Welke HDD DESKTOP of NAS.

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180

Welke HDD DESKTOP of NAS.

Berichtdoor bas focal m180 » wo 26 sep 2018, 13:09

In de externe harde schijven die je kan kopen zit meestal een goedkope hdd ingebouwd.

Ik wil een kwalitatief erg goede losse hdd schijf + losse behuizing aanschaffen.

Er zijn twee soorten schijven, desktop en NAS.

Kan ik één NAS schijf nemen als backup (films en muziek). Eens in de zoveel tijd een kopie maken op die schijf.
Dat de NAS schijven voor 24/7 zijn ontwikkelt maakt volgens mij niets uit of ie ook zoveel word gebruikt zoals in een NAS.

Mij vraag is of het wat uitmaakt dat ze een korte tijd bij een foutcorrectie werken. Een desktop schijf blijft ''eindeloos'' proberen te lezen maar een NAS schijf niet heb ik begrepen.
Een voordeel van een NAS schijf is dat er veel en veel meer keuze is.
NAS schijven beter zijn gebouwd.

Overal lees ik een NAS schijf beter niet in een desktop te plaatsen, maar nergens lees ik of een NAS een goede backup schijf is die je eens in de zoveel tijd aanvult met extra muziek/films.

Advies.
FOCAL

hannesie

Re: Welke HDD DESKTOP of NAS.

Berichtdoor hannesie » wo 26 sep 2018, 14:33

HD voor een NAS is inderdaad bedoeld om dan data 24/7 beschikbaar te hebben en/of op te slaan zonder al teveel vertraging.
Dan is het ook nog wel een beetje de processor die hier meeweegt en het besturingssysteem. Linus is vaak wel de de bais voor de meeste systemen.Daarnaast vergis je niet in wat voor behuizing het komt te zitten, teveel warmte kan ook negatief werken voor de levensduur.
De MBTF (Mean Time Between Failure) is dan ook een punt.
De Western Digital schijven hebben b.v. kleur indicatie ,om aan t5e geven waar ze voor geschikt zijn.
En dan is de Red de meest bekende voor een standaard NAS, maar ik gebruik b.v. de NAS voor Muziek, en ik heb dan gekozen om goedkopere Video schijven (Purple) te gebruiken die ook 24/7 schikt zijn om bewakingsdoeleinden.
De pro's die er een zeer veilige databases moeten onderhouden b.v. hebben ook daar nog niet genoeg aan en gebruiken dan ook weer een andere aansluitingen en protocollen als SAS ipv SATA.
Met een NAS kun je ook variëren in opzetten als spiegelen voor de veiligheid en samenvoegen tot snellere opzetten.

De Desktop schijven zijn dan ook meer bedoeld om meerdere keren aan en uit te zetten, en hebben vaak een kortere levensduur, de MTBF is dan minder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_failure
http://www.adrc.com/ckr/mbtf_hdd.html

Het is altijd zoeken naar een compromis. vandaar mijn Deep Purple voor de muziek die snel zat zijn voor langere aanvragen van de streamer. :mrgreen:
Het zijn dan de langere/grotere bestanden die via een database opgevraagd worden.
Hans

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » wo 26 sep 2018, 15:17

hannesie schreef:
Met een NAS kun je ook variëren in opzetten als spiegelen voor de veiligheid en samenvoegen tot snellere opzetten.

Klopt, maar je NAS staat dag en nacht aan, dus ook je backup drive staat continu aan dat hoeft voor mij niet. Die wil ik alleen gebruiken als ik hem nodig heb of voor het backuppen van nieuwe bestanden.
Daarnaast kan randsom software alles wat op je NAS staat ook blokkeren, ook je backup.
Staat het systeem in een RAID configuratie welke dan ook dan werkt alleen de software/hardware van het apparaat ermee. Bij een defect apparaat kan je de losse HDD schijven niet op een ander apparaat (merk) gebruiken zonder eerst te formateren, weg bestanden. Je word gedwongen om het zelfde apparaat te kopen.

Eén externe HDD 4tb van intenso is mijn basis harde schijf waar alles op staat.
Eén externe HDD 4tb van intenso is mijn back up.
3,25tb vol zitten ze, origineel en back up.

De twéé intenso's wil ik gaan gebruiken als basis schijven.

Dan moet er een nieuwe back-up komen van minimaal 8TB.

Diverse lege HDD behuizingen en dockings stations ondersteunen HDD disk van 8tb en meer.

De vraag is zet ik er een normale desktop drive in of een wat duurdere betrouwbardere NAS schijf.
Het gaat niet om de kosten maar meer welke is beter, veiliger om alles op te bewaren.
FOCAL

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 26 sep 2018, 15:22

Een NAS met 2 schijven als mirror is schijnveiligheid. Niet alleen schijven gaan stuk, ook NAS controllerbordjes. Wat betreft speciale NAS schijven, ze zijn ook beter gebalanceerd en trillen minder. Ze draaien doorgaans ook op lagere snelheid of variabele snelheid. Dat is omdat ze vaak met velen in 1 rack ziten en ze elkaar dan niet beïnvloeden. Ikzelf heb voor alleen back-uppen een Synology DS115 NAS (nog geen 100 euries) met 1x 4TB WD red schijf er in. Die red schijven zijn niet veel duurder dan gewone schijven. In het weekend maak ik een image copy van de PC's en laptops. En iedere avond van de variabele data zioals als mail en agenda (ik back up dan de complete Thunderbird account mappen). Het geheel draait automagically in de achtergrond met Acronis True Image (gratis bij WD schijven). Belangrijk is ook energie gebruik. Active gebruikt een NAS ca 15 - 20 watt. In hybernation (met de schijf in stop made) gebruikt mijn Synology 5 watt.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 26 sep 2018, 15:30

De softwarematige mirror van Linux met mdadm is dan wel weer een ander verhaal.

https://raid.wiki.kernel.org/index.php/RAID_setup

https://www.digitalocean.com/community/ ... untu-16-04
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 26 sep 2018, 16:07

Snap ik niet Hans, een software raid draait toch ook op een (Linux) NAS controllerbordje? Voor een NAS die constant draait en direct beschikbaar moet zijn als netwerkservertje ok. Maar voor een netwerkschijf die je alleen voor back up gebruikt zie ik geen voordeel.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 26 sep 2018, 16:20

Nee, dat is juist het verschil.

Je moet ze ook anders formatteren, en bij uitval of omzetten ziet hij ook direct dat er iets anders is, en je kunt dan de schijven wel weer koppelen zodat er weer een betrouwbaar geheel staat.
Ikheb dit dan wel onder een schil gedaan, via webmin, en dan hou je best wel een redelijk beeld over wat er gebeurt.
Partities koppelen of controleren kan dan ook makkelijk.
lr.JPG

https://www.adaptec.com/nr/rdonlyres/14 ... aid_10.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 26 sep 2018, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

John P

Berichtdoor John P » wo 26 sep 2018, 16:24

Bij een Synology NAS zit ook een live backup programma. Je installeert een agent op je PC die veranderingen in bv een map in de gaten houdt en zo nodig een kopie naar de NAS maakt.
Waar een weg is is ook een omweg.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 26 sep 2018, 22:06

Klopt John. Alleen is dat niet hetzelfde als sequentieel een volledige schijf back-up maken. Ik vind de user interface van Synology trouwens wel erg overzichtelijk en prettig. En niet onbelangrijk, je kunt het zo instellen dat ie automatisch zijn updates bij houdt.
Peter de Jong

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 27 sep 2018, 17:37

Volgens mij beantwoordt niemand je eigenlijke vraag; ik vermoed omdat je vraag niet goed begrepen wordt.
Ik ga je vraag dus even herformuleren (Bas, geef je even aan of dit klopt of niet ?):

Code: Selecteer alles

Je wilt zelf een externe USB hardeschijf samenstellen. Dus : een losse behuizing, en een losse HDD.
Dit, omdat je dan meer zekerheid hebt over de betrouwbaarheid van het ding.

Die losse HDD's zijn er (onder andere) in twee smaakjes : HDD's bedoeld voor in een NAS, en HDD's bedoeld voor in een desktop.
Je eigenlijke vraag is : desktopschijven proberen 'eindeloos opnieuw' bij een leesfout, en NASschijven maar voor een beperkte tijd. Maakt dat wat uit ?

Mijn antwoord op die vraag : Één verschil tussen die twee types schijven, is inderdaad het 'opnieuw proberen' bij leesfouten. NASschijven doen dat inderdaad korter; dat heet TLER.
Jij gaat de schijf als 'losse' schijf gebruiken, dus niet in RAID. In dat geval is TLER helemaal niet van toepassing, en dan is het simpelste antwoord : het maakt geen ruk uit.

Een iets langer antwoord kan zijn : als een sector op een schijf slecht gelezen kan worden, dan probeert hij dat toch een aantal maal opnieuw. Soms kan hij zichzelf herstellen. En soms kan hij dat niet. Kan hij zichzelf niet herstellen, dan gooit hij die sector weg, zodat hij nooit meer gebruikt kan worden. Resultaat : een betrouwbare schijf, met een paar kilobytes minder capaciteit.
Een NAS schijf doet deze pogingen minder lang, en zal dus eerder een sector wegpleuren dan een desktopschijf. Is dat erg ? Neuh.
(De reden waarom hij dat weggooien eerder doet, bespaar ik je even. Het is bij single disks niet van belang.)

Of een disk-bedoeld-voor-NASgebruik daadwerkelijk betrouwbaarder is, is overigens maar de vraag. 'Marketing' zegt dat inderdaad, en ook garanties zijn vaak langer.
Toch is het bij HDDs vaak gewoon een kwestie van geluk of juist pech hebben. Statistiek (failure rates) heb je maar weinig aan, als het om JOUW onvervangbare data gaat die door pech verwoest is ;-).
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 27 sep 2018, 18:29

Ha, ha, lol. Wat is nu het antwoord Marco? Zo'n schijf doet het niet in zijn uppie, die zul je toch ergens in moeten stoppen: USB-doos of NAS, al dan niet meerdere schijven gemirrord in raid. Als je dat niet weet is er sowieso weinig zinnigs te zeggen.
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 27 sep 2018, 19:32

Bas geeft ook niet aan wat voor behuizing hij wil gaan gebruiken :
bas focal m180 schreef: + losse behuizing aanschaffen.

Kan dus een USB kastje zijn van 15 euro, maar ook een uitgebreide maar lege NAS van 500 of meer...

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 27 sep 2018, 20:50

Nou, hilarisch inderdaad...? Volgens mij stelt Bas voldoende duidelijk, dat hij een enkele schijf wil, in een externe USB-behuizing.
Volgens mij staat mijn antwoord er ook voldoende duidelijk, maar wil hem gerust kort herhalen hoor:

Deel 1 : Bij een enkele HDD, maakt het aan- of afwezig zijn van TLER geheel niets uit, als het je om bescherming van je data gaat.
(Sectoren worden sneller gemarkeerd als onbruikbaar bij NAS schijven. Dat heeft niets te maken met schade aan data, maar wel met eerder (minimaal) verlies aan schijfruimte).
Ergo : kies zelf maar, dit doet er in het geheel niet toe in deze toepassing, het is geen plus- of minpunt.
Deel 2 : Een betere MTBF of beter uitvalpercentage zijn heel nuttige getallen, als je heel veel schijven beheert. De statistiek zal dan netjes zijn werk doen. Heb je maar één of enkele schijven, dan zijn die statistieken niet zo nuttig meer. Het enige wat je wilt weten is : valt mijne uit, of niet ? Daar is weinig nuttigs over te zeggen. (Vergelijk met een operatie waarvan de arts zegt : "1% kans op overlijden'. Heel leuk dat 99 van de 100 het overleven, maar die statistiek heb jij niets aan als jij net die ene bent die het níét kan navertellen. Voor de arts die vele patiënten beheert is het wél nuttige info).

Beschouw een HDD altijd als een onbetrouwbaar ding, en vertrouw er niet op dat die ene backupschijf je gaat redden. Al hééft je HDD een MTBF van een miljard jaar, en uitval van 0,001% na 100 jaar. Het is een kans, en die gunstige cijfertjes veranderen niets aan de kans dat JIJ dat pechgeval bent.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 27 sep 2018, 21:38

Kortom: ja! Bas kan zijn huidige USB-HDD voor backups gerust vervangen door een NAS-HDD in een USB-behuizing. O:)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 27 sep 2018, 21:42

MarcoSQ
Dat was mijn vraag + antwoord. :goeie:
Mij ging het om wat die TLER nu echt voorstelt. Of dat nu uitmaakt in de praktijk of een NAS schijf ook voor back gebruikt kan worden, aanzetten, informatie erop wegschrijven. Uitzetten, klaar.
Eens in de zoveel tijd even gebruiken want stilstand is ook niet goed.
Eens per jaar alles erop opnieuw wegschrijven zo dat wat gemagnetiseerd is weer fris erop staat. (data-rot)

Een back up hoeft voor mij niet altijd mee te draaien, af en toe word ie dan gebruikt om wat nieuwe muziek / films erbij te backupen. Ik heb geen individuelen bestanden die bij verlies eeuwig verloren zijn, dat kleine beetje wat er steeds bij de backup schijf erbij moet komen is altijd opnieuw te downloaden.
Maar echt alles opnieuw downloaden / rippen en bij elkaar sprokkelen wat ik in decennia heb vergaard is echt geen doen.

Of de backup schijf nu 100mb of 200mb per seconde wegschrijft is voor mij ook niet van belang.

Bewaren, bewaren voor het geval je hem ooit een keer nodig hebt omdat je ''werk'' schijf niet meer functioneert om wat voor reden.

Pjotr schreef:Ha, ha, lol. Wat is nu het antwoord Marco? Zo'n schijf doet het niet in zijn uppie, die zul je toch ergens in moeten stoppen: USB-doos of NAS, al dan niet meerdere schijven gemirrord in raid. Als je dat niet weet is er sowieso weinig zinnigs te zeggen.

De voordelen en nadelen van een raid instellingen / mogelijkheden zijn mij duidelijk, SAS of NAS verschillen zijn me ook duidelijk.
Ook dat als je raid gebruikt met je NAS, drobo of welk apparaat dan ook je bij een defecte niet altijd meer bij je bestanden kan komen, je hebt na mijn weten dan hetzelfde merk weer nodig. Raid via software op windows is voor mij een optie, en dan zijn de schijven op elke pc met windows altijd te gebruiken. Nu maar ook in de verre toekomst.

Alleen lees ik steeds dat je geen NAS schijf in je pc moet duwen en geen desktop drive in je NAS, heeft ook met de TLER te maken.

Maar ik wil is wegschijven op een kwalitatief goede en grote schijf, en die bewaren als backup, daarover valt vrij weinig te vinden op het WWW welke schijf je wel of niet moet hebben.
Mijn conclusie voor zo ver dat het in mijn geval niet veel uitmaakt welke schijf je neemt (NAS of desktop).
NAS schijven zijn er meer van, in allerlei formaten en prijsklassen. Dus ruimere keuze dan alleen desktop schijven.

ray5150 schreef:Bas geeft ook niet aan wat voor behuizing hij wil gaan gebruiken :
bas focal m180 schreef: + losse behuizing aanschaffen.

Kan dus een USB kastje zijn van 15 euro, maar ook een uitgebreide maar lege NAS van 500 of meer...

Nu ik dacht aan iets van raidsonic icy box , enkel of duo maar wel dan wel in singel configuratie. Elke schijf word individueel door windows storage spaces gezien.
Die 15 euro huisjes kunnen vaak geen schijf van 6 of 8 TB of nog groter aan.
behuizing.JPG

MarcoSQ schreef:Nou, hilarisch inderdaad...? Volgens mij stelt Bas voldoende duidelijk, dat hij een enkele schijf wil, in een externe USB-behuizing.
Volgens mij staat mijn antwoord er ook voldoende duidelijk, maar wil hem gerust kort herhalen hoor:

Deel 1 : Bij een enkele HDD, maakt het aan- of afwezig zijn van TLER geheel niets uit, als het je om bescherming van je data gaat.
(Sectoren worden sneller gemarkeerd als onbruikbaar bij NAS schijven. Dat heeft niets te maken met schade aan data, maar wel met eerder (minimaal) verlies aan schijfruimte).
Ergo : kies zelf maar, dit doet er in het geheel niet toe in deze toepassing, het is geen plus- of minpunt.
Deel 2 : Een betere MTBF of beter uitvalpercentage zijn heel nuttige getallen, als je heel veel schijven beheert. De statistiek zal dan netjes zijn werk doen. Heb je maar één of enkele schijven, dan zijn die statistieken niet zo nuttig meer. Het enige wat je wilt weten is : valt mijne uit, of niet ? Daar is weinig nuttigs over te zeggen. (Vergelijk met een operatie waarvan de arts zegt : "1% kans op overlijden'. Heel leuk dat 99 van de 100 het overleven, maar die statistiek heb jij niets aan als jij net die ene bent die het níét kan navertellen. Voor de arts die vele patiënten beheert is het wél nuttige info).

Beschouw een HDD altijd als een onbetrouwbaar ding, en vertrouw er niet op dat die ene backupschijf je gaat redden. Al hééft je HDD een MTBF van een miljard jaar, en uitval van 0,001% na 100 jaar. Het is een kans, en die gunstige cijfertjes veranderen niets aan de kans dat JIJ dat pechgeval bent.

Precies, kapot gaat ie.
En als je muziek collectie mede bestaat uit honderden geripte cd's, heel veel onbekende nummers, remixes, een verzameling die je opbouwd in jaren en dus niet zomaar te vervangen is dan is naast de backup schijf thuis een 2de backup schijf ook zo gemaakt. En die leg ik bij een kennis neer voor het geval van brand of diefstal.
FOCAL

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » do 27 sep 2018, 22:59

Fijn dat ik je vraag iig goed begrepen heb :goedzo:

In aanvulling op Marp's antwoord : natuurlijk is dat een prima antwoord, je kunt veilig een NAS-disk kiezen.
Maar dat geldt net zo goed voor een normale desktop-disk... :). Welk van beiden de beste keuze is voor jouw ene specifieke disk is ?
Daar is geen zinnig antwoord op te geven. Geluk, of pech hebben. Ikzelf zou in jouw geval ook een NAS (of enterprise) disk kiezen. Maar dat is meer gebaseerd op gevoel, dan op rationele overwegingen...

Je lijkt in ieder geval beter na te denken over je backup-plannen, dan de gemiddelde consument. Een backup op een andere locatie is zeker goed. En een backupdrive die niet continu 'bereikbaar' is, bijvoorbeeld voor ransomware, ook. Goed op weg! Ook het verhaal over vervangbare data; dat scheelt een stuk.

Voor de archieven, dat er geen verkeerde interpretaties over komen : TLER is belist niet nutteloos. In RAID opstellingen kan het er voor zorgen, dat er niet nodeloos schade optreedt in zowel de brondata als in de 'backup' daarvan. Maar in jouw situatie, een standalone drive, biedt het niets.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 sep 2018, 0:35

Marp schreef:Kortom: ja! Bas kan zijn huidige USB-HDD voor backups gerust vervangen door een NAS-HDD in een USB-behuizing. O:)

Wel opletten dan dat de USB doos grotere schijven aan kan. De meeste (lege) externe USB dozen ondersteunen niet meer dan 2 TB. Maar wellicht is Bas ook niet meer van plan.
Peter de Jong

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 28 sep 2018, 10:44

Ik heb een WD RED gehad die na 4 maanden overleed. Netjes vervangen, maar als dat mijn enige opslaglokatie was geweest had ik een probleem gehad. Ik heb ook een cheapo merkloze hd die al meer dan 10 jaar zonder enig probleem zijn rondjes draait.
Het is niet te voorspellen hoe lang een hd meegaat. WD RED is mijn persoonlijke aanbeveling.

Wat betreft waar je hem instopt, ik zou een MyCloud achtig iets aanbevelen. Net wat meer mogelijkheden. Op marktplaats komen die regelmatig voorbij.
Zoiets: https://link.marktplaats.nl/m1319489582
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 sep 2018, 11:08

Zou idd voor een netwerkoplossing gaan. Kun je eventueel ergens anders zetten en als privé cloud inrichten. Of simpel als netwerkschijf. Maar voor nog geen 100 euries heb je dan een Synology DS115j (zonder schijf): https://www.coolblue.nl/product/505162/ ... s115j.html De makke met het maken van back ups is dat men dat uiteindelijk vaak "vergeet" bij te houden. Met een netwerkschijf kun je het goed automatiseren. Die Sonology heeft welliswaar slechts 1 schijf aan boord maar checkt regelmatig de integriteit van de alle data. Is er reden tot alarm, dan stuurt ie je een mailtje. Het is welliswaar niet te voorspellen wanneer een schijf de geest geeft. Je kunt het vrijwel altijd wel op voorhand aan zien komen.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » vr 28 sep 2018, 15:23

Tja, vorige week kocht een vriend van mij deze, hij was de losse USB drives zat.

https://www.coolblue.nl/product/701313/ ... -8-tb.html
Hans

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 28 sep 2018, 19:45

Verstandige vrienden heb jij, Hans. :D

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » za 29 sep 2018, 15:38

Pjotr schreef:
Marp schreef:Kortom: ja! Bas kan zijn huidige USB-HDD voor backups gerust vervangen door een NAS-HDD in een USB-behuizing. O:)

Wel opletten dan dat de USB doos grotere schijven aan kan. De meeste (lege) externe USB dozen ondersteunen niet meer dan 2 TB. Maar wellicht is Bas ook niet meer van plan.

Klopt Peter. Niet alle behuizingen kunnen een ''grote'' schijf aan.
Altijd even opzoeken op de site van de fabrikant.

De externe schijf van 4tb zit bijna vol. De back up die ik heb dus ook. Beide van intenso zwarte alubehuizing word nog niet eens lauw. Zijn helaas niet meer te krijgen alleen de plastic variant.

Ik schat dat ik uitkom rond 2TB aan muziek, alle geripte cd's in FLAC, daarvan heb ik ook alles omgezet in WMA voor in de auto.
Films en series, ik schat dat ik uitkom als alles is geript tegen of over de 6TB.
FOCAL

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » wo 10 okt 2018, 19:02

2 stuks Intenso 8TB gekocht €380,-
IMG_0866.JPG

Ik denk dat de meerwaarde van een duurdere en betere schijf van €250/300 euro) er niet is als je in plaats van 24/7 hooguit 4 á 5 dagen 2 max 4 uurtjes de schijf in gebruik hebt.
De back up schijf staat grotendeels uit.
Een betere duurdere schijf zal misschien veel sneller zijn, maar ook is niet bij mij van toepassing.

In verband met brand of diefstal kan je beter het geld van duurdere schijven gebruiken om een derde schijf te nemen en die bij iemand neer leggen.

Nu eventjes een paar terra van de huidige schijf wegschrijven op de twee nieuwe schijven.
FOCAL

Terug naar “Streaming Media”