De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: De grote netwerk verbouwing. (+een NAS...)

Berichtdoor Pjotr » za 02 mar 2013, 15:44

Henkjan schreef:wat bedoel je met ip adres reservering?

Een gebied van IP adressen waar de DNS server vanaf blijft en je voor de vaste adressen gebruikt. Ik heb b.v. de 1e 128 adressen aan de DNS server gegeven en de 2e 128 gereserveerd voor vaste adressen.

En i.d.d. als je de NAS geen vast IP adres geeft moet je aan je NAS wel het IP adres van je DNS server opgeven. Als je voor de DNS server je router gebruikt (wat meestal zo is, maar niet per se hoeft) dan is dat het adres van je router. Overigens heeft dat niets met je provider van doen, die heeft jou 1 vast IP adres gegeven naar de buitenwereld toe, maar met de adressen op je lokale (huis)netwerk heeft je provider niets te maken. De DNS server van je provider levert de adressen van het WWW en heeft geen weet van jouw lokale netwerk en dat is maar goed ook. Die DNS moet je dus niet hebben!

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 02 mar 2013, 16:48

Henkjan schreef:wat bedoel je met ip adres reservering?

Ik kan met mijn router aangeven dat hij telkens hetzelfde IP nummer moet gebruiken, is reserveren op basis van het MAC adres, en dan tevens de DHCP pakken voor de nas, dan hoef je dus geen DNS e.d. in te voeren, dat regelt de router dan.

Edit: Ik zie dat Peter ook al heeft gereageerd. :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mar 2013, 16:55

Het si best wel verwarrend Hans. Je lokale DNS is niet dezelfde als de DNS van je ISP

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 02 mar 2013, 16:57

Pjotr schreef:Het si best wel verwarrend Hans. Je lokale DNS is niet dezelfde als de DNS van je ISP

Naar mijn idee, gebruik je dat als je een website gaat hosten thuis, dat je dat nodig hebt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mar 2013, 17:03

Ja maar dan is HJ al 100 stappen verder :lol: Je moet wel de DNS van je ISP in je router hebben staan anders kun je niets op het WWW vinden. Dat gaat meestal automatisch bij het tot stand komen van de verbinding van je modem/router met je provider. Wil je een andere DNS voor het WWW dan moet je dat wel weer met de hand doen.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 02 mar 2013, 21:22

de NAS heeft een DNS voor t www nodig, o.a. voor internetradio van de SB, en waarschijnlijk voor nog een bak zaken wanneer de NAS zelf wat van internet wil plukken (tijd, back-up van een website, etc). die stond dus nog op die van planet.nl, en dat ging dus fout toen ik overging op Lijbrandt: ik wilde wat radio luisteren, en dat ging dus fout... nu heb ik dus in de NAS de DNS servers die ik in m'n router config zie staan maar overgenomen, werkt t tenminste weer. maar t zou dus handig zijn als dat "indirect" kon, dus de NAS verwijst naar de router 192.168.1.1 voor DNS (net als m'n PC (volgens ipconfig) naar de router wijst voor DNS)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 02 mar 2013, 21:34

:shock:
Ik draai hier al enkele jaren met internetradio, maar toch zonder die instellingen
en de time via server kun je ook hier weghalen via een link in de router.

http://www.pool.ntp.org/zone/europe

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mar 2013, 21:44

Dat is raar. Jij hebt toch zo'n zelfde Duo als ik? Bij mij verwijst het gateway adres naar mijn router en de DNS ook naar mijn router. Dat werkt probleemloos bij mij. Zo behoort het gewoon te werken. Maar je radio loopt toch niet via je NAS? Die loopt gewoon via je router. Het je misschien 2 DNS servers tegelijk aan staan? Die van je NAS en van je router tegelijk. Ja die gaan ruzie maken, dat gaat fout. Er kan er maar eentje de baas over de nummertjes zijn :mrgreen:

Verder is het ook raar dat je de DNS van Planet niet meer zou kunnen gebruiken. Ofwel Planet blokt dan jouw IP ofwel je nieuwe ISP blokt de DNS van Planet. Een name server is over het algemeen een vrij toegankelijk met gewoon een IP adres op het WWW.
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 02 mar 2013, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » za 02 mar 2013, 21:48

Pjotr schreef:Dat is raar. Jij hebt toch zo'n zelfde Duo als ik? Bij mij verwijst het gateway adres naar mijn router en de DNS ook naar mijn router. Dat werkt probleemloos bij mij. Zo behoort het gewoon te werken.
mooi, dan vul ik dus t adres van m'n router in

Pjotr schreef:Verder is het ook raar dat je de DNS van Planet niet meer zou kunnen gebruiken. Ofwel Planet blokt dan jouw IP ofwel je nieuwe ISP blokt de DNS van Planet. Een name server is over het algemeen een vrij toegankelijk met gewoon een IP adres op het WWW.
snap t ook niet, maar t was wel zo

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 mar 2013, 21:50

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:Dat is raar. Jij hebt toch zo'n zelfde Duo als ik? Bij mij verwijst het gateway adres naar mijn router en de DNS ook naar mijn router. Dat werkt probleemloos bij mij. Zo behoort het gewoon te werken.
mooi, dan vul ik dus t adres van m'n router in

Pjotr schreef:Verder is het ook raar dat je de DNS van Planet niet meer zou kunnen gebruiken. Ofwel Planet blokt dan jouw IP ofwel je nieuwe ISP blokt de DNS van Planet. Een name server is over het algemeen een vrij toegankelijk met gewoon een IP adres op het WWW.
snap t ook niet, maar t was wel zo

Zie ook mijn aanvulling over 2 DNS servers tegelijk in je netwerk. En staat ook het netmask goed? Dat wordt ook wel eens vergeten.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 03 mar 2013, 1:03

Henkjan schreef:dat lijkt er meer op :mrgreen:
Afbeelding
en haalt t in de praktijk ook een flink eind. net een nieuw album van B&W SoS gedownload, en dat ging met 4536kB/s :D

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 mar 2013, 12:00

Er is vast wel iemand die een antwoord heeft op deze vraag, zoals een paar bladzijden terug te lezen is heb ik dus een thuisserver met winXP.
Er zitten nu 3 HD in. een voor de OS, en 2 voor de videodata.
Nou had ik voordat ik XP erop zetten geexpreimenteerd met freenas, dat niet online kwam in mijn netwerk. vandaar nu XP. werkt naadloos.
In dat freenas zat wel een intressante feature :
Je kon per HD een soort van energie besparing instellen, dat indien een schijf niet gebruikt werd, hij op een lager toerental of in "slaap" werd gezet.
dat werkte wel heel goed.

Zou er ook zoiets voor XP zijn ? freeware natuurlijk... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door ray5150 op zo 10 mar 2013, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » di 05 mar 2013, 12:14

Misschien denk ik te simpel, maar het zit er standaard in:
http://www.evolvit.co.uk/How_do_I_turn_ ... wer_saving

Windows 7 zet mijn 2e schijf altijd wel uit na x aantal minuten. Programma's enz staan op mijn ssd en data op de hdd.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 05 mar 2013, 12:50

Ja, maar daar kun je het niet mee per schijf apart instellen. volgens mij is dat voor het hele systeem.
Ik wilde eigenlijk voor de OS disk een ander beleid laten gelden dan de data disks.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » zo 10 mar 2013, 22:08

zo, met de nw groepenkast ook maar een fatsoenlijke 12V voeding voor t modem, de router, en t AP
Bijlagen
IMAG0444.jpg

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 10 mar 2013, 22:35

Da's een KWH meter op leeftijd... :lol:

Terug naar “Streaming Media”