niet wat jij bedoelt. Het gaat in ieder geval niet over het rippen van SACD's maar over het maken van eigen opnamen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 21 jan 2018, 21:29

Henkjan schreef:het snelste kost wat geld: je koopt een mooie opname in DSD kwaliteit van Chanel Classics

op https://members.nativedsd.com/ zijn wat samples te krijgen btw. moet je wel een account maken

Bedankt voor de tip, alleen is die niet van toepassing, want het gaat me erom zelf opgewekte DSD-signalen een computer of geheugenkaart in te krijgen.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 21 jan 2018, 23:27

Er was een Korg MR2, maar € 600 ong. nu niet erg goedkoop.
https://www.conrad.nl/nl/korg-mr2-opnam ... 11508.html

Je kunt dus dan wel er DSD opname's mee maken , maar de meeste van de Fieldrecorders hebben nu dan PCM 24 /96 of 192.
https://www.bax-shop.nl/field-recorders
Ik speel zelf dan wel regelmatig DSF (SACD) 1 bits af en heb dat dan via download kopen of ruilen op mijn schijven staan.

Maar ook dan de zogenaamde High Res zijn soms al meer als een 2 Gb voor een album. :oops:
En dan passen ze net niet met wetransfer.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 22 jan 2018, 11:31

En dan heb je het in je PC en dan? DAW software zet het achter de schermen toch weer om in pcm om het te kunnen bewerken.

Mtraxx
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Mtraxx » ma 22 jan 2018, 11:51

http://www.merging.com/products/pyramix/dsd-dxd
En als je dan toch nog geld overhebt : https://www.grimmaudio.com/ voor een leuke DAC :mrgreen:

Channel Classics gebruikt dit ook voor hun opname's volgens mij.

211audio
Contacteer:

Berichtdoor 211audio » ma 22 jan 2018, 16:24

Downloaden van ????????.se, uitpakken met ARJ en dan afspelen met een mediaplayer :-)

MOD-opmerking: verwijzen naar illegaal materiaal is niet toegestaan.
Bovendien stuurt aanbevolen website bezoekers door naar een malware/phishing site.
Laatst gewijzigd door Marp op ma 22 jan 2018, 23:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: gevaarlijke website gecensureerd

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 22 jan 2018, 17:13

MarcelvdG schreef: maar over het maken van eigen opnamen.

MarcelvdG schreef:Bedankt voor de tip, alleen is die niet van toepassing, want het gaat me erom zelf opgewekte DSD-signalen een computer of geheugenkaart in te krijgen.

Als ik je dus goed begrijp zoek je dus feitelijk een externe geluidskaart die (met de bijbehorende software) analoge signalen, van bijvoorbeeld 2 microfoons of een mengtafel, in DSD kan opnemen op de computer ?
Iets anders kan ik er niet van maken.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 22 jan 2018, 23:07

Bedankt allemaal voor de reacties, en verontschuldigingen voor de onduidelijke vraagstelling. Ik hoop dat dit duidelijker is:

Als overblijfsel van een vorig project heb ik een schakelingetje dat analoge audio in DSD omzet (een sigma-deltamodulator dus). De signaal-ruisverhouding is alleen slecht en het ding is mono. Voor dat vorige project maakte dat niet uit, het was maar een hulpschakelingetje om wat functionele tests mee te doen.

SD2ndorder.pdf
(325.77 KiB) 14 keer gedownload

Nu lijkt het mij leuk om dat ding op te knappen zodat er een stereo DSD-signaal met redelijke signaal-ruisverhouding uit komt. Echt geweldig zal het niet worden, maar ruim boven de 80 dB(A) moet wel te doen zijn. Ik zal morgen posten hoe ik van plan ben dat te doen.

Om dan ook wat te kunnen met dat DSD-signaal, moet het bijvoorbeeld een SD-kaart op of via een USB-poort een computer in. Ik weet echter zeer weinig van USB-poorten en SD-kaarten en heb dus geen idee hoe dat moet. Dat kan ik wel gaan uitzoeken, maar waarschijnlijk ben ik er dan minstens een jaar mee aan het prutsen. Ik vroeg me af of het niet eenvoudiger kan.

Als je de andere kant op wilt, van USB naar ruwe DSD, heb je bijvoorbeeld kant-en-klare interfaces zoals de Amanero COMBO 384. Bestaat zoiets ook in omgekeerde richting, dus van ruwe DSD naar USB zodat je kunt opnemen? Zijn er andere alternatieven?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 23 jan 2018, 20:37

De bijlage is wat ik ervan wil gaan maken:

SD6deorde.pdf
(190.02 KiB) 15 keer gedownload

Het is een recht-toe-recht-aan sigma-deltamodulator met een zesde-orde lusfilter. De op-amp helemaal onderaan is een negatieve-impedantieomzetter. De bedoeling is dat deze het lusfilter instabiel maakt zonder de hele modulator instabiel te maken. Stabiele sigma-delta's met instabiel lusfilter vertonen chaos en zouden daardoor in theorie geen piep- en fluittonen mogen produceren.

De onderste kwart 74AHC02 is de eigenlijke terugkoppel-DAC. De terugkoppelingen vanaf de 74AHCT74 zitten er alleen voor de stabiliteit in (soort multipadfrequentiecompensatie).

In verband met het herstel van oversturing is het belangrijk dat de op-amps op +/- 5 V draaien. Zet je ze op een hogere voedingsspanning, dan kan de modulator bij oversturing laagfrequent oscillaties gaan vertonen waar hij nooit meer uit komt.

Tot zover het deel waar ik verstand van heb, maar hoe ik de bitten die eruit gaan komen nou een computer in moet krijgen... :?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 26 jan 2018, 6:51

Voor DSD64 heb ik inmiddels twee mogelijkheden gevonden:

1. Het IC FT245R van FTDI (zie http://www.ftdichip.com/Support/Documen ... FT245R.pdf ) heeft aan de ene kant een eenvoudige FIFO-interface en aan de andere kant een USB-poort. Hij kan tot 8 Mbit/s aan en drivers staan op de FTDI-webstek, maar hoe je er een bestand van kunt maken dat herkend wordt als DSD moet ik nog uitzoeken.

2. Verpakken als DoP (afwisselend 00000101 en 11111010 voor 16 echte databits plakken, zie http://dsd-guide.com/sites/default/file ... rd_1v1.pdf ) en dan over een S/PDIF-interface sturen. Met DSD128 werkt dat niet, omdat er bijna geen S/PDIF-interfaces te vinden zijn die snel genoeg zijn.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 jan 2018, 21:23

Er 's wat tegenaan zitten kijken, vroeger wel bestudeerd maar nooit gebruikt en grotendeels weer vergeten.De ouwe dag hè, vergeet meer dan ik ooit heb geweten :o :lol:
Lijkt me wat overdreven al die bitjes op te slaan, gaat perslot om de gemiddelde waarde over veel bits.
Zou zeggen eerst kortwieken voor het opslaan, minder data en dan ook minder snelheid nodig.
Van elke 16bit het aantal 1-en tellen (zijn er hoogstens 16, aantal kan dus in één nibble) en dan per twee resultaten in één byte via de FTDIchip in de poeter.Heb je 1byte per 32bit, compressie van 4x en ook 4x trager.
Terugspelen, gedurende 16 klokpulsen met de oorsprongkelijke frequentie het aantal 1-en volgens de nibble eruit en vullen met nullen tot het einde, op naar de volgende 16.
Krijg je hetzelfde gemiddelde als eerst (maakt niet uit waar de eenen en nullen staan, als de verhouding maar klopt).
Iets eigenaardigs in je schema :o
De analoge kant werkt tussen plus- en min-5V ronde de massa.En de digital met massa en +5V en dus enkel positief tov de analoog.
Maar dan klopt er toch iets niet met het optelgebeuren met de terugkoppeling :?
Zou zeggen de digitale kant zou een +2,5V en -2,5V voeding moeten hebben.
Anne

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 27 jan 2018, 21:28

DSD is toch 1 bit met 22.xxx mHz?
Dus dan zou die opzet met 16 niet werken.
Of begrijp ik het nu niet helemaal als bloemetjes man. :mrgreen:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 jan 2018, 21:53

hannesie schreef:DSD is toch 1 bit met 22.xxx mHz?

Bitjes aan een tempo van 22MHz (geen mHz ! ) zijn er al een duizental voor 22kHz geluid.
Het gaat dan niet om de bitjes zelf maar de verhouding 1-en en 0-len.
Bijv 1100 , 0110 , 0011 ,1010 , 1001 of 0101 geven allemaal eenzelfde gemiddelde.Als je weet dat 't om pakketjes van 4 gaat hoef je enkel te vertellen dat er twee eenen zijn om de juiste gemiddelde waarde terug te krijgen.Je moet wel de bits weer op de dezelfde snelheid afspelen.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 27 jan 2018, 22:38

Ah!buis schreef:Er 's wat tegenaan zitten kijken, vroeger wel bestudeerd maar nooit gebruikt en grotendeels weer vergeten.De ouwe dag hè, vergeet meer dan ik ooit heb geweten :o :lol:
Lijkt me wat overdreven al die bitjes op te slaan, gaat perslot om de gemiddelde waarde over veel bits.
Zou zeggen eerst kortwieken voor het opslaan, minder data en dan ook minder snelheid nodig.
Van elke 16bit het aantal 1-en tellen (zijn er hoogstens 16, aantal kan dus in één nibble) en dan per twee resultaten in één byte via de FTDIchip in de poeter.Heb je 1byte per 32bit, compressie van 4x en ook 4x trager.
Terugspelen, gedurende 16 klokpulsen met de oorsprongkelijke frequentie het aantal 1-en volgens de nibble eruit en vullen met nullen tot het einde, op naar de volgende 16.
Krijg je hetzelfde gemiddelde als eerst (maakt niet uit waar de eenen en nullen staan, als de verhouding maar klopt).
Iets eigenaardigs in je schema :o
De analoge kant werkt tussen plus- en min-5V ronde de massa.En de digital met massa en +5V en dus enkel positief tov de analoog.
Maar dan klopt er toch iets niet met het optelgebeuren met de terugkoppeling :?
Zou zeggen de digitale kant zou een +2,5V en -2,5V voeding moeten hebben.
Anne

Op de eerste trap na zitten er van alle virtuele aardpunten naar de -5 V weerstanden die twee keer zo groot zijn als de weerstanden naar de flip-flop. Dat compenseert net voor de offset die je krijgt doordat er gemiddeld ongeveer +2,5 V uit de flip-flop komt. Bij de eerste trap is het anders opgelost, daar staat het virtuele aardpunt op +2 V ingesteld. Een voeding van +2,5 V en -2,5 V had ook gekund.

Wat je voorstelt is feitelijk een eenvoudig decimatiefilter met uniforme weging over 16 bits. Ik zou er inderdaad een PCM ADC van kunnen maken door het signaal te decimeren. Dan hoeft de klokfrequentie ook niet meer aan de DSD-standaard te voldoen.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 27 jan 2018, 22:41

Ah!buis schreef:
hannesie schreef:DSD is toch 1 bit met 22.xxx mHz?

Bitjes aan een tempo van 22MHz (geen mHz ! ) zijn er al een duizental voor 22kHz geluid.
Het gaat dan niet om de bitjes zelf maar de verhouding 1-en en 0-len.
Bijv 1100 , 0110 , 0011 ,1010 , 1001 of 0101 geven allemaal eenzelfde gemiddelde.Als je weet dat 't om pakketjes van 4 gaat hoef je enkel te vertellen dat er twee eenen zijn om de juiste gemiddelde waarde terug te krijgen.Je moet wel de bits weer op de dezelfde snelheid afspelen.
Anne

Het is 2,8224 MHz voor gewone DSD (DSD64) en 5,6448 MHz voor DSD128, respectievelijk 64 en 128 keer de bemonsteringsfrequentie van de CD.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 jan 2018, 22:44

DSD op zich is helemaal niet 16 bits of welk aantal dan ook. Het is aan of uit met een zekere sample frequentie en de gemiddelde waarde over de tijd daarvan is het analoge signaal. Bij DSD heb je in principe alleen een analoog laagdoorlaatfilter nodig achter de bitstream. Of een digitaal filter als je er PCM van wilt maken.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » za 27 jan 2018, 23:01

Klopt, maar het verpakken als DoP gaat wel per 16 bits. Per 16 echte databits wordt er dan een header van 8 bits voor geplakt om het door een interface bedoeld voor 24-bits PCM heen te kunnen krijgen, en wel zo dat je geen keiharde ruis hoort wanneer het signaal per ongeluk als echte PCM wordt afgespeeld.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 27 jan 2018, 23:29

En als je er dan 24 bits van kunt maken en 352.8 MHz PCM, dan heb je wel een nette DXD, toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 jan 2018, 23:37

Leesvoer: http://dsd-guide.com/dop-open-standard

Maar zoiets kan een beetje elektronicus toch wel in hardware in een FPGA of zelfs CPLD proppen die dan 24bits I2S uitpoept? Verder dan met standaard hardware via USB je computer in.

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » zo 28 jan 2018, 0:10

Ken jij standaard hardware om van 352,8 kHz 24 bits I2S naar USB te komen?

Terug naar “Streaming Media”