Audio, video, netwerk en switches

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi

Audio, video, netwerk en switches

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 13:36

Hallo samen,

Aangezien ik geen netwerk-nerd ben, wil ik vragen of zoiets als dit gaat werken (alles bekabeld, niets draadloos):

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

* aantal plijtjes aangepast na eerste post
Laatst gewijzigd door Geenius op do 25 aug 2011, 14:24, 5 keer totaal gewijzigd.
Alles kleiner dan een 15" is een middentoner :wink:

b_force

Re: Audio, video, netwerk en switches

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 13:45

Ja

Elk apparaat een aparte kabel natuurlijk.
Niet in het plaatje te zien, maar ik neem aan dat je dat al van plan was :wink:

Gaat het enkel om muziek, of ook films?
Met muziek is 100mbit snel zat, wil je echt films gaan overgooien dan is een gigabit netwerk wel zo handig.
(anders duuuurt het zo lang)
Voor muziek is draadloos ook snel genoeg, maar je zult waarschijnlijk wel een praktische reden hebben om niet draadloos te gaan. :)

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 25 aug 2011, 14:21

Lijkt erg op de opstelling die ik nu thuis gebruik (2 squeezeboxen, desktop, home server, media center en notebook). Alles zit op een simpele unmanaged gigabit hp procurve switch. Voorheen gebruikte ik de switch van het adsl modem (kon maar 100mbit aan) of legde is draadloos verbinding (54mbit). Dit leverde met films streamen èn bestanden kopieren naar home server èn squeezebox lossless muziek luisteren problemen op (te traag). Nu met bijna alles bedraad gigabit en alleen notebook en 1 squeezebox draadloos werkt het perfect.

Scanspeakman

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 14:21

b_force schreef:Ja

Elk apparaat een aparte kabel natuurlijk.
Niet in het plaatje te zien, maar ik neem aan dat je dat al van plan was :wink:

Gaat het enkel om muziek, of ook films?
Met muziek is 100mbit snel zat, wil je echt films gaan overgooien dan is een gigabit netwerk wel zo handig.
(anders duuuurt het zo lang)
Voor muziek is draadloos ook snel genoeg, maar je zult waarschijnlijk wel een praktische reden hebben om niet draadloos te gaan. :)

Ik bedoelde inderdaad elk met een eigen kabel. Ik heb de "schets" aangepast. :)

Het gaat in eerste instantie om muziek, maar wil in de toekomst mogelijk ook films gaan bekijken. Door het hele huis komt CAT-7 en ik wil straks ook HD muziek en film kunnen streamen vanaf een server die aan een andere poort van de Experia Box hangt.

Het prijsverschil tussen een 100Mbit en 1000MBit is gering, dus ik dacht maar meteen voor een Gigabit switch te gaan en "snelle" netwerkkabels. Zo een switch moet neem ik aan een "unmanaged switch" zijn zodat ik niet met allerlei IP-adressen aan de gang hoef?

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 14:38

Voor thuis gebruik kun je gewoon een cheapo switch nemen.
Unmanaged is prima.

Hier staat verschil uitgelegd:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Switch_%28hardware%29

Het heeft te maken met bepaalde voorrang die je geeft.
Handig wanneer je een redelijk druk netwerk hebt waar bepaalde diensten altijd probleemloos moeten draaien.
Voor een netwerk met hooguit 4-5 personen (een gezin), naar mijn mening niet echt boeiend.

Met Ip-adressen moet je altijd aan de gang :wink:
Ik ben zelf niet zo'n voorstander voor toegewezen ip-adressen.
Zeker niet voor vaste apparaten zoals, servers, HTPC's, NAS'en etc.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 25 aug 2011, 14:42

Geenius schreef:
Het prijsverschil tussen een 100Mbit en 1000MBit is gering, dus ik dacht maar meteen voor een Gigabit switch te gaan en "snelle" netwerkkabels. Zo een switch moet neem ik aan een "unmanaged switch" zijn zodat ik niet met allerlei IP-adressen aan de gang hoef?

Precies; gelijk gigabit nemen. Wel even van een redelijk merk nemen. Die HP die ik sinds kort heb bevalt goed en was maar iets van een tientje duurder dan een hashibashi-switch.

IP-adressen ontkom je niet aan maar die worden als het goed is door je modem "uitgedeeld" (DHCP). Managed of unmanaged heeft daar niet veel mee te maken. Met een managed switch kan je bv werken met vlan's (virtueel meerdere netwerken terwijl het toch via 1 switch loopt) zodat je bv een "apart" netwerk voor storage kan maken. Maar is voor thuistoepassingen niet van belang. Unmanaged voldoet prima voor wat jij er mee wil gaan doen.

Scanspeakman

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 15:04

Ik zat te denken aan deze van Netgear, EUR. 36,- en een degelijk merk volgens mij? :?:

Afbeelding
http://www.netgear.nl/producten/producten.php?prod=GS108

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 15:09

Ik heb laatst wat reviews zitten lezen en zelfs die goedkopere van TP-link zijn echt prima.
In veel van die dingen zit echt hetzelfde, maar gaat er een andere merk sticker op, of zit er net een ander kastje omheen.

Bij Netgear zit je altijd wel goed.
Check anders Tweakers.net, daar zijn een hoop producten te vinden met wat ervaringen (reviews) van mensen.

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 15:16

Voor mij zijn degelijkheid, betrouwbaarheid en snelheid het belangrijkste. Een paar tientjes meer of minder maakt mij niet uit, het blijft een relatief kleine uitgave.

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 15:20

Dan zou ik eerder nog voor een Cisco gaan :)
(Cisco SG 100D-08)

Maar ach, die Netgear is ook prima :)
Zoals ik al zei, het maakt niet zo heel gek veel uit.
Koop iets waar je lekker bij voelt is het dan :D

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 15:35

b_force schreef:Dan zou ik eerder nog voor een Cisco gaan :)
(Cisco SG 100D-08).........

Lijkt me ook interessant, vooral het stuk in de demo over "it works right out of the box" en "there's no software to configure" :twisted:

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps5718/ps10863/sg100D-08.html

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 15:42

...en ik neem aan de "speciaal voor Home Theatre en Gaming" bij deze Netgear alleen een marketing term is :!: :?:

Afbeelding
http://www.netgear.com/home/products/hometheater/networking-for-home-theater-and-gaming/GS605AV.aspx

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 25 aug 2011, 15:54

De Gamers trappen daar graag in. :lol:

Het kunnen instellen van Qos in je modem router is dus belangrijker.
Hans

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 16:00

Zal ook wel te maken hebben met Qos, dus bepaalde voorrang die je geeft op films en games enzo.
Je moet het wel heel bont maken om een gigabit helemaal vol te trekken.
Als je nu echt regelmatig constant grote films overgooit, wanneer mensen bv ook aan het bellen zijn of aan het gamen zijn, dan wordt het misschien een ander verhaal.

@hannesie
Voor de uitgaande bandbreedte, met name de upload snelheid, inderdaad wel.

Geenius

Berichtdoor Geenius » do 25 aug 2011, 16:02

Dank voor alle tips! :D

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 16:25

Owjha, overigens er zullen best mensen zijn die helemaal fan van Qos zijn.
Op zich werkt het ook wel mooi hoor, maar ik probeer het altijd een beetje in perspectief te zetten.

Als ik hooguit met vier mensen op een netwerk zit, wat is effectief gezien dan nog het voordeel?
Naar mijn mening niet zo heel erg veel.

Met 8-10 mensen die constant aan het internetten, downloaden (met name bittorrent!), gamen zijn, wordt het al een heel ander verhaal.

Kan ik overigens uit ervaring zeggen.
In een studentenhuis gezeten waar het netwerk zo traag als stront was.
Goeie Linux server gemaakt en alle problemen waren opgelost :D
Bleek dus 1 iemand constant bittorrent aan te hebben staan.
We hebben toen eventjes het zo ingesteld dat die protocollen zo min mogelijk voorrang kregen en hebben ook de bandbreedte geknepen :D

Eerst niks zeggen en daarna lopen zeuren waarom zijn downloaden zo traag ging.
Viel hij door de mand en hebben we hem even streng toegesproken :lol:

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 25 aug 2011, 17:27

Geenius schreef:
b_force schreef:Dan zou ik eerder nog voor een Cisco gaan :)
(Cisco SG 100D-08).........

Lijkt me ook interessant, vooral het stuk in de demo over "it works right out of the box" en "there's no software to configure" :twisted:

http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/switches/ps5718/ps10863/sg100D-08.html

Of deze:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm ... 20258.html

Heb voor dezelfde keuze gestaan en ook de cisco en netgear (die blauwe, niet dat game-geval) overwogen. Is nog iets compacter, makkelijker tegen een muur te bevestigen en heeft snelheidsaanduiding per poort. Daarom de keuze op de HP laten vallen. Zijn praktisch even duur.

Scanspeakman

Koss

Berichtdoor Koss » do 25 aug 2011, 19:59

Geenius schreef:Het gaat in eerste instantie om muziek, maar wil in de toekomst mogelijk ook films gaan bekijken. Door het hele huis komt CAT-7 en ik wil straks ook HD muziek en film kunnen streamen vanaf een server die aan een andere poort van de Experia Box hangt.

Volgens mij heeft de experiabox geen gigabit poorten (Toch?)

Als je die server op de experiabox aansluit ipv de gigabit switch schiet je er dan alsnog niets mee op.

Het zou jammer zijn als je daarna niet meer de mogelijkheid hebt om hem toch op de gigabit switch aan te sluiten.
Als de experiabox geen gigabit ondersteund misschien een 8 poorts switch?

blueznl

Berichtdoor blueznl » do 25 aug 2011, 21:19

Merk en type switch is niet meer zo belangrijk. 100 Mb of 1 Gb is relatief, zelf heb ik 100 Mb een nooit snelheids issues, maar ja, 1 Gb kost min of meer hetzelfde, dus who cares :-)

Vwb. Cat 7... waarom? 5e is zat, ook voor 1 Gb in een woonhuis. Je el cheapo switch is immers ook geen (echte) Cat 7.
When in troubles, when in doubt, run in circles, scream and shout...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 21:43

Idd alles met 1 touwtje naar de switch. Ik heb zelf 2 Linksys/Cisco SD2008 Gigabit switches staan, eentje beneden en eentje boven en een touwtje tussen de switches. Probleemloze stevige en storingsvrije dingen en die ook nog eens weinig stroom vragen, ook wel belangrijk voor iets wat permanent aanstaat. Kost ca. €50,-

Cat5e - Gigabit is i.d.d. prima, hoef je echt niet meer geld aan uit te geven
Peter de Jong

Leon

Berichtdoor Leon » do 25 aug 2011, 22:14

Vwb. Cat 7... waarom?

Dat vraag ik me ook af. Als je later echt 10Gbps wilt: CAT6A is goedkoper en bovendien veel dunner te produceren. Dunner betekent ook dat het een veel makkelijker kabel is om te trekken. CAT6 en CAT7 zijn trouwens helemaal niet grappig qua afwerken: het is precisiewerk, anders is de verbinding niet in orde. Voor CAT7 moeten eigenlijk ook speciale patchkabels gebruikt worden.
Wat je ook kiest: gebruik shielded kabels en WCDs. Vooral in een huis weet je vaak niet precies hoe de leidingen lopen. Als de kabels langs stroomleidingen lopen kun je heel vreemde problemen qua snelheid en verbindingen krijgen. Shielded kabeling lost dat heel vaak op.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 22:16

Duhh ??? 10 Gb/s? Waar zit dat aan? Daar ga je nu toch geen kapitaal aan uitgeven?
Peter de Jong

Geenius

Berichtdoor Geenius » vr 26 aug 2011, 8:46

Ik heb nog zo een oude Experia Box, inderdaad beperkt tot 100Mbps. Dus als ik meer snelheid nodig zou hebben, dan moet ik de Experia Box buiten de onderlinge verbindingen laten en alleen gebruiken voor verbindingen met de buitenwereld. De bekabeling wordt afgeschermd, CAT-7 is inderdaad wat over-done. :roll:

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » vr 26 aug 2011, 9:24

Geenius schreef:Ik heb nog zo een oude Experia Box, inderdaad beperkt tot 100Mbps. Dus als ik meer snelheid nodig zou hebben, dan moet ik de Experia Box buiten de onderlinge verbindingen laten en alleen gebruiken voor verbindingen met de buitenwereld. De bekabeling wordt afgeschermd, CAT-7 is inderdaad wat over-done. :roll:

Precies; de switch wordt het "hart" van je netwerk. Je 20mbit adsl verbinding kan prima over die 100mbit verbinding naar de switch. Maar alsjeblieft niet je server. Juist je verbinding die het meest te verduren zal krijgen moet je niet via 100mbit laten gaan.

En over dat cat7; prima keuze. Over een x-aantal jaren zal 10gbit echt wel in de mode komen, ook voor thuis. Paar jaar geleden werd gigabit voor thuis ook als onzin bestempeld. En zie nu met HD-films e.d. Je hoeft straks alleen je switch te vervangen en niet je kabelgoten open te gaan trekken voor die paar tientjes besparing. Naar mijn mening dus niet over-done maar well-chosen.

Scanspeakman

Geenius

Berichtdoor Geenius » vr 26 aug 2011, 9:35

De bekabeling wordt van te voren aangebracht, ingefreesd in de wanden - het huis is nieuwbouw en wordt op dit moment nog gebouwd.
Misschien toch maar CAT-7 aanhouden zoals in het bouwbestek staat omschreven. :wink:

Terug naar “Streaming Media”