Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

danalog

Raspberry Pi

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 13:06

Algemeen topic voor de Raspberry Pi

Afbeelding

Wat is een Raspberry Pi?
De Raspberry Pi is een "ultra-low-cost" credit card formaat mini computer gebaseerd op een Broadcom ARM CPU met geintegreerde full-HD GPU en wordt in twee versies uitgebracht. Het idee achter deze computer is (jonge) mensen de mogelijkheid bieden om met computers te leren werken, programmeren, hardware ontwerpen, etc.

Door de HDMI uitgang en de mogelijkheid om XBMC erop te draaien is de Raspberry Pi zeer geschikt om als basis te dienen voor een low budget mediacenter maar er kan natuurlijk veel meer mee gedaan worden. Vandaar dit topic, ben zeer benieuwd naar wat jullie ermee zouden willen doen.

De eerste batch is versie B waarvan er eind februari / begin maart 2012 10.000 stuks uit worden gebracht.

Specificaties:

Versie A
Target price: US$25 (GBP £16)
System-on-a-chip (SoC): Broadcom BCM2835 (CPU + GPU + SDRAM)
CPU: 700 MHz ARM11 ARM1176JZF-S core
GPU: Broadcom VideoCore IV,OpenGL ES 2.0,OpenVG 1080p30 H.264 high-profile encode/decode
Memory (SDRAM): 128 MiB
USB 2.0 ports: 1(provided by the BCM2835)
Video outputs: Composite video|Composite RCA, HDMI (not at the same time)
Audio outputs: TRS connector|3.5 mm jack, HDMI
Audio inputs: none, but a USB mic or sound-card could be added
Onboard Storage: Secure Digital|SD / MMC / SDIO card slot
Onboard Network: None
Low-level peripherals: General Purpose Input/Output (GPIO) pins, Serial Peripheral Interface Bus (SPI), I²C, I²S[2], Universal asynchronous receiver/transmitter (UART)
Real-time clock: None
Power ratings (provisional, from alpha board): 500mA, (2.5 Watt) [1]
Power source: 5V via Micro USB or GPIO header
Size: 85.60mm x 53.98mm[3] (3.370 × 2.125 inch)

Versie B
Target price: US$35 (GBP £22)
System-on-a-chip (SoC): Broadcom BCM2835 (CPU + GPU + SDRAM)
CPU: 700 MHz ARM11 ARM1176JZF-S core
GPU: Broadcom VideoCore IV,OpenGL ES 2.0,OpenVG 1080p30 H.264 high-profile encode/decode
Memory (SDRAM): 256 MiB
USB 2.0 ports: 2 (via integrated USB hub)
Video outputs: Composite video|Composite RCA, HDMI (not at the same time)
Audio outputs: TRS connector|3.5 mm jack, HDMI
Audio inputs: none, but a USB mic or sound-card could be added
Onboard Storage: Secure Digital|SD / MMC / SDIO card slot
Onboard Network: 10/100 wired Ethernet RJ45
Low-level peripherals: General Purpose Input/Output (GPIO) pins, Serial Peripheral Interface Bus (SPI), I²C, I²S[2], Universal asynchronous receiver/transmitter (UART)
Real-time clock: None
Power ratings (provisional, from alpha board): 700mA, (3.5 Watt)
Power source: 5V via Micro USB or GPIO header
Size: 85.60mm x 53.98mm[3] (3.370 × 2.125 inch)

Meer informatie:

Wiki: http://elinux.org/RaspberryPiBoard
Forum: http://www.raspberrypi.org/forum
Website: http://raspberrypi.org
Raspi-Model-AB-Mono-1.png

Raspberry-Pi-computer.jpg

* Edit: betere afbeelding Raspberry Pi board
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door danalog op ma 27 feb 2012, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Lieuwe

Re: Raspberry Pi

Berichtdoor Lieuwe » ma 27 feb 2012, 13:13

Nette openingspost, let wel dat de foto's niet van het uiteindelijk bordje zijn, maar van het alpha bordje.
Dit is het uiteindelijk ontwerp:

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 13:17

Lieuwe schreef:Nette openingspost, let wel dat de foto's niet van het uiteindelijk bordje zijn, maar van het alpha bordje.
Dit is het uiteindelijk ontwerp:

Helemaal gelijk, was er al mee bezig ;)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » ma 27 feb 2012, 13:26

Even een brainstormsel:

Linux en een webserver er op, dan wat arduino achtige uitbreidingen. En je kan zelf je eigen domotica systeem bouwen.
Vanuit een webinterface apparaaten besturen etc.

(Het bordje is dan tevens krachtig genoeg om ook tergelijk een simpel nasje aan te sturen.)

En dan ook nog eens voor weinig geld. :D

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 13:40

Voor zover ik weet worden er twee add-ons uitgebracht.

Gertboard
Uitgebreid expansie board.
Link: http://www.raspberrypi.org/archives/411
gertboard.jpg

Quick2wire RasPi kit
Bedoeld om de 3v GPIO naar 5v te krijgen. Handig voor Arduino connecties en nog veel meer dingen die 5v nodig hebben.
Link: http://quick2wire.com/
RasPi kit.jpg

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 27 feb 2012, 14:18

Leuk dingetje. Jammer dat ie net wat te beperkt is voor dingen als BruteFIR!

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 14:39

@Ronkel: Als je niet teveel filters draait dan zou ie het "in principe" wel aan moeten kunnen. De prestaties van de arm cpu zijn niet al te hoog maar de architectuur is anders dan een x86. Het geheugen is ook veel sneller dan bij vergelijkbare Pentium systemen. Wanneer ik een RPi in huis heb wil ik het wel eens uitproberen voor je. Zag dat je een handleiding voor webfilter hebt geschreven. Handig maar voor BruteFIR op de RPi is het denk ik beter om een zo kaal mogelijke install te hebben, misschien een realtime linux. Mogelijk kan webfilter vanaf een ander systeem gedraaid worden en via rsync de configuratiebestanden synchroniseren.

John P

Berichtdoor John P » ma 27 feb 2012, 14:47

Ik ben aan het dromen om een oud cassettedeck om te bouwen tot streamer. Het vakje waar de cassette in moet en dat naar buiten gaat bij het openen wil ik vervangen door een 5-7 inch touchscreen en een bordje met IO moet de knoppen verbinden met een klein bordje. Ik dacht aan een beagleboard, maar de raspberry lijkt hiervoor ideaal. Ik kan alleen geen laag geprijsd touchscreen vinden, aleen van 150,- E of meer, zodat de lol er af gaat en je beter meteen een Squeezebox Touch kunt kopen.
Waar een weg is is ook een omweg.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 27 feb 2012, 14:50

John P schreef:Ik ben aan het dromen om een oud cassettedeck om te bouwen tot streamer. Het vakje waar de cassette in moet en dat naar buiten gaat bij het openen wil ik vervangen door een 5-7 inch touchscreen en een bordje met IO moet de knoppen verbinden met een klein bordje.

Wel een erg gaaf idee!!
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 27 feb 2012, 14:53

danalog schreef:@Ronkel: Als je niet teveel filters draait dan zou ie het "in principe" wel aan moeten kunnen. De prestaties van de arm cpu zijn niet al te hoog maar de architectuur is anders dan een x86. Het geheugen is ook veel sneller dan bij vergelijkbare Pentium systemen. Wanneer ik een RPi in huis heb wil ik het wel eens uitproberen voor je. Zag dat je een handleiding voor webfilter hebt geschreven. Handig maar voor BruteFIR op de RPi is het denk ik beter om een zo kaal mogelijke install te hebben, misschien een realtime linux. Mogelijk kan webfilter vanaf een ander systeem gedraaid worden en via rsync de configuratiebestanden synchroniseren.

Ja, zoiets zou kunnen. Een filtertje of zes zit je trouwens zo aan.

Die geheugenbandbreedte is ook nog wel belangrijk. Ik kreeg het op systemen met SDRAM nooit stabiel aan het werk. Webfilter extern draaien is een idee waar Dioot en ik het al eens over hebben gehad, alleen ligt het al een tijdje stil ivm andere prioriteiten :lol: maar zoiets is "handmatig" nog wel een keer te regelen als je eenmaal een definitieve configuratie hebt.

Zou leuk zijn als je het eens wilt proberen, ik ben wel benieuwd namelijk :)

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » ma 27 feb 2012, 15:01

Ronkel schreef:Ja, zoiets zou kunnen. Een filtertje of zes zit je trouwens zo aan.

Die geheugenbandbreedte is ook nog wel belangrijk. Ik kreeg het op systemen met SDRAM nooit stabiel aan het werk. Webfilter extern draaien is een idee waar Dioot en ik het al eens over hebben gehad, alleen ligt het al een tijdje stil ivm andere prioriteiten :lol: maar zoiets is "handmatig" nog wel een keer te regelen als je eenmaal een definitieve configuratie hebt.

Zou leuk zijn als je het eens wilt proberen, ik ben wel benieuwd namelijk :)

Al zul je wel een externe geluidskaart moeten gebruiken met meerdere outputs, aangezien de raspberry pi maar een analoge stereo uitgang heeft.
Al ben ik wel van plan om een externe geluidskaart met analoge 5.1 uitgangen erop aan te sluiten voor gebruik als htpc ;).
Als je het goed voor de raspberry pi kan compilen, stel ik mij wel als testpersoon beschikbaar(al ontbreekt mij wel enige linux kennis :lol: ).

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 15:02

John P schreef:Ik ben aan het dromen om een oud cassettedeck om te bouwen tot streamer. Het vakje waar de cassette in moet en dat naar buiten gaat bij het openen wil ik vervangen door een 5-7 inch touchscreen en een bordje met IO moet de knoppen verbinden met een klein bordje. Ik dacht aan een beagleboard, maar de raspberry lijkt hiervoor ideaal. Ik kan alleen geen laag geprijsd touchscreen vinden, aleen van 150,- E of meer, zodat de lol er af gaat en je beter meteen een Squeezebox Touch kunt kopen.

Is een losse touch screen en de tv-out in combi met een klein scherm een optie? (eBay linkje)

John P

Berichtdoor John P » ma 27 feb 2012, 15:14

danalog schreef:Is een losse touch screen en de tv-out in combi met een klein scherm een optie? (eBay linkje)

Dat is een optie als er iets van drivers zijn, want dat zit niet in mijn standaard informatica kennis-pakket.
Waar een weg is is ook een omweg.

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 15:18

Lieuwe schreef:Al zul je wel een externe geluidskaart moeten gebruiken met meerdere outputs, aangezien de raspberry pi maar een analoge stereo uitgang heeft.

Via een hardware hack is het (misschien) mogelijk I²S activeren. Het staat in de specs maar is niet aangesloten (I²C is wel actief). En 6 kanaals PCM over HDMI wordt ook ondersteund.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » ma 27 feb 2012, 15:58

John P schreef:
danalog schreef:Is een losse touch screen en de tv-out in combi met een klein scherm een optie? (eBay linkje)

Dat is een optie als er iets van drivers zijn, want dat zit niet in mijn standaard informatica kennis-pakket.

Misschien is het iets om een oude PDA van zijn behuizing te ontdoen.

Groeten,
Mischa

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 27 feb 2012, 16:16

danalog schreef:
Lieuwe schreef:Al zul je wel een externe geluidskaart moeten gebruiken met meerdere outputs, aangezien de raspberry pi maar een analoge stereo uitgang heeft.

Via een hardware hack is het (misschien) mogelijk I²S activeren. Het staat in de specs maar is niet aangesloten (I²C is wel actief). En 6 kanaals PCM over HDMI wordt ook ondersteund.

Wat ik zou willen is een full-duplex meerkanaals geluidskaart met een digitale input (Toslink bij voorkeur). Dat heb ik nu ook en daarmee voorkom je een hoop problemen met brom en ruis. Ik weet niet of zoiets er is als USB-kaart, zal wel schreeuwend duur zijn :lol: .

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 27 feb 2012, 16:29

Die is er wel, tenminste, dat denk ik. :)

http://nl.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=19829&nav=0

€ 89,--
http://www.alternate.nl/html/product/Geluid/Creative/Sound_Blaster_X-FI_HD/468721/?

Edit toch niet, 2 kanaals en zijn broertje heeft er wel 6 maar geen dig input. :oops:
Hans

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » ma 27 feb 2012, 16:36

Usb geluidskaarten zijn er wel en redelijk betaalbaar.
De chipset in de onderstaande geluidskaarten zijn volgens mij hetzelfde en deze wordt als het goed is ondersteund in linux:
http://tweakers.net/pricewatch/240503/s ... -card.html

http://tweakers.net/pricewatch/276982/t ... b-(win-mac).html

http://tweakers.net/pricewatch/cat/53/g ... YiC52Km6YX

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » ma 27 feb 2012, 16:40

Dat er Linux-ondersteuning is zegt vrij weinig over of het werkt, zeker als je de digitale input tegelijk met de analoge outputs wilt gebruiken. Er rest niet zoveel dan gewoon te proberen. Dat heb ik met PCI-kaartjes ook al eens gedaan en ik was 4 "ondersteunde" kaarten (waaronder een X-fi en een Aureon) verder voor het fatsoenlijk werkte (6Fire PCI) :lol: . Maar goed, we gaan offtopic dus ik houd er verder over op :)

danalog

Berichtdoor danalog » ma 27 feb 2012, 22:33

Ladies and gentlemen, set your alarms!

The Raspberry Pi Foundation will be making a big (and very positive) announcement that just might interest you at 0600h GMT on Wednesday 29 February 2012. Come to www.raspberrypi.org to find out what’s going on.

Dat is dus 7 uur in de ochtend voor de NL'ers ;)

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 28 feb 2012, 9:52

Mag morgen heel de dag in het datacenter kabels omprikken. Weinig kans op een bestelling denk ik zo dan. :(

Iedereen geluk toegewenst met het proberen te verkrijgen van een bordje!

mischa72

Berichtdoor mischa72 » di 28 feb 2012, 21:26

cobaltjeh schreef:Mag morgen heel de dag in het datacenter kabels omprikken. Weinig kans op een bestelling denk ik zo dan. :(

Ik kan kijken of ik er eentje voor je kan scoren.....

cobaltjeh

Berichtdoor cobaltjeh » di 28 feb 2012, 22:06

mischa72 schreef:
cobaltjeh schreef:Mag morgen heel de dag in het datacenter kabels omprikken. Weinig kans op een bestelling denk ik zo dan. :(

Ik kan kijken of ik er eentje voor je kan scoren.....

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb er momenteel weinig tijd voor. Dus dan kan ik het beter aan iemand anders gunnen.

Het zal niet de laatste batch zijn die uit de fabriek komt denk ik zo. :D

danalog

Berichtdoor danalog » wo 29 feb 2012, 7:32

De Raspberry Pi is te koop bij Premier Farnell en RS Components. Helaas liggen beide sites compleet plat door de overweldigende aandacht.

http://nl.rs-online.com/web/
http://nl.farnell.com/jsp/bespoke/bespo ... ryPiex.jsp

HoMeR

Berichtdoor HoMeR » wo 29 feb 2012, 7:48

Ja, dat is behoorlijk balen......
:boos:
Mijn muziek op "Rate Your Music"......(klikkerdeklik)
http://rateyourmusic.com/~folkie42
"Real music has horns and glows in the dark"

Terug naar “Streaming Media”