Geluidskaart Asus Essence ST/Xonar H6 gebruiken als filter

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Bart_Banaan

Geluidskaart Asus Essence ST/Xonar H6 gebruiken als filter

Berichtdoor Bart_Banaan » di 08 jan 2013, 14:36

Weet iemand of er software bestaat waarmee je de Essence ST met Xonar H6 geluidskaart van Asus kan gebruiken als actief filter voor 3-weg luidsprekers?

De Asus Essence Xonar H6 is een uitbreidingskaart voor de Essence ST geluidskaart waarmee je 6 clinch uitgangen krijgt welke normaal gesproken voor 7.1 Surround is bedoeld. De kaart heeft fraaie (verwisselbare) opamps waarmee je het geluid kan beinvloeden door het eventueel plaatsen van andere merken/typen opamps.

Maar ik vraag me af of er software bestaat waarmee de uitgangen 'anders' geprogrammeerd kunnen worden en als actief stereo - 3-weg filter kunnen worden gebruikt.

Als dat bestaat, kan je dan met deze geluidskaart direct de eind-versterkers aansturen, of is dan een voor-versterker/-verzwakker(?) nodig? Zou ik direct de actieve (eind)versterker(s) kunnen aansturen vanuit deze kaart?
Xonar_H6.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

cornelis

Re: Geluidskaart Asus Essence ST/Xonar H6 gebruiken als filt

Berichtdoor cornelis » wo 09 jan 2013, 12:23

Hoi Bart,

Dit is zeker mogelijk. Ik gebruik deze geluidskaart met de uitbreidingskaart in combinatie met Allocator.
Dat is software voor een 4-weg digitaal filter. Ook geschikt om er frd,'s in te voeren. Het is een VST- plugin en kan in foobar, of jriver draaien. Ik ben er heel tevreden over.

Groet, Kees Huizinga

John P

Berichtdoor John P » wo 09 jan 2013, 12:51

Veel leden van het forum werken met Webfilter icm BruteFIR. Ik kan je er zelf weinig over vertellen. In Foobar is er ook een plugin die heet foo-dsp-xover. Volgens mij moet je direct naar de eindversterkers kunnen, maar pas op met het volume: als je de volumeschuif op de computer hoog hebt staan dan blaas je de buren van hun stoel.
Waar een weg is is ook een omweg.

Bart_Banaan

Berichtdoor Bart_Banaan » wo 09 jan 2013, 13:58

Dank jullie wel voor het wijzen in de juiste richting!
Aangezien ik op het punt sta om een 6-/ of 8-kanaals eindversterker te bouwen, wil ik onderzoeken of het interessant is om die versterker rechtstreeks vanuit mijn Media center aan te sturen, of dat ik beter een voorversterker erbij kan bouwen....

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » do 26 sep 2013, 13:24

Mag ik vragen hoe ver het staat met dit project.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

Terug naar “Streaming Media”