Server voor Squeezebox en data

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

FR_Aad

Server voor Squeezebox en data

Berichtdoor FR_Aad » vr 16 nov 2012, 20:22

Ik heb momenteel in de meterkast een Intel iMac op 10.8 en Logitech Media Server draaien.
In principe draait de squeezebox prima maar ik zou wat meer willen. Eigenlijk zoek ik ook een back-up oplossing voor de andere (laptop)computers in huis. Op verschillende systemen staan foto's en andere documenten maar nergens een goed back-up systeem. Ik heb geprobeerd om de iMac via bestandsdeling open te zetten voor de pc's maar negen van de tien keer zien ze hem niet. Daarnaast moet ik in externe schijven installeren terwijl er hier genoeg losse schijven liggen.

Dus ik vraag me af of ik het niet anders moet aanpakken.
In principe kan ik wel een pc missen. Het bewuste systeem is een Asus mobo met onboard RAID en een Intel Core2 6600/2.40GHz en 3Gb. De kast is voorzien van 2x 1TB maar ik heb ook nog wel 2x250 en 2x500Gb liggen (volgens mij ligt er ook nog ergens een 80Gb)

In eerste instantie dacht ik aan Freenas en heb dat van de week op een USB stick gezet en op gestart. Ik zag de server in de browser van mijn laptop alleen moet ik nu de ingebouwde RAID nog ziet te activeren. Dat gaat natuurlijk weer niet zoals in sommige handleidingen geschreven dus dat wordt nog even puzzelen.
Tot nu toe werkt het nog niet maar dat is een kwestie van tijd.

Alleen voor dat ik mijn spaarzame tijd er insteek: Het is mij nu niet duidelijk is of je op een Freenas server ook een server voor de Squeezebox kan draaien.
Ik weet wel de makkelijkste weg is een NAS kopen maar ik vindt het zonde om dingen te kopen als ik hier de kastdeuren niet dicht krijg.

Dus ....... ik ben opzoek naar de gouden tip.
Wat is de beste weg voor iemand die alleen handleidingen kan overtikken en opslagruimte wil en een Squeezebox draaien???

Owja
Wat opslag betreft, ik wil een systeem waarbij de gebruikers een mapje of zo op hun laptop hebben waar ze alles in kunnen mikken. (een soort locale Dropbox)

Is Freenas de weg of zoek ik verkeerd??

Dank voor het meedenken.
Aad

FR_Aad

Re: Server voor Squeezebox en data

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 0:01

Volgens mij zit ik veel te moeilijk te doen. Iedere Windows versie doet in principe wat ik wil. Gewoon de schijven/mappen delen zou moeten werken.
Morgen maar eens proberen.

Heino

Berichtdoor Heino » za 17 nov 2012, 0:08

Ik kan niet al je vragen beantwoorden (het zijn er nogal véél...), maar ik kan wel wat bijdragen.
Je moet een paar dingen scheiden: opslagcapaciteit, beschikbaarheid en backups.

- qua opslagcapaciteit, kan je een inderdaad een NAS overwegen.
Die kan dan ook mooi (mits hij snel genoeg is qua CPU-capaciteit en hoeveelheid intern geheugen) Squeezebox server draaien, wat in de praktijk véél prettiger werkt dan die server op je Imac draaien.
Als je daarvoor "je PC onderdelen" gebruikt, zal dat lopen als een tierelier.

- qua beschikbaarheid:
Als jij bestanden gedurende kantooruren of "permanent" beschikbaar wil houden voor meerdere gebruikers, kies je met de door jou genoemde onderdelen wel voor een hele dure oplossing qua (7 x 24?) stroomverbruik.
Als je een systeem met een hoge beschikbaarheid wil bouwen, kan je diverse harddisks in RAID (1, 5) zetten.
Dat gaat echter (gezien de verschillende harddisk typen) wel problemen/inefficiëntie opleveren als je verder wil gaan dan RAID1 (omdat je daarvoor het beste méér dan 2 identieke harddisks kan inzetten, liefst ook nog in de speciale "Raid-versie"). De kleinste harddisk bepaalt/beperkt dan namelijk je maximale partitiegrootte.

Ik heb verder geen ervaring met Freenas.
Ik denk wel dat je nog een hele uitdaging tegemoet gaat om alle rechten van gebruikers op de NAS correct in te stellen.

- qua databescherming:
Een Raid-opstelling geeft geen enkele bescherming tegen dataverlies (denk aan diefstal van het hele systeem of een defecte voeding): daartegen helpen alleen periodieke offline backups, bv. op een (of meerdere) goedkope externe USB harddisk(s).

- het op alle gebruiker-systemen verwijzen naar de data-locatie is meestal vrij eenvoudig te maken als je eerst op de betreffende computer een netwerkshare aanmaakt en daarvan evt ook nog een snelkoppeling aanmaakt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 17 nov 2012, 0:34

squeezebox server voor FreeNAS:
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... -FreeNAS-8

ik zie dat FreeNAS gebaseerd is op FreeBSD, wat een soort UNIX is, dus vrij strikt met rechten enzo. Die moet je dan wel goed zetten om je mappen te kunnen benaderen.

Je kan natuurlijk ook een Linux gebruiken om je servertje mee op te tuigen, daar zijn squeezboxservers voor beschikbaar, en hier op t forum lopen wel een aantal leden met ervaring daarmee :mrgreen:

sjons

Berichtdoor sjons » za 17 nov 2012, 0:43

Ik moest weer even bij distrowatch langs, maar misschien is amahi iets voor je? Enige nadeel is dat je een account daar moet hebben, maar dat is maar net hoe je er zelf tegenover staat (ik hou er dus niet zo van). Nog een voordeel is dat je er ook "apps" kan installeren, waardoor je gemakkelijk je centrale server qua functionaliteit kan uitbreiden... En je kan gemakkelijk al je oude schijven her-gebruiken... Ongeacht grootte... :mrgreen:

edit: nog wat andere opties, om het je nog gemakkelijker te maken:

http://alternativeto.net/software/amahi-home-server/
http://alternativeto.net/software/freenas/

Leon

Berichtdoor Leon » za 17 nov 2012, 8:25

Vortexbox (http://vortexbox.org/) is makkelijk te installeren, en heeft squeezebox standaard geinstalleerd staan.
Met freenas kun je ook de installatie uitvoeren, maar het is nogal wat werk. Eventueel kun je een oudere versie van freenas gebruiken, daarvoor is een kant en klare oplossing: http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026. Ik heb er een paar jaar mee gedraaid, maar het geeft meer problemen met de squeeze software dus vandaar de overstap naar de Vortexbox distributie.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 8:36

Henkjan schreef:squeezebox server voor FreeNAS:
http://forums.slimdevices.com/showthrea ... -FreeNAS-8

ik zie dat FreeNAS gebaseerd is op FreeBSD, wat een soort UNIX is, dus vrij strikt met rechten enzo. Die moet je dan wel goed zetten om je mappen te kunnen benaderen.

Je kan natuurlijk ook een Linux gebruiken om je servertje mee op te tuigen, daar zijn squeezboxservers voor beschikbaar, en hier op t forum lopen wel een aantal leden met ervaring daarmee :mrgreen:

Die had ik gisteravond gezien maar kwam in de derde regel dit al tegen:
Some hackery of your FreeNAS is needed before installing it right now, because of an omission in the FreeNAS RC.
Is misschien geen probleem, maar ik zat nog vol frustratie van het vechten met computersystemen op mijn werk. (is niet mijn eigenlijke taak, maar kost wel een groot deel van mijn tijd) :(

sjons schreef:Ik moest weer even bij distrowatch langs, maar misschien is amahi iets voor je? Enige nadeel is dat je een account daar moet hebben, maar dat is maar net hoe je er zelf tegenover staat (ik hou er dus niet zo van).

Owww, daar ga ik straks ook even kijken.
Een account maken vind ik niet zo erg. Is waarschijnlijk wel op te lossen door ergens een 10 minuten emailadres aanmaken.

Ik zit alleen nog te denken waarom ik een server zou moeten hebben. Het enige voordeel van een server is dat ik vanaf een andere computer kan sturen. Bij een 'normale' besturing heb ik een kleine monitor in de meterkast nodig maar ik heb nog ergens een 15" lcd scherm liggen. Met Teamviewer en een beeldscherm voor het opstarten kan ik ook op de 'meterkast' inloggen.

Ik ga (later vandaag) weer eens lezen.
Dank!

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 8:39

Leon schreef:Vortexbox (http://vortexbox.org/) is makkelijk te installeren, en heeft squeezebox standaard geinstalleerd staan.
Met freenas kun je ook de installatie uitvoeren, maar het is nogal wat werk. Eventueel kun je een oudere versie van freenas gebruiken, daarvoor is een kant en klare oplossing: http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=1026. Ik heb er een paar jaar mee gedraaid, maar het geeft meer problemen met de squeeze software dus vandaar de overstap naar de Vortexbox distributie.

Ha Leon,
onze post kruisten elkaar :)
Ga ik straks gelijk naar kijken. Googelen op Freenas en Squeezebox geeft meer problemen als oplossingen dus standaard oplossingen klinken veel lekkerder.

Dank!

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 11:07

Als je ook de data wilt gebruiken op de Vortexbox als server moet je denk ik wel nog wat editten in je Samba .conf file. :mrgreen:
Ik doe het hier met PC' tje met Ubuntu, met van alles erop en eraan, maar het werkt wel. :D
Geef anders maar een kreet, ik ben met dit soort grappen al tijden bezig, en kan ook vanaf andere machines de boel beheren.
Hans

Leon

Berichtdoor Leon » za 17 nov 2012, 14:41

hannesie schreef:Als je ook de data wilt gebruiken op de Vortexbox als server moet je denk ik wel nog wat editten in je Samba .conf file.

Natuurlijk niet. De vortexbox installatie heeft standaard al wat samba shares opengezet, want anders kan een leek niet de (muziek)bestanden erop zetten. Het is een heel simpele opzet, niet heel erg zwaar beveiligd.

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 14:53

E zitten er dan ook shares bij voor andere als muziek?

Ik had hem hier al liggen, alleen geen PC om het even te proberen. :oops:
Hans

Leon

Berichtdoor Leon » za 17 nov 2012, 16:19

Files, Movies, Music en Pictures is wat ik hier heb. Als het goed is zijn de laatste 3 read-only, via Files zet je de gegevens erop. Maar uiteraard kun je zelf nog meer shares aanmaken.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 17:08

Vanmiddag Vortex, Unbutu desktop en server gedownload. Kijken of ik vanavond wat kan uitproberen.

Wordt vervolgd!

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 17:24

OK, dan kun je dus de share's nog wel aanpassen, ik zag dat webmin ook ingesteld kan worden.
Via die weg is dan ook makkelijk het beheer te doen, ook van de Samba share's.
Het vraagt dan niet zo een zware server, maar voldoende geheugen is wel een pre i.v.m. de Squeezeboxserver.
Wel grappig, ik heb net de Squeezebox eens even aan mijn MiniStreamer gehangen, en die ziet de Ministreamer direct als je een hack hebt uitgevoerd. :mrgreen:
DSC_0828.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Leon

Berichtdoor Leon » za 17 nov 2012, 19:37

Zwaar is inderdaad niet nodig. Ik gebruik Vortexbox nu op een DN2800MT bord, met 4GB en 2x1TB 2.5". Dat is een erg lekker werkende combinatie: alle on-board apparaten worden direct herkend, throughput is rond de 120MB/s max. Het stroomverbruik van de server is zo ook lekker laag.
Een ander leuk bordje ervoor is de D2500CC, die heeft 2x gigabit dus daar kun je nog meer leuke dingen mee doen. "Zwaar" is trouwens relatief: een collega draait zelfs Windows 2008 server op zo'n D2500CC bord, met 8GB geheugen (officieel is de max. 4GB). Schijnt best nog goed te lopen.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 21:04

Vortex Box gaat het zo te zien niet worden. Twee keer geprobeerd te installeren en twee keer de zelfde foutmelding. :(

Jammer want het leek dat het goede kaarten had. Ik vind een beetje kloten op zijn tijd leuk. Maar ik wil nu even iets wat gewoon werkt. Dus ik denk dat ik zo Ubuntu maar ga proberen. Want ook als ik voor Amahi ga heb ik Ubuntu nodig.

Leon

Berichtdoor Leon » za 17 nov 2012, 22:31

Te kleine schijf?

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 22:38

neuh, 250Gb :(

Edit: Mmm, voor Amahi moet ik de DNS server in de router plat gooien. Ik heb het hart even niet. Er zit er een op een Xbox en er staan ook nog twee laptops op Smoelboek. Denk dat de oorlog uitbreek als ik de 'stekker' er uittrek. :(

Ach ben lekker bezig. Toch niets op tv :lol:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 23:09

Ik heb hier dit servertje er aan hangen, in een zelfde kastje als wat ze bij Vortex hebben.
Knipsel.JPG

en dan voor de muziek een aantal CD's, verder staat er een 2 tal share's voor te te kunnen schrijven naar de server voor data, en de muziekbestanden heb ik dan in een aparte share waar ik dan de muziek direct naar schrijf tijdens het rippen.
Knipsel1.JPG

Knipsel2.JPG

Dit werkt vlot via het netwerk en de server heb ik een vast IP adres (kan dus makkelijk bij Ubuntu)gegeven i.v.m. het benaderen via de browser e.d.
Maar het kan ook met mijn router om die een reservering te geven op het mac adres.

Edit; Ik zag net dat er update's waren, en dat maar gedaan, kernel 3.2 nu. :mrgreen:
Knipsel3.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 17 nov 2012, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » za 17 nov 2012, 23:20

Nu ik toch alles aan het proberen ben probeer ik ook even Home Server 2011 (staat nu te installeren)

Wat ik net bij Ubuntu zag was dat hij niet automatisch de RAID instellingen van mijn moederbord oppakt maar als twee losse schijven ziet. Stomme vraag maar kan ik, om dit op te lossen, in Ubuntu makkelijk een softwarematig raid instellen? (of kan ik beter de tweede 1TB als back-up gebruiken?)

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 23:32

FR_Aad schreef:Nu ik toch alles aan het proberen ben probeer ik ook even Home Server 2011 (staat nu te installeren)

Wat ik net bij Ubuntu zag was dat hij niet automatisch de RAID instellingen van mijn moederbord oppakt maar als twee losse schijven ziet. Stomme vraag maar kan ik, om dit op te lossen, in Ubuntu makkelijk een softwarematig raid instellen? (of kan ik beter de tweede 1TB als back-up gebruiken?)

We hebben dat een keer gedaan bij het servetje van Henkjan, maar die had problemen met of voeding of iets anders, maar het is met een softwarematige Raid goed te doen, naar mijn mening.

Ik weet dat ik het toen ook via Webmin die situatie kon configureren.
https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/advanced-installation.html
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 17 nov 2012, 23:42

hannesie schreef:We hebben dat een keer gedaan bij het servetje van Henkjan, maar die had problemen ...
werd een topic van 12 pagina's :rofl: viewtopic.php?f=22&t=11475

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 17 nov 2012, 23:50

Dan is Aad weer even van de straat, en er was toch niets op de TV. :lol:
Hans

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » zo 18 nov 2012, 0:37

Ik krijg het bijna mijn strot niet uit maar ik heb net Home Server 2011 geïnstalleerd en het werkte allemaal in 1 keer. (incl RAID)

Maar nu ik toch bezig ben wil ik de Linux varianten ook proberen :mrgreen:

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 18 nov 2012, 15:19

En?
Ik ben wel benieuwd. :)
Hans

Terug naar “Streaming Media”