media pc, traag maar gestaag

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
    (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gijs

media pc, traag maar gestaag

Berichtdoor Gijs » di 05 feb 2013, 23:34

Na lang wikken, wegen en dromen ben ik eindelijk begonnen aan de bouw van een media pc, als veelzijdiger opvolger van mn squeezebox.
Het doel is te komen tot een apparaat wat minstens zo goed kan klinken als mn sb touch, in gebruik simpel genoeg moet zijn voor vrouw en kinders, maar wat naast geluid ook met beeld om moet kunnen gaan. Twee kanalen audio zijn voorlopig genoeg, hoewel ik de mogelijkheid open wil houden om een actief filter op te zetten. Data opslag gebeurt in een nas die pal naast de media draaier staat.
Verder zo stil en zuinig mogelijk, maar dit is van iets minder belang. Uiterlijk speelt een mindere rol, uiteindelijk zal het apparaat in een kast naast de luisterplek verdwijnen.

hardwarematig is er nog weinig spektakel te melden. Asrock mini-itx moederbord met een klein fannetje, silverstone behuizing met ingebouwde voeding, samsung ssd voor het besturingssysteem.
Het systeem draait onder windows7, met daarop Jriver als media gereedschapskist.
Besturing kan met toetsenbord/muis en de tv als monitor, maar leuker is Gizmo, een afstandsbediening op tablet of telefoon.
Jriver is de mooiste mediaspeler die ik tot nog toe heb kunnen vinden. Heel uitgebreid, met ingebakken mogelijkheden om bijvoorbeeld televisie ontvangst via de pc te laten lopen of de pc als actief filter te gebruiken, maar toch redelijk eenvoudig in gebruik. Toch moet ik er nog een hoop in uitzoeken, er is zoveel mogelijk...

In de opbouw van de pc is nog een hoop te verbeteren. Betere voeding staat hoog op de lijst, mooie USB uitgang voor aansluiting van een dac is een goede tweede.
Mn eerste zorg is echter het aan de gang krijgen van mn DDDAC, die geeft voorlopig nog geen sjoege.

hannesie
Contacteer:

Re: media pc, traag maar gestaag

Berichtdoor hannesie » wo 06 feb 2013, 14:16

Misschien eens denken aan zoiets, voor €57,- en geen last van een draaiende cooler.
http://www.4allshop.nl/BOXD2500HN

outletpc_2248_164182411.jpg
outletpc_2248_164182411.jpg (71.38 KiB) 451 keer bekeken

outletpc_2247_124623630.jpg

en dan er een compacte voeding, die zijn er voor de ATX aansluiting met een verloop plug naar een externe voeding, maakt ook geen geluid.
http://www.mini-itx.com/store/~picoPSU-160-xt
Ik kan die niet direct vinden, en dan de Vortexbox er op installeren, klaar is kees/Gijs. :D

Olaf Markus
ZBA-donateur
Contacteer:

Berichtdoor Olaf Markus » do 07 feb 2013, 3:27

Ik heb mijn mediacenter aan een usb dac hangen, als software gebruik ik XBMC via Wasapi naar de Dac, deze is te bedienen met een android tablet met de app Yatse.
Dit werkt echt voortreffelijk.

Gijs

Berichtdoor Gijs » do 07 feb 2013, 22:54

zoiets heb ik ook in mn hoofd, alleen heb ik het idee dat xbmc meer op beeld gericht is dan ik zou willen. Vortexbox is dan weer alleen audio, is ook niet wat ik zoek. J-river lijkt de ideale middenweg, met alle opties om er iets moois mee te maken maar ook zo simpel te bedienen dat ik het vrouw en kinders moet kunnen uitleggen.

wat betreft het doosje met inhoud zit ik aardig op de lijn die Hans uitstippeld.
Silverstone SG05 behuizing, iets minder glimmend dan de sg07 die je voorsteld, maar heerlijk doorluchtig, waardoor ik geen casefan nodig heb, scheelt een boel geluid.
Asrock E350 mini itx moederbord, jammer genoeg met een kleine fan maar die is zover terug gedraaid dat ik m amper kan horen. hdmi uit richting teevee, verder niet teveel poespas.
Picopsu is de volgende stap, ligt al te wachten. Ben erg benieuwd wat er verder te halen valt met een meer uitgebreide voeding, eventueel accu's, maar dat is een langere termijn droom.
Verder lees ik mooie dingen over SOTM pci naar usb kaarten, alleen schrik ik nogal terug van de prijs. Es kijken of dat ook anders kan.

Grootste bummer op dit moment is dat mn DDDAC de geest lijkt te hebben gegeven, en ik niet de kennis in huis heb om daar goed aan te meten en de fout te zoeken.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » do 07 feb 2013, 23:17

Aan de Vortexbox word wel direct de USB dac herkend, de Ministreamer en ook de Amanero en dan kun je ook eens DSD (SACD)opnames afdraaien met Music player deamon die dat ook ondersteund, en met een tablet bedienen, dat kunnen je vrouw en kinderen ook wel heel snel.
Alleen die DDD Dac gaat meer tot 16 bit, maar ik neem zo maar aan dat hij die ziet. :mrgreen:

We zouden dat anders eens uit moeten proberen. :)

Gijs

Berichtdoor Gijs » vr 08 feb 2013, 9:44

Ben bang dat t met de DDDAC wat lastiger ligt. Ook op de squeezebox krijg ik m niet aan de praat, wat eerder met enige moeite wel lukte :(

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 08 feb 2013, 18:38

Die DAC gebruikt toch een PCM2707? De PCM27xx/29xx-reeks is zo'n beetje de meest universele, en best ondersteunde USB-receiver op de markt. Normaliter zou je daarvan verwachten dat herkenning het laatste probleem is.

Gijs

Berichtdoor Gijs » vr 08 feb 2013, 20:16

de 2707 inderdaad. heeft t eerder wel gedaan aan hetzelfde moederbord en aan de squeezebox, nu komt er een foutcode 43, apparaat onbekend, als ik m aansluit. #-o
de tda1543 torens worden warm, dus er is voedingsspanning en de pc ziet wel iets onbekends, maar dan houdt t op.

Hier merk ik dat mn vwo natuurkunde, 25 jaar geleden, een smalle basis is om dit soort problemen op te lossen. De basis dingen met een multimeter lukken, daarna houdt t op :-(

Lieuwe

Berichtdoor Lieuwe » wo 13 feb 2013, 13:32

Misschien een hele simpele vraag (ik weet niet precies hoe die eruit ziet), maar misschien een ander usb kabeltje proberen?
Apparaat wat niet herkend wordt kan ook vaak aan de aansluiting/kabel liggen. Dan is er iets mis met de datalijnen van het kabeltje/connector.

buisje

Berichtdoor buisje » wo 13 feb 2013, 18:02

Leuk projectje!

Ik heb in een oude DVD spelerkast een ook mediacenter gebouwd.

Gijs

Berichtdoor Gijs » do 14 feb 2013, 22:06

verkeerd kabeltje, dat is zo simpel dat ik t over het hoofd zie. Ga ik proberen ! In de tussentijd heb ik een andere dac via toslink aangesloten, dat klinkt ook niet slecht. ( maar das geen zelfbouw :-# )
Eerst maar eens wennen aan het geluid zo. Afgelopen maand ook gewisseld van voorversterker die toch weer behoorlijk anders lijkt te klinken dan zn voorganger, meestal duurt het bij mij dan even voordat ik de verschillen goed kan benoemen.

Gijs

Berichtdoor Gijs » za 16 feb 2013, 15:13

Hoewel ik nog niet heel kritisch heb zitten luisteren, begin ik toch al aardig onder de indruk te raken van dit projectje. In vergelijking met de squeezebox ben ik er niet duidelijk op achteruit gegaan ben, bij gebruik van dezelfde Muse dac. Jriver maakt er een echt mediacenter van, maar geeft ook de mogelijkheid om binnen het programma met filters, crossovers en drc aan de gang te gaan.
Wat ik er voor inlever is wel een wat rommelige bediening. Er is een app om de pc op afstand te bedienen, maar die heeft geeft lang niet de functionaliteit van Jriver zelf, zo lijkt het bijvoorbeeld niet mogelijk om internet radio te kiezen. Moet dus even de tv voor aan, jammer genoeg. Zal wel op te lossen zijn met een remote desktop truuk, maar is net jammer.
Verder is er een klein beetje geluid van twee fans bijgekomen, maar die zijn alleen te horen als het echt stil is in de kamer. Op termijn zal de pc in de meterkast verdwijnen, dus daar maak ik me niet druk om.

Volgens de verhalen op computeraudiphile.com zou dit nog maar het begin zijn voor een mooie media pc, en moet er nog veel meer te halen zijn met bijvoorbeeld een accuvoeding en een superdeluxe sotm PCIe-usb kaart, maar dat is voor mij langere termijn werk.
Vooralsnog is het voor mij een waardige opvolger voor mn squeezebox touch, die een tweede leven heeft gekregen als klokje in de slaapkamer :-)

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » za 16 feb 2013, 17:13

Wat voor een PC gebruik je dan nu?
Ik kan de Vportex box gewoon met het tablet de boel bedienen/aansturen, en ook internetradio.

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 19 feb 2013, 17:01

het is een beetje anoniem doosje zo, maar misstaat niet echt.

t Doosje is een silverstone SG-05. Casefan staat stil, maar er zit zoveel ventilatie in de kast dat die echt niet nodig is. Binnenin zit een asrock mini-itx moederbordje met 4 gig geheugen, 128 gB Samsung SSD, klein dvd draaiertje en de standaard voeding. Ernaast ligt een Muse TDA1543 dac, gemod door Jeep.
Samen worden ze gesandwiched tussen een Pass B1 buffer en Forte 4a eindbak, ook van de hand van Heer Nelson. Ben een beetje fan...
Bijlagen
20130219_164744-1927707292.jpg

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 19 feb 2013, 17:34

En ? wat heb je er voor een besturingssysteem op?
Windows/Linux, of een andere smaak. :)
USB uit, begrijp ik in ieder geval.

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 19 feb 2013, 19:23

windows 7, en op t moment optisch uit

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 19 feb 2013, 19:29

Helder, en hoe stuur je het aan?
Logitech Media server?

Gijs

Berichtdoor Gijs » di 19 feb 2013, 22:12

j-river als mediaspeler, gizmo op de tablet als afstandsbediening

RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Contacteer:

Berichtdoor RumoH » vr 22 feb 2013, 10:06

Ik heb in Jriver de radiostations in een playlist staan. Op de tablet/gizmo kun je de desbetreffende playlist gewoon aanspreken

Gijs

Berichtdoor Gijs » za 23 feb 2013, 0:31

Mooie truuk! Dat was zon beetje het laatste minpuntje wat ik nog had tov mn squeezebox.
Die inmiddels al vermarktplaatst is. Evolutie :D

Terug naar “Streaming Media”