back-ups maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

rho

back-ups maken

Berichtdoor rho » za 04 feb 2012, 13:01

Ik heb hier een vervelend probleem. Ik wil graag een back-up maken van de harde schijf die ik in mijn media-player heb steken, maar het lukt me niet/weet niet hoe.
De situatie zit zo:
Ik heb een laptop waar Win7 op draait, een Dune HD Max madia-player met interne 2TB harde schijf, een externe 2TB USB2 harde schijf en een router.
De Dune hangt dus mooi in het netwerk en ik kan zowel de interne als de externe schijf zien via mijn Win7 laptop.
Het probleem is dat ik via de interne back-up software in windows de schijven van de Dune niet kan zien (nogmaals: wel via windows verkenner).
Ik heb nu Comodo back-up geinstalleerd, maar ook daar kan ik de harde schijven van de media-player niet selecteren.

Ik wil dus een back-up van de interne 2TB schijf op de externe 2TB schijf maken.

Kan me hier iemand bij helpen of weet iemand een goed en betrouwbaar software pakket aanbevelen waarmee je over een netwerk makkelijk back-ups kan maken.
Een optie zou zijn om de USB schijf op de laptop aan te sluiten en zo een back-up te maken. Maar dat is in dit geval minder handig.

rho

Re: back-ups maken

Berichtdoor rho » za 04 feb 2012, 19:12

Even een update.
Ik heb het aan de praat gekregen.
Maar het gaat rampzalig traag. De data gaat dus van de interne HDD over een cat5 naar de router. Via de router draadloos naar de laptop. Van de laptop weer draadloos naar de router. Van de router via cat5 naar de Dune en zo via USB2 naar de andere HDD.
Het was makkelijker geweest als ie gewoon van de interne HDD via USB naar de andere HDD zou gaan. Dat zou heel erg veel sneller moeten gaan.

De huidige maximale snelheid ligt op 35% van 54Mbit/s. Ik denk dat het aan de modem/router ligt. Maar die hebben we van de provider gekregen. Anderen werken ook, maar nooit zo probleemloos. Het nadeel is dus de snelheid van dit ding.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » za 04 feb 2012, 19:50

rho schreef:Even een update.
Ik heb het aan de praat gekregen.
Maar het gaat rampzalig traag. De data gaat dus van de interne HDD over een cat5 naar de router. Via de router draadloos naar de laptop. Van de laptop weer draadloos naar de router. Van de router via cat5 naar de Dune en zo via USB2 naar de andere HDD.
Het was makkelijker geweest als ie gewoon van de interne HDD via USB naar de andere HDD zou gaan. Dat zou heel erg veel sneller moeten gaan.

De huidige maximale snelheid ligt op 35% van 54Mbit/s. Ik denk dat het aan de modem/router ligt. Maar die hebben we van de provider gekregen. Anderen werken ook, maar nooit zo probleemloos. Het nadeel is dus de snelheid van dit ding.

Soortgelijk probleem gehad. Op een gegeven was ik het zo ontzettend zat. Gigabit switch gekocht en cat5e of cat6 kabels ertussen en blazen maar. Draadloos is heel leuk maar inmiddels is het grootste deel van het spul (media center, squeezebox, server) inmiddels weer met een draad verbonden.

Scanspeakman

rho

Berichtdoor rho » za 04 feb 2012, 20:06

Ik denk dat ik misschien beter gewoon de inhoud van de interne HDD kopieer op de externe HDD. Da's rechtstreeks via USB2 en dus veel sneller. Nu dat er nog maar 125GB op de schijf staat zal dat wel meevallen maar als de schijf voller komt te staan wordt het een ander verhaal.
Nu maak ik een incrementele back-up. Het is de eerste, dus die volle data moet van de ene naar de andere schijf. De volgende keer zal het waarschijnlijk minder zijn. Maar een HD film neemt toch al snel wat GB's in beslag. Het zal dus altijd heel wat tijd in beslag nemen.
Een optie zou nog kunnen zijn om de USB schijf aan de laptop te hangen. Dan moet de data tenminste niet 2x over die draadloze connectie.

sjons

Berichtdoor sjons » zo 05 feb 2012, 1:03

Wat je eigenlijk wil is vanaf de Dune een sync commando opgeven zodat hij rechtstreeks vanaf interne hdd naar externe synct, ipv jou huidige manier (wat vergelijkbaar is met 'van eindhoven naar breda via groningen). Wat ik er zo snel van kan vinden is dat er op de Dune wel een 'soortemet linux' draait, wat op zich mooi is aangezien je dan vaak ook extra programma's erop kan installeren. Ik kon iig wel een pagina vinden (hier) waar ze extra utilities voor op een dergelijk apparaat aanbieden, al kan ik daar weer geen garanties op geven dat het daadwerkelijk is wat jij zoekt/behoeft/wil/etc. Maar het gemakkelijkst zou zijn dat je dat automagisch kan laten gebeuren vanaf de Dune. Misschien dat er op tweakers.net meer te vinden is? (edit: yup, oa hier.)

Nog even ter info: geen acties op je Dune uitvoeren zonder dat je er zelf 100% achter staat, het kan namenlijk zo zijn dat je door zulke 'aanpassingen' geen garantie meer hebt, en dat je Dune 'brickt', dus dat ie helemaal niks meer doet en je em weg kan gooien. Oh, en wat misschien ook een tip kan zijn, is de usb disk aan je laptop hangen voor het syncen, hoef je niet meer van groningen naar breda :mrgreen:

rho

Berichtdoor rho » zo 05 feb 2012, 10:34

Ik vertrouw mezelf niet zo met die zaken. Zeker niet als de garantie vervalt als het mis gaat.
Ik begrijp niet eens waar die linux tooltjes nu eigenlijk voor dienen, die op het board van MPC Club staan.
Ik vind het vreemd dat zo'n eenvoudige feature als het maken van een degelijke back-up zo moeilijk is bij de Dune. (voor de rest vind ik 'm geweldig trouwens)

Ik ben even aan het tellen gegaan:
USB2 = 480Mbit/s = 60MB/s = 0,0586GB/s
2TB = 2048GB
Tijd om 2TB te kopiëren over USB2 = 2048/0,0586 = 34952,5333s = 9,7h

Dat wil zeggen dat als de schijf 100% vol staat ik nog in 1/3 van de tijd van mijn huidige methode klaar ben.

Waarom heb ik dat niet eerst uitgerekend? :oops:
Zit ik hier uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuren te wachten en zit nog maar op 45%. :evil:

edit: Ik ben nu aan het kopiëren en merk dat de snelheid beperkt is tot 20MB/s. :( Welja, dan duurt het nog 2 uur. Dat is wel sneller dan die 30 uur die ik aan het wachten was. Maar hoe meer data er op komt staan hoe dichter ik die 30 uur ga benaderen. Daarbij maak ik zo geen kopie van de systeem instellingen. Alleen de data is veilig. Het grote nadeel is dat de dune niet bruikbaar is tijden de kopieer-tijd. Ik wil dus echt wel een betere oplossing vinden.
Het voordeel van een back-up is dat ie incrementeel is en dus de eerste keer erg lang duurt. Maar als ik elke week een back-up maak kan het best zijn dat er 100GB is bij gekomen en zit ik evenzeer tegen dezelfde tijdsspanne te kijken als deze keer.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 05 feb 2012, 11:11

20MB/s is helemaal niet slecht hoor. Dat doet mijn NAS ook zo ongeveer met een externe USB direct aan de NAS. Dat is ook richting de limiet wat USB2.0 aankan met read-back verificatie. Bottleneck is toch ook het beperkte processortje wat in een player zit. Daar zit geen 2G quad core in met multi lane geheugen. Zou ook erg overdone zijn voor het streamen van media wat tenslotte zijn hoofdtaak is.

Vergeet ook niet dat bij het maken van een bup meestal de data ook weer terug gelezen wordt ter verificatie of het goed is gegaan.

Wil je echt snel backuppen dan is er eigenlijk maar 1 manier: Hang beide schijven direct met SATA in een snelle PC en gebruik een image progje. Zo doe ik het met de interne schijf van mijn PC
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 05 feb 2012, 12:58

Peter noemt NAS... je zou een NAS kunnen kopen en die via t netwerk een back-up laten maken van de schijf in de Dune, heb je er helemaal geen omkijken meer naar.

Of heb je nog een andere PC dan je Laptop? Dan kan je die gebruiken. Ik zou dan wel omzien naar een eSATA externe schijf, of USB3, dan haal je de bottleneck van de USB2 tenminste weg

rho

Berichtdoor rho » zo 05 feb 2012, 17:21

Ik heb hier geen andere PC dus het zal via de laptop moeten. Voor het moment heb ik dus gewoon een kopie van de data gemaakt. Dat ging met de huidige hoeveelheid data nog betrekkelijk vlot.
Ik ga een cat5 kabel bij kopen zodat ik de laptop bekabeld aan het netwerk kan hangen terwijl ik een back-up van de Dune maak. De schijf komt dan aan de laptop hangen zodat de data niet in een toertje netwerk rond moet.
De eerste keer zal het dan wel frustrerend lang duren maar de incrementele back-ups zullen dan nog wel meevallen hoop ik.

Ik heb speciaal voor een USB schijf gekozen omdat die volledig los kan gemaakt worden van elk systeem als ie niet gebruikt wordt. Dat leek me veilig voor een back-up schijf.

rho

Berichtdoor rho » zo 19 feb 2012, 17:38

Even melden welke oplossing voorlopig het beste/meest efficiënte resultaat geeft:
- USB-schijf aan de laptop
- Laptop met cat5e aan de router
- Dune met cat5e aan de router
- Robocopy scriptje draaien op de laptop.

Voordelen:
Snelste overdracht van data tussen media-speler en USB schijf.
Robocopy is gewoon geïntegreerd in Windows tegenwoordig. (je moet er alleen van op de hoogte zijn :lol: )
Makkelijke logfile. Je kan die saven waar je zelf kiest en je kan de file gewoon openen tijdens de back-up om de huidige status te bekijken.
Back-up is goed configureerbaar.

Nadelen:
Voorlopig heb ik nog niet door hoe ik het batch bestand automatisch kan opstarten op vooropgestelde tijdstippen.
Je hebt geen zicht op de tijd die een back-up zal gaan duren. (maar het duurt veel minder lang dan met Comodo :) )

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » zo 19 feb 2012, 22:53

rho schreef:Nadelen:
Voorlopig heb ik nog niet door hoe ik het batch bestand automatisch kan opstarten op vooropgestelde tijdstippen.

In XP doe je zoiets via Control Panel -> Scheduled Tasks of Start -> Programs -> Accessories -> System Tools -> Scheduled Tasks. Ik heb hier geen W7 pc bij de hand, dus kan het niet uitzoeken maar het lijkt me dat je iets vergelijkbaars op ongeveer die plekken in Windows 7 zou moeten kunnen vinden.

Waarschijnlijk heb je administrator rechten nodig om een scheduled task te maken, dus inloggen als Administrator indien je normaal onder een gewoon beperkt user account werkt. Zie ook http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... ule-a-task

rho

Berichtdoor rho » ma 20 feb 2012, 7:50

Dat was een gouden tip. Hij staat nu netjes gepland om elke zaterdag om 23h00 te starten. Dan kan ie netjes de nacht door werken. :)

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » ma 20 feb 2012, 21:25

Mooi!

Terug naar “Streaming Media”