NAS Server

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

NAS Server

Berichtdoor Vinculum » do 09 feb 2012, 16:29

Mijn muziek, film en serie collectie groeit. En groeit...
Het gevolg is dat mijn NAS vol zit en ik kan er niet meer schijven bij zetten. Dus een klein projectje tussendoor, de bouw van een nieuwe NAS server.

De groen gekleurde delen zijn de "lekendelen". Ken je de materie, sla die dan over. Ben je niet bekend dan vind je daar uitleg over termen en kreten uit het voorgaande deel.

NAS (Network Attached Storage) is een soort grote harde schijf die je niet via bijv. USB aansluit maar op je netwerk. Daardoor kan alles in je netwerk bij die schijf en, als je wil, ook buiten je netwerk. Ze zijn bijna altijd opgebouwd uit meer dan 1 schijf.

Doelen:
* Meer opslag. Duhhh!
* Moet in de meterkast passen (max 15cm diep, 60cm breed, hoogte niet van belang).
* Maximale flexibileit. Dus uitbreidbare opslagcapaciteit (meer dan 2 schijven).
* Low budget

De NASjes die je 'kant-en-klaar' kunt kopen kosten zo'n 250 euro en meer. De goedkopere (zoals mijn oude) hebben limieten zoals bijv maar 2 schijven. Of alleen bepaalde opslagprotocollen (meestal alleen RAID 0 en 1).

RAID (Redundant Array of Inexpensive Disks) is eigenlijk een verzameling kleinere harde schijven die samen een grotere opslag vormen. Daar zijn verschillende versies van. De meeste gebruikte zijn RAID 0, RAID 1 en RAID 5 en JBOD.
Raid 0 (oftwel Striping) zijn minimaal 2 schijven. Data word afwisselend naar de ene en de andere schijf geschreven.
Voordeel:
* Sneller! Data kan veel sneller doorgevoerd worden omdat het verspreid word over meerdere schijven.
* Meer opslag. De ruimte groeit tegelijk met het aantal schijven. Dus bijv 2 schijven van 2TB word 4Tb totale opslag.
Nadeel:
* Geen beveiliging. Gaat 1 van beide schijven kapot ben je alle data van beide schijven kwijt. Dit risico word groter naarmate het aantal schijven toeneemt.
* Schijven moeten identiek zijn.

Raid 1 (oftwel Mirroring) zijn minimaal 2 schijven. Data word simultaan naar beide schijven gescheven.
Voordeel:
* Veiliger. Valt 1 van de schijven uit is alle data gewoon beschikbaar op de andere.
Nadeel:
* Niet meer opslag. Alles word 2x weggeschreven. Twee schijven van 2Tb word 2Tb totale opslag. Wil je verdubbelen moet je 2x zoveel schijven gebruiken.

Raid 5 (Striping met parity) is minimaal 3 schijven. Die is wat lastiger. Elke schijf word maar voor 2/3 met data gevuld. De rest is een deel van de data van een andere schijf. Dit betekend dat er 1 schijf mag overlijden zonder dat er data verloren gaat.
Voordeel:
* Beter bestand tegen kapotte schijven zonder dat je alles dubbel moet uitvoeren zoals bij Raid 1.
Nadeel:
* Je verliest 1/3 van elke schijf. Drie schijven van 2Tb leveren dus 4Tb totale opslag op.

JBOD (Just a Bunch Of Disks). Minimaal 2 schijven. Dit is letterlijk een verzameling schijven die samen 1 opslagbron vormen.
Voordeel:
* Schijven hoeven niet identiek te zijn. Je kunt allerlei verschillende schijven gebruiken. Totale opslag is de som van alle schijven.
Nadeel:
* Geen beveiliging tegen schijfuitval maar je verliest alleen de data van de kapotte schijf, niet van alles.

De hardware.
De basis word een mini-ITX moederbordje. Dit kan elk bordje zijn wat je wilt maar ik heb er 1 waar 4 sata aansluitingen op zitten. Daarmee heb ik voorlopig genoeg ruimte. Ik heb hier een mooie deal gescoord door een bijna nieuw bordje van mijn collega over te kopen. Voor 50,- heb ik een Jetway NC96-510-LF moederbord en 2 Gb Corsair geheugen. Not bad.
Ik had nog 2 schijven liggen van Samsung. Een 2Tb en een 1,5Tb variant. Genoeg voor voorlopig.
De voeding is onboard bij dit bordje. Ideaal! Snap niet waarom het niet meer gedaan word.

Software
Het OS word Windows Home Server 2011 (afgekort: WHS). Makkelijk en doet wat het moet doen. Ook nog te betalen. Je hebt een officiële licentie voor een kleine 50,-

Alle vormen van Raid hebben 1 groot nadeel. Eenmaal opgebouwd zijn ze niet uit te breiden. Heb je bijv een JBOD set met 3 schijven en je wilt dit uitbreiden dan moet je een of een 2de set maken die ernaast werkt maar dan heb je dus 2 opslag pools of je moet de eerste afbreken, uitbreiden en weer opbouwen maar dan verlies je alle data die er op stond.
Dat was ook mijn dilemma. Ik wil nu iets bouwen maar in de toekomst makkelijk uitbreiden. Het antwoord?
Drivebender!
Dit is een programma (helaas Windows only) wat je eigenlijk een JBOD oplossing geeft maar je kunt deze ten alle tijden uitbreiden, inkrimpen etc. Daarnaast blijft alle data gewoon leesbaar. Je kunt dus een schijf er uit halen en gewoon uit lezen met elke willekeurige computer. Toch kun je ook hele schijven maar ook afzonderlijke mappen dupliceren over meerdere schijven zodat bij uitval er altijd een kopie staat.
Het pakket kost $40,- dus zo'n 30 euro wel met lifetime support.

Naast zijn werk als NAS gaat deze machine ook de downloads doen met SABnzbd en toegang op afstand regelen zodat ik over bij mijn bestanden kan.

De behuizing
Het doel was dat het in de hele smalle meterkast kon. Het hoeft niet mooi te zijn dus het zal er zo uit komen te zien:
NAS dicht.jpg

NAS achterkant dicht.jpg

Kast is opgebouwd uit 8mm mdf. Aan de voorkant zitten 2 80mm ventilatoren die lucht uit de kast zuigen. Aan de achterkant zit een grote sleuf met wat fijn gaas tegen het stof waar de verse lucht word aangezogen. Zodoende komt er een mooi zacht briesje door de hele kast.

Om het moederbord in te bouwen is er een luik aan de zijkant wat er af geschroefd kan worden:
NAS achterkant open.jpg

Je ziet hier ook goed de schijven zitten. Deze worden door kleine hoekprofielen op hoogte gehouden en achteraan ook door een klein profiel worden ze qua diepte uitgelijnd.

Om schijven bij te plaatsten dan wel vervangen is de hele voorkant te verwijderen. Deze word door simpele haakjes op zijn plek gehouden.
NAS Drivebay open.jpg

En ook even de zijkant verwijderd zodat je goed de drivebays kunt zien.
NAS Drivebay open en zijde verwijderd.jpg

De hele kast is zo'n 12 diep, 21cm breed en 39 cm lang.

Binnenkort foto's van de bouw!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

ray5150

Re: NAS Server

Berichtdoor ray5150 » do 09 feb 2012, 17:22

Leuk projectje ! ga ik volgen.
Mooie heldere uitleg ook, je zou het zo kunnen kopieren naar de Wiki...

Waar haal jij voor 50,- euro een WHS licentie vandaan ? en hoe kom je dan aan de software zelf ?

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 09 feb 2012, 21:32

Cloned Drivebender je OS ook? Dat is me niet duidelijk na het lezen van de site. Ik bedoel dan "realtime".

Dat weerhoudt mij er nog steeds van om weer een Windows machine in te zetten, ook al is dat een stuk goedkoper, aangezien ieder stuk metaal + cpu Windows kan draaien... (als je eenmaal aan Time Machine van OS X gewend bent, dan wordt overstappen erg lastig).
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » do 09 feb 2012, 22:23

hmmmmm.......pc in houten behuizing? PC behuizingen zijn niet voor niets van metaal. Om hoog frequente meuk binnen te houden en andere troep die die mini-signaaltjes op een moederbord beïnvloed buiten te houden. Leuk idee maar ik zou het niet doen (zei de gek die 10 jaar inkoop voor IT bedrijf heeft gedaan).

En keuze voor windows home server? Prima! Zwaar ondergewaardeerd product. Zeker voor die 50 euri. Backups mooi geregeld, media streamen naar je browser. Echt leuk product. Jammer dat die drive extender er niet meer inzit (die wel in V1 zat). En drivebender wil ik nog wel even zien wat ervaringen op langere termijn zijn. Wel even nog voor iets van 15 € lightsout erbij kopen. Binnen paar maandjes terugverdiend middels lagere electriciteitskosten.

Scanspeakman

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 09 feb 2012, 22:30

@MichaelB
Nee de OS partitie word niet in de pool opgenomen. Wel kan je in WHS Een serverbackup instellen. Dit werkt prima en doet wat het moet doen.

@Scanspeakman
Lights Out. Goede tip. Ga ik zeker induiken. Ben normaal niet zo groen ingesteld maar geld besparen klinkt goed. ;)
Ik draai al jaren met losse moederbordjes op het bureau of open kasten. Ook perspex kasten zijn geen punt. Ook commerciële producten zijn niet meer volledig afgeschermd. Nee daar maak ik me niet druk om. Tegenwoordig zijn moederborden daar ook veel beter tegen bestand.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 09 feb 2012, 23:05

ray5150 schreef:Waar haal jij voor 50,- euro een WHS licentie vandaan ?
bij mij om de hoek zou dat kunnen: http://www.informatique.nl/900534/micro ... 11-uk.html
hou je nog precies een euro over voor iets bij de gele M :mrgreen:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 09 feb 2012, 23:18

Vinculum schreef:@MichaelB
Nee de OS partitie word niet in de pool opgenomen. Wel kan je in WHS Een serverbackup instellen. Dit werkt prima en doet wat het moet doen.

Het mag duidelijk zijn dat ik me helemaal niet meer bezig hou met Windows servers, maar 50 euro + goedkope hardware staat me wel aan!

Die serverbackup, is dat de normale backup die je 's nachts draait? Niet een backup die iedere paar minuten draait?
Hoe zet je deze terug? Kan dit zonder een OS te installeren, dus booten van DVD, backup selecteren en terugknallen?

Als je vindt dat ik de docs van Windows serverbackup erbij moet pakken, dan mag je dat zeggen hoor (anders gaat het misschien te veel off-topic).
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Lars Oosterveen

Berichtdoor Lars Oosterveen » do 09 feb 2012, 23:20

Dit is een interessant topic!
Misschien kan ik technisch niets toevoegen, maar ik ga het wel volgen.

danalog

Berichtdoor danalog » vr 10 feb 2012, 0:38

Handig! Ben ook zoiets aan het plannen maar ga een andere weg nemen. Bij mij wordt het een Raspberry Pi op Linux met minstens 3 schijven die met BTRFS geformatteerd zijn (waarmee pooling mogelijk wordt).

De Raspberry Pi kost slechts $35,- bij introductie en kan via HDMI 1080P afspelen. Ideaal voor XBMC (wat er al op draait). SabNZBd + Transmission zorgen voor de DL's. HDMI CEC zorgt ervoor dat je met de afstandsbediening van de tv XBMC kan besturen.
Raspberry-Pi.jpg

De 3 schijven heb ik nog liggen, helaas kunnen ze alleen via een usb hub aangesloten worden maar dat maakt voor dit doel niet uit want het gaat toch niet om maximale snelheid. Als schijfbehuizing dacht ik aan deze dingen omdat het eigenlijk alleen maar de printjes (usb2 <> sata) zijn en slechts €5,90 per stuk... de behuizing zelf is rubber, misschien handig tegen resoneren.
manhattan-drive.jpg

Kosten:
$35,- Raspberry Pi
3 * €5,90 usb2 <> sata

Misschien nog 3 * 3TB schijven van rond de 150 per stuk als ik weer eens een leuke schnabbel heb. Daarmee kan ik de komende jaren wel weer vooruit al gaat het op het moment wel snel sinds ik alle muziek in FLAC opsla.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 10 feb 2012, 7:57

zijn ze al te koop die Raspberry pi's ?
ik zie ze nog niet in de onlineshop staan .. 8-[
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 10 feb 2012, 9:03

MichaelB schreef:Die serverbackup, is dat de normale backup die je 's nachts draait? Niet een backup die iedere paar minuten draait?
Hoe zet je deze terug? Kan dit zonder een OS te installeren, dus booten van DVD, backup selecteren en terugknallen?

Eerlijk gezegd, geen idee. Volgens mij is het alleen de settings die je backupt en niet een complete OS. Dus bij een crash installeer je het basis OS en dan rectoren je de back-up. Maar nogmaals, ik heb me er niet in verdiept omdat het mij niet zo boeit. Dat OS heb je er zo op gezet.

@Danalog
Leuk ding die Rasberry Pi! Had er ook naar gekeken. $35 dollar is de intro prijs he? En hij is inderdaad nog maar mondjesmaat te krijgen. Ben benieuwd wat de uiteindelijke prijs word. Let ook op dat er maar 1 usb poort op zit en geen gigabit LAN. Voor een NAS die je ook voor HD content wil gebruiken is dit niet snel genoeg.

XBMC hierop zit ik ook op te wachten maar volgens mij zijn er nu nog een hoop haken en ogen. Volgens mij kun je bijv alleen h.264 content afspelen. Correct me if i'm wrong.

Desalniettemin, leuke ontwikkelingen vind ik!

danalog

Berichtdoor danalog » vr 10 feb 2012, 10:46

@Vinculum
Er komen 2 versies. De $25 versie heeft 1 usb poort, geen ethernet maar de $35 versie heeft 2 usb poorten en 10/100 ethernet. Overigens heeft usb2 in mijn ervaring voldoende bandbreedte om HD content af te spelen, dat werkt hier namelijk prima.
XBMC al werkend: http://www.youtube.com/watch?v=2SI7rWfaDc0

Hopelijk komt er in de toekomst een usb3 of Thunderbolt aansluiting op.

@BertDB
Ze zijn trouwens pas vanaf 20 februari te koop en slechts 1 per persoon bij de eerste batch van 10.000 stuks.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 10 feb 2012, 10:58

danalog schreef:Er komen 2 versies. De $25 versie heeft 1 usb poort, geen ethernet maar de $35 versie heeft 2 usb poorten en 10/100 ethernet. Overigens heeft usb2 in mijn ervaring voldoende bandbreedte om HD content af te spelen, dat werkt hier namelijk prima.

Klopt wel maar 100Mb is niet snel genoeg om een bluray film af te spelen. Als NAS of als xbmc met niet lokale storage is hij dus niet geschikt. Je moet je content dus van de usb af halen.

danalog

Berichtdoor danalog » vr 10 feb 2012, 11:41

Van Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Blu-ray_Disc#Bit_rate:
Bit rate
For users recording digital television programming, the recordable Blu-ray Disc standard's initial data rate of 36 Mbit/s is more than adequate to record high-definition broadcasts from any source (IPTV, cable/satellite, or terrestrial). BD Video movies have a maximum data transfer rate of 54 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 48 Mbit/s (for both audio and video data), and a maximum video bit rate of 40 Mbit/s. This compares to HD DVD movies, which have a maximum data transfer rate of 36 Mbit/s, a maximum AV bitrate of 30.24 Mbit/s, and a maximum video bitrate of 29.4 Mbit/s.[103]

Maximum data transfer rate van 54Mbit/s. Via een 55Mbit/s draadloos netwerk zal dat inderdaad niet lekker lopen maar via 100Mbit/s ethernet mag dat geen problemen opleveren.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 10 feb 2012, 11:45

Vinculum schreef:
danalog schreef:Er komen 2 versies. De $25 versie heeft 1 usb poort, geen ethernet maar de $35 versie heeft 2 usb poorten en 10/100 ethernet. Overigens heeft usb2 in mijn ervaring voldoende bandbreedte om HD content af te spelen, dat werkt hier namelijk prima.

Klopt wel maar 100Mb is niet snel genoeg om een bluray film af te spelen. Als NAS of als xbmc met niet lokale storage is hij dus niet geschikt. Je moet je content dus van de usb af halen.

HD films en blu-ray lopen hier meer dan prima en vloeiend via 100mbit :wink:

edit:
Waarom gebruik je trouwens geen FreeNAS?
Dat OS is gratis en het werkt ook nog eens best makkelijk.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 10 feb 2012, 12:02

I stand corrected. Excuses. :oops: Ik heb het inderdaad steeds met wifi geprobeerd. Maar goed voor een NAS vind ik gigabit geen overbodige luxe. Voor streamen is het dan niet nodig maar voor kopiëren is het wel fijn als het snel gaat.

FreeNAS heb ik geprobeerd en is een mooi pakket. Nadeel is dus dat het geen raid ondersteunde waarbij het ad hoc met schijven uit te breiden is zonder een hele array te moeten slopen. Er zouden wel wat pakketten moeten zijn zoals Flexraid maar daar heb ik me niet verder in verdiept. Ik had geen ervaring met WHS dus leek me dat ook eens leuk om te proberen. Ik moet zeggen, ben ook geen Microsoft fan, maar het werkt prima en kinderlijk eenvoudig. En Drivebender doet exact wat ik er van verwacht.
Ik hoef bijv mijn films niet gebackupt te hebben maar mijn muziek wel. Paar klikken en de muziek map word onzichtbaar op verschillende schijven gedupliceerd. Ideaal! De voordelen van raid 1 en 0 samen en zonder de nadelen.

Trouwens, LightsOut heeft ook een Community Version (gratis). Ik zie niet direct de voordelen van de betaalde variant in mijn toepassing.

danalog

Berichtdoor danalog » vr 10 feb 2012, 12:14

Gigabit zou inderdaad wel fijn zijn voor kopieren. Maarja voor die $35 neem ik de tragere transfer rates op de koop toe. En als ik echt niet kan wachten dan stream ik het wel van mijn MacBook Pro of sluit ik hem direct aan op de tv, ook zo gepiept.

scanspeakman

Berichtdoor scanspeakman » vr 10 feb 2012, 13:45

Vinculum schreef:Trouwens, LightsOut heeft ook een Community Version (gratis). Ik zie niet direct de voordelen van de betaalde variant in mijn toepassing.

Hangt inderdaad van al je apparaten af. Ik had dat IP_based monitoring nodig voor apparaten zonder windows (en dus geen mogelijkheid de client software te instaleren). En ach...met die 15,- steun je de ontwikkelaar weer.

Scanspeakman

Leon

Berichtdoor Leon » vr 10 feb 2012, 20:24

Wel even aan denken: bij de Pi lopen LAN en USB via de LAN9512. Dus alle USB en LAN loopt via 1 USB uplink, dat is een gedeelde bus. Niet alle bandbreedte is dus beschikbaar als je zowel LAN als een USB apparaat aan het gebruiken bent. Uiteraard gaat streamen naar LAN prima, omdat er nu toch "maar" 100Mbit naarbuiten gaat, en er dus nog genoeg bandbreedte over is om via USB e.e.a. binnen te halen. Met 1Gbit zit je wel even met een probleem (tenzij je dan weer USB3 gaat gebruiken). Maar voordat dit soort simpele SOCs dat soort bussen gebruiken zijn we denk ik wel weer even verder.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 10 feb 2012, 21:05

Geen RAID met FreeNAS?

Nou, bekijk het nog maar eens goed:
http://www.freenas.org/category/version-comparison

Ik ken heel wat mensen die FreeNAS prima draaiend hebben met een RAID opstelling.
Werkt heel fraai :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 feb 2012, 21:17

Vinculum schreef:FreeNAS heb ik geprobeerd en is een mooi pakket. Nadeel is dus dat het geen raid ondersteunde waarbij het ad hoc met schijven uit te breiden is zonder een hele array te moeten slopen....

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 10 feb 2012, 22:44

Dank je Henkjan. Ik heb niet gezegd dat FreeNAS geen RAID ondersteunt. Integendeel, het ondersteunt zelfs het vrij nieuwe ZFS (wat overigens mooi werkt). Maar alle varianten zijn build once, change never. Dat wilde ik dus niet. Met drivebender kan ik dat wel.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 10 feb 2012, 22:48

die Netgear ReadyNAS zal wel RAID in de hardware hebben denk ik? want daar kan ik dus een van de schijven er uit halen, grotere er bij zetten, dan gaat die syncen, vervolgens de andere er uit, ook daar grotere er in en voilà, met minimale moeite meer opslag.

sjons

Berichtdoor sjons » vr 10 feb 2012, 22:53

Vinculum schreef:Met drivebender kan ik dat wel.

Dat is dan ook geen RAID, maar een softwarematige oplossing. Voor de linux-achtigen onder ons, zie ook Greyhole

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 10 feb 2012, 22:56

Klopt. Het is ook softwarematig maar dat is niet erg. Het werkt voor mij. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en voor mij is dit de beste weg.

Terug naar “Streaming Media”