Media PC: Orientatie

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

rho

Re: Media PC: Orientatie

Berichtdoor rho » zo 20 nov 2011, 10:16

Sateliet TV komt er hier niet in. De 2de helft van mijn relatie wil geen schotel tegen het huis.

Er zit dus niets anders op dan het analoge signaal de PC binnen te halen indien ik wil opnemen? (ik heb een digicoder en geen digicorder, omdat ik nog een DVD/HDD recorder heb) Dat brengt me nog geen stap verder dan waar ik nu sta, wat betreft opnames van TV uitzendingen. Dat wil ook zeggen dat ik 2 analoge (stereo) ingangen nodig ga hebben op de soundcard om digitale radio te kunnen luisteren. Of zitten alle vrije digitale kanalen die beschikbaar zijn via Telenet ook ergens op internet-radio?

Dit zijn toch wel redelijk teleurstellende berichten. 't Zijn weer Belgische distributeurs. Die moeten altijd belachelijk kunnen doen. (zoals download-limieten zetten op de allerduurste internetverbindingen ter wereld! [-X )

Gijs

Berichtdoor Gijs » zo 20 nov 2011, 12:01

gebaseerd op mijn ervaringen met een squeezebox touch denk ik dat je aan digitale radiostations via internet niks tekort zal komen, de kneep zit m in de beelden.

rho

Berichtdoor rho » zo 20 nov 2011, 16:54

Als ik de HDMI uitgang van de digicoder op de pc aansluit, kan ik daar dan het audio-signaal uit distilleren? Dan maakt het niet zo veel uit.
Ik kan dan enkel digitaal opnemen wat ik net aan het kijken ben en als ik iets wil kijken en een ander programma wil opnemen zal de opname analoog moeten gemaakt worden. Dat is niet ideaal, maar ik denk niet dat ik een andere mogelijkheid zal hebben.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 20 nov 2011, 17:31

rho schreef:Als ik de HDMI uitgang van de digicoder op de pc aansluit, kan ik daar dan het audio-signaal uit distilleren? Dan maakt het niet zo veel uit.
Ik kan dan enkel digitaal opnemen wat ik net aan het kijken ben en als ik iets wil kijken en een ander programma wil opnemen zal de opname analoog moeten gemaakt worden. Dat is niet ideaal, maar ik denk niet dat ik een andere mogelijkheid zal hebben.

Als je het uit het HDMI signaal kunt halen is dat wel een digitaal signaal als ik het goed heb.

Er is volgens mij nog geen duidelijk overzicht op welke pinnen het signaal staat, althans, ik heb het nog niet kunnen vinden. :mrgreen:

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » zo 20 nov 2011, 20:49

De staatszenders kun je sowieso wel met DVB-T pakken, zowel radio als TV, dus: één, één+, Canvas/Ketnet, Canvas+/Ketnet+, Radio1, Radio2, Klara, Klara Continuo (of zoiets), MNM, Sporza, StuBru. De TV-kanalen weliswaar in SD-kwaliteit. Met een beetje geluk en een fatsoenlijke actieve binnenantenne kun je dit fixen zonder antenne tegen de gevel te moeten monteren.

Verder kun je nog, voor zo lang het duurt, een gewone analoge kabeltuner-kaart gebruiken om de rest van het analoge kabelaanbod binnen te trekken en sommigen zijn ook voorzien van een FM-tuner voor de lokale radio-zenders, maar als je ook de puur-digitale zenders wilt kunnen opnemen, zit er niets anders op dan het beeld en geluid afkomstig van de digibox/-corder te capturen, want satelliet is echt wel de enige manier in België om rechtstreeks TV te kunnen kijken en opnemen met een pc.

Tjah, Belgische distributeurs inderdaad, hier is er geen punt tegen een schotelantenne, dus wij hebben gewoon TV-Vlaanderen voor TV, maar voor internet en telefonie zitten wij ook vast aan één van de 2 groten: Belgacom. We hebben al zitten kijken naar alternatieve aanbieders (edpnet, Mobistar...), maar er is altijd wel wat dat tegenvalt (ofwel moet je een modem kopen, ofwel moet je betalen voor het koperpaar, ofwel is de snelheid en/of downloadlimiet laag...). Logisch ook: Belgacom beheert de telefoonlijnen, dus het zou best stom zijn van hen om de concurrentie op hun netwerk marge te geven, en bij Telenet is het al helemaal monopolisme ten top...

Isabelle

rho

Berichtdoor rho » ma 21 nov 2011, 7:51

Het digitaal kijken is geen probleem natuurlijk. Het digitaal capturen blijft een probleem zonder TV-vlaanderen.
Een ananloge TV-kaart zal dus noodzakelijk zijn.

Radio kan via internet radio (moet een bekijken hoe dat met de hoeveelheid download uit komt per maand :evil: ) en er is inderdaad ook nog DVB-T.
Veel afwisseling in zenders hebben we daar niet nodig. Met de openbare omroepen (en enkele internet stations) komen we wel toe.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » ma 21 nov 2011, 21:19

Het radio-probleem is dus in feite opgelost, want je moet al héél erg pech hebben om DVB-T-radio niet goed te kunnen vangen. Als je een beetje geluk hebt kun je via DVB-T ook de openbare televisiezenders, inclusief + kanalen digitaal bekijken én capturen, maar als je de rest ook via de computer wilt kunnen bekijken en capturen op een digitale manier, zit er niets anders op dan een capture-kaart met HDMI-INgang te scoren en de zender die je wilt capturen klaarzetten op de digibox.

Met wat bovengemiddelde kennis en handigheid lijkt het me trouwens ook wel mogelijk om via een IR-zendertje dat verbonden is met de media-pc en gericht is op de digibox, de media-pc zelf te laten zappen naar het juiste station.
Daar komt wel wat meer bij kijken en het is ook niet helemaal fout-proof (het IR-signaaltje kan verstoord of geblokkeerd raken, waardoor je uiteindelijk de foute zender aan het capturen bent). Als je het echter aan de praat krijgt op die manier, kun je in samenwerking met een HDMI-capture-kaart wel de media-pc programmeren dat die van 14u tot 14u30 zender A opneemt, en dan van 15u tot 15u30 zender B opneemt, zonder dat je tussen 14u30 en 15u thuis moet zijn om te manueel te zappen van zender A naar zender B...

(Bovenstaande gaat natuurlijk wel redelijk ver, een schotel tegen uw gevel lijkt me een stuk makkelijker en stabieler)

Isabelle

rho

Berichtdoor rho » di 22 nov 2011, 13:53

Je kan een Digicoder gewoon programmeren om automatisch te zappen hoor. De vereenvoudigd de zaken wel een beetje. ;-)
Een HDMI capture kaart kost wel redelijk wat geloof ik. Kan je er misschien eentje aanbevelen? (om een idee te krijgen van wat ik kan verwachten qua kosten en mogelijkheden)

Wat de radio betreft is het probleem relatief beperkt. De download valt nogal mee. Een collega doet het op dezelfde manier (die laat gewoon 24/24 internet radio spelen) en gebruikt op 20 dagen zo'n 35GB. Ik ben niet van plan om 24/24 de internet radio te laten downloaden. (8 uur zal al veel zijn) Dan blijft er nog voldoende download over voor de rest van de activiteiten.

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 22 nov 2011, 19:56

Die HDMI capture kaarten zullen niet werken als de digicoder HDCP (met copyprotection) heeft. Ze voldoen allemaal netjes aan de specs, anders kunnen ze niet legaal verkocht worden. Wij gebruiken ze bij ons op het werk ook om HDMI audio/video van onze apparaten te testen. Daarvoor hebben we speciale test SW die HDCP uitschakelt, anders werkt het niet.

De SW die bijgeleverd wordt is niet echt uitgebreid. Meer voor demo doeleinden. Wij gebruiken de bijgeleverde SDK in onze eigen applicaties. Hiermee kan veel meer. Denk dat de SW ook niet echt fijn te integreren is in een mediaPC. Blijft een stand alone sw pakket.

Wij gebruiken trouwens de 'blackmagic intensity'. Als je ook video op wilt nemen, verkijk je niet op de HDD ruimte die je nodig hebt. HDMI is namelijk RAW video, bijna 1.5GBit/sec (~180MByte/sec) voor HD1080. Met die bitrates is het eigenlijk niet mogelijk een film van een paar uur op te nemen.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » di 22 nov 2011, 22:38

Even helemaal vergeten dat die Telenet digi-dingen automatisch kunnen zappen (die dingen hebben zo weinig mogelijkheden dat je haast gaat denken dat ze niets kunnen :lol: ).
Maar blijkbaar is hdmi capturen kostelijk qua kaart én opslagruimte, dus een echt praktische oplossing is dat toch niet...

Pffff, volgens mij is uw wederhelft overtuigen van een schotel tegen de gevel makkelijker dan dit probleem fatsoenlijk opgelost krijgen :lol:

rho

Berichtdoor rho » wo 23 nov 2011, 7:43

Hoe langer ik er over nadenk en alles nalees, hoe meer ik de indruk krijg dat ik er met aanzienlijke uitgaven niet echt veel op vooruit ga. Het enige voordeel zal zijn dat ik alles in 1 toestel heb.
Ik kan nu ook analoge opnames maken op HDD en DVD. Ik kan digitale radio luisteren. Ik kan digitale TV kijken. Ik heb een SACD/DVDa speler aangesloten. Ik kan plaatjes draaien.
Het enige dat er scheelt is dat ik de laptop aan de set moet hangen om MP3's te spelen (wat nauwelijks gebeurd eigenlijk). Als ik een NAS aanschaf kan ik die data ook via de laptop naar de TV sturen ... of rechtstreeks (bij de juiste keuze NAS).
Als ik een BluRay speler voor de Samsung laptop kan vinden ben ik ook gesteld wat dat betreft. Kan ik ook BD schijfjes spelen op mijn TV.
Als er niet 1 van de toestellen de geest geeft heb ik blijkbaar weinig reden om veel geld uit te geven.
Als er wel eentje stuk gaat (de recorder b.v.) dan kan ik er misschien nog eens over nadenken.

Welke voordelen zien jullie in mijn geval?
Ik vond het eigenlijk een leuk idee, maar ik begin sterke twijfels te krijgen.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » wo 23 nov 2011, 11:08

Wij doen het omdat er een paar toestellen met 1 been in het graf staan (satellietontvanger en cd-speler doen nukkig) en we een goede donor hebben om een media-pc rond te bouwen (Intel Core i5 4x 2,66GHz, 4GB DDR3, goeie videokaart met HDMI, voldoende uitbreidingsmogelijkheden op het moederbord...).

Verder moeten we sowieso met een pc-gebaseerd systeem werken als we ons TV-Vlaanderen abonnement op een betrouwbare manier willen delen over meerdere tv's. De "tweede kaart" mogelijkheid van TVV is namelijk zéér beperkt en voor ons zelfs die paar euro niet waard, en cardshare-toestelletjes zoals "SmartWi" blijken onbetrouwbaar en kosten ook redelijk wat.

Met een media-PC hebben we sowieso op satelliet-vlak al een betere en uitgebreidere ontvanger dan de meeste (zeer dure!) Linux-based satelliet-ontvangers en kunnen we de bedrading doorheen het huis ook eenvoudiger of zelfs overbodig maken (beeld en geluid wordt reeds kant-en-klaar gestreamed over WiFi of UTP naar de andere kamers, ipv signaal over coax + decoding over WiFi of UTP).
Verder hoeven we enkel nog een pc-Blu-Ray-speler, of voor wat het kost: -brander aan te schaffen om de sneuvelende cd-speler te vervangen en de mogelijkheid te hebben om DVD's en BluRay's af te spelen.

Jouw situatie is flink anders: je zit met een TV-provider die zijn diensten alleen verspreid via specifieke, beperkte hardware die amper te koppelen is aan een pc, en verder heb je niet echt toestellen die aan vervanging toe zijn. Het enige voordeel dat je mogelijks overhoudt is alles-in-één hebben, maar je zit nog met die aparte Digibox waar je niet zonder kunt, dus echt voordeel zie ik niet voor jou...

Isabelle

rho

Berichtdoor rho » wo 23 nov 2011, 17:30

Ik denk dat ik het geheel dus maar een tijdje in de diepvries steek tot er iets sneuvelt dat netjes kan vervangen worden door een media-pc.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 25 nov 2011, 19:07

Ik zie hier net, voor Nederland dan wel, ook nieuwe ontwikkelingen, we kunnen dus ook de televisie al met een Tablet gaan aansturen.
Na muziek, nu dus ook de TV, voor de Samsung TV was er ook al iets dergelijks als een Remote app voor de TV.

http://tweakers.net/nieuws/78348/ziggo-introduceert-tv-app-voor-android-honeycomb-tablets.html?nb=2011-11-25&u=1800

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 25 nov 2011, 19:57

ja, maar wie wil er nou klant zijn bij ziggo...

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 25 nov 2011, 20:02

Henkjan schreef:ja, maar wie wil er nou klant zijn bij ziggo...
Mijn broer moet wel :oops:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » vr 25 nov 2011, 20:07

Is dat nog erger als UPC?

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 25 nov 2011, 20:30

Het leven kent veel onzekerheden, maar één ding waarvan ik zeker ben: kreeg ik de keuze tussen geen TV of Ziggo, dan ging ik zonder TV door het leven.

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » do 22 dec 2011, 21:50

hannesie schreef:Er is volgens mij nog geen duidelijk overzicht op welke pinnen het signaal staat, althans, ik heb het nog niet kunnen vinden. :mrgreen:

Nou nou Hans, Google eens op hdmi wiki en je komt hier uit.

Marp schreef:Het leven kent veel onzekerheden, maar één ding waarvan ik zeker ben: kreeg ik de keuze tussen geen TV of Ziggo, dan ging ik zonder TV door het leven.

Op zich valt het best mee hoor. Het is redelijk kritisch (zo zijn er een aantal zenders die ik (nog) niet HD kan kijken), maar over het algemeen valt het wel mee.

Groeten,
Mischa

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 22 dec 2011, 22:02

Ziggo heeft me bestolen en me het leven zuur gemaakt met een incassoburo, toen ik uiteindelijk mijn rekening voor ze blokkeerde. Dat alles na mijn contract bij hun, en ondanks de eigen toezegging dat het contract op een bepaalde datum ëindigde. Volgens bankmedewerkers was dit helaas geen uitzonderlijk voorval. Dat bovenop (naar mijn mening) pesterijen om maar een duurder abonnement af te dwingen maakt dat het voor mij niet meevalt met Ziggo. ;) Nooit meer, voor mij hebben ze echt afgedaan.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 22 dec 2011, 22:36

mischa72 schreef:
hannesie schreef:Er is volgens mij nog geen duidelijk overzicht op welke pinnen het signaal staat, althans, ik heb het nog niet kunnen vinden. :mrgreen:
Nou nou Hans, Google eens op hdmi wiki en je komt hier uit.
Groeten,
Mischa
Weet jij dan nu welke pin(nen) je dan nu zou moeten gebruiken voor het audio signaal? :oops:
Het is wel duidelijk dat het er zou moeten zitten, DSD en dergelijk.
For digital audio, if an HDMI device supports audio, it is required to support the baseline format: stereo (uncompressed) PCM. Other formats are optional, with HDMI allowing up to 8 channels of uncompressed audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit and 24-bit, with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz and 192 kHz.[20][51] HDMI also supports any IEC 61937-compliant compressed audio stream, such as Dolby Digital and DTS, and up to 8 channels of one-bit DSD audio (used on Super Audio CDs) at rates up to four times that of Super Audio CD.[51] With version 1.3, HDMI supports lossless compressed audio streams Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio.[51] As with the YCbCr video, device support for audio is optional. Audio Return Channel (ARC) is a feature introduced in the HDMI 1.4 standard.[52] "Return" refers to the case where the audio comes from the TV and can be sent "upstream" to the AV Receiver using the HDMI cable connected to the AV receiver.[52] An example given on the HDMI website is that a TV that directly receives a terrestrial/satellite broadcast, or has a video source built in, sends the audio "upstream" to the AV receiver.[52]

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 22 dec 2011, 22:43

Dacht de audio niet een apart draadje was Hans maar embedded in de video stream.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 22 dec 2011, 23:00

rho schreef:Als ik de HDMI uitgang van de digicoder op de pc aansluit, kan ik daar dan het audio-signaal uit distilleren? Dan maakt het niet zo veel uit.

@ Pjotr, Het was naar aanleiding van deze opmerking. :mrgreen:

Ik denk inderdaad dat het niet mogelijk is. :oops:

mischa72
Contacteer:

Berichtdoor mischa72 » do 22 dec 2011, 23:05

Pjotr schreef:Dacht de audio niet een apart draadje was Hans maar embedded in de video stream.

Dat klopt, dus als je ze wil splitsen heb je een decoder nodig.

Groeten,
Mischa

rho

Berichtdoor rho » za 31 dec 2011, 14:53

Ik heb het zaakje nog eens wat verder overdacht.
Als ik een PC samenstel waar als externe toestellen enkel een phono-pre en een decoder gebruikt worden en opnames van Tv-programma's analoog gebeuren maakt dat alles wel een beetje gemakkelijker lijkt me. De HDMI uitgang van de decoder kan dan rechtstreeks naar de TV en de analoge audio-uitgangen kunnen dan naar de ingang van de audio-kaart van de PC. Het enige probleem dat ik dan heb is dat er misschien een delay ontstaat tussen beeld en geluid.
Ik wil die analoge uitgang van de decoder blijven gebruiken omdat er een aantal leuke radio-stations in de digitale pakket zitten en als ik via de decoder luister de download beperkt blijft (er bestaan nog steeds download limieten in België!).

Later kan ik dan misschien nog met de Hypex AS2.100 nog volledig aktief gaan.

Ik zou zo audio via interne harde schijf, NAS, internet of interne BD-player kunnen spelen. Of ik kan extern voor de decoder of phono-pre kiezen.
Video zou ofwel rechtstreeks via de decoder naar de TV gaan of via de PC die de data van de interne harde schijf, NAS, internet of interne BD-player haalt.

Dat maakt een VV overbodig. En later ,als ik de AS2.100 zou gebruiken, een losse eindversterker ook.

De Rotel VV-EV combie en de Pioneer DV-565A kan dan naar de audio-ruimte.

Maakt dat de zaak niet een beetje eenvoudiger?

Terug naar “Streaming Media”