Muziek PC met Linux

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube

Muziek PC met Linux

Berichtdoor Mr Tube » vr 02 nov 2012, 13:24

Als alternatief voor de Windows Foobar combinatie vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met een Linux opzet, het zal zeker een uitdaging zijn maar mijn interesse is groot en ik denk er ook over om zoiets op te zetten als de AF DAC klaar is. Er bestaat een gestripte versie (Lubuntu) van Ubuntu en heb verder het een en ander gelezen over RT Kernel, besturing vanaf I Pad of Android moet ook mogelijk zijn.

Vinculum
Contacteer:

Re: Muziek PC met Linux

Berichtdoor Vinculum » vr 02 nov 2012, 13:27

1 "woord": XBMC

edit: Heb er hier al eens wat over geschreven.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 02 nov 2012, 16:21

Wat zoek je? Een goede basis voor een HTPC, een audio center, of gewoon een goede audio player onder Linux die zich met Foobar laat vergelijken?

Gaat het om een vergelijkbare player: een 1:1 alternatief is er eigenlijk niet. Verstokte Foobar-gebruikers die alle mogelijkheden van Foobar willen behouden, incl. extensions en skins, blijven ook binnen Linux vaak Foobar gebruiken. Over het algemeen werkt Foobar uitstekend onder Wine, al komen uitzonderingen voor waarbij bijv. hickups optreden. Waarschijnlijk a.g.v. een ongelukkige combinatie van hardware en software (versies van software-componenten en soms misschien ook van de gekozen Linux-distributie).

Speelt het behoud van alle opties een mindere rol, dan kent Linux een grote variëteit aan goede players/managers. Een uitgebreide is Amarok, die out of the box al een goed gevulde lijst internetkanalen aan boord heeft (screenshots). Je kan gelijk aan de slag met streams van o.a. Magnatune, Jamendo, Last.fm, MP3Tunes Locker en Ampache. Bij die laatste kan zelfs rechtstreeks in de database en playlists worden gewerkt. Omdat dit niet een van de lichtste applicaties is, zie je Foobar-gebruikers ook vaak overstappen op het minder veelzijdige, maar lichtere Audacious en Mplayer. Verder is er de welbekende VLC Media Player, die ook geregeld onder Windows wordt gebruikt, en nog een hele bunch players die voornamelijk onder Linux-gebruikers bekend zijn.

Uit een artikel over music managers, audio players en tools:
Conclusion:
First up are the music managers with iPod sync, streaming radio, podcast support, and video playback, Banshee is the ultimate media management application. Amarok and RhythmBox are both serious music managers capable of iPod sync, and so is Clementine, styled after a popular old version Amarok. Guayadeque is a fast, yet powerful music manager near to the capabilities of WinAmp. Both Exaile and Foobnix are adequate for a mix of local files and Internet radio.

Linux is full of audio player applications. From large library-based players with enhanced playlist functions to simple barebones playback, there are audio players to meet any need or run on any system. All the audio players worked well, but Audacious, Bluemindo, DeaDBeeF, and Quod Libet stick out from the pack.

http://www.tomshardware.com/reviews/ubu ... ,2856.html

Om het topic een richting te geven is het handig als je even toelicht hoe en waarvoor je een Foobar-alternatief wil gaan gebruiken.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 05 nov 2012, 9:11

Bij mij is goede geluidskwaliteit het allerbelangrijkste, zaken zoals kernelstreaming en bitperfect zijn belangrijk.

wat gebruikers interface betreft zie ik het liefst de bediening in een Android Phone/Tablet, met een no nonsense bediening.
gewoon album selecteren wat je wilt afspelen en draaien maar. Ik wil in geen geval werken met Apple producten, geen slechte spullen hoor maar gewoon niet mijn ding.

Waarom Linux? simpelweg omdat het opensource is het eenvoudigst kan worden ontdaan van de nodige ballast, ik heb nu W7 en dat draait ook goed. Ik wil ook een black box in de set hebben staan, nu staat er nog een beeldscherm bij de set en er ligt een muis in de buurt. Eigenlijk wil ik meer naar een embedded system toe, bedienbaar vanaf tablet of laptop PC.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 05 nov 2012, 12:01

Ik weet niet hoe je de AF DAC hebt uitgerust, maar hier heb ik de server met Ubuntu met de Music Player Deamon draaien op de USB uit/ingang (Ministreamer)van mijn DSP/PRE, en dan gaat de besturing met een Android Tablet met een MPD cliënt app, en een app op de telefoon.
Ik kan hem ook op de iPod Touch 8Gb makkelijk aan de praat krijgen. :mrgreen:

Maar in het dagelijkse draai ik met dezelfde server en Logitech Media Server de Squeezebox Touch, net even wat comfortabeler. :wink:

Ik heb dus meerdere server programma's lopen op dat eigengebouwde servertje.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 06 nov 2012, 8:38

Mr Tube schreef:Bij mij is goede geluidskwaliteit het allerbelangrijkste, zaken zoals kernelstreaming en bitperfect zijn belangrijk.

Kernel streaming is een Windows-aangelegenheid. Microsoft's Kmixer laat passerende audiostreams in geen enkel opzicht ongemoeid, en gebruikt daarbij algoritmen die niet al te best zijn. Dat resulteert in een SNR van circa 92dB, wat zelfs voor CD-audio al te weinig is om goed tot zijn recht te komen. Daarnaast vereist Windows dat iedere fabrikant zijn eigen stukje software schrijft om zijn geluidskaart met de mixer te laten communiceren. Dat geeft niet alleen een hogere latency, welke door de Kmixer toch al niet geweldig is, maar resulteert ook vaak in overbodige resampling. Met de juiste algoritmen hoeft dat geen probleem te zijn, maar daar schort het nogal eens aan.

Een van de eerste geluidskaarten vanuit de muziekindustrie, de RAP-10 van Roland (moederbedrijf van Edirol), werd daarom al gelijk geleverd met drivers die het MS Sound System in Windows 3.1 geheel buiten spel zetten. Later vond dat deels navolging door het op muziekproductie gerichte Steinberg, die de ASIO-architectuur bedacht, zodat ook Windows voor professionele geluidsproductie kon worden ingezet. Toen ook bij consumentengeluidskaarten steeds vaker drivers daarvoor werden meegeleverd, kon Microsoft slechts zelf het heft weer in handen krijgen als het daarin meeging. De tegenhanger luidde: direct kernel streaming.

Onder Linux is de geluidskwaliteit geen probleem, of je nu audio via de mixer laat lopen of rechtstreeks naar de uitgangen stuurt, want dat valt geheel zelf te configureren. In tegenstelling tot Windows kan vaak uit enkele onderliggende sound systems worden gekozen, waarvan ALSA de meest gebruikte is. Deze kent een extreem lage latency, en áls moet worden resampled, dan nog is de geluidskwaliteit erg goed. Muziekapplicaties hoeven dus niet te voorzien in rare fratsen om de kwaliteit optimaal te houden, waardoor feitelijk elke player goed klinkt. Ook de beschikbare codecs zijn dik in orde.

Ondanks het minder grote belang van bitfecte weergave dan onder Windows, behoort het zeker tot de mogelijkheden. Wanneer de player bij elk geluidsfragment ALSA reset, zal deze zich telkens instellen op de nieuwe bitrate en samplingfrequentie, mits geen vast uitvoerformaat is vastgelegd. Er zijn redelijk wat bitperfecte players, waarvan de door Hannesie genoemde Music Player Daemon (MPD) er één is. Dit is eigenlijk geen volwaardige player, maar een music player server, wat betekent dat hij op de achtergrond muziek afspeelt. Voor de bediening is een cliënt nodig, welke als frontend fungeert. MPD is veelgebruikt, en er zijn dus heel wat cliënts voor te vinden, variërend van desktop player tot webbased player (via de browser), en van app tot streaming server.

De mogelijkheden zijn legio.

--
Ps: latency is trouwens voornamelijk belangrijk voor synchronisatie bij muziekproductie, maar niet van invloed op de weergavekwaliteit.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 06 nov 2012, 8:48

Met deze reacties kan ik weer verder, dit geeft weer meer inzicht.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 16 nov 2012, 11:25

Inmiddels heb ik een AMPRO LB700 bordje geheel werkend (was gratis) maar heeft een nadeel..er zit een USB1 poort op en daarme is streaming boven de 48KHz niet mogelijk. Nu zit er een PCI104 bus op dus een insteekkaart lukt ook niet, wel kan er een PCI 104 USB2 module op maar die zijn schaars en duur.

Wat zie ik voor opties?

Een PCI verloop print en een standaard PCI kaart erin prikken (gaat er wel raar uitzien en zeker niet handig betreft inbouw)
    printje maken met USB controller (uPD720101) (dit levert een profi resultaat en heeft mijn voorkeur)
    USB2 controller voor PCI104bus (profi oplossing maar duur)
    bordje naar stelling hopeloze projecten en naar een ander bordje uitkijken waar USB2 opzit (weg van de minste weerstand)

Aangezien ik het verder een heel handig bordje vind wil ik er wel wat moeite voor doen om een USB controller te maken, voor zo'n 40 euro moet dat wel lukken denk ik. Ik zou deze ook meteen audiofiel kunnen opzetten zoals de SOtM Audio USB adapter.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » vr 16 nov 2012, 13:04

Wat is wijsheid?

Ik ben ook wel eens bezig geweest op die manier, maar het blijft tobben.

Hier zijn b.v. wel bordjes te krijgen die dan wat makkelijker te configureren zijn.
http://www.myelectronics.nl/contents/nl/d92.html
of dan nog goedkoper, maar het is vaak opletten, je moet soms wel nog een processor of geheugen bijkopen.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 16 nov 2012, 15:39

Mr Tube schreef:Inmiddels heb ik een AMPRO LB700 bordje geheel werkend (was gratis) maar heeft een nadeel..er zit een USB1 poort op en daarme is streaming boven de 48KHz niet mogelijk.

Toch wel. De aanwezige poorten zijn USB 1.1. Alleen van M-Audio heb je dan al een aantal geluidskaart uit het USB 1.1 tijdperk die meer bieden:

• Audiophile USB - 24-bit/96kHz / coax S/PDIF (aangeboden op marktplaats)
  • Sonica Theater - 24-bit/96kHz Stereo of 24-bit/48kHz 5.1 surround of 16-bit/48kHz 7.1 surround / coax S/PDIF
  • Sonica - 24-bit/96kHz / optisch S/PDIF
  • Transit - 24-bit/96kHz / optisch S/PDIF

Van de Sonica Theater kan ik zondermeer bevestigen dat deze probleemloos werkt onder Linux. De andere kaarten worden ook ondersteund, als ik het me goed herinner.

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 19 nov 2012, 7:37

Marp schreef:
Mr Tube schreef:Inmiddels heb ik een AMPRO LB700 bordje geheel werkend (was gratis) maar heeft een nadeel..er zit een USB1 poort op en daarme is streaming boven de 48KHz niet mogelijk.

Toch wel. De aanwezige poorten zijn USB 1.1. Alleen van M-Audio heb je dan al een aantal geluidskaart uit het USB 1.1 tijdperk die meer bieden:

• Audiophile USB - 24-bit/96kHz / coax S/PDIF (aangeboden op marktplaats)
  • Sonica Theater - 24-bit/96kHz Stereo of 24-bit/48kHz 5.1 surround of 16-bit/48kHz 7.1 surround / coax S/PDIF
  • Sonica - 24-bit/96kHz / optisch S/PDIF
  • Transit - 24-bit/96kHz / optisch S/PDIF

Van de Sonica Theater kan ik zondermeer bevestigen dat deze probleemloos werkt onder Linux. De andere kaarten worden ook ondersteund, als ik het me goed herinner.

bedankt voor de info, ik ga eens wat verder klooien met de LB700. Zo wordt dit bordje ook weer benut in plaats van weggegooid, toch leuk dat recyclen.
Ik trouwens meerdere muziekservers opzetten, voor de echte high-end speler ga ik dan toch voor een Alix bordje met USB2 en een PCI slot zodat ik ook de audiofiele USB kaart toe kan passen (eventueel zelf maken).

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » do 22 nov 2012, 11:56

Inmiddels Alix D1 bordje besteld en die verwacht ik denk ik morgen.

hier wil ik voyager MPD op gaan zetten.
Dit is een minimalistisch systeem wat mij het meest aanspreekt.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 22 nov 2012, 12:11

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » vr 23 nov 2012, 7:38

hannesie schreef:Heb je de info van deze site?
http://cheap-silent-usb-linux-music-server.blogspot.nl/

nog niet gezien maar zeker interessant,

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » ma 14 jan 2013, 15:36

het lukt maar niet om Voyage MPD geinstalleerd te krijgen......
heb dus een externe CD Rom aangesloten via USB op het Alix board
een CF card gestoken van 1GB en nog geheel maagdelijk.

De hardware lijkt te werken.
een windows installatie CD lijkt te werken en Ubuntu ook, al zijn deze geen van beide geschikt voor dit kleine bordje.
Een image van Imedia welke zo op de CF is gezet werkt
Puppy linux vanaf een een USB stick werkt ook voor een deel (hangt halverwege), waarschijnlijk toch iets te groot.

Dus met Imedia werkt het bordje prima maar dat is niet de distro die ik erop wil.
iemand nog suggesties hoe Voyage MPD te intalleren?

Ik heb de Alix 1D

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » ma 14 jan 2013, 15:44

Je hebt dit boardje?
http://pcengines.ch/alix1d.htm

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 15 jan 2013, 9:20

hannesie schreef:Je hebt dit boardje?
http://pcengines.ch/alix1d.htm

Ja dat is hem inderdaad, linux staat er inmiddels op. De CD Rom speler (oud beesje met USB interface) werkte niet naar behoren waardoor de installatie niet lukte.
nu volgt het stoeien met VI en config bestandjes, dat is echt old school! doet me weer denken aan het DOS tijdperk of CPM.
De Voyage MPD is echt heel kaal en zonder grafische interface.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 15 jan 2013, 10:36

Ik heb al wel eens gestoeid met dit soort problemen, misschien dat je eens een andere CD drive kunt lenen?

Ik had destijds een Thin Client die ik aan de praat kreeg met een CD Rom IDE, en dus later verwijderde, en die vervolgens wel constant in de configuratie te zien bleef, maar verder geen problemen opleverde.

Op een 4Gb kaartje Ubuntu, en draaien.
Als je niet gewend bent aan de prompt en alles zelf moet invoeren is het best wel lastig, zijn we niet meer gewend.
Maar als MPD eenmaal is geïnstalleerd, kun je met MPD client van Gnome via IP nummer de machine benaderen en configureren.
Knipsel.JPG

Mr Tube

Berichtdoor Mr Tube » di 15 jan 2013, 14:07

Ik wil hem met Android gaan bedienen, daarnaast zit ik te kijken of het mogelijk is om een eenvoudige user interface ala squeezebox te maken met bijvoorbeeld Arduino. Een rotary knop om mee door de muziek bibliotheek te stappen (weergave op een LCD disply oid) en klik als je dieper in de directrory structuur gaat en druk op de playknop om te spelen (alles binnen de dir)
Communicatie zou dan via een com poort kunnen.

Verder wil een HD van zo'n 1T intern hebben, zit nog te dubben of ik een SATA interface op de 44p connector aansluit of deze via de USB laat werken.
Op deze manier kan het kastje geheel stand alone werken zonder netwerk/monitor/toetsenbord/muis enzo

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 15 jan 2013, 14:17

Ik zou dan toch eens kijken of je niet met de Vortexbox wat kan doen, die geeft je MPD en Squeezeslave, + de mogelijkheid om de boel te bedienen met Android, dat kan dat Alix boardje ook wel aan.
Niet geschoten altijd mis.

Terug naar “Streaming Media”