het Chromecast topic

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Ivo Tichelaar

Re: het Chromecast topic

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 25 dec 2015, 2:10

Na een update spelen alle chromecasts FLAC af. Ook de oude versie. Net op mijn oyde chromecast geprobeerd, dat lukte. Hoera!
We want to be happy, bold and free

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 26 dec 2015, 14:36

Ivo Tichelaar schreef:Na een update spelen alle chromecasts FLAC af. Ook de oude versie. Net op mijn oyde chromecast geprobeerd, dat lukte. Hoera!

mooi! en hoe stream je dan de FLACs naar de chromecast?

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » za 26 dec 2015, 20:10

Mijn proef was met ES file explorer met de chromecast plugin, op mijn android telefoon. Bubble upnp moet ik nog proberen, vond ik ook een fijne app.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 27 dec 2015, 2:11

Bubble upnp werkt ook.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » do 21 jan 2016, 15:50

Ivo Tichelaar schreef:Mijn proef was met ES file explorer met de chromecast plugin, op mijn android telefoon. Bubble upnp moet ik nog proberen, vond ik ook een fijne app.

Ivo: kun je dit nader uitleggen?
Waar heb je de Flacbestanden staan? Op telefoon of server in eigen netwerk of elders?
Heb je de audio-chromecast of de normale versie?
Kan je met ES file explorer ook een hele CD selecteren en afspelen?
Voorlopiguitgesoldeerd. De eerste stappen met de Hypex filterdesigner...
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 21 jan 2016, 20:59

Hoi Hans, ik heb mijn cds geripped en omgezet naar FLAC. Ze staan op een NAS in het thuisnetwerk. Ik stream muziek hoofdzakelijk via DLNA naar mijn Marantz receiver, dat stuur ik aan met dlna/upnp apps voor mijn android telefoon. In geval van de chromecast zijn het apps met cast-mogelijkheid.

Ik maak een playlist aan en zo kun je albums afspelen. Ik weet zeker dat dit met bijv. bubbleupnp gaat. De player functie in ES file explorer is minder gelikt en gebruik ik minder. Nog niet ontdekt, maar het kan vast.

Ik heb zelf een chromecast 1. Gericht op video, maar het is in de kern een mediaspeler met HDMI uitgang. Ik heb natuurlijk ook gekeken naar de chromecast audio, maar als je naar de mogelijkheden daarvan kijkt is het echt een heel ander ding. Analoge uitgang of die toslink, ik begrijp dat die dus bandbreedte tekort komt voor multitrack flac. Zeer geschikt voor een volledig analoge versterker of naar de superdeluxe DAC in een "strictly stereo" installatie.

In de praktijk gebruik ik meestal nog vooral streamen naar de receiver, maar die slikt geen multitrack flac. De chromecast wel.

Ik heb t ding gekocht voor netflix en youtube, maar het is inmiddels een giga-upgrade van mijn nederige Marantz NR1603 geworden. Video streamen, multitrack flac... Daar had ik anders een nieuwe receiver voor moeten kopen.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 22 jan 2016, 9:06

Duidelijk uitleg Ivo.
Maar in mijn situatie heeft (krijgt) mijn versterker geen HDMI-ingang, maar een SPDIF- en Toslink-ingang.
En ik lees her en der dat nogal wat mensen problemen hebben om een NAS voor streamen aan de praat te krijgen en stabiel te houden.
En hoe lastig is het voor een niet-superITexpert om DLNA/UPnP aan de praat te krijgen?
Zijn nogal wat drempels om te nemen.....
Menhir 3 weg, mid/hoog passief gefilterd, DLCP voor filtering wooofer/midhoog, 2x UCD180 voor midhoog, 2x UCD400 voor de woofer

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 23 jan 2016, 20:27

Ik ga binnenkort ook voor de audio chromecast en een dac :-)

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 24 jan 2016, 22:59

Hans, hangt mijns inziens zeer van het zelfbouwgehalte van de nas af. DLNA en UPNP zijn protocollen die het makkelijker moeten maken, als je speler en je nas dezelfde protocollen kunnen gebruiken werkt het out-of-the-box. Als je een kant en klaar produkt koopt als nas, dan heeft de fabrikant uitgevogeld welke hardware met elkaar werkt en welke software/drivers nodig zijn. Als je een losse cpu, losse harde schijven, los OS enz bij elkaar vogelt, dan kan het nog steeds prima, maar dan moet je dat zelf kunnen en willen uitvogelen.

Nu heb ik een WD MyCloud nasje, eigenlijk ergens tussen externe harde schijf en nas in. Out of the box ding, klopt helemaal. Maar een onhandigheid is dat de mediaserver op het ding in de loop van de tijd de indexering van de bestanden in de war schopt. Uiteindelijk moet je opnieuw de database opbouwen, alles laten scannen. Hij is nu ongeveer half vol en het duurt dagen voor hij alles gescand heeft. Dat wist ik niet, volgende keer begrijp ik dus beter de meerwaarde van een duurder apparaat. Qua verbinding etc is het verder een totaal probleemloos apparaat.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 24 jan 2016, 23:12

@ Ivo, als je dan een RPI 2 neemt voor de muziek indexeren, en de UPnP software van LMS, heeft die dat in een hele korte tijd gedaan.
De software kun je dan aan/verwijzen op of naar de de WD My Cloud, en de Chromecast ziet de LMS server ook net als de My Cloud, die je dan niet meer kiest als muziek bron.

Heb het zelf ook gehad met de RPI van de eerste lichting, die was 10 uur bezig, en een enigszins vergelijkbare RPI 2 (Quadcore 900 MHz tegenover een single 700MHz) doet het dan in ruim een half uur.

En anders een Odroid C1+, die dan weer veel sneller is en bijna net zo duur, en dan de Max2play LMS, loopt als een T..t.
Hans

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » zo 24 jan 2016, 23:31

Ha Hans-Hannessie, dat is interessant. Al vermoed ik dat de WD MyCloud het veld ruimt eer ik de RP2 en software up and running heb. :wink:

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 25 jan 2016, 0:10

Laat ik nu toch in de waan zijn dat jij nog wel eens een floppy zou hebben geformatteerd, Ivo. :lol:

Als je dat kunt met een vorm van een formatterings-programma als Win32DiskImager, dan is het probleem in ongeveer 10 minuten opgelost, en vervolgens dat microSD card-je in een vorm van een laadje schuiven alsof het een 3,5 floppy is, dan heb ik je verkeerd ingeschat. :mrgreen:

Groter is het probleem niet, stekker er in en draaien met Max2Play, en je hebt er weer een Linux PC- tje bij. :lol:
Hans

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 25 jan 2016, 0:22

Hans Nootdorp schreef:Duidelijk uitleg Ivo.
Maar in mijn situatie heeft (krijgt) mijn versterker geen HDMI-ingang, maar een SPDIF- en Toslink-ingang.
En ik lees her en der dat nogal wat mensen problemen hebben om een NAS voor streamen aan de praat te krijgen en stabiel te houden.
En hoe lastig is het voor een niet-superITexpert om DLNA/UPnP aan de praat te krijgen?
Zijn nogal wat drempels om te nemen.....

Als je een synology nas hebt, dat werkt perfect met chromecast...

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » ma 25 jan 2016, 0:24

Ik kan bergen verzetten op ICT-gebied, maar dan met name omdat er echt NU een computer nodig is en de winkel niet open is. :lol:

Maar even serieus, dat was aanvankelijk wel de reden, dat door een harde schijf crash XP stuk ging en daarna nooit meer normaal heeft willen werken op die PC. Ook niet na vervangen van de schijf en opnieuw installeren van XP. De hardware was nog courant en ik niet zo rijk, dus dan zoek je naar manieren om het toch nog te gebruiken. Ik weet nog goed dat ik voor het eerst een goed werkende Ubuntu installeerde, alsof de turbo aan ging. Een gratis office pakket (toen nog OpenOffice, nu Libre) dat gewoon goed was en waar je updates op kreeg, ipv illegale kopieën van Microsoft Office van vijf jaar terug. Enz. enz. enz. De voordelen waren gewoon te groot om het niet te willen. Later een EEE PC, eerste generatie, ook leuk om van alles mee uit te proberen. Weer wat later met de opgedane kennis alle data van de harde schijf van de laptop van mijn vrouw gered. Leuk als het kan en als je tijd hebt.

En uiteindelijk is het gewoon het betere googlen. :wink:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » ma 25 jan 2016, 9:08

Als ik zo het e.e.a. van jullie lees, dan wil ik toch gaan voor een RPI2 met Kodi.
Aan het gebruik van een NAS (en dus indirect aan het gebruik van Chromecast) vind ik voor mij te veel nadelen kleven.
Maar wel bedankt voor jullie uitleg wat je zoal kunt tegenkomen.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 26 jan 2016, 22:47

Ik heb sinds vanavond een Chromecast audio, even instellen op de wifi en volledig dynamisch bereik aanvinken, gaan!
Nu nog analoog uit, van het jaar eens een dac bouwen / scoren.
Net Spotify geprobeerd, werkt.
Nu DS Audio (Synology NAS) aan het luisteren, werkt ook perfect :rock:

Iemand nog een Pi B+ met audioberry bordje kopen? Transparante case en sd kaart met Kodi erop, inclusie lader.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 26 jan 2016, 23:17

Klinkt goed. Ik ben benieuwd met welke app jij jouw CD's afspeelt?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 27 jan 2016, 6:20

DS audio, da's van Synology zelf.

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » wo 27 jan 2016, 8:43

Ok. En kun je zeggen waarom de Chromecast-oplossing beter bevalt dan de Raspberri PI met Kodi?

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 28 jan 2016, 21:09

Het aapje-trucje verhaal, of misschien wel het appje-trucje?
Ondanks alle howto's en adviezen van Hans kreeg ik de nas en pi niet door één deur hier :think:
Nu wilde ik graag streamen, dus eens een chromecast gekocht, die klikte zo aan de wifi, de nas en geluk compleet, op het feit dat de tv aan moest staan na, nu komt de audio chromecast erbij met de mogelijkheid om optisch in een dac te gaan, dan is het voor mij compleet :beer:
Ik kan met techniek vreselijk veel geduld hebben, maar zgn "slimme" apparaten die dwarsliggen krijgen snel vliegles :twisted:

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » vr 29 jan 2016, 9:01

Ja, daarom ben ik zo huiverig voor gebruik van een NAS. Maar met de Cromecast blijkt dat wel plug en play te zijn. In mijn geval wil ik CD's streamen, zonder dat de TV aan staat. Maar ik wil ook eigen video's via TV kunnen spelen. Dat zou betekenen dat ik 2 chromecasts (1 normal en 1 audio-Chromecast) zou moeten gebruiken... 8-[ Tenzij ik de HDMI-uitgang van de normale chromecast split 1x converter naar SP-DIF/Toslink...... Maar of voor dat laatste zo van de plank kan... Het wordt er dan ook niet simpeler op.... :(

Dan toch maar een raspberri PI met een USB-harddisk (met Kodi als playersoftware en Yatse app) waarmee ik alles kan.

Wel mooi dat het voor audio bij jou zo mooi werkt.

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 09 feb 2016, 15:38

Voor video werk het met een chromecast ook prima bij mij, heb er 2 :yeah: (audio en video)

Hans Nootdorp

Berichtdoor Hans Nootdorp » di 09 feb 2016, 16:45

Shadow schreef:...Ik kan met techniek vreselijk veel geduld hebben, maar zgn "slimme" apparaten die dwarsliggen krijgen snel vliegles :twisted:

Om deze reden en omdat ik over de Raspberry PI als streamer goede verhalen heb gehoord, wil ik met RPI + Digi+module van Hifiberry een streamer gaan "bouwen". Met HDMI naar mijn TV voor het bekijken van films en met via de Digi+ met SP-DIF uit naar mijn audioversterker. Een USB-harddisk aan de RPI voor de CD's in FLAC-formaat en daarop eveneens eigen digitale foto's en eigen (vakantie)video's. Dus zonder NAS...

ovni

Berichtdoor ovni » do 11 feb 2016, 0:28

Iets soortgelijks hier. Geen video, alleen audio.

Rpi2 met Dac+pro
Draai nu met een mmstick van 16gb, kun je al heel veel op kwijt. Er zijn al stickies van een TB. (niet naar de prijs kijken)

De praktijk is dat ik zo ongeveer alles via spotify doe plus veel radio over de Pi, beide via Pimusicbox.
Radio over Pi is duidelijk beter dan het Fm signaal dat ik binnen kan halen.(komt door een terp met kerk erop) Voor de Pi moet er een 3 amp voeding komen om ook een Hd te kunnen aansturen eventueel later aangevuld met schermpje, voor de dac overweeg ik een losse voeding* op basis van dit chipje: TPS7A4700RGWT

Daarnaast natuurlijk een pickupje met phonodude.

* alleen de dac+pro is voor een seperate voeding eenvoudig los te koppelen van de Pi.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 17 feb 2016, 21:08

ovni schreef:Iets soortgelijks hier. Geen video, alleen audio.

Rpi2 met Dac+pro
Draai nu met een mmstick van 16gb, kun je al heel veel op kwijt. Er zijn al stickies van een TB. (niet naar de prijs kijken)

De praktijk is dat ik zo ongeveer alles via spotify doe plus veel radio over de Pi, beide via Pimusicbox.
Radio over Pi is duidelijk beter dan het Fm signaal dat ik binnen kan halen.(komt door een terp met kerk erop) Voor de Pi moet er een 3 amp voeding komen om ook een Hd te kunnen aansturen eventueel later aangevuld met schermpje, voor de dac overweeg ik een losse voeding* op basis van dit chipje: TPS7A4700RGWT

Daarnaast natuurlijk een pickupje met phonodude.

* alleen de dac+pro is voor een seperate voeding eenvoudig los te koppelen van de Pi.

Dit heet het chromecast topic...
Niet het "stel je raspberry voor topic" :relax:

Wie heeft er al ervaringen met optisch uit van de chromecast audio?

Terug naar “Streaming Media”